ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Δευτέρα 3 Απρίλη 2000
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
,Αποκαλύψεις αντεργατικών στόχων

Η επίτροπος Α. Διαμαντοπούλου ξεκαθάρισε ότι το 8ωρο και η πλήρης απασχόληση είναι υπό κατάργηση

Με αρκετή σαφήνεια και κυνικότητα, ξεκαθαρίστηκε το βράδυ της Παρασκευής από την κοινοτική επίτροπο Κοινωνικών Υποθέσεων Α. Διαμαντοπούλου, ότι για την Ευρωπαϊκή Ενωση το 8ωρο είναι καταδικασμένο, όπως και η εργασία σε σταθερό εργοδότη, ότι το 35ωρο δεν αυξάνει την απασχόληση - μόνο υπό προϋποθέσεις - και ότι η πλήρης απασχόληση έχει να κάνει μόνο ως προς το εύρος, την έκταση της απασχόλησης και όχι ως προς το είδος της!

Με λίγα λόγια, η Α. Διαμαντοπούλου επιβεβαίωσε επίσημα αυτό που από καιρό ήταν φανερό και που με μισόλογα ομολογούσαν οι κυβερνητικοί παράγοντες, στο βαθμό που δεν το απέκρυπταν με πείσμα. Κάτι που το ΚΚΕ είχε ερμηνεύσει με ακρίβεια, αποκαλύψει και καταγγείλει στους εργαζόμενους και στον ελληνικό λαό.

Η Α. Διαμαντοπούλου μίλησε σε εκδήλωση που συνδιοργάνωσαν η αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, η Ελληνική Πανεπιστημιακή Ενωση Ευρωπαϊκών Σπουδών (ΕΠΕΕΣ) και ο Οργανισμός Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Η εκδήλωση έγινε για τα 10 χρόνια λειτουργίας της ΕΠΕΕΣ και θέμα της ομιλίας ήταν «η απασχόληση σε μια Ευρώπη που αλλάζει».

Διέγραψαν το 8ωρο

Ιδιαίτερη αξία έχουν οι παρακάτω επισημάνσεις της επιτρόπου:

  • Η πλήρης απασχόληση έχει να κάνει με την απασχόληση όλων και όχι με το ωράριο και τον σταθερό εργοδότη.
  • Το 8ωρο δεν μπορεί να συνυπάρξει με το νέο μοντέλο εργασίας.
  • Το 35ωρο δεν αυξάνει την απασχόληση, σύμφωνα με δυο μελέτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αυτό μπορεί να γίνει σε ιδιαίτερες συνθήκες που είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθούν.

Επιπρόσθετα, η Α. Διαμαντοπούλου σημείωσε ότι έχει εντολή να διαμορφώσει μέχρι και το Δεκέμβρη μια «κοινωνική ατζέντα» πενταετούς ορίζοντα.

Αναφερόμενη στη διάσκεψη της Λισαβόνας, η επίτροπος σημείωσε μεταξύ άλλων ότι στόχος της Ευρωπαϊκής Ενωσης είναι η δημιουργία 20 εκατ. θέσεων εργασίας την επόμενη δεκαετία.

Αλήθειες, ψέματα και μεσαίωνας

Οι επισημάνσεις της Α. Διαμαντοπούλου ήρθαν να διαλύσουν και τυπικά μια σειρά από συγχύσεις που συνειδητά έχει καλλιεργήσει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, για να αποκρύψει την αντεργατική ουσία της πολιτικής της. Οταν εδώ και πολύ καιρό ο υπουργός Εργασίας, Μ. Παπαϊωάννου, υποστήριζε με πείσμα ότι η «σοσιαλιστική κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ» έχει βασικό της στόχο την «πλήρη απασχόληση», προκαλούσε σοβαρές απορίες, καθώς την ίδια στιγμή νομοθετούνταν ισχυρά μέτρα ενίσχυσης της μερικής απασχόλησης και όχι μόνον αυτής. Η κυβέρνηση τίναζε στον αέρα τις εργασιακές σχέσεις και ταυτόχρονα υποστήριζε ότι θα φτάσει το στόχο της «πλήρους» απασχόλησης.

Οταν η κυβέρνηση ψήφισε τον τελευταίο αντεργατικό νόμο 2639, για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας σε ετήσια βάση, εισάγοντας τα 9ωρα και τα 10ωρα, τα στελέχη της υποστήριζαν ότι δε χτυπούν το 8ωρο, απλώς δίνουν τη δυνατότητα αναγκαίων και ορισμένου χρόνου μετατροπών. Ωστόσο σήμερα γίνεται άνετα η παραδοχή ότι το 8ωρο δεν μπορεί να «συνυπάρξει» με τις νέες εργασιακές σχέσεις.

Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι το 35ωρο πρέπει να προχωρήσει μέσα από συμφωνίες των «κοινωνικών εταίρων» και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, λόγω ανταγωνισμού. Η Ευρωπαϊκή Ενωση αναφέρεται σε ιδιαίτερες και δύσκολες συνθήκες, οι οποίες προφανώς απαιτούν από τους εργαζόμενους πολύμορφες υποχωρήσεις από τα δικαιώματά τους!

Ακόμη και οι στόχοι για τις νέες θέσεις εργασίας αναδεικνύονται σε φτηνά και ψεύτικα κίνητρα για την απόσπαση της ανοχής των εργαζομένων στην πολιτική που οδηγεί στον εργασιακό μεσαίωνα. Χαρακτηριστικό είναι ότι 20 εκατ. θέσεις ήταν και ο στόχος που έθετε η «Λευκή Βίβλος» το 1992 για τα επόμενα 10 χρόνια! Σήμερα η ανεργία φτάνει τα 18 με 20 εκατ. και ο νέος «στόχος» είναι ανάλογος. Ωστόσο η πραγματική επιδίωξη είναι άλλη. Είναι αυτή της εργασίας «για όλους», με σφραγίδα την απασχολησιμότητα, μια θέση για δυο και τρεις εργαζόμενους, με ανάλογη μείωση ασφαλιστικών δικαιωμάτων. Σαφής, ανελέητος και απόλυτος εργασιακός μεσαίωνας.

ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
Απολογισμός αντεργατικής δράσης

Αύριο πραγματοποιείται η ετήσια απολογιστική συνέλευση του σωματείου «ΤΡΙΑΙΝΑ»

Τα σύννεφα πυκνώνουν πάνω από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, καθώς μετά τις εκλογές σχεδιάζεται πλήρης ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων και ανατροπή των εργασιακών σχέσεων. Σε αυτά τα πλαίσια και με την πλειοψηφία της διοίκησης του σωματείου να στηρίζει τα αντεργατικά σχέδια και ταυτόχρονα να προσπαθεί να παραπλανήσει τους εργαζόμενους, πραγματοποιείται αύριο Τρίτη η ετήσια απολογιστική συνέλευση του σωματείου «ΤΡΙΑΙΝΑ». Να καταψηφίσουν τον απολογισμό της πλειοψηφίας της διοίκησης του σωματείου και να βρίσκονται σε αγωνιστική ετοιμότητα, καλεί τους εργαζόμενους η Εργοστασιακή Επιτροπή.

Οπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή της, η Εργοστασιακή Επιτροπή, είτε το ΠΑΣΟΚ είτε η ΝΔ βγει κυβέρνηση από τις εκλογές, το βέβαιο είναι ότι θα ολοκληρώσει το ξεπούλημα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αφού «και οι δυο συναγωνίζονται ποιος θα κάνει το καλύτερο ξεπούλημα του δημόσιου τομέα, ενώ ο διοικητής της ΕΤΒΑ σε δηλώσεις του στον Τύπο μίλησε για ιδιωτικοποίηση, απολύσεις και πολυειδικότητα».

Η πλειοψηφία της «ΤΡΙΑΙΝΑΣ» - υπογραμμίζει - είναι πλήρως ταυτισμένη με τα κυβερνητικά σχέδια, βάζει πλάτη για να περάσει η διπλή ειδικότητα, ενώ και φέτος υπέγραψε συλλογική σύμβαση εργασίας με αυξήσεις - ψίχουλα 2% +3%, παρότι οι απώλειες εισοδήματος έχουν ξεπεράσει το 18,5% τα τελευταία χρόνια. Επιπλέον - σημειώνει - με ευθύνη της πλειοψηφίας απορρίφθηκε το αίτημα για θέσπιση τριετιών. Αντί για αυτό - συνεχίζει - θα μοιραστεί από τη διοίκηση των Ναυπηγείων κονδύλι 100 εκατ. δρχ. σε εργαζόμενους μετά από αξιολόγηση, δηλαδή με μικροκομματικά κριτήρια.

Παράλληλα - επισημαίνει - οι κυβερνητικοί συνδικαλιστές έχουν μετατρέψει τα γραφεία της «ΤΡΙΑΙΝΑΣ» σε εκλογικό κέντρο του ΠΑΣΟΚ, κάνοντας όλων των ειδών τα ρουσφέτια, από το να μοιράζουν δωρεάν εισιτήρια, μέχρι να τάζουν για δουλιά...

Η Εργοστασιακή Επιτροπή καλεί τους εργαζόμενους «για όλους τους παραπάνω λόγους να ψηφίσουν ΟΧΙ στον απολογισμό της πλειοψηφίας της διοίκησης».

