ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 3 Ιούλη 2018
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Για τα δικαιώματα των εργαζομένων της ΑΕΠΙ και των δημιουργών

Συζητήθηκε στη Βουλή η Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στην ΑΕΠΙ, αλλά και τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των δημιουργών, έφερε στη Βουλή ο Γιάννης Δελής, βουλευτής του ΚΚΕ, με Επίκαιρη Ερώτηση του Κόμματος προς την υπουργό Πολιτισμού. Ο Γ. Δελής τόνισε ότι οι εργαζόμενοι της ΑΕΠΙ είναι για αρκετούς μήνες απλήρωτοι. Οι εργαζόμενοι, που αποτελούσαν μάλιστα το τμήμα της νομικής υποστήριξης της ΑΕΠΙ και την εκπροσωπούσαν στις δίκες με τους χρήστες, έχουν πάψει από το Δεκέμβρη του 2017, δηλαδή εδώ και έξι μήνες, να παίρνουν τα έξοδα κίνησης και παράστασης, ώστε να μπορούν να βρίσκονται σε αυτές τις δίκες, αρκετές από τις οποίες γίνονται και σε επαρχιακά δικαστήρια. Ακόμα, επειδή οι συγκεκριμένοι φέρουν προσωπική ευθύνη για την παρουσία τους στις εκδικαζόμενες υποθέσεις, από το Δικαστήριο τούς έχουν επιβληθεί πρόστιμα για λειπομαρτυρία, ύψους 420 ευρώ ανά υπόθεση.

Οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι έχουν απευθυνθεί τόσο στην υπουργό Πολιτισμού όσο και στον υπουργό Δικαιοσύνης και Διαφάνειας, χωρίς να έχουν πάρει ακόμα απάντηση. Παράλληλα, τόνισε ότι αυτό το θέμα σχετίζεται και με τους δημιουργούς, μιας και η απώλεια αυτών των δικών έχει επιπτώσεις και στις εισπράξεις και στα ποσοστά των δημιουργών. Κατέληξε ρωτώντας: «Τι σκοπεύετε να κάνετε έτσι ώστε τουλάχιστον να μην επιβάλλονται αυτά τα πρόστιμα και, βεβαίως, για να διασφαλιστούν όχι μόνο οι συνθήκες εργασίας αυτών των ανθρώπων, αλλά και να διασφαλιστούν και οι αμοιβές των δημιουργών από τις σχετικές δίκες».

Το πρόβλημα είναι εν γνώσει της κυβέρνησης, απάντησε η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, η οποία πάντως αναλώθηκε σε ευχολόγια για ανάληψη πρωτοβουλιών στο μέλλον, παρότι έσπευσε να διευκρινίσει ότι δεν είναι αρμοδιότητα του υπουργείου Πολιτισμού, σε μια προσπάθεια να αποσείσει τις ευθύνες της.

Ο Γ. Δελής στη δευτερολογία του επισήμανε ότι η ΑΕΠΙ σήμερα εξακολουθεί να υφίσταται ως Ανώνυμη Εταιρεία, παρότι έχει γίνει ανάκληση της άδειας λειτουργίας από τον περασμένο Μάη, και ότι η απάντηση της υπουργού δεν καλύπτει τους εργαζόμενους, σημειώνοντας:

«Είναι ένα ζήτημα που αφορά την κυβέρνησή σας. Συνεννοηθείτε με το υπουργείο Δικαιοσύνης, συνεννοηθείτε με τα αρμόδια δικαστήρια, φέρτε μια νομοθετική ρύθμιση για τέτοιες περιπτώσεις ανθρώπων, οι οποίοι είναι εργαζόμενοι, είναι απλήρωτοι και πληρώνουν από πάνω και πρόστιμα. Νομίζω ότι ξεπερνάει κάθε λογική.

