ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 30 Γενάρη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
200χρονος ο «Κουρέας της Σεβίλλης»

Η επέτειος των 200 ετών από την πρώτη παρουσίαση του«Κουρέα της Σεβίλλης»γιορτάζεται παγκοσμίως το 2016 και η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει μια νέα ανατρεπτική παραγωγή του αριστουργήματος του Ροσσίνι, στις 13, 14, 17, 19, 20, 21, 24, 26, 27, 28 Φλεβάρη, στο Θέατρο «Ολύμπια».

Η διασημότερη ιταλική κωμική όπερα και ένα από τα πιο αγαπημένα έργα του ελληνικού κοινού, ο «Κουρέας της Σεβίλλης» του Ροσσίνι, επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή για 38η καλλιτεχνική περίοδο, μέσα στην 76χρονη ιστορία της. Το έργο δε χρειάζεται συστάσεις. Η πνευματώδης, σβέλτη και ιδιαίτερα μελωδική μουσική ντύνει μια σειρά από κωμικές καταστάσεις, καθώς ο κουρέας Φίγκαρο βοηθά τον Κόμη Αλμαβίβα να παντρευτεί την όμορφη Ροζίνα, η οποία κατοικεί με τον ηλικιωμένο προστάτη της Δόκτορα Μπάρτολο, που την προορίζει για τον εαυτό του. Ο κόσμος που περιγράφει ο «Κουρέας της Σεβίλλης» είναι ηδονιστικός, κυνικός, γεμάτος εγωπαθείς ανθρώπους, όπως ακριβώς το κοινωνικό εκείνο περιβάλλον στο οποίο έζησε ο Ροσσίνι την καθημερινότητα της νιότης του στην Ιταλία. Το χρήμα κινεί τα πάντα: ο Αλμαβίβα πληρώνει τους κανταδόρους, δωροδοκεί δύο φορές τον Ντον Μπαζίλιο και αμείβει γενναιόδωρα τον Φίγκαρο, ο οποίος εξηγεί πόσο καλύτερα λειτουργεί και μόνο στην ιδέα του χρυσού.

Το συγκεκριμένο έργο κρύβει και μια ενδιαφέρουσα ιστορία για τον τρόπο που γράφτηκε. Η πρεμιέρα του έργου έγινε στις 20 Φλεβάρη 1816 στο θέατρο Αρτζεντίνα της Ρώμης. Στις 17 του προηγούμενου μήνα, ο Ροσσίνι δεν είχε καν ξεκινήσει να το γράφει, μιας και ο Δούκας Φραντσέσκο Σφόρτσα δεν του είχε παραδώσει το ποιητικό κείμενο. Τελικά, στις 6 Φλεβάρη ο 24χρονος Ροσσίνι είχε ήδη συνθέσει την Α' Πράξη του έργου και έως τις 20 Φλεβάρη που δόθηκε η πρώτη παράσταση, είχε ολοκληρώσει τη σύνθεση, αλλά και την ενορχήστρωση του έργου. Σήμερα μοιάζει εξωπραγματικό το γεγονός ότι η σύνθεση ενός τέτοιου έργου ολοκληρώθηκε μέσα σε μόλις 24 μέρες. Εκείνη την εποχή, όμως, ο ανταγωνισμός μεταξύ των συνθετών της όπερας ήταν τεράστιος και τα «μουσικά δάνεια» από προηγούμενα έργα των ιδίων ή ακόμα και άλλων συνθετών κάτι το αναπόφευκτο και κοινά αποδεκτό. Ο Ροσσίνι, στο συμβόλαιο του «Κουρέα», είχε δεχτεί να συνθέσει πάνω σε όποιο ποιητικό κείμενο θα του δινόταν, να προσαρμόσει τη σύνθεσή του στις φωνές και τις ανάγκες των τραγουδιστών του θεάτρου, να επιβλέπει τις δοκιμές της ορχήστρας, να διευθύνει τις πρώτες παραστάσεις και όλα αυτά για να λάβει μικρότερη αμοιβή από την πρωταγωνίστρια του έργου.

