ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 3 Αυγούστου 2016
Σελ. /20
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«ΚΩΔΙΚΑΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ» ΤΡΑΠΕΖΩΝ
«Θηλιά» πλειστηριασμών και εκβιασμοί στα λαϊκά νοικοκυριά

Δημοσιεύτηκε χτες στην «Εφημερίδα της Κυβερνήσεως»

Στην «Εφημερίδα της Κυβερνήσεως» δημοσιεύθηκε χτες ο νέος «Κώδικας Δεοντολογίας» των τραπεζών, σχετικά με τους γενικούς κανόνες που θα διέπουν τους τρόπους διαχείρισης των «κόκκινων» τραπεζικών δανείων.

Στην πραγματικότητα, συμπληρώνεται το νομοθετικό οπλοστάσιο, με κατεύθυνση την άρση της όποιας παρεχόμενης προστασίας ακόμη και για την πρώτη κατοικία, ενώ ταυτόχρονα κλιμακώνονται οι εκβιασμοί απέναντι σε ανήμπορα λαϊκά νοικοκυριά, τα οποία επιχειρούν να στριμώξουν σε νέες συνεννοήσεις με τις τράπεζες, ακόμη και με την παραχώρηση του ακινήτου και με τη διαμονή σε αυτό με την πληρωμή ενοικίου.

Στις τραπεζικές «λύσεις διευθέτησης», για τα λαϊκά νοικοκυριά, συγκαταλέγονται και τα παρακάτω:

  • «Εθελοντική παράδοση» του ακινήτου. Με αυτό το πλαίσιο, ο δανειολήπτης, που αδυνατεί να εξυπηρετήσει το χρέος μεταβιβάζει την κυριότητα του ακινήτου στην τράπεζα και στη συνέχεια σε συμφωνία με την τράπεζα «διατυπώνεται σαφώς ο τρόπος διευθέτησης» για τυχόν υπολειπόμενα ποσά.
  • Πώληση και ενοικίαση του ακινήτου. Με αυτό το πλαίσιο, ο δανειολήπτης μεταβιβάζει την κυριότητα του ακινήτου στην τράπεζα και στη συνέχεια μπορεί να έχει το δικαίωμα της διαμονής στην κατοικία του έναντι ενοικίου, «για μια ελάχιστη περίοδο». Με το συγκεκριμένο μέτρο στηρίζονται οι ισολογισμοί των τραπεζών, στις οποίες θα ανήκει η ακίνητη ιδιοκτησία των πελατών τους.
  • «Εθελοντική εκποίηση ακινήτου». Με αυτό, ο δανειολήπτης προχωρά «οικειοθελώς» στην πώληση του ακινήτου σε τρίτους, μετά από σύμφωνη γνώμη της τράπεζας. Σε περίπτωση που το τίμημα πώλησης είναι χαμηλότερο από την οφειλή, η τράπεζα προχωρά σε «διαγραφή» του υπολειπόμενου ποσού.
  • Υπό προϋποθέσεις, προβλέπονται ρυθμίσεις όπως αυτές που ήδη εφαρμόζουν οι τράπεζες (χρονική μετακύλιση, μείωση επιτοκίων κ.ά.).
  • «Λειτουργική αναδιάρθρωση επιχείρησης». Μπορεί να περιλαμβάνει ενέργειες όπως η αλλαγή της διοίκησης, η πώληση περιουσιακών στοιχείων, ο περιορισμός του κόστους κ.ά.
  • Συμφωνία ανταλλαγής χρέους με μετοχικό κεφάλαιο.

Τα παραπάνω συνθέτουν το μωσαϊκό των μαζικών αναδιαρθρώσεων, των συγχωνεύσεων και των εξαγορών σε βιώσιμες επιχειρήσεις και ομίλους, αλλά και σε κλάδους της οικονομίας και της παραγωγής με «ανταγωνιστικό πλεονέκτημα».

