ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 30 Νοέμβρη 2000
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΘΑΝΑΤΟΣ ΠΑΝΤΕΛΗ ΣΦΗΝΙΑ
Ερωτηματικά και εξελίξεις στο χώρο της ακτοπλοΐας

Ερευνώνται  οι πραγματικές αιτίες του θανάτου του, ενώ εντείνεται η εφοπλιστική κόντρα. Τον εφοπλιστή Παναγόπουλο και την κυβέρνηση Σημίτη, κατήγγειλε ως υπεύθυνους ο εφοπλιστής Αγούδημος 

Νεκρός στο πεζοδρόμιο μπροστά στα γραφεία της «Μίνοαν Φλάιν Ντόλφιν» στην Ακτή Κονδύλη, στον Πειραιά, βρέθηκε χτες το μεσημέρι ο αντιπρόεδρος της εταιρίας Παντελής Σφηνιάς, πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας και πλοιοκτήτης του σαπιοκάραβου «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», που στις 26 Σεπτέμβρη έπνιξε 81 ανθρώπους. Ο θάνατός του αποδίδεται σε πτώση από τον 6ο όροφο του κτιρίου, όπου βρισκόταν το γραφείο του, και η αστυνομία δηλώνει πως ερευνά όλα τα ενδεχόμενα. Φυσικό, αφού στο Αιγαίο είναι σε εξέλιξη, εδώ και καιρό, σφαγή μεταξύ «μεγαλοκαρχαριών» και ο θάνατος Σφηνιά έρχεται να δώσει λύση σε πάρα πολλά προβλήματα ή να σηματοδοτήσει εξελίξεις, σχετικές με τις επιδιωκόμενες από το μεγάλο κεφάλαιο αναδιατάξεις στην περιοχή.

Τα πρώτα λεπτά μετά το θάνατό του, αυτός αποδόθηκε σε αυτοκτονία, ωστόσο, γρήγορα φάνηκε ότι εξετάζονται όλα τα ενδεχόμενα. Οπως και να έχει η υπόθεση, ο θάνατος του μέχρι χτες μεγαλοαφεντικού της MFD και ενός από τους επικυρίαρχους της ακτοπλοΐας και του ντόπιου εφοπλιστικού κεφαλαίου προκαλεί σωρεία ερωτηματικών, ενώ είναι φανερό πως δεν είναι άσχετος από τις διεργασίες που συντελούνται αυτήν την περίοδο στο χώρο της ακτοπλοΐας και κυρίως από τον αδυσώπητο πόλεμο που έχει ξεσπάσει, με ευθύνη της πολιτικής της εξυπηρέτησης των εφοπλιστικών συμφερόντων της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, μεταξύ των τριών κολοσσών «Μινωικές Γραμμές», «Επιχειρήσεις Αττικής» και ΑΝΕΚ. Πόλεμος, που δεν αφορά απλώς την πίτα στις ακτοπλοϊκές γραμμές, αλλά αφορά την ίδια την ύπαρξή τους. Υπενθυμίζεται πως έχει καταγραφεί παλιότερα και απόπειρα δολοφονίας εναντίον ενός από τους συνεταίρους του Π. Σφηνιά, του εφοπλιστή Κ. Αγαπητού, από τον εφοπλιστή Α. Βεντούρη.

Οι διεργασίες αυτές έχουν γίνει ορατές εδώ και δύο χρόνια, όμως πλήρως στην επιφάνεια τις έφερε το τραγικό ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ». Αντί, όμως, να βγουν τα αναγκαία συμπεράσματα και η κυβέρνηση να αναλάβει τις ευθύνες της, βάζοντας φρένο στην εφοπλιστική ασυδοσία που σκότωσε 81 ανθρώπους, σκύλευσε τους νεκρούς και άρχισε να επισπεύδει την «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, που μεταφράζεται σε ανεξέλεγκτη δράση των εφοπλιστών και, ταυτόχρονα, άρχισε να στρώνεται ο δρόμος για το νέο επικυρίαρχο των ελληνικών θαλασσών, τον Π. Παναγόπουλο, πρόεδρο των «Επιχειρήσεων Αττικής».