Στο μεταξύ με μια ανακοίνωση λιβελογράφημα, η «Συνδικαλιστική Αλλαγή» (ΠΑΣΚΕ), κάνει λόγο για «ανάπτυξη και προοπτική» των Ναυπηγείων και επιτίθεται στην Εργοστασιακή Επιτροπή και το «Ριζοσπάστη» που τάχα «ευσεβής τους πόθος είναι το κλείσιμο» για κομματικές σκοπιμότητες. «Ξεχνούν» πως η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με τη συναίνεση των ίδιων έχει συρρικνώσει το προσωπικό από 5.000 το '85 σε 2.000 σήμερα και έχει επιβάλλει την πολλαπλή ειδικότητα. Πως πέρσι η ζημιά των Ναυπηγείων ήταν 10 δισ. δρχ., ενώ με ευθύνη της κυβέρνησης η κατασκευή των πλοίων του Στρίντζη ήδη ζημιώνει τα Ναυπηγεία 1,2 δισ. δρχ.

ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Σκληραίνει ο «πόλεμος»

Ερχεται το νέο πλοίο της ΔΑΝΕ, εντείνεται ο ανταγωνισμός στην ακτοπλοΐα

Σήμερα αναμένεται να καταφτάσει στο λιμάνι του Πειραιά το νέο απόκτημα της, «φαγωμένης» πλέον από την ΑΝΕΚ, Δωδεκανησιακής Ανώνυμης Ναυτιλιακής Εταιρίας . Το νέο ταχύπλοο επιβατηγό πλοίο, τύπου καταμαράν, έρχεται για να επιβεβαιώσει ότι ο αγώνας δρόμου μεταξύ των τριών μεγαλοκαρχαριών, που κυριαρχούν πλέον στην ακτοπλοϊα, ΑΝΕΚ, Μινωικές Γραμμές και Επιχειρήσεις Αττικής, για να αποκτήσουν όσο γίνεται μεγαλύτερο μερίδιο στην εκμετάλλευση αυτού του νευραλγικού τομέα, εντείνεται.

Το πλοίο αυτό που ονομάζεται «ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΣ ΕΞΠΡΕΣ» έρχεται από τη Νορβηγία και έχει τελικό προορισμό τη Ρόδο. Η ΑΝΕΚ, της οποίας μεγαλομέτοχος είναι ο Σήφης Βαρδινογιάννης, με την απόκτηση της πολύπαθης ΔΑΝΕ, κατάφερε να πατήσει πόδι στη γραμμή των Δωδεκανήσων που αποτελεί «χρυσωρυχείο». Ομως, οι οφειλές της Δωδεκανησιακής προς το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο παραμένουν. Αυτό παρά το γεγονός ότι ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Σταύρος Σουμάκης, όταν «δώρισε» τη ΔΑΝΕ στη μεγαλοεταιρία, είχε αναφέρει ότι η παράδοση είχε γίνει με όρο να ξεχρεώσει η ΑΝΕΚ όλες τις οφειλές της ΔΑΝΕ προς το ΝΑΤ και τρίτους.

Ομως, τη «νύφη» της μονοπώλησης των γραμμών της ακτοπλοΐας καλούνται να πληρώσουν και οι ναυτεργάτες. Το νέο θεσμικό πλαίσιο για την ακτοπλοΐα είναι έτοιμο, αλλά, λόγω του φόβου του πολιτικού κόστους, αναβλήθηκε η προώθησή του πριν τις εκλογές.

Τα όσα προβλέπονται στο νέο θεσμικό πλαίσιο, με τα οποία συμφωνεί και επαυξάνει η ΝΔ, θα έχουν τραγικές επιπτώσεις σε βάρος των 20.000 ναυτεργατών της ακτοπλοΐας, αλλά και στην απρόσκοπτη συγκοινωνιακή σύνδεση των νησιών, με ό,τι αυτό σημαίνει για τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας. Τα όσα εκτυλίσσονται αυτή την περίοδο στην ακτοπλοΐα απορρέουν από τον εκτρωματικό κανονισμό 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ο οποίος αίρει κάθε είδους προστατευτισμό στις εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες και θα τεθεί σε ολοκληρωτική εφαρμογή στο χώρο της ακτοπλοΐας το 2004.

Να σημειωθεί ότι σύντομα θα καταφτάσει ένα ακόμα πλοίο, που έχει κλείσει η ΔΑΝΕ από την Ιαπωνία. Πρόκειται για ένα 9χρονο φέρι μποτ, το οποίο θα μεταφερθεί για μετασκευή στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος και κατόπιν θα δρομολογηθεί στη γραμμή Πειραιάς - Αστυπάλαια - Νίσυρος - Τήλος - Σύμη - Ρόδος τρεις φορές τη βδομάδα.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