Σε κάθε περίπτωση, το κύριο ζήτημα σε αυτήν τη φάση είναι αυτό της διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων, με αιχμή τα μεγάλα επιχειρηματικά, γεγονός που φαίνεται να συνδέεται με την υπό διαμόρφωση δευτερογενή αγορά τραπεζικών δανείων. Αυτή, με τη σειρά της, έρχεται να «κουμπώσει» με τις γενικότερες αναδιαρθρώσεις σε κλάδους της οικονομίας και της παραγωγής, με τις νέες επιχειρηματικές συμφωνίες, που στοχεύουν στη μεγαλύτερη συγκέντρωση της επιχειρηματικής πίτας και των κερδών.

Επιπλέον, στην «τυποποιημένη κατάσταση οικονομικής πληροφόρησης» που ο οφειλέτης θα υποβάλει υποχρεωτικά στην τράπεζα, μεταξύ άλλων, πρέπει να αναγράφει σε ειδικές λίστες:

  • Την αξία της ακίνητης περιουσίας και μάλιστα αναλυτικά για κάθε τεμάχιο γης (ποσοστό συνιδιοκτησίας, είδος εμπράγματου δικαιώματος).
  • Τα ποσά από τις μεικτές και καθαρές αποδοχές από μισθούς και συντάξεις, τα επιδόματα από φορείς του Δημοσίου (π.χ. ανεργίας, ΕΚΑΣ), τα ποσά βοήθειας από ιδιώτες (π.χ. από οικογενειακά πρόσωπα), καθώς και το σύνολο του εισοδήματος από κάθε πηγή προέλευσης.

Μιλάμε, δηλαδή, για ένα πλήρες και διαρκές φακέλωμα κάθε χρεωμένου λαϊκού νοικοκυριού, ακριβώς για να καθορίζεται η περιβόητη «μέγιστη ικανότητα αποπληρωμής».

Δημόσιες συμβάσεις για ενίσχυση των μονοπωλίων

Ψηφίστηκε χτες στη Βουλή το σχετικό νομοσχέδιο που ενσωματώνει κοινοτικές οδηγίες

Η άμεση και ανεμπόδιστη πρόσβαση των μονοπωλιακών ομίλων στο ξεκοκάλισμα κρατικού χρήματος, με τη μέθοδο των δημόσιων συμβάσεων, ψηφίστηκε χτες με συνοπτικές διαδικασίες από την πλειοψηφία της Βουλής. Πρόκειται για δύο Οδηγίες της ΕΕ, τις οποίες η κυβέρνηση έφερε με μορφή νομοσχεδίου, και μάλιστα με τη διαδικασία του επείγοντος, στη Βουλή προκειμένου να εναρμονιστούν με την ελληνική νομοθεσία. Προβλέπουν την πλήρη απελευθέρωση του καθεστώτος που αφορά τις δημόσιες συμβάσεις σε όλα τα κράτη - μέλη, απελευθέρωση που, όπως προκύπτει από σχετικές ρυθμίσεις, θα συνοδευτεί με συντριπτικό πλήγμα στα εναπομείναντα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων στα κατασκευαστικά έργα.

Οι Οδηγίες πέρασαν με τις ψήφους των ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, Δημοκρατικής Συμπαράταξης (ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ), Ποταμιού, ΑΝΕΛ και Ενωσης Κεντρώων. Η ναζιστική Χρυσή Αυγή καταψήφισε όχι για την ουσία των Οδηγιών αλλά γιατί κατά τον ειδικό της αγορητή, Β. Καρακώστα, δεν «πιστεύει» ότι μπορεί αυτή η κυβέρνηση να εξασφαλίσει διαφάνεια στις συμβάσεις. Μάλιστα, έκανε και μια σειρά εποικοδομητικών προτάσεων.