Οι μέχρι τώρα πληροφορίες δείχνουν ότι ο Π. Σφηνιάς, που θεωρούνταν ο υπ' αριθμόν ένα υπεύθυνος του εγκλήματος σε βάρος των 81 ανθρώπων, είχε αρχίσει να δέχεται ισχυρές πιέσεις από τους υπόλοιπους μετόχους της εταιρίας, αλλά και στελέχη της κυβέρνησης, να παραιτηθεί από τη θέση που κατείχε στην MFD, γιατί το όνομά του προκαλούσε το δημόσιο αίσθημα και δημιουργούσε πρόβλημα στην ...ανταγωνιστικότητα της εταιρίας. Αυτό επιβεβαίωσε, με χτεσινοβραδινές δηλώσεις του, και ο εφοπλιστής Γερ. Αγούδημος, μέλος της διοίκησης της μεγαλοεταιρίας, αμέσως μετά από έκτακτη συνεδρίασή της. Ο εφοπλιστής μίλησε για πιέσεις προς τον Π. Σφηνιά από τον Χρ. Παπουτσή, που κορυφώθηκαν μετά το ναυάγιο του «ΣΑΜΙΝΑ», ανέφερε ότι ο ίδιος είχε προειδοποιήσει τον Π. Σφηνιά ότι «δε βρίσκεται στη νέα Γιάλτα του ΠΑΣΟΚ» για την ακτοπλοΐα, αν και αυτός, σύμφωνα με τον εφοπλιστή, «έβγαλε το ΠΑΣΟΚ στην κυβέρνηση με τους 20.000 ετεροδημότες που μετέφερε δωρεάν» και κάλεσε «τον κύριο Παπουτσή να σταματήσει τη σκανδαλώδη εύνοιά του προς τον Π. Παναγόπουλο»... Προειδοποίησε δε ότι: «Δεν πρόκειται να δεχτούμε να συνεχίζει αυτός ο λεγόμενος υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, ο υπουργός της τρέλας, να εξακολουθεί να λέει αυτά που λέει για την MFD». Τέλος, ο εφοπλιστής ανέφερε και ένα μυστήριο ραντεβού, που είχε προχτές το βράδυ ο Π. Σφηνιάς, χωρίς, όμως, να δώσει στοιχεία.

Ο Αγούδημος, πάντως, δεν ήταν ο μόνος που μίλησε χτες. Με έναν εύλογο τρόπο, «μίλησαν» και οι άλλοι μεγαλομέτοχοι της MFD μέσα από τα κανάλια που ελέγχουν. Ανάλογα με τα συμφέροντα που εξυπηρετούνταν, από αλλού τονίζονταν πληροφορίες για παράξενες συναντήσεις του Σφηνιά κι απ' αλλού αντιμετωπιζόταν ο Σφηνιάς σαν 82ο θύμα του «Σαμίνα»!

Σύμφωνα με διάφορες «διαρροές» προς τον Τύπο, χτες στα γραφεία της MFD, εμφανίστηκε ένας από τους πραγματογνώμονες που έχει αναλάβει τις έρευνες για το ναυάγιο, ο Η. Στεφανάκος, για να ενημερώσει - πάντα όπως διαρρέεται - τον Σφηνιά για την ολοκλήρωση του σχετικού πορίσματος. Επίσης, εκεί βρίσκονταν ο πρόεδρος της εταιρίας κ. Κληρονόμος και ο κ. Λεφάκης, μέλος του προεδρείου της εταιρίας, με τον οποίο είναι βέβαιο ότι προηγήθηκε συνάντηση με τον Π. Σφηνιά πριν τη «βουτιά». Διαρρέεται, επίσης, ότι χτες ο Π. Σφηνιάς δέχτηκε επίσκεψη και κάποιου κυβερνητικού στελέχους. Πάντως, επίσημο είναι το στοιχείο ότι ο εφοπλιστής, μετά από αίτημά του, θα είχε συνάντηση με τον Χρ. Παπουτσή την ερχόμενη Τρίτη. Ο πραγματογνώμονας, με δήλωσή του, διέψευσε ότι είχε πάει στα γραφεία της MFD.