Βεβαίως, όλο αυτό το ζήτημα με την ΑΕΠΙ το είχαμε συζητήσει και πριν έναν χρόνο, όταν συζητιόταν εδώ το νομοσχέδιο, ο ν. 4481. Σας είχαμε πει και τότε ότι η ΑΕΠΙ δεν ήταν τίποτα άλλο παρά το ακραίο σύμπτωμα μιας εμπορευματοποίησης, η οποία εξελισσόταν - και εξελίσσεται και θα εξελίσσεται - ακόμα περισσότερο με αυτό το νομοσχέδιο και με τις Ανεξάρτητες Οντότητες Διαχείρισης σε σχέση με τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης που ψηφίσατε πέρυσι το καλοκαίρι.

Νομίζω ότι η πορεία των γεγονότων αποδεικνύει τις εκτιμήσεις του ΚΚΕ για το πού οδηγούνται τα πράγματα και ακόμα και τις τελευταίες εξελίξεις στο χώρο των δημιουργών - και εννοώ το ελληνικό τραγούδι - γιατί τελικά ενώ στο νομοσχέδιό σας ήσασταν πολύ αυστηροί σε σχέση με τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης, αντίθετα ήσασταν πάρα πολύ γαλαντόμοι με τις Ανεξάρτητες Οντότητες Διαχείρισης, δηλαδή τις μεγάλες εταιρείες, οι οποίες αργά ή γρήγορα θα έρθουν να απορροφήσουν αυτούς τους αυτοδιαχειριζόμενους, σε μεγάλο βαθμό, Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης. Αυτό ζούμε, κυρία υπουργέ, - και το ξέρετε - με όλες τις εξελίξεις που έχουμε στο ζήτημα αυτό».

ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΑΜΙΚΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ
Αξιόλογη εκδήλωση για το ρόλο και την ταξικότητα της τέχνης

Μια ενδιαφέρουσα εκδήλωση έγινε το Σάββατο 23 Ιούνη, στο Μουσείο ΕΑΜικής Εθνικής Αντίστασης Περιστερίου, στο πλαίσιο της έκθεσης φωτογραφίας που λειτούργησε εκεί, με θέμα «Περιδιαβαίνοντας τις φυλακές και τους τόπους εξορίας».

Στην εκδήλωση μίλησαν ο Θεόδωρος Αυγέρος, γενικός γραμματέας της Κεντρικής Διοίκησης της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ, και η Αρσινόη Σαραντίδη, μέλος της εξελεγκτικής επιτροπής του Παραρτήματος Περιστερίου της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ.

Στην ομιλία της, η Αρ. Σαραντίδη ασχολήθηκε με το ζήτημα αν υπάρχει τελικά μη στρατευμένη τέχνη, τονίζοντας πως «παρά το γεγονός ότι δεν είναι όλοι οι δημιουργοί συνειδητά παραταγμένοι στο πλευρό κάποιας από τις δύο κύριες ανταγωνιστικές τάξεις του κοινωνικού μας συστήματος, οι ιδέες, οι πεποιθήσεις, οι επιρροές που δέχονται ασταμάτητα από τον κόσμο γύρω τους, αλλά και η ίδια η ταξική τους θέση εισάγουν αντικειμενικά την ταξικότητα στην τέχνη τους». Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ακόμα και οι δημιουργοί που αποκλείουν από το έργο τους τα κοινωνικά και πολιτικά θέματα, στην πραγματικότητα να παίρνουν θέση και - χωρίς πάντα να το θέλουν - να στρατεύονται με την κυρίαρχη τάξη και να υπερασπίζονται το αιώνιο και αμετάβλητο της πραγματικότητας που η αστική αισθητική προσπαθεί να επιβάλει στη συνείδηση του ανθρώπου.

