ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 30 Οχτώβρη 2019
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΛΛΗΝΙΚΟ KΡΑΤΙΚΟ ΧΡΕΟΣ
«Αναβαθμίσεις» στο έδαφος των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων

Η αναβάθμιση της πιστοληπτικής αξιοπιστίας από τον οίκο αξιολόγησης «Standard & Poor's» (S&P) καθώς και η έγκριση της πρόωρης αποπληρωμής τμήματος των δανείων προς το ΔΝΤ από την πλευρά του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) αποτελούν τα τελευταία επεισόδια στην υπόθεση διαχείρισης του ελληνικού κρατικού χρέους.

Ειδικότερα, η «S&P» προχώρησε στην αναβάθμιση του μακροπρόθεσμου αξιόχρεου της Ελλάδας κατά μία βαθμίδα, και μάλιστα με «θετική προοπτική», υποδηλώνοντας ότι μπορεί να αναβαθμίσει εκ νέου το «αξιόχρεο» της Ελλάδας τους επόμενους 12 μήνες, «αν η κυβέρνηση συνεχίσει την υλοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, ενισχύοντας τις προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης και τη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών», συνεχίζοντας δηλαδή σε ρότα κλιμάκωσης των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων. Σύμφωνα με τον «οίκο αξιολόγησης», ο ρυθμός ανάκαμψης στην ελληνική οικονομία θα διαμορφωθεί φέτος περίπου στο 2% και στο 2,5% κατά μέσο όρο την περίοδο 2019 - 2022. Παράλληλα, προειδοποιεί για το ενδεχόμενο πτωτικής αναθεώρησης σε περίπτωση που «ανακοπεί η υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων, εμποδίζοντας τη μείωση του δημόσιου χρέους και την αναδιάρθρωση του χρηματοπιστωτικού τομέα».

Από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρας, δήλωσε πως «το οικονομικό επιτελείο συνεχίζει να εργάζεται συστηματικά, ώστε η χώρα, το συντομότερο δυνατό, να επιστρέψει στην επενδυτική βαθμίδα, μέσα από συνεχείς αναβαθμίσεις». Θυμίζουμε ότι ο «επενδυτικός οίκος» «Lazard» έχει αναλάβει ρόλο χρηματοοικονομικού συμβούλου της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τη διαχείριση του κρατικού χρέους, με στόχο την απόκτηση «επενδυτικής βαθμίδας» την επόμενη διετία. Σε κάθε περίπτωση, η επιζητούμενη ανάκτηση της «επενδυτικής» βαθμίδας έχει όρο και προϋπόθεση την κλιμάκωση των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων, όπως άλλωστε προδιαγράφονται στη «μεταμνημονιακή» συμφωνία για την περίοδο μέχρι το 2022.

Ο ΕSM, από την πλευρά του, ενέκρινε το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης σχετικά με την πρόωρη αποπληρωμή τμήματος των δανείων προς το ΔΝΤ, που αναμένεται να επικυρωθεί από το Γιούρογκρουπ στο πλαίσιο της συνεδρίασης στις 4 Δεκέμβρη. Λόγος γίνεται για ποσό ύψους 2,7 δισ. ευρώ, με φόντο και την αποκλιμάκωση των αποδόσεων που καταγράφουν τα ελληνικά κρατικά ομόλογα στις χρηματαγορές. Να σημειωθεί ότι η πρόωρη αποπληρωμή των σχετικά ακριβών δανείων προς το ΔΝΤ οδηγεί σε «εξοικονομήσεις» ύψους 75 εκατ. ευρώ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την απελευθέρωση «δημοσιονομικού χώρου».

Ουσιαστικά, ο ΕSM παραιτείται από το δικαίωμα που προβλέπεται στη δανειακή σύμβαση με το ελληνικό κράτος, αναφορικά με τη δυνατότητα αναλογικής πρόωρης αποπληρωμής και του ίδιου, κατ' αντιστοιχία με τις πληρωμές των δόσεων στο ΔΝΤ, καθώς σε διαφορετική περίπτωση η κυβέρνηση θα έπρεπε να προκαταβάλει στους Ευρωπαίους δανειστές ποσά ύψους δεκάδων δισ. ευρώ, κάτι βέβαια που θα ήταν πρακτικά αδύνατο.

