ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 3 Αυγούστου 2017
Σελ. /20
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ
Υπονομεύουν το δικαίωμα στις μεταφορές και χτυπούν τα εργασιακά δικαιώματα

Από παλιότερη κινητοποίηση των ταξικών δυνάμεων των ναυτεργατών
Από παλιότερη κινητοποίηση των ταξικών δυνάμεων των ναυτεργατών
Ενα εκρηκτικό μείγμα που προειδοποιεί για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα συνεχίζει να διαμορφώνει στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες η επιθετικότητα του εφοπλιστικού κεφαλαίου, η οποία τροφοδοτείται από την αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. Οι εφοπλιστές για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας τους, πατώντας στους αντεργατικούς νόμους και της σημερινής κυβέρνησης, παραβιάζουν τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, τα ωράρια εργασίας, έχουν αποδρομολογήσει το μεγαλύτερο μέρος του ακτοπλοϊκού στόλου εξαντλώντας έτσι πληρώματα και πλοία με ασταμάτητα δρομολόγια για να καλυφθούν τα κενά. Επιβιβάζουν εκατοντάδες επιβάτες σε πλοία ηλικίας ακόμα και πάνω από τα 40 έτη, οι τιμές - φωτιά που έχουν επιβάλει στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχουν μετατρέψει σε «άπιαστο όνειρο» μία μικρή ανάσα στα νησιά για τις εργατικές, λαϊκές οικογένειες και από πάνω επιδοτούνται με εκατομμύρια ευρώ!

Τα στοιχεία που έχουν προκύψει από τις περιοδείες των ταξικών ναυτεργατικών σωματείων στα λιμάνια, όπως της Πάτρας και της Ραφήνας, είναι αποκαλυπτικά για την ανυπόφορη κατάσταση που έχουν επιβάλει κυβέρνηση - εφοπλιστές στα καράβια υπονομεύοντας την ανθρώπινη ζωή, στο όνομα του κέρδους.

Ενδεικτικά, στην πορθμειακή γραμμή Κυλλήνη - Ζάκυνθος- Κεφαλονιά, όπως προκύπτει από τα δρομολόγια των πλοίων, οι ναυτεργάτες εργάζονται καθημερινά 17 - 20 ώρες, παραβιάζοντας τη ΔΣ 180, πλοία πραγματοποιούν πετρέλευση (παίρνουν καύσιμα) κατά τη διάρκεια φορτοεκφόρτωσης, με κίνδυνο για την ασφάλεια επιβατών και ναυτεργατών! Εντατικοποίηση της δουλειάς, λόγω των μειωμένων οργανικών συνθέσεων που προσδιόρισαν σε αγαστή συνεργασία Ενωση Ναυτών - εφοπλιστές - υπουργείο Ναυτιλίας, κυριαρχεί στην πορθμειακή γραμμή Ρίο - Αντίρριο. Ενώ σε επιβατηγά πλοία που είναι δρομολογημένα στη γραμμή Ηγουμενίτσα - Ιταλία, όπως το «GALAXY» και το «RIGELI», που φέρουν σημαία Κύπρου, καταγράφηκαν ναυτεργάτες χωρίς ΣΣΕ και Ασφάλιση στο ΝΑΤ.

Την κατάφωρη παραβίαση των ΣΣΕ διαπίστωσαν και στο λιμάνι της Ραφήνας. Τα πληρώματα λόγω και των μειωμένων οργανικών συνθέσεων και των δρομολογίων - «οδύσσεια» είναι στο πόδι έως και 16 ώρες. Παρ' όλα αυτά οι εφοπλιστές δεν καταβάλλουν υπερωρίες, για έξτρα εργασία, εξπρές δρομολόγια και πάει λέγοντας. Χαρακτηριστικό της ζοφερής κατάστασης είναι ότι ναυτεργάτες στα πλοία που καταπλέουν στο λιμάνι της Ραφήνας, όπως «TERA JET», «ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π»και«SUPER RUNNER», έχουν προειδοποιήσει με αγωνιστικές κινητοποιήσεις. Παρόμοια είναι η κατάσταση σε όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας όπως και σε αυτά που αποπλέουν από τον Πειραιά.

Αποδρομολόγησαν τα μισά επιβατηγά πλοία!