«Ωστόσο», κατέληξε η ομιλήτρια, «ο ρόλος της τέχνης δεν είναι να μας εφησυχάζει, ούτε να περιορίζεται στην αναγνώριση μιας πραγματικότητας που κινείται πέρα και έξω από εμάς. Η τέχνη οφείλει να μας κάνει να ανησυχούμε, να ψάχνουμε κάτω από την επιφάνεια των φαινομένων, αλλά και να μας αποκαλύπτει πως η συνεχής αλλαγή της πραγματικότητας εξαρτάται κατά πολύ από την προσωπική μας στάση και ενεργοποίηση. Επομένως, και ο καλλιτέχνης δεν μπορεί να αγνοεί την αντικειμενική πραγματικότητα, που η κίνησή της ακολουθεί νομοτέλειες έξω από και συχνά αντίθετες με την ιδεολογία του, δεν μπορεί να αγνοεί τη διαλεκτική της ζωής με τις αντιθέσεις, τις αντιφάσεις αλλά και την ανοδική τελικά κίνησή της, που αντικειμενικά και ανεξάρτητα από προσωρινά πισωγυρίσματα τείνει προς ανώτερες μορφές οργάνωσής της, στο πέρασμα από το σημερινό σάπιο καπιταλιστικό σύστημα σε μια κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο».

Στη συνέχεια, πήρε το λόγο ο Θ. Αυγέρος, ο οποίος μίλησε για τη σχέση της τέχνης με το λαϊκό κίνημα, αναδεικνύοντας ότι «στο βαθμό που ο καπιταλισμός τραβάει προς τη δύση του, ολοένα και πιο εχθρικά αντιμετωπίζει την προοδευτική τέχνη και τους δημιουργούς της. Με τις "καταναλωτικές" μορφές της τέχνης - εμπόριο, τα υποπροϊόντα της παρακμής, η κυρίαρχη τάξη προσπαθεί να κρατά τις μάζες και πριν απ' όλα τη νεολαία σε πνευματική νάρκη, σε πολιτική και πολιτιστική καθυστέρηση και τους παραγωγούς της τέχνης σε υποταγή».

Ταυτόχρονα, ανέδειξε τη στάση κορυφαίων προοδευτικών καλλιτεχνών, οι οποίοι ακόμα και μέσα από τις φυλακές και τους τόπους εξορίας ύμνησαν με το έργο τους τους αγώνες του λαού, επισημαίνοντας: «Εμάς μας εκφράζει η ρήση του μεγάλου διανοητή και δασκάλου Δημήτρη Γληνού που λέει ότι "πολιτισμός είναι το οικοδόμημα που ανθρωπεύει τον άνθρωπο". Πιστεύουμε στην άποψη ότι η τέχνη "ανήκει στο λαό". Αυτή πρέπει να έχει βαθιές ρίζες μέσα στις πιο πλατιές λαϊκές μάζες. Πρέπει να είναι κατανοητή στις μάζες και αυτές να την αγαπούν. Πρέπει να ενώνει τα αισθήματα, τη σκέψη και τη θέληση αυτών των μαζών, να τις αναπτερώνει. Πρέπει να γεννά σ' αυτές τα καλλιτεχνικά αισθήματα και να τα αναπτύσσει».

«Εφυγε» από τη ζωή η Τζέσυ Παπουτσή

«Εφυγε» από τη ζωή την Κυριακή η ηθοποιός Τζέσυ Παπουτσή, μετά από μάχη με τον καρκίνο.

Η Τζέσυ Παπουτσή γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Για 20 και παραπάνω χρόνια δούλεψε στο Εθνικό Θέατρο, ενώ τα χρόνια της στη θεατρική σκηνή ξεπερνούν τα 37.

Στην τηλεόραση συμμετείχε σε δημοφιλείς σειρές που την καθιέρωσαν, όπως «7 θανάσιμες πεθερές», «Εμείς κι εμείς», «Δύο Ξένοι», «Οι στάβλοι της Εριέτας Ζαΐμη» κ.ά. Στη μεγάλη οθόνη διακρίθηκε στις ταινίες του Βασίλη Βαφέα, «Ανατολική Περιφέρεια» (1979), «Ρεπό» (1982), «Safe Sex» των Ρέππα - Παπαθανασίου (1999), «Βίτσια γυναικών» του Νίκου Ζερβού (2000), «Ροζ ολοταχώς» του Δημήτρη Γιαζουτζάκη (2001).



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