Σύμφωνα με τον ESM, «η προτεινόμενη πρόωρη αποπληρωμή του ΔΝΤ θα έχει σημαντική θετική επίδραση στα δημοσιονομικά της χώρας», ενώ ταυτόχρονα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, η διατήρηση του δανείου που θα απομείνει προς εξόφληση θα διασφαλίσει την παραμονή του ΔΝΤ στο πλαίσιο της «μεταπρογραμματικής περιόδου» μέχρι τον Ιούνη του 2024.

Εξάλλου, δείχνοντας το βάθος χρόνου στο οποίο εκτείνεται ο «μεταμνημονιακός» αντιλαϊκός ορίζοντας, οι επεξεργασίες σε επίπεδο Γιούρογκρουπ προβλέπουν ότι η προγραμματισμένη αποπληρωμή των δανείων προς την Ευρωζώνη φτάνει μέχρι και το 2060, ενώ το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων στους κρατικούς προϋπολογισμούς για την περίοδο 2023 - 2060 προδικάζεται κατά μέσο όρο στο 2,2% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση.

Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να δημοσιοποιήσει στις 20 Νοέμβρη την «έκθεση αξιολόγησης», όπου σύμφωνα με πληροφορίες θα περιέχεται και η νέα «ανάλυση βιωσιμότητας» του ελληνικού κρατικού χρέους, με ορίζοντα βέβαια το έτος 2060. Σε αυτήν τη βάση αναμένεται να ξεκινήσουν τα αντιλαϊκά παζάρια για το ύψος των «πλεονασμάτων» από τον κρατικό προϋπολογισμό της μεθεπόμενης χρονιάς (2021), με στόχο βέβαια την απελευθέρωση «δημοσιονομικού χώρου» για νέες παρεμβάσεις στον άξονα της ανταγωνιστικότητας των επιχειρηματικών ομίλων.

«Τρέχουν» οι ιδιωτικοποιήσεις

Στο μεταξύ, με τη συμμετοχή 10 επενδυτικών σχημάτων έληξε χτες η προθεσμία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την απόκτηση ποσοστού 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» (ΔΑΑ).

Μεταξύ των ενδιαφερόμενων επενδυτικών σχημάτων βρίσκονται η «AVIALLIANCE» του καναδικού ομίλου PSP, που ήδη ελέγχει 40% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ, η «VINCI AIRPORTS», θυγατρική του γαλλικού ομίλου «Vinci», που με τη σειρά της είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας διαχείρισης της ζεύξης Ρίου - Αντιρρίου και μεγαλύτερος μέτοχος της «Ολυμπίας Οδού» κ.ά.


ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ
Κυβερνητικές «αλχημείες» και αποθέωση του «δέκα σου παίρνω, ένα σου δίνω»

Eurokinissi

Είδος πολυτελείας παραμένει και φέτος το πετρέλαιο θέρμανσης για εκατοντάδες χιλιάδες λαϊκά νοικοκυριά, αφού η κυβέρνηση φροντίζει να διατηρήσει στα ίδια ληστρικά επίπεδα του 24% τον ΦΠΑ αλλά και στα 28 ευρώ ανά λίτρο τον Ειδικό Φόρο Καυσίμων. Την ίδια στιγμή διατυμπανίζει την πενιχρή αύξηση που δίνεται φέτος στο συνολικό κονδύλι του επιδόματος θέρμανσης, το οποίο φτάνει τα 68 εκατ. ευρώ από 57,5 εκατ. ευρώ που ήταν πέρσι, και ενώ με τα χρονικά όρια που επιβάλλει, περιορίζει και τη χρονική διάρκεια που κάποιος δικαιούχος μπορεί να αιτηθεί το επίδομα. Εννοείται ότι τα απαράδεκτα χαμηλά εισοδηματικά και περιουσιακά όρια που ίσχυαν παραμένουν ως έχουν, περιορίζοντας ακόμη περισσότερο τους πιθανούς δικαιούχους.

Πιο συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε χτες το υπουργείο Οικονομικών, «το επίδομα ολόκληρης της χειμερινής περιόδου θα δοθεί εμπροσθοβαρώς και προσαυξημένο, σε όλους τους δικαιούχους πριν τα τέλη του τρέχοντος έτους».

