ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 3 Απρίλη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το ΚΚΕ στηρίζει τους μικρούς θιάσους

Η Ενωση Μη Κερδοσκοπικών Θιάσων (ΕΜΚΕΘΙ), που συστάθηκε πριν από δυόμισι περίπου χρόνια, λόγω της ανάγκης να εκφραστεί και να εκπροσωπηθεί συλλογικά και σε πανελλαδικό επίπεδο ο χώρος των μη κερδοσκοπικών θιάσων και σήμερα αριθμεί 85 θιάσους - μέλη, προσπαθεί να αντιμετωπίσει συλλογικά την οικονομική κρίση που τείνει να εξαφανίσει όλους τους μικρούς θιάσους και τα καλλιτεχνικά σχήματα που κινούνται στο μη εμπορικό χώρο. Στο πλαίσιο των δράσεών της ετοιμάζει διημερίδα για τις 26 και 27 Απρίλη, που θα ασχοληθεί με τις δυνατότητες επιβίωσης του ελληνικού θεάτρου στην εποχή της οικονομικής κρίσης.

«Η κατεύθυνση που προωθείται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο για τη διαμόρφωση του πολιτισμού» - επισήμαναν σε προχτεσινή συνέντευξη Τύπου - «έγινε φανερή σε όσους παρακολούθησαν το Συνέδριο "Χρηματοδοτώντας τη δημιουργικότητα" (ΜΜΑ 20 - 21/2/2014). Κάποια από τα χαρακτηριστικά της: Η ολοένα και μεγαλύτερη απόσυρση του κράτους από τη στήριξή του σε μικρότερης εμβέλειας πολιτιστικούς φορείς (κάτι που δεν θα ισχύσει ωστόσο για τα μεγάλα ιδιωτικά πολιτιστικά ιδρύματα), η αντιμετώπιση του πολιτιστικού προϊόντος αποκλειστικά με όρους αγοράς, η παρότρυνση των καλλιτεχνών να στραφούν σε δανεισμό από τράπεζες, κ.ο.κ.».

Η ΕΜΚΕΘΙ ζητάει από την πολιτεία και το ΥΠΠΟ να εξετάσουν τα εξής: «Ποιοι είναι οι άξονες της κεντρικής πολιτικής για το ελεύθερο, ανεξάρτητο θέατρο; Οι μεγάλοι, ιδιωτικοί πολιτιστικοί οργανισμοί στη χώρα μας, που ολοένα και περισσότερο τείνουν να διαμορφώνουν το πολιτιστικό τοπίο, είναι πράγματι αυτοί που δημιουργούν τη σύγχρονη τέχνη; Ο ουσιαστικότατα δημιουργικός χώρος των μη κερδοσκοπικών θιάσων δεν έχει την ανάγκη στήριξης; Ο θεσμός των επιχορηγήσεων προς τους μη κερδοσκοπικούς θιάσους (ασχέτως της όποιας κριτικής για επιμέρους αδυναμίες του) από το 1976 στηρίζει αυτόν ακριβώς το χώρο της ανεξάρτητης δημιουργίας. Εξάλλου, ο θεσμός έχει διαχρονικά μεγάλη σημασία για τη στήριξη των πολιτιστικών δράσεων στην επαρχία, που έχουν τεράστια κοινωνική χρησιμότητα. Να σημειωθεί πως και με τα ΔΗΠΕΘΕ σε εγκατάλειψη, η επαρχία έχει αφεθεί σε απόλυτο πολιτισμικό μαρασμό. Γιατί το κράτος θεωρεί ως ανειλημμένη υποχρέωσή του να καλύψει τα υπέρογκα χρέη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, ενώ δεν εκπληρώνει τις ανειλημμένες υποχρεώσεις του που αφορούν τους θιάσους και φυσικά συντριπτικά μικρότερα ποσά; Οι επιχορηγήσεις του 2011-'12, που αφορούσαν πάνω από 60 θιάσους, στο σύνολό τους ανέρχονταν σε λιγότερο από 2 εκατομμύρια ευρώ, το 1/3 δηλαδή της τακτικής επιχορήγησης που λαμβάνει το Μέγαρο! Κι αν το ΥΠΠΟ υποστηρίζει τον θεσμό των επιχορηγήσεων, γιατί δεν προχωράει στην προκήρυξη νέων επιχορηγήσεων;».

