ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 3 Ιούνη 2003
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Αφύλακτη η αρχαία Αφαία

Χωρίς ηλεκτροφωτισμό και φύλαξη έχει αφεθεί ο αρχαιολογικός χώρος του ναού της Αφαίας στην Αίγινα, με αποτέλεσμα να μην είναι προσβάσιμος στο κοινό, ενώ οι κίνδυνοι που εγκυμονούνται από αυτή την κατάσταση είναι αυτονόητοι.

Σε Ερώτησή τους προς τον υπουργό Πολιτισμού, οι βουλευτές του ΚΚΕ, Τάκης Τσιόγκας και Νίκος Γκατζής σημειώνουν ότι «η εγκατάλειψη ενός από τους πιο αξιόλογους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για τα αρχαία ευρήματα, αφού δεν υπάρχει κανείς να τα φυλάξει». Προσθέτουν ότι είναι «ομόθυμη η απαίτηση των κατοίκων και των φορέων του νησιού να προσληφθούν φύλακες για τη φύλαξη και προσωπικό για τη λειτουργία του Μουσείου και του αρχαιολογικού χώρου, για να είναι προσβάσιμος στο κοινό και τους τουρίστες». Οι κομμουνιστές βουλευτές ρωτούν τον υπουργό τι μέτρα θα πάρει για την πρόσληψη φυλάκων, αλλά και τον ηλεκτροφωτισμό των αρχαίων μνημείων.

Στον αρχαιολογικό χώρο δεσπόζει ο πολύ καλά διατηρημένος και επιβλητικός ναός της Αθηνάς, ο οποίος χτίστηκε το 500 π.Χ., στη θέση ενός προγενέστερου ναού του 6ου αιώνα, ο οποίος καταστράφηκε από πυρκαγιά, το 510 π.Χ.

Θαυμαστά νεκρικά πορτρέτα

Η 24χρονη «Δημώς», της οποίας το νεκρικό πορτρέτο βρέθηκε σε έναν τάφο στη Χαουάρα, μαζί με το φαγιούμ ενός μικρού κοριτσιού
Η 24χρονη «Δημώς», της οποίας το νεκρικό πορτρέτο βρέθηκε σε έναν τάφο στη Χαουάρα, μαζί με το φαγιούμ ενός μικρού κοριτσιού
«Τα φαγιούμ λάμπουν με το φως των αιώνων», έλεγε ο Αντρέ Μαλρό. Πράγματι, η μοναδική αυτή τέχνη που «εφευρέθηκε» και άνθισε στην αρχαία Αίγυπτο, για να απαθανατίζει τον άνθρωπο και να τιμά την ανθρώπινη ζωή... μετά θάνατον, θα συναρπάζει κάθε άνθρωπο ανά τους αιώνες. «Πρόσωπα της Αιγύπτου. Από την Γκίζα στο Φαγιούμ» τιτλοφορείται η έκθεση γλυπτών και πορτρέτων από το Αιγυπτιακό Μουσείο Καΐρου, η οποία οργανώθηκε από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και εγκαινιάστηκε χτες, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, Κωνσταντίνου Στεφανόπουλου και της Σουζάν Μουμπάρκα, συζύγου του Προέδρου της Αιγύπτου. Παράλληλα εγκαινιάστηκε μια έκθεση φωτογραφίας αρχαίων νεκροπόλεων, υπό τον τίτλο «Η Νέα Κοιλάδα του Νείλου».

Οι δύο εκθέσεις, οι οποίες συνοδεύονται με καλαίσθητους καταλόγους, θα λειτουργήσουν για το κοινό από σήμερα μέχρι και τις 15 Ιουλίου. Την επιμέλεια των εκθέσεων υπογράφει η τεχνοκριτικός Εφη Ανδρεάδη. Την αρχιτεκτονική επιμέλεια η καθηγήτρια του ΕΜΠ Σόνια Χαραλαμπίδου - Διβάνη και οι αρχιτέκτονες Ειρήνη Χαραλαμπίδου και Χριστιανός Λασκαρίδης.