Συνοπτικά, οι Οδηγίες αίρουν κάθε γραφειοκρατική και διοικητική διαδικασία ώστε ο κάθε επιχειρηματικός όμιλος που εδρεύει σε οποιοδήποτε κράτος - μέλος της ΕΕ να μπορεί να συμμετέχει ανεμπόδιστα στις διαδικασίες ανάθεσης δημόσιων συμβάσεων ή συμβάσεων παραχώρησης (ΣΔΙΤ) «αξίας» άνω των 60.000 ευρώ, σε οποιοδήποτε κράτος - μέλος της ΕΕ.

Παρέχονται σειρά προνομίων στους ομίλους, όπως ότι δεν θα έχουν καμία επίπτωση ακόμα και αν με υπαιτιότητά τους η αξία της σύμβασης αυξηθεί ακόμα και κατά 50%.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Σάκης Βαρδαλής, επισήμανε ότι «στο πλαίσιο του αστικού κράτους, οι δημόσιες συμβάσεις είναι ένα από τα μέσα, με τα οποία το κράτος ενισχύει άμεσα τα μονοπώλια με κρατικό ζεστό χρήμα». Δείχνοντας ότι πρόκειται για χορό δισεκατομμυρίων κρατικού χρήματος, ανέφερε ότι σε «μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το 2011, εκτιμάται ότι την ίδια χρονιά το ύψος της δαπάνης για τις δημόσιες συμβάσεις στις χώρες - μέλη της ΕΕ ανήλθε στο 19% του κοινοτικού ΑΕΠ, επίπεδο στο οποίο μάλιστα κυμάνθηκε κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας. Στην ίδια μελέτη, τα αντίστοιχα μεγέθη που αφορούν τη χώρα μας, εκτιμάται ότι ανήλθαν στα 18,4 δισεκατομμύρια ευρώ ή σε ποσοστό 8,8% του ΑΕΠ. Πρόκειται για χρήμα που προέρχεται από την αφαίμαξη του λαϊκού εισοδήματος, μέσω της φορολογίας αλλά και του δημόσιου δανεισμού, όπως έγινε όλα τα προηγούμενα χρόνια και στη χώρα μας».

Αποκάλυψε δε όσον αφορά το νομοσχέδιο ότι προβλέπεται πως «όταν πρόκειται για αλλοδαπές εταιρείες, για υπηρεσίες που απασχολούν και αλλοδαπούς εργάτες» θα εφαρμόζεται η Οδηγία Μπολκεστάιν, δηλαδή ότι το εργασιακό καθεστώς θα διέπεται από τα όσα ισχύουν στη χώρα προέλευσης, όπως π.χ. στη Βουλγαρία...

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος ανέφερε ότι οι Οδηγίες απορρέουν από τη Συνθήκη του Μάαστριχτ, τις θεμελιώδεις αρχές της ΕΕ, που προβλέπουν την ελεύθερη κίνηση κεφαλαίων, εμπορευμάτων, υπηρεσιών και εργατικού δυναμικού, χωρίς εθνικούς περιορισμούς και κοινωνικές δεσμεύσεις. Πρόσθεσε ότι η εφαρμογή των Οδηγιών «θα οδηγήσει σε συγκέντρωση και συγκεντροποίηση κεφαλαίων, θα υπάρξει οικονομία κλίμακας που ωφελεί τα μεγάλα μονοπώλια».

ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΑ ΔΑΝΕΙΑ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΜΜΕ
Παιχνίδια εντυπώσεων για τον αποπροσανατολισμό του λαού