«Ας μην λέμε ότι δεν χαράσσεται πολιτική για το θέατρο. Απεναντίας υπάρχει και με συγκεκριμένη στόχευση. Είναι σαφής η επιδίωξη να περάσουν τα θέατρα στα χέρια λίγων και να απαξιωθούν οι μικρές σκηνές», τόνισε η Λίλα Καφαντάρη, μέλος του ΔΣ του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

Θυμίζουμε, πάντως, ότι το ΚΚΕ στηρίζοντας τους μικρούς θιάσους προτείνει:

  • Φορολογικές ελαφρύνσεις με αφορολόγητο όριο στα 40.000 ευρώ για όλους, απαλλαγή των αυτοαπασχολούμενων ηθοποιών και της μικρής ανεξάρτητης καλλιτεχνικής παραγωγής από δημοτικά τέλη και αντικειμενικά κριτήρια. Κατάργηση του ΦΠΑ στην καλλιτεχνική δημιουργία.
  • Εξασφάλιση δημόσιων και δωρεάν υλικοτεχνικών υποδομών, όπως θεατρικών αιθουσών, για δημιουργία, παραγωγή και δημοσιοποίηση του καλλιτεχνικού έργου. Επαναφορά του θεσμού χρηματοδότησης του Οργανισμού Εταιρικών Θιάσων.
  • Κρατική επιχορήγηση στα πειραματικά και μικρά θεατρικά σχήματα καθώς και στον πειραματικό κινηματογράφο.
  • Το ΚΚΕ στέκεται στο πλευρό των μικρών θεάτρων που απειλούνται με κλείσιμο από το Δήμο Αθήνας.

Θυμίζουμε ότι από τις εγκεκριμένες επιχορηγήσεις 2011-'12 που ανακοινώθηκαν το Φλεβάρη του 2012, δεν έχει δοθεί παρά μόνον το 1/4 και μάλιστα μόνο στους μισούς από τους θιάσους, μετά από πιέσεις της ΕΜΚΕΘΙ.

Απάντηση του ΣΕΗ σε συκοφαντικά δημοσιεύματα

Μετά από δώδεκα μέρες από το δημοσίευμα της «Εσπρέσο», που συκοφαντούσε με ανυπόστατες και ψευδείς κατηγορίες τις παλιότερες διοικήσεις και τους προέδρους του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, το οποίο αμέσως η «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών» κατήγγειλε, οι τρεις παρατάξεις του ΣΕΗ που αποτελούν και το προεδρείο του, οι «Ενωμένοι Ηθοποιοί» (εμφανιζόμενη ως «ανεξάρτητη»), «Κίνηση Ηθοποιών» (παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ) και «Ελεύθερη Εκφραση» (παράταξη της ΝΔ), εξέδωσαν την παρακάτω ανακοίνωση:

«Θα θέλαμε να αποκαταστήσουμε την αλήθεια αναφορικά με τα όσα γράφτηκαν για τον έλεγχο που πραγματοποιείται από το ΣΔΟΕ στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών. Δεν αντιστοιχεί ούτε στην ιστορικότητα του Σωματείου, ούτε στους αγώνες του, ούτε στους συναδέλφους που τίμησαν και κόσμησαν με την παρουσία τους τα ΔΣ του ΣΕΗ, η φθηνή αξιοποίηση του γεγονότος που επιχειρείται από μερίδα του Τύπου.

Η πλήρης αλήθεια έχει ως εξής. Υπάρχει εισαγγελική παραγγελία από το 2008 για να ελεγχθούν μία σειρά σωματείων, ανάμεσά τους και το ΣΕΗ, που αφορά σε κονδύλια που δίνονταν από το υπουργείο Πολιτισμού για μια σειρά πολιτιστικών εκδηλώσεων. Σε πολλά από τα σωματεία αυτά ο έλεγχος έχει γίνει ήδη. Στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, τα κονδύλια αυτά δίνονταν από το υπουργείο, για πολιτιστικές, και όχι μόνο, δραστηριότητες. Το σημαντικότερο μέρος αυτών πήγαινε στην πραγματοποίηση του κορυφαίου πολιτιστικού γεγονότος της Ημέρας του Ηθοποιού, την καλλιτεχνική και οργανωτική ευθύνη της οποίας ανελάμβανε πολυμελής επιτροπή αποτελούμενη από πρώην προέδρους και μέλη των ΔΣ του σωματείου, αλλά και άλλες εξέχουσες προσωπικότητες στο χώρο του θεάματος.

Η επιτροπή εισηγούνταν τη μορφή των εκδηλώσεων, απευθύνονταν σε ηθοποιούς μέλη του ΣΕΗ, οι οποίοι μετείχαν αφιλοκερδώς στην εκδήλωση και σε πλήθος άλλους καλλιτέχνες, σκηνοθέτες, συγγραφείς, σκηνογράφους, συνθέτες κ.λπ., που άλλοτε αμείβονταν, άλλοτε όχι. Το ΔΣ του ΣΕΗ ενέκρινε τις καλλιτεχνικές προτάσεις της επιτροπής, ομόφωνα. Οπως ομόφωνα ψήφιζε το σύνολο των ποσών που θα διατεθούν. Επίσης, οι απολογισμοί που ψηφίζονταν αφορούσαν στο σύνολο της λειτουργίας του Σωματείου. Ο οικονομικός έλεγχος του ΣΔΟΕ αφορά στο πώς διατίθεντο αυτά τα ποσά και στην ύπαρξη σωστών παραστατικών κατά την περίοδο 2003 - 2007.