Η σορός του Π. Σφηνιά μεταφέρθηκε στο νεκροτομείο Πειραιά, για νεκροψία, νεκροτομή, ενώ για σήμερα το πρωί αναμένεται να γίνει τοξικολογική και ιστολογική εξέταση στα σπλάχνα. Τις έρευνες έχει αναλάβει, μετά από εντολή του υπουργού Δημόσιας Τάξης, η Γενική Ασφάλεια Αττικής και, ειδικότερα, το Τμήμα Ανθρωποκτονιών.

Απτόητη εξακολουθεί να προκαλεί η MFD

Τσιφλίκι της εξακολουθεί να θεωρεί η μεγαλοεταιρία τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Χτες δόθηκε εντολή στα πληρώματα όλων των πλοίων της MFD, από τις 12 το μεσημέρι να δέσουν σε όποιο λιμάνι βρίσκονται, βάζοντας μεσίστια τη σημαία. Τα πλοία θα παραμείνουν δεμένα ...«μέχρι νεωτέρας», αποκόβοντας έτσι τα νησιά του Αιγαίου με την ηπειρωτική Ελλάδα! Σε αυτή την εντολή το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έμεινε - ως συνήθως - απλός θεατής, καθώς μέχρι αργά χτες το βράδυ δεν υπήρξε καμία απολύτως αντίδραση!

Ξέφρενη άνοδος

Ο Π. Σφηνιάς γεννήθηκε το 1936 στο Ρέθυμνο. Το 1962 ανοίγει πρακτορείο το οποίο το επεκτείνει με τις «πλάτες» άλλων εφοπλιστών, όπως ο Ευθυμιάδης και της τότε κυβέρνησης. Το 1972 υπογράφεται το καταστατικό ίδρυσης των «Μινωικών Γραμμών», υποτίθεται εταιρία λαϊκής βάσης στην οποία όμως είναι το μεγαλοαφεντικό. Το 1981, όταν την κυβέρνηση αναλαμβάνει το ΠΑΣΟΚ, η εταιρία «Μινωικές Γραμμές» γνωρίζει ξέφρενη ανοδική πορεία. Από το 1998 που πλέον ο ανταγωνισμός των ακτοπλοϊκών εταιριών μαίνεται ενόψει της άρσης του καμποτάζ, οι «Μινωικές Γραμμές» δημιουργούν την «Minoan Lines Highspeed», στην οποία ο Π. Σφηνιάς είναι αντιπρόεδρος.

Ο θάνατος του Π. Σφηνιάς προκάλεσε πλήθος δηλώσεων από εφοπλιστές και κυβερνητικά στελέχη, ενώ από αρκετούς καταγράφτηκε η προσπάθεια να φανεί σαν εξιλαστήριο θύμα για την υπόθεση του «ΣΑΜΙΝΑ». Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Χρ. Παπουτσής, δήλωσε μεταξύ άλλων: «Δεν μπορεί να κάνει κανείς τίποτα διαφορετικό από το να εκφράσει τη θλίψη του για το τραγικό συμβάν και βέβαια τα θερμά συλλυπητήριά μας στην οικογένειά του». Ο εφοπλιστής Γούτος δήλωσε: «Φορτώθηκε όλα τα βάρη για το ναυάγιο», ενώ ο πρόεδρος της ΝΕΛ Ν. Γιακαλής ανέφερε: «Πίστευε ότι δεν έχει ευθύνη για το ναυάγιο».

ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΚΚΕ
Μέτρα κατά της εφοπλιστικής ασυδοσίας

Επισήμαναν την ανάγκη λήψης μέτρων ενάντια στην εφοπλιστική ασυδοσία, που διευρύνεται από την πολιτική της ΕΕ 

Την ασυδοσία του εφοπλιστικού κεφαλαίου, η οποία ευνοείται και διευρύνεται από την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης, σε σχέση και με την ασφάλεια στη θάλασσα, κατάγγειλαν χτες οι ευρωβουλευτές του ΚΚΕ στο τέλος της ημερίδας με θέμα τη ναυτική ασφάλεια, που διοργάνωσε στις Βρυξέλλες η Ομάδα της Αριστεράς στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Στην ημερίδα συμμετείχαν εκπρόσωποι μαζικών φορέων, συνδικάτα, πραγματογνώμονες και πανεπιστημιακοί από πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Ανάμεσά τους και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού, Γ. Τούσσας.

