Με τον νέο Κώδικα ανοίγει ο δρόμος για την επιπλέον πληρωμή για οτιδήποτε παρέχεται από την πλευρά των δήμων και των υπηρεσιών τους |
Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι στο παρελθόν η «αυτοδιοίκηση» με τη λειτουργία της τιμούσε την έννοια και την ορολογία. Οχι βέβαια. Στην Ελλάδα η «αυτοδιοίκηση» δεν ήταν ποτέ αυτο-κυβέρνηση, δεν ήταν ποτέ δηλαδή ένα πολιτικό καθεστώς συμμετοχής εντός του οποίου η τοπικότητα απολαμβάνει δικαιώματα πολιτικού αυτοπροσδιορισμού.
Για το ελληνικό πολιτικό σύστημα η «αυτοδιοίκηση» ήταν απλά «η διοίκηση των τοπικών υποθέσεων», ούτε καν η διαχείρισή τους. Ετσι, λειτούργησε ιστορικά ως μια μικρογραφία του κράτους και του κεντρικού πολιτικού συστήματος σε τοπικό επίπεδο, και όχι ως μια διακριτή, πόσο μάλλον εναλλακτική δομή πολιτικής εξουσίας με αρμοδιότητες.
Η συνειδητή υποτίμηση του θεσμού της «αυτοδιοίκησης» και με πολιτικούς και με οικονομικούς όρους δυσχέρανε καθημερινά τη θέση της στο πολιτικό σύστημα, και είχε ως αποτέλεσμα το ουσιαστικό τέλος ενός δυνάμει λαϊκού θεσμού. Στην απαξίωση αυτή δεν είναι άμοιροι ευθυνών και οι αυτοδιοικητικοί.
Στην κατηφόρα αυτή μεγάλη συμβολή έχει και ο Νόμος για τους Δήμους και τις Περιφέρειες με το όνομα ενός σπουδαίου μεταρρυθμιστή της αρχαιότητας, του Κλεισθένη, που δεν εισάγει στην ουσία καμία μεταρρύθμιση. Πρόκειται για μια παρέμβαση πολύ πίσω από τις ανάγκες της κοινωνίας και της «αυτοδιοίκησης», που δεν αποτολμά τη θεσμική επίλυση ζητημάτων που έχουν ωριμάσει στη συλλογική και δημόσια συζήτηση. Μια μεταρρύθμιση - καρμπόν των μεθόδων των χωρών της ΕΕ, όπου ζυμώνονται δεκαετίες οι λεγόμενες «καλές πρακτικές», δηλαδή φτηνοί δήμοι στο κεντρικό κράτος, δήμοι - ανώνυμες εταιρείες που μανατζάρει την περιουσία και τους υποτακτικούς τους, δήμοι - βορά σε εργολάβους και εξυπηρέτησης συμφερόντων.
Επομένως, η κοινή πολιτική δημιουργήθηκε από συνεχόμενες θεσμικές μεταρρυθμίσεις των κυβερνήσεων ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, οι οποίες στηρίχθηκαν και υλοποιήθηκαν από θέσεις διοίκησης, από τους δημάρχους τους και σε επίπεδο κάθε δήμου και Περιφέρειας, αλλά και σε επίπεδο των κεντρικών οργάνων, της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ.
Ακούσαμε πάλι τη ρητορική περί «εκσυγχρονισμού», «διαφάνειας», «δημοκρατίας» κ.λπ., με ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ να συμφωνούν στα βασικά και να κάνουν βολική κριτική.
Με πρόσχημα - όπως πάντα - την εξοικονόμηση πόρων, η κυβέρνηση ουσιαστικά επιχειρεί να καθιερώσει ένα ακόμα εργαλείο αλλοίωσης της ψήφου και άρα του εκλογικού αποτελέσματος, χειραγώγησης των ψηφοφόρων και ευτελισμού της εκλογικής διαδικασίας μέσω ψηφοδελτίων multiple choice. Επιπλέον, είναι δεδομένο ότι ο συγκεκριμένος τρόπος ψηφοφορίας με τη διπλή επιλογή θα αξιοποιηθεί από το πολιτικό σύστημα και τους μηχανισμούς του, στη λογική της «πολιτικής σταθερότητας» και της λεγόμενης «κουλτούρας συνεργασιών».
Με τον Κώδικα καταργείται ο δεύτερος γύρος των εκλογών και εισάγεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής ψήφου. Προωθείται η αντιδραστική λογική της «δεύτερης επιλογής» συνδυασμού στο ίδιο ψηφοδέλτιο. Επιτυχών θεωρείται ο συνδυασμός που θα πάρει 42% και 1 ψήφο. Σε διαφορετική περίπτωση, στους δύο πρώτους συνδυασμούς προσμετρούνται και οι «εναλλακτικές ψήφοι» από τους υπόλοιπους συνδυασμούς, προκειμένου να αναδειχθεί ο επικρατών που θα λαμβάνει τα 3/5 των εδρών.
Μιλάμε για έναν απίστευτο εκβιασμό, στο όνομα μάλιστα των «περισσότερων επιλογών», που σύμφωνα με το υπουργείο γίνεται για να μειωθεί το κόστος από τη διεξαγωγή του δεύτερου γύρου. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι υπό τον εκβιασμό της «κυβερνησιμότητας» και της «πολιτικής σταθερότητας» οι ψηφοφόροι δεν θα καλούνται να επιλέξουν τον έναν και μοναδικό εκπρόσωπό τους σε Περιφέρειες και δήμους, αλλά - προαιρετικά - θα καλούνται να επιλέξουν και έναν δεύτερο, να αποδεχτούν δηλαδή σώνει και καλά ότι υπάρχει κι άλλος καλός για τα συμφέροντά μου.
Στον άλλο δίσκο βρίσκονται η εκάστοτε δημοτική αρχή και οι αντιστάσεις της στις παραπάνω κατευθύνσεις. Η δημοτική αρχή που στέκεται εμπόδιο σε αντιδραστικές αλλαγές, όπως η υποχρηματοδότηση και η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση της δημόσιας Υγείας και των υπηρεσιών της. Που αρνείται να φορτώσει τον λαό και τους εργαζόμενους, παρά την οικονομική ανέχεια, με επιπλέον χαράτσια στις υπηρεσίες που προσφέρει. Που αντιστέκεται στους μηχανισμούς επιβολής πολιτικών εναντίον των εργαζομένων, όπως ο λεγόμενος νόμος Βορίδη.
Από την υιοθέτηση μιας τέτοιας δυναμικής θα κριθούν και θα αξιολογηθούν και οι εκάστοτε δημοτικές αρχές. Η πολιτική που εφαρμόζεται διακομματικά στους δήμους και στις Περιφέρειες χρειάζεται να καταδικαστεί στη συνείδηση του λαού.
Σύσκεψη - συζήτηση με θέμα «Σε έναν κόσμο που φλέγεται, σε ένα σύστημα που σαπίζει, ο λαός έχει τη δύναμη να γίνει πρωταγωνιστής των εξελίξεων με το ΚΚΕ μπροστά!», διοργανώνει η ΤΕ Αργολίδας του ΚΚΕ, την Παρασκευή 5 Ιουνίου στις 8 μ.μ. στο Ναύπλιο (αίθουσα ΠΕΔ, Δ. Κώνστα 12). Θα μιλήσει ο Θέμης Γκιώνης, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.
Τη Δευτέρα 15 Ιούνη στις 8 μ.μ. θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση της Τομεακής Επιτροπής Αχαΐας του ΚΚΕ με θέμα «Τα κέρδη τους ή οι ζωές μας - Τώρα συμπόρευση με το ΚΚΕ για μέτρα υγείας και ασφάλειας στους χώρους δουλειάς - Για τη ζωή που μας αξίζει τον 21ο αιώνα!», στην Πάτρα, στην πλατεία Παναγίας Αλεξιώτισσας. Θα μιλήσει ο Νίκος Μαυροκέφαλος, μέλος της Γραμματείας της ΚΕ του Κόμματος και υπεύθυνος του Τμήματος της ΚΕ για την Εργατική - Συνδικαλιστική Δουλειά.
Η προγραμματισμένη για σήμερα Τετάρτη εκδήλωση της ΤΕ Ενεργειακού Κέντρου του ΚΚΕ με ομιλητή τον Μάκη Παπαδόπουλο, μέλος του ΠΓ της ΚΕ, και θέμα τις ενεργειακές εξελίξεις στον φόντο του ιμπεριαλιστικού πολέμου, αναβάλλεται για τις 18 Ιούνη, σε χώρο και ώρα που θα ανακοινωθεί.
Πέθανε χτες σε ηλικία 75 ετών ο Νάσος Αθανασίου, δημοσιογράφος και πρώην βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ. Το 2023 αποχώρησε και εντάχθηκε στη Νέα Αριστερά. Το ΚΚΕ εκφράζει τη θλίψη του για την απώλειά του, σημειώνοντας ότι «για δεκαετίες υπηρέτησε με εντιμότητα την ενημέρωση, παρουσίασε την πρώτη "ζωντανή" ενημερωτική εκπομπή στην ελληνική τηλεόραση "Τρεις στον αέρα" μαζί με τον αείμνηστο Γιώργο Παπαδάκη και την Σεμίνα Διγενή, ενώ παράλληλα αρθρογραφούσε σε πολλές εφημερίδες». Το ΚΚΕ εκφράζει τα συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους του.