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το επίδομα θα δοθεί κατόπιν αίτησης του δικαιούχου στη σχετική εφαρμογή του TAXISNET, την οποία θα πρέπει να συμπληρώσει έως τις 20 Δεκέμβρη 2019 και θα πρέπει να πραγματοποιήσει τις σχετικές αγορές πετρελαίου θέρμανσης από τις 15 Οκτώβρη μέχρι τις 31 Δεκέμβρη το αργότερο. Δηλαδή αγορές που θα γίνουν μετά από την παραπάνω ημερομηνία μένουν εκτός επιδότησης, ενώ βέβαια και η απόφαση για την «εμπροσθοβαρή» καταβολή δεν έχει σχέση με κάποια υποτιθέμενη «ευαισθησία» της κυβέρνησης, αλλά σηματοδοτεί την «ελάφρυνση» του κρατικού προϋπολογισμού για το 2020, προκειμένου να περιοριστούν τυχόν «δημοσιονομικά κενά» στον νέο προϋπολογισμό.

Η Υπουργική Απόφαση περιλαμβάνει ακόμη μια «αλχημεία» με προφανή σκοπό να αφήσει έξω αρκετούς δικαιούχους, ώστε να εμφανίσει επικοινωνιακά αυτούς που πρόλαβαν να αγοράσουν εντός των παραπάνω ημερομηνιών ως «ωφελημένους». Πιο συγκεκριμένα, για να λάβει φέτος ο δικαιούχος το σχετικό επίδομα, αρκεί να πραγματοποιήσει αγορές πετρελαίου θέρμανσης αξίας ίσης ή μεγαλύτερης με το διπλάσιο του επιδόματος. Δηλαδή, π.χ. ένα νοικοκυριό με δύο παιδιά που κατοικεί στην Α' Ζώνη ορεινού δήμου θα πρέπει να αγοράσει εντός των παραπάνω ημερομηνιών πετρέλαιο θέρμανσης ύψους τουλάχιστον 600 ευρώ, για να πάρει το επίδομα των 300 ευρώ.

Να σημειώσουμε ότι αυτήν την περίοδο η μέση τιμή του πετρελαίου θέρμανσης κινείται στα 1,043 ευρώ το λίτρο, από 1,14 ευρώ το λίτρο πέρσι τέτοια εποχή και 0,95 ευρώ το 2017.

Η κυβέρνηση επιχειρεί να παρουσιάσει τις «πενταροδεκάρες» αυτές ως «ανακούφιση» για τα λαϊκά νοικοκυριά, την ίδια ώρα που ακόμα και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ένα στα τέσσερα νοικοκυριά σε ολόκληρη τη χώρα θα στερηθεί και φέτος επαρκή θέρμανση.

Θυμίζουμε άλλωστε ότι ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο θέρμανσης, από 21 ευρώ στο χιλιόλιτρο το 2010, φτάνει σήμερα στα 280 ευρώ, επί του οποίου προστίθεται και ο διογκωμένος ΦΠΑ (24%), με αποτέλεσμα η συνολική φορολογική επιβάρυνση να φτάνει στα 347 ευρώ ανά χιλιόλιτρο.

Ως «αντάλλαγμα» δίνονται τα ψίχουλα του επιδόματος θέρμανσης, μόνο για ένα ορισμένο τμήμα του λαού και βέβαια μόνο για ένα ελάχιστο μέρος από τα κλοπιμαία.

Αλλωστε, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, την οποία αξιοποιεί ως βάση υπολογισμού η κυβέρνηση της ΝΔ, έχει επιδείξει σημαντικό «έργο» ακόμα και στην περικοπή αυτού του πενιχρού επιδόματος, αφού από το 2015 αυξήθηκαν ταυτόχρονα ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα 28 λεπτά το λίτρο από 23 λεπτά που ήταν μέχρι τότε και ο ΦΠΑ στο 24% από 23% και παράλληλα το συνολικό κονδύλι του επιδόματος μειώνεται από το 2014 και έπειτα, από τα 206 εκατ. ευρώ στα 186 εκατ. το 2015, στα 106 εκατ. το 2016, στα 112 εκατ. το 2017 και στα 57,5 εκατ. πέρσι.

Τέλος, να υπενθυμίσουμε ότι για τους άγαμους εισοδηματικό όριο είναι τα 12.000 ευρώ και η συνολική αντικειμενική αξία ακινήτων που έχουν στην κατοχή τους δεν πρέπει να ξεπερνά τα 100.000 ευρώ, για τους έγγαμους το εισοδηματικό όριο ανέρχεται στα 20.000 ευρώ και ακίνητα αντικειμενικής αξίας μέχρι 200.000 ευρώ, ενώ υπάρχει και προσαύξηση 2.000 ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