Για τη νέα παραγωγή του «Κουρέα», η ΕΛΣ έχει αναθέσει τη σκηνοθεσία στον καλλιτεχνικό διευθυντή του φημισμένου ιταλικού Φεστιβάλ Οπερας της Ματσεράτας, Φραντσέσκο Μικέλι, ο οποίος επιχειρεί να παρουσιάσει τον - μεταξύ του ονείρου και της φαντασίας - κόσμο της Ροζίνας. Τα εντυπωσιακά σκηνικά υπογράφει ο Νίκολας Μπόουβυ, ο οποίος έχει και την ευθύνη των φωτισμών, ενώ τα πολύχρωμα κοστούμια έχει σχεδιάσει ο Τζανλούκα Φαλάσκι. Ο Παναγιώτης Τομαράς έχει αναλάβει το σχεδιασμό των οπτικών μέσων.

Την ευθύνη της μουσικής διεύθυνσης της παραγωγής έχουν ο διακεκριμένος Ελληνας αρχιμουσικός Μίλτος Λογιάδης και ο ανερχόμενος Κωνσταντίνος Δημηνάκης. Τη χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Το ρόλο του Φίγκαρο ερμηνεύουν σε διπλή διανομή δύο Ελληνες βαρύτονοι, ο Διονύσης Σούρμπης και ο Χάρης Ανδριανός. Στο ρόλο της Ροζίνας οι υψίφωνοι της ΕΛΣ Βασιλική Καραγιάννη και Μίνα Πολυχρόνου. Ο Αντώνης Κορωναίος και ο Νίκος Στεφάνου ερμηνεύουν το ρόλο του Κόμη Αλμαβίβα, οι Δημήτρης Κασιούμης και Ακης Λαλούσης το ρόλο του Μπάρτολο και οι Τάσος Αποστόλου και Πέτρος Μαγουλάς το ρόλο του Μπαζίλιο. Μαζί τους συναντάμε μια πλειάδα σημαντικών Ελλήνων μονωδών.

«Chitarra mia!» από τον Μανόλη Ανδρουλιδάκη

Σήμερα, στις 20.00, στο Τελλόγλειο Ιδρυμα του ΑΠΘ

Σήμερα, Σάββατο 30 Γενάρη, στις 20.00, στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ, ο Μανόλης Ανδρουλιδάκης θα παρουσιάσει το πρόγραμμα «Chitarra mia!». Ο Μ. Ανδρουλιδάκης θα παίξει με την κιθάρα του και θα τραγουδήσει στο αμφιθέατρο του Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών, μαζί με φίλους του τραγουδιστές της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα ρεσιτάλ ελληνικού και ισπανόγλωσσου τραγουδιού, σολιστικής κλασικής και προκλασικής κιθαριστικής μουσικής για φωνή και «6χορδη ορχήστρα».

Μιλώντας μαζί του, μας είπε για τη σημερινή βραδιά:

«Η παράσταση, στο σημαντικό χώρο του Τελλογλείου Ιδρύματος, συνδυάζει μερικά από τα δημοφιλέστερα κομμάτια κλασικής μουσικής με τραγούδια. Φορέας της είναι ένα όργανο που διαθέτει ηχοχρώματα που δημιουργούν την ψευδαίσθηση μιας μικρής ορχήστρας, ιδανικής συνοδού του τραγουδιού που φτιάχτηκε από τους μεγάλους ποιητές και συνθέτες.

Ο συνδυασμός αυτός εμπεριέχεται στην έναρξη, όπου παίζω το Πρελούδιο σε Ντο μείζονα του Μπαχ, ενώ τραγουδώ ταυτόχρονα το "Λαύριο" του Δ. Σαββόπουλου.

Στη διάρκειά της, ακούγονται δεξιοτεχνικά solo του Albeniz, του Χιώτη και του Θεοδωράκη, λατινοαμερικάνικα τραγούδια, οι "Γερανοί" σε ρώσικους και ελληνικούς στίχους του Ρίτσου, τραγούδια παρεΐστικα, τραγούδια πολιτικής αφύπνισης του Βάρναλη, του Ελευθερίου, του Μύρη και το "Hasta Siempre" του Puebla και "θαλασσογραφίες" των Καββαδία - Μικρούτσικου, Σαββόπουλου, Ελύτη - Θεοδωράκη, Λ. Παπαδόπουλου - Λοΐζου.

Στον Μάνο Λοΐζο, του οποίου η κιθάρα, τα λόγια, η ιδεολογία και η εύθραυστη φωνή μάς είναι ιδιαίτερα αγαπητά είναι αφιερωμένο από τους δημιουργούς του το τελευταίο τραγούδι της παράστασης. Είναι το ζεϊμπέκικο "Πρωινό τσιγάρο" του πρώτου μου δασκάλου, Νότη Μαυρουδή, του χαρακτηριστικότερου Ελληνα κλασικού κιθαριστή - συνθέτη και του ποιητή Αλκη Αλκαίου, που, κατά τη γνώμη μου, συνδέει την εποχή των παλαιότερων στιχουργών με τις νεότερες γενιές».