Σε πολλαπλές στοχεύσεις έχουν ποντάρει όπως φαίνεται κυβέρνηση και αστικά κόμματα με την υπόθεση της «Εξεταστικής Επιτροπής για τη νομιμότητα της δανειοδότησης των κομμάτων και των ΜΜΕ από τα τραπεζικά ιδρύματα», η οποία χτες συνέχισε το «έργο» της με την κατάθεση του επικεφαλής του ομίλου ΠΗΓΑΣΟΣ Φ. Μπόμπολα. Ταυτόχρονα, με την αντιπαράθεση ανάμεσα στην κυβέρνηση, τη ΝΔ και τα υπόλοιπα κόμματα του αστικού φάσματος, στα «βολικά» πεδία της «διαφθοράς» και της «διαπλοκής», αφού συμφώνησαν να παρελάσουν από την Επιτροπή οι ιδιοκτήτες των ΜΜΕ, τώρα έχουν επιδοθεί στο παιχνίδι των «υγιών» και μη επιχειρηματικών ομίλων. Ποιοι, δηλαδή, πληρώνουν κανονικά τα δάνειά τους και ποιοι όχι, για τον αποπροσανατολισμό του λαού, για την απόκρυψη ότι διαφθορά και διαπλοκή είναι σύμφυτα του ίδιου του σάπιου καπιταλιστικού συστήματος, το οποίο επιδιώκουν και με αυτόν τον τρόπο, να «βγάλουν λάδι».

Κατά τη χτεσινή του κατάθεση, ο Φ. Μπόμπολας ανέφερε ότι ο δανεισμός της ΤΗΛΕΤΥΠΟΣ ΑΕ, στην οποία ο ΠΗΓΑΣΟΣ μετέχει με ποσοστό 32,5%, ανέρχεται σε 103 εκ. ευρώ, τα οποία δεν εξυπηρετούνται και έχουν καταγγελθεί από τις τράπεζες. Ακόμα ότι τα δάνεια δόθηκαν με εγγυήσεις, όπως για παράδειγμα ...η ταινιοθήκη του σταθμού ΜΕΓΚΑ.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος, Νίκος Καραθανασόπουλος, μέλος της Επιτροπής ξεκαθάρισε ότι το ΚΚΕ δεν πρόκειται να κάνει ερωτήσεις στους επιχειρηματίες, σημειώνοντας για να απαντήσει και σε διάφορα άθλια δημοσιεύματα σχετικά με τη στάση του Κόμματος ότι: «Αν κάποιοι νομίζουν ότι θα πιέσουν το ΚΚΕ να παίξει το παιχνίδι εντυπώσεων που στήνουν τους λέμε ότι δεν θα τους κάνουμε τη χάρη. Εμείς θα επιμείνουμε στη στάση που είχαμε και την προηγούμενη φορά. Θεωρούμε ότι το ζήτημα είναι συνολικότερο. Αυτό είπαμε και στην Ολομέλεια, όταν συζητούνταν η πρόταση. Δεν μπορούμε να ασχολούμαστε με παρωνυχίδες, όταν υπάρχουν τρομακτικά σκάνδαλα, τρομακτικά εγκλήματα σε βάρος του λαού μας. Αυτό είναι παιχνίδι αποπροσανατολισμού, γιατί ακριβώς, όταν μιλάμε για δισεκατομμύρια στην Ελλάδα που έχουν χαθεί, όταν μιλάμε για τρισεκατομμύρια σε διεθνές επίπεδο, το να προσπαθούμε να παίξουμε σε επιχειρηματικά παιχνίδια ποιος είναι ο "καλός" και ο "κακός" επιχειρηματίας εμείς δεν το κάνουμε. Γιατί είναι το ίδιο το σύστημα, το εκμεταλλευτικό που λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο και αναδεικνύει τη βρώμα και τη σαπίλα του».

Πρόσθεσε ότι παράλληλα γίνεται λόγος για τη συμμόρφωση των επιχειρηματιών στο νόμο και αποκρύπτεται, εκτός των άλλων, ότι «οι επιχειρηματικοί όμιλοι αξιοποιούν το ευνοϊκό νομοθετικό περιβάλλον που διαμόρφωσαν για λογαριασμό τους όλες οι κυβερνήσεις». «Εμείς θεωρούμε - κατέληξε - ότι τα ζητήματα είναι οικονομικά και πολιτικά».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