Πριν τα εγκαίνια των εκθέσεων, η Σ. Μουμπάρακ, αναφερόμενη στα νεκρικά πορτρέτα (πήραν το όνομά τους από την πόλη Φαγιούμ, γιατί εκεί βρέθηκαν τα περισσότερα από τον καθηγητή Φλίντερς Πέτρι στα χρόνια 1889-1913, αν και η υπέροχη αυτή τέχνη ανωνύμων καλλιτεχνών αναπτύχθηκε και σε άλλες περιοχές κατά μήκος της κοιλάδας του Νείλου), μίλησε για τα διάφορα υλικά και τις τεχνικές του φαγιούμ στο διάβα των αιώνων και για τη «σύζευξη» του ελληνικού και αιγυπτιακού πολιτισμού στις νεκροπόλεις και υπογράμμισε ότι «τα ωραιότερα φαγιούμ προέρχονται από τις ελληνικές νεκροπόλεις». Μετά τα εγκαίνια η Σ. Μουμπάρακ έδωσε διάλεξη για την προσπάθεια της χώρας της για την «αναβίωση» της περίφημης «Βιβλιοθήκης της Αλεξανδρείας».

«Φαίδρας» όψεις

Την εξέλιξη της μυθολογικής μορφής της Φαίδρας «μέσα από τους διαφορετικούς ευρωπαϊκούς πολιτισμούς και τις αντίστοιχες διαφοροποιήσεις που προσδίδουν οι αισθητικές και κοινωνικές απαιτήσεις κάθε εποχής» πραγματεύεται το έργο «Φαίδρα» που παρουσιάζει (2-4/6) το «Χοροθέατρο Ηρος Αγγελος» στο θέατρο «Κάτια Δανδουλάκη», στο πλαίσιο του 2ου Φεστιβάλ Χορού που διοργανώνει το Σωματείο Ελλήνων Χορογράφων.

Το έργο αποτελεί σύνθεση αποσπασμάτων του ευριπιδικού «Ιππολύτου», της «Φαίδρας» των Σενέκα, Ρακίνα και Γιάννη Ρίτσου. Σκηνοθεσία, χορογραφία, φωτισμοί Πέτρου Γάλλια, σκηνικά - κοστούμια Θοδωρή Βιδινιώτη, η μουσική είναι από «Τα Κατά Ματθαίον Πάθη» του Μπαχ. Παίζουν: Θανάσης Γιαννακόπουλος, Πέτρος Γάλλιας, Τζίνα Καλατζή, Φρόσω Τρούσα, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Παναγιώτης Αργυρόπουλος, Ανθή Θεοφιλίδου, Σοφία Κακαρελίδου.

Καλή σάτιρα και Βισκόντι

Για έκτη βδομάδα συνεχίζεται η προβολή του αριστουργήματος του Αντρέι Ταρκόφσκι «Αντρέι Ρουμπλιόφ», αποκλειστικά στον κινηματογράφο «Αλφαβίλ». Θυμίζουμε, ότι η ταινία προβάλλεται σε νέα κόπια, με επιπλέον 8 λεπτά.

Εξάλλου, στον κινηματογράφο «Αττικα 2» προβάλλονται αντιπροσωπευτικές ταινίες των κινηματογραφικών «σχολών» σάτιρας της Αγγλίας, της Γαλλίας και της Ιταλίας. Την Αγγλία εκπροσωπούν οι Μόντι Πάιθονς με τις ταινίες «Οι υπέροχοι ληστές και τα κουλουβάχατα της ιστορίας» του Τέρι Γκίλιαμ και «Ενας προφήτης μα τι προφήτης» του Τέρι Τζόουνς. Την ιταλική «σχολή» εκπροσωπεί ο Πιέτρο Τζέρμι με τις ταινίες «Ατιμασμένη και εγκαταλειμμένη» και «Διαζύγιο αλα ιταλικά». Από τη Γαλλία θα προβληθούν οι ταινίες του Ζακ Τατί «Μέρα γιορτής» και «Playtime».

Τέλος, από τις 6/6 θα προβάλλεται στους κινηματογράφους η ταινία του Λουκίνο Βισκόντι «Ο αθώος» του 1976, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Γκαμπριέλ Ντ' Ανούντσιο.