Ολόκληρη η δήλωση των ευρωβουλευτών του ΚΚΕ έχει ως εξής: «Πίσω από τα ναυτικά "ατυχήματα", τις θαλάσσιες οικολογικές καταστροφές, τις απαράδεκτες συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας που επικρατούν στα πλοία, την υπερεκμετάλλευση των πληρωμάτων, κρύβεται η εγκληματική ασυδοσία του εφοπλιστικού κεφαλαίου και των πολιτικών που το υπηρετούν σε εθνικό, περιφερειακό και διεθνές επίπεδο.

Η πολιτική της ΕΕ διατηρεί και διευρύνει την ασυδοσία του εφοπλιστικού κεφαλαίου, όταν ακόμα και τα υποτιθέμενα και, βέβαια, ανεπαρκή "μέτρα προστασίας", που αποφασίζονται κάτω από την πίεση του λαϊκού κινήματος, ποτέ δεν εφαρμόζονται.

Οι περιφερειακές αποφάσεις σχετικά με την ασφάλεια των πλοίων ουσιαστικά υπονομεύουν το ρόλο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και πιέζουν συνεχώς προς τα κάτω, στα πλαίσια ενός οικονομικού "πολέμου", τους κανόνες ασφαλείας στο όνομα του κέρδους. Ταυτόχρονα, αφήνει ανεξέλεγκτη τη δράση του εφοπλιστικού κεφαλαίου, μέσω των σημαιών ευκαιρίας και επιδεινώνει την κατάσταση στην παγκόσμια ναυτιλία. Η ασυδοσία του κεφαλαίου ενισχύεται με την ιδιωτικοποίηση των νηογνωμόνων, που πέρασαν στα χέρια των εφοπλιστών, και την ανυπαρξία ουσιαστικού ελέγχου επιθεώρησης από τις κρατικές αρχές ή και τη συνεργασία αυτών των αρχών.

Πρέπει να ληφθούν άμεσα προληπτικά μέτρα για τα πλοία που φέρουν σημαίες κρατών-μελών της ΕΕ, να βελτιωθεί η υπάρχουσα νομοθεσία, αλλά κυρίως να εξασφαλιστεί η εφαρμογή της με την αλλαγή του καθεστώτος των νηογνωμόνων, από ιδιωτικούς σε δημόσιους. Πρέπει επίσης να γενικευτούν οι πραγματικοί έλεγχοι και επιθεωρήσεις αξιοπλοΐας στα πλοία, από τις αρμόδιες δημόσιες αρχές, και να προωθηθούν μέτρα σε διεθνές επίπεδο με αντίστοιχες αποφάσεις του ΙΜΟ. Ιδιαίτερη προσοχή και αυστηρότητα επιβάλλεται για τα πλοία που φέρουν σημαία ευκαιρίας. Ο έλεγχος εμπορικών πλοίων πρέπει να γίνεται από δημόσια-κρατική υπηρεσία με κατάλληλα καταρτισμένο προσωπικό και εξοπλισμένο με τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό, με ενεργό συμμετοχή του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος.

Μια πραγματική πολιτική προστασίας της ασφάλειας των πλοίων, της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και του περιβάλλοντος, πρέπει, πριν από όλα, να καταπολεμά την εφοπλιστική ασυδοσία, να εφαρμόζει αυστηρά μέτρα και να τιμωρεί την παραβίασή τους, να καθορίζει την οργανική σύνθεση των πλοίων σύμφωνα με τις αυξημένες ανάγκες τους, να συμβάλλει στη βελτίωση των συνθηκών ζωής και εργασίας των πληρωμάτων και να εξασφαλίζει την ουσιαστική παρέμβαση του συνδικαλιστικού κινήματος στη λήψη των αποφάσεων για τη ναυτιλία, ιδιαίτερα για τα ζητήματα ασφαλείας».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