Συμμετέχουν οι τραγουδιστές: Μάκης Αϊβάζογλου, Μαρία Θωίδου, Χρήστος Κολοβός, Δημήτρης Νικολούδης, Ανθή Τατσιούλη.

Παράλληλα, θα προβάλλονται φωτογραφίες του φωτογράφου Γιώργου Ψυχογιού.

Τιμή Εισιτηρίου: Γενική είσοδος: 10 ευρώ. Μειωμένη είσοδος: 7 ευρώ

«Ελλάς, Ελλήνων... τι λέτε ρε;!» στα Νότια

Αύριο, Κυριακή 31 Γενάρη, οι Κομματικές Οργανώσεις Αργυρούπολης, Ελληνικού, Γλυφάδας καλούν στην παράσταση «Ελλάς, Ελλήνων... τι λέτε ρε;!», που θα παρουσιαστεί στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μίκης Θεοδωράκης» (Κύπρου 68, Αργυρούπολη), στις 19.00.

Η θεατρική σκηνή «Αλέκα Παΐζη» παρουσιάζει την παράσταση που αποτελεί συλλογή κειμένων από το νεοελληνικό θέατρο. Τα κείμενα αυτά αφορούν τις περιόδους πριν και μετά τη χούντα, όμως οι ήρωες σε αρκετές περιπτώσεις ζουν ακόμα ανάμεσά μας.

Τη σκηνοθεσία υπογράφουν η Ελεάννα Γρηγορίου και ο Γιώργος Δαράκης, με τη σκηνοθετική επιμέλεια του Γιώργου Αντωνακάκη και βοηθό σκηνοθέτη την Μαρία Καπετανοπούλου.

Παίζουν: Δημήτρης Καζάντζας, Δημήτρης Καπετανόπουλος, Μαρία Καπετανοπούλου, Στέλιος Καφρίτσας, Εβελίνα Κρανά, Αλεξάνδρα Μαλισιώβα, Ελένη Τσάκαλου.

Σκηνικά: Κατερίνα Χατζή. Μουσική - βίντεο: Αγγελος Σιδέρης. Φωτισμοί: Βασίλης Κατσιέρης

Κατέβηκε η παράσταση «Ισορροπία του Nash»

Κατέβηκε, νωρίτερα απ' ό,τι ήταν προγραμματισμένο, η παράσταση «Ισορροπία του Nash», που ανέβασε η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Στην παράσταση περιέχονταν αποσπάσματα και από το βιβλίο του Σάββα Ξηρού.

Σε ανακοίνωσή του το Εθνικό, αιτιολογώντας την απόφαση του να κατέβει το έργο νωρίτερα (οι παραστάσεις ήταν προγραμματισμένες μέχρι τις 31/1), επικαλείται αντιδράσεις ακραίων κύκλων που εξέφρασαν απειλές για τη σωματική ακεραιότητα του κοινού, των καλλιτεχνών και των εργαζομένων, αλλά και το γεγονός ότι η συνέχιση του έργου θα δημιουργούσε στρεβλή εντύπωση σε σχέση με τις στοχεύσεις του.

Είχαν προηγηθεί αντιδράσεις από την «ομάδα συγγενών θυμάτων τρομοκρατίας "ΩΣ ΕΔΩ"». Μάλιστα, η ανακοίνωση που εξέδωσε η συγκεκριμένη ομάδα στις 26 Γενάρη, αναπαράχθηκε μέσω Twitter και από την Αμερικάνικη Πρεσβεία. Επίσης, ΝΔ και Χρυσή Αυγή κατέθεσαν σχετικές Ερωτήσεις στη Βουλή.

Η απόφαση για διακοπή των παραστάσεων προκάλεσε αντιδράσεις που κάνουν λόγο για λογοκρισία. Οι αντιδράσεις προέρχονται και από το Διοικητικό Συμβούλιο του Εθνικού, που ασκεί κριτική στον καλλιτεχνικό διευθυντή Στάθη Λιβαθηνό, αλλά και από άλλους φορείς και καλλιτεχνικά σωματεία.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