Οι εφοπλιστές, για τη θωράκιση της κερδοφορίας τους, μειώνουν διαρκώς τον ακτοπλοϊκό στόλο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης της XRTC (εταιρεία συμβούλων ακτοπλοΐας), οι τέσσερις ακτοπλοϊκές εταιρείες που μοιράζονται τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες (ΑΝΕΚ, ΜΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ, BLUE STAR, HSW) «τα τελευταία 5 χρόνια μείωσαν τα πλοία τους κατά 44», με αποτέλεσμα «ο στόλος τους να μείνει ο μισός». Σύμφωνα με το πρόγραμμα δρομολογίων αυτή τη στιγμή, «φουλ σεζόν», δηλαδή, από τα λιμάνια Πειραιά, Ραφήνας και Λαυρίου για τα νησιά του Αιγαίου αποπλέουν 42 πλοία, από 79 που είχαν καταμετρηθεί το 2009. Χαρακτηριστικό παράδειγμα που καταδεικνύει εξάλλου και τι «τραβάνε» οι ναυτεργάτες, αλλά και οι επιβάτες, είναι και τα «ατέλειωτα» δρομολόγια που έχουν προγραμματίσει εφοπλιστές και υπουργείο Ναυτιλίας.

Για παράδειγμα, το πλοίο «Ν. ΡΟΔΟΣ» αποπλέει από Πειραιά για Πάρο, Νάξο, Πάτμο, Αγ. Κήρυκο, Φούρνους, Βαθύ, Χίο, Μυτιλήνη, Λήμνο, Καβάλα. Δηλαδή, «πιάνει» σε 20 λιμάνια «πηγαινέλα», ενώ ο επιβάτης που επιβιβάζεται από Πειραιά για Λήμνο ή Καβάλα κάνει να φτάσει μιάμιση μέρα! Το ίδιο και το πλοίο «Ν. ΜΥΚΟΝΟΣ», που αποπλέει από Πειραιά για Σύρο, Μύκονο, Εύδηλο Ικαρίας, Καρλόβασι, Βαθύ, Χίο, Μυτιλήνη, Λήμνο, Καβάλα κ.α.!

Εν πλω γέρικα και υποσυντήρητα πλοία

Από τα 42 ακτοπλοϊκά τα 13 είναι από 30 έως 45 ετών! Για παράδειγμα, το «ΚΡΗΤΗ ΙΙ» είναι 38 ετών, το «ΠΡΕΒΕΛΗΣ» 37 ετών, το «ΕΞΠΡΕΣ ΠΗΓΑΣΟΣ» 40 ετών (έτος κατασκευής 1977), το «ΜΑΚΕΔΩΝ» 45 ετών (έτος κατασκευής 1972), ενώ το πλοίο «Β. ΚΟΡΝΑΡΟΣ», το οποίο καλύπτει τη γραμμή των Κυθήρων, είναι 41 ετών (έτος κατασκευής 1976). Τα λιγοστά πλοία, από τα οποία πολλά είναι υπερήλικα και υποσυντήρητα, σε συνδυασμό με τα ασταμάτητα δρομολόγια έχουν ως αποτέλεσμα οι βλάβες τους, ειδικά τη θερινή περίοδο, να είναι καθημερινές.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τις τελευταίες 8 μέρες καταγράφεται τουλάχιστον και μία βλάβη στα μηχανολογικά συστήματα των επιβατηγών πλοίων λαχταρώντας εκατοντάδες επιβάτες. Ενδεικτικά, την περασμένη Τρίτη το «ΠΑΡΟΣ ΤΖΕΤ» έμεινε στη Νάξο από 4η κύρια μηχανή με 112 επιβάτες, την προηγούμενη μέρα «εκτός» βγήκε η μηχανή του «SUPER RUNER» επίσης από Νάξο, με 398 επιβάτες κ.ο.κ.