Ροκ και ρέγγε

Τρεις συναυλίες θα δώσει στη χώρα μας το καναδικό συγκρότημα «Godspeed You! Black Emperor». Σήμερα και αύριο θα εμφανιστεί στο «Gagarin 205» (Λιοσίων 205), και την Παρασκευή στο «Μύλο» της Θεσσαλονίκης. Με αξιόλογη δισκογραφική παρουσία, αλλά και με στάση άρνησης απέναντι στη μουσική βιομηχανία, οι «Godspeed» κυκλοφορούν τους δίσκους τους από δική τους ανεξάρτητη εταιρία - κολεκτίβα, την «Constellation Rec». Μέχρι σήμερα κυκλοφόρησαν τέσσερις δίσκους, με τελευταίο το άλμπουμ, «Yangui Uxo».

  • Σήμερα (9 μ.μ.) και αύριο στο «Αν Club» εμφανίζεται ο Lee Scratch Perry, μια ξεχωριστή παρουσία της ρέγγε μουσικής. Καλλιτέχνης με έντονη προσωπικότητα και παραγωγός έχει συνεργαστεί με γνωστά ονόματα και σχήματα, όπως Bob Marley, Peter Tosh, Bunny Wailer, Heptones, Clash κ.ά. Τη συναυλία ανοίγουν οι «De Traces» (σήμερα) και οι «Dubient» (αύριο).
Απλήρωτοι δυο χρόνια

Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας επιλέχθηκε από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου ως υποψήφιο για τα βραβεία της. Η διάκριση αυτή, σημαίνει ότι στα Φεστιβάλ Βενετίας, Βερολίνου, Τάμπερε, Κρακοβίας και άλλα επτά φεστιβάλ, και από φέτος (14-20/9) στο Φεστιβάλ Δράμας, η καλύτερη ευρωπαϊκή ταινία θα επιλέγεται από Διεθνή Κριτική Επιτροπή και θα λαμβάνει το βραβείο UIP (2.000 ευρώ), με το οποίο θα εξασφαλίζεται η υποψηφιότητά της για τα βραβεία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Κι ενώ αυτό το γεγονός δείχνει την καταξίωση του Φεστιβάλ Δράμας, οι εργαζόμενοι σ' αυτό απαξιώνονται συστηματικά. Σύμφωνα με καταγγελία του Λάμπρου Καράμπελα, παραμένουν απλήρωτοι όσοι εργάστηκαν στο περσινό και προπέρσινο φεστιβάλ: «Εκατό και πλέον εποχικοί εργαζόμενοι ζουν ένα ατέλειωτο δράμα... κανείς δεν αναλαμβάνει την ευθύνη και ο δήμαρχος είναι αμέτοχος σε μια ευθύνη που ανήκει αποκλειστικά στη Δημοτική Επιχείρηση, όπου πρόεδρος... είναι ο ίδιος ο δήμαρχος!!! Στα τηλέφωνα οι μόνιμοι υπάλληλοι απαντούν... τον άλλο μήνα και αυτός ο "άλλος μήνας" δεν έρχεται ποτέ..!».

Μια εξαιρετική ανθολογία ισπανικής μουσικής για κιθάρα παρουσιάζει ο Ισπανός κιθαρίστας Jose Maria Gallardo del Rey, αύριο (8.30μμ), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Το ρεσιτάλ διοργανώνεται από το Ινστιτούτο «Θερβάντες» στην Αθήνα.

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών θα δώσει συναυλία αύριο στη Βιέννη (Μέγαρο Φίλων της Μουσικής Musikverein), υπό τη διεύθυνση του Νίκου Αθηναίου και με σολίστ τη μέτζο σοπράνο Αγνή Μπάλτσα. Στο πρώτο μέρος της συναυλίας η ορχήστρα θα παίξει τη συμφωνική σουίτα του Νίκου Σκαλκώτα «Η Θάλασσα». Το έργο - σε έντεκα μέρη - βασίστηκε το ομότιτλο λαϊκό μπαλέτο του συνθέτη και γράφτηκε το 1949, λίγο πριν το θάνατό του. Στο δεύτερο μέρος θα ακουστούν έργα Berlioz, Saint-Saens, Bizet και Mascagni.

Συνέδριο με θέμα «Η πολιτιστική κληρονομιά και το Δίκαιο» διοργανώνει το Ευρωπαϊκό Κέντρο Δημοσίου Δικαίου - υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού - σήμερα και αύριο, στο αμφιθέατρο του νέου κτιρίου της Εθνικής Τράπεζας. Στο συνέδριο θα γίνει ανάλυση του νέου αρχαιολογικού νόμου με εισηγήσεις σαράντα νομικών.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