Η σημερινή διοίκηση του Σωματείου πρεσβεύει σε ένα συνδικαλιστικό κίνημα μαχητικό, ακηδεμόνευτο αλλά και διαυγές, γι' αυτό και παραδίδει όλα τα ζητούμενα στοιχεία στο ΣΔΟΕ. Ηθοποιός σημαίνει φως, για αυτό και θέλουμε να πέσει άπλετο φως στην υπόθεση. Μόνο δυναμωμένο μπορεί να βγει το ΣΕΗ από αυτή την ιστορία, σε όφελος του κλάδου και του κινήματος, σε μια εποχή που η Τέχνη μας και η ύπαρξή μας βάλλεται βάναυσα. Σε μια εποχή που η ανεργία προσεγγίζει το 97%, και η ανασφάλιστη εργασία θεσμοθετείται. Την ώρα που οι συνάδελφοί μας προλεταριοποιούνται βάναυσα εμείς θα κάνουμε αυτό που έκαναν πάντα οι ηθοποιοί, θα βγούμε στο προσκήνιο».

Ο Δ. Κουτσούμπας στο «Βαφείο»

Την παράσταση «Τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ» του Μπρεχτ παρακολούθησε προχθές το βράδυ ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, ο οποίος συνεχάρη τους συντελεστές. «Η Ωρα του Εργάτη», «Ο Σταυρός με την Κιμωλία», «Η Εβραία», «Γυρεύοντας τη Δικαιοσύνη» και «Ο Σπιούνος» είναι τα πέντε μονόπρακτα από το έργο του Μπρεχτ «Τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ» που παρουσιάζονται κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 9 μ.μ., στο θέατρο «Βαφείο - Λάκης Καραλής» (Αγ. Ορους 16 και Κωνσταντινουπόλεως 115, σταθμός Μετρό Κεραμεικού, Βοτανικός, τηλ.: 210 - 3425.637), σε μετάφραση Αγγέλας Βερυκοκάκη και σκηνοθεσία Κώστα Καποδίστρια. Πέντε ιστορίες στη Γερμανία της δεκαετίας του '30 που αποτυπώνουν την πορεία εκφασισμού της κοινωνίας. Μουσική: Βασίλης Σταμάτης. Σκηνικά - Κοστούμια: Ειρήνη Παγώνη. Παίζουν: Βαγγέλης Ανδρέου, Εύα Ανδρονικίδου, Γιώργος Βούτος, Αρτέμης Γαβριλούκ, Χρυσή Γεράρδη, Τάκης Δεληγιάννης, Τόνια Μασέρα, Νίκος Σκουλάς, Ελένη Σταυράκη, Πένυ Χαλκιά.

Ο Δημήτρης Κουτσούμπας με τον σκηνοθέτη της παράστασης Κώστα Καποδίστρια
Ο Δημήτρης Κουτσούμπας με τον σκηνοθέτη της παράστασης Κώστα Καποδίστρια
Προβολή ταινίας στην ΕΕΔΔΑ

Η Ελληνική Επιτροπή Διεθνούς Δημοκρατικής Αλληλεγγύης (ΕΕΔΔΑ), αύριο Παρασκευή (4/4) στις 6.30 μ.μ., διοργανώνει στα γραφεία της (Ηπείρου 5, 5ος όροφος, απέναντι από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο) προβολή του αριστουργηματικού, ιδιαιτέρως επίκαιρου σήμερα, ντοκιμαντέρ του Σοβιετικού σκηνοθέτη Μιχαήλ Ρομ «Ο αληθινός φασισμός». Την προβολή της θα προλογίσει ο Γιώργος Μηλιώνης. Επίσης αύριο ξεκινάει και το παζάρι αλληλεγγύης της ΕΕΔΔΑ, με χειροποίητα είδη για τις γιορτές του Πάσχα. Είσοδος ελεύθερη.

Η ΟΓΕ στην παράσταση «Ηλιος στην πέτρα»

Η ΟΓΕ καλεί τα μέλη και τους φίλους της να παρακολουθήσουν τη θεατρική παράσταση «Ηλιος στην πέτρα», της Σοφίας Αδαμίδου, την Κυριακή 6 Απρίλη και ώρα 7 μ.μ. στο θέατρο «ΣΗΜΕΙΟ» (πρώην «ΑΠΛΟ») (Χαριλάου Τρικούπη 4, πίσω από το Πάντειο). Δηλώσεις συμμετοχής γίνονται στους Συλλόγους, στις Ομάδες και στα γραφεία της ΟΓΕ (Ιπποκράτους 120, τηλέφωνο 210.3629.460).

Ο Λεωνίδας Παπαγεωργίου, ο 52χρονος αιθουσάρχης του κινηματογράφου / πολυχώρου τέχνης «Τριανόν», βρήκε τραγικό θάνατο σε τροχαίο στην οδό Αχαρνών, αργά τη νύχτα της Δευτέρας, επιστρέφοντας σπίτι του με τη μοτοσικλέτα του. Η κηδεία του θα πραγματοποιηθεί σήμερα, Πέμπτη, στη γενέτειρά του, Λεωνίδιο.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