Πανάκριβα εισιτήρια

Αυτές τις ...«υπηρεσίες» οι επιβάτες καλούνται να τις χρυσοπληρώσουν κι από πάνω, καθώς το κόστος μετακίνησης με τα ακτοπλοϊκά πλοία έχει χτυπήσει κόκκινο και είναι απαγορευτικό για μία λαϊκή οικογένεια με δύο παιδιά, που για να πάει και να γυρίσει από την Αττική σε κάποιο νησί του Αιγαίου, μαζί με το αυτοκίνητό της, θα πρέπει να δώσει κατά μέσο όρο γύρω στα 500 ευρώ, αφού οι εφοπλιστές επιβάλλουν απανωτές αυξήσεις.

Για παράδειγμα, τα εισιτήρια οικονομικής θέσης (αεροπορικού τύπου) με επιστροφή και με ΙΧ, για μια 4μελή οικογένεια, από τον Ιούλη 2011 έως τον Ιούλη του 2017 διαμορφώθηκαν ως εξής:

-- Πειραιάς - Μυτιλήνη: Από 394 ευρώ έφτασαν στα 556 ευρώ (αύξηση 41,1%).

-- Πειραιάς - Σαντορίνη: Από 366 ευρώ πήγαν στα 536 ευρώ (αύξηση 46,4%).

-- Πειραιάς - Νάξος: Από 387 ευρώ πήγαν στα 488 ευρώ (αύξηση 26,09%).

Ψήνονται και επιπλέον επιδοτήσεις

Ταυτόχρονα, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες συνεχίζουν να τσεπώνουν κρατικές επιδοτήσεις: Μόνο για τη δρομολογιακή περίοδο που «τρέχει» θα λάβουν 90 εκατ. ευρώ, με το πρόσχημα των άγονων γραμμών. Σε αυτό το ποσό δεν υπολογίζονται οι απευθείας αναθέσεις, όπως, για παράδειγμα, αυτή που ανακοινώθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας στις 21 Ιούλη για σύναψη απευθείας σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για να καλύψει τη γραμμή από Πειραιά για Κύθηρα, που έχει μείνει κενή λόγω της βλάβης του «Β. Κορνάρος». Παρά τις αντιδράσεις των νησιωτών που απαιτούν τη δρομολόγηση ενός σύγχρονου και αξιόπλοου πλοίου, η προκήρυξη όχι μόνο είναι «φωτογραφική» για το «Β. Κορνάρος» (ανήκει στη ΛΑΝΕ, θυγατρική της ΑΝΕΚ), αλλά προσφέρει και 90.000 ευρώ ανά δρομολόγιο!

Παρ' όλα αυτά οι εφοπλιστές αξιώνουν και άλλα. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μ. Σακέλης, μιλώντας σε ημερίδα του υπουργείου Ναυτιλίας στη Νάξο, τον περασμένο Μάη, έκανε σαφές ότι «μοναδική εγγύηση της απρόσκοπτης και συνεχούς παροχής υπηρεσιών», δηλαδή για να προσεγγίζουν πλοία στα νησιά, θα πρέπει να είναι «οι προϋποθέσεις για την οικονομική βιωσιμότητα του πλοίου». Απαίτησε «να αντιμετωπίσουμε τα νησιά μας ισότιμα με τους χερσαίους προορισμούς, για την εξυπηρέτηση των οποίων διατίθενται πολλά δισ. χωρίς κανένας να το θεωρεί παράλογο, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στις ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες». Ενώ χαρακτήρισε αστεία τα ποσά που δίνονται μέχρι τώρα για τις «άγονες γραμμές»! Ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Ν. Σαντορινιός, μιλώντας σε σύσκεψη που έγινε στο υπουργείο Ναυτιλίας στις 7 Ιούλη, αναφέρθηκε στις προσπάθειες της κυβέρνησης σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης, προκειμένου τα νησιά και οι συγκοινωνίες τους «να τύχουν της απαραίτητης χρηματοδότησης που απαιτεί η κοινωνική και εδαφική συνοχή».

Την ίδια ώρα, όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες καταγράφουν εκατομμύρια κέρδη.

ΑΝΕΚ: 41,1 εκατ. ευρώ, διατηρώντας την κερδοφορία του 2015.

ΑΤΤΙΚΑ ΓΚΡΟΥΠ (μητρική της ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ): 70,03 εκατ. ευρώ.

HSW: 18 εκατ. ευρώ.

«Μινωικές Γραμμές»: 20,7 εκατ. ευρώ.

Στην επίθεση κεφαλαίου - κυβέρνησης απαντάμε με οργάνωση της πάλης

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής ΕΝ «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», Λευτέρης Μπαρμπαρούσης, ανέφερε στον «Ριζοσπάστη»: «Το πρώτο και το κύριο για τους ναυτεργάτες είναι η ανανέωση και υπογραφή ικανοποιητικών ΣΣΕ». Σημείωσε ότι οι εφοπλιστές σε όλες τις κατηγορίες πλοίων αρνούνται να ανανεώσουν τις ΣΣΕ, στα ποντοπόρα έχει να ανανεωθεί η ΣΣΕ από το 2010! Από πάνω τα κοινωνικο-ασφαλιστικά δικαιώματα των ναυτεργατών χτυπιούνται ανελέητα με το νόμο 4387 - λαιμητόμο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, που ήρθε να προστεθεί στους προηγούμενους αντιλαϊκούς νόμους των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Οπως σημείωσε, η μείωση των συντάξεων των ναυτεργατών είναι ακόμα και πάνω από 54%!

Τόνισε δε: «Δεχόμαστε ολομέτωπη επίθεση από την κυβέρνηση που πιστά ακολουθεί τις πολιτικές των προηγούμενων κυβερνήσεων. Πρώτο βιολί είναι η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών και ο πρόεδρός της, Θόδωρος Βενιάμης, που με λύσσα επιτίθεται στις ταξικές δυνάμεις ΠΕΜΕΝ, "ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ," ΠΕΕΜΑΓΕΝ διότι δεν δεχόμαστε να υπογράψουμε ΣΣΕ με ελαστικές μορφές απασχόλησης, δηλαδή για τζάμπα εργάτες στα καράβια».

Πρόσθεσε πως «εδώ απογυμνώνεται εντελώς ο ρόλος των εργοδοτικών στην ΠΝΟ συνδικαλιστών, οι οποίοι πιστοί στο ιδεολόγημα του κοινωνικού εταιρισμού αρνούνται την πρόταση των ταξικών σωματείων να οργανώσουμε τους ναυτεργάτες και να απαντήσουμε με αγωνιστικές κινητοποιήσεις». Να σημειωθεί ότι ο γενικός γραμματέας της ΠΝΟ, Γ. Χαλάς, με τους υπόλοιπους «εταίρους» στην Εκτελεστική Επιτροπή στην ΠΝΟ, μαζί με την ITF και την ΕΤF (Διεθνής και Ευρωπαϊκή Οργάνωση Μεταφορών) υπογράφουν έναντι αμοιβής (5.000 έως 8.000 δολάρια ανά καράβι), να μην εφαρμόζεται η ελληνική κλαδική ΣΣΕ για τους 120.000 ναυτεργάτες που δουλεύουν στα «ελληνόκτητα» με ξένη σημαία!

Ο Λ. Μπαρμπαρούσης επισήμανε την ανάγκη να απομονωθούν αυτές οι δυνάμεις από τους ναυτεργάτες, τονίζοντας ότι τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία «θα συνεχίσουμε σε κάθε χώρο δουλειάς την οργάνωση προετοιμάζοντας πολύμορφες και απεργιακές αγωνιστικές κινητοποιήσεις ενάντια στην πολιτική του κεφαλαίου και των εκπροσώπων του, για τη διεκδίκηση των σύγχρονων αναγκών μας, για την ένταση της ταξικής πάλης μέχρι την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών της εργατικής τάξης. Γιατί εμείς παράγουμε τον πλούτο».

Καράβια, λιμάνια - λαϊκή περιουσία

Τα στοιχεία αναδεικνύουν ότι η ικανοποίηση των αναγκών των ναυτεργατών, συνολικά των εργαζομένων, η λαϊκή ευημερία απαιτεί ριζικές αλλαγές, απαιτεί να περάσει η εξουσία στα χέρια του λαού, ο πλούτος να γίνει ιδιοκτησία αυτών που τον παράγουν, να γίνουν τα πλοία, τα ναυπηγεία, τα λιμάνια, γενικότερα τα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής, λαϊκή περιουσία, να στηριχθεί η λαϊκή οικονομία στον κεντρικό σχεδιασμό, να οργανωθεί ο εργατικός - κοινωνικός έλεγχος.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