ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 3 Απρίλη 2016
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ
Αντιλαϊκή κλιμάκωση με φόντο την «επικαιροποίηση» των μνημονίων

Οι υπουργοί της κυβέρνησης Γ. Χουλιαράκης και Γ. Σταθάκης, προσερχόμενοι σε κάποια από τις συναντήσεις τους με την τρόικα

Eurokinissi

Οι υπουργοί της κυβέρνησης Γ. Χουλιαράκης και Γ. Σταθάκης, προσερχόμενοι σε κάποια από τις συναντήσεις τους με την τρόικα
Με φόντο τις αβεβαιότητες και τους «κινδύνους» που εκδηλώνονται στις οικονομίες της ΕΕ και της Ευρωζώνης, εξελίσσεται η διεργασία για την «αξιολόγηση» - «επικαιροποίηση» του τρίτου μνημονίου, σε συνδυασμό, βέβαια, με την κλιμάκωση και τον εμπλουτισμό των αντιλαϊκών μέτρων. Την ίδια ώρα, η αντιλαϊκή επίθεση εκδηλώνεται ενιαία απ' όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές και αυτό ανεξάρτητα από τις όποιες διαφορετικές εκτιμήσεις και «προβολές» ως προς την εξέλιξη των δημοσιονομικών μεγεθών και για το βαθμό «αποδοτικότητας» των νέων μέτρων, που θα εφαρμόζονται από φέτος και με πορεία περαιτέρω κλιμάκωσης στα επόμενα χρόνια.

Είναι απόλυτα χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η «αξιολόγηση» φαίνεται να κλειδώνει και με τη στήριξη «πολιτικής συμφωνίας», όπως επισήμαναν πηγές της ΕΕ, μετά την προχτεσινή τηλεδιάσκεψη της Ομάδας Εργασίας του Γιούρογκρουπ. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, καταγράφηκε ευρεία συναίνεση ανάμεσα στους εκπροσώπους των υπουργών Οικονομικών, ενώ εξίσου χαρακτηριστικό είναι και το γεγονός ότι η συντριπτική πλειονότητα των εκκρεμών ζητημάτων μπορεί να διευθετηθεί με «πολιτική βούληση», παρά τις υπάρχουσες «τεχνικές δυσκολίες», σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες. Επίσης, εκφράζεται αισιοδοξία για την ολοκλήρωση της «αξιολόγησης» πριν από τις 15 Απρίλη, που ξεκινά στην Ουάσιγκτον η Εαρινή Σύνοδος του ΔΝΤ, όπου αναμένεται να τεθεί και το ζήτημα του ελληνικού κρατικού χρέους.

Επόμενος σταθμός είναι η συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ (22/4), ενώ την προηγούμενη μέρα (21/4) η Γιούροστατ αναμένεται να ανακοινώσει τη διαμόρφωση των μεγεθών του ελληνικού κρατικού προϋπολογισμού για το 2015, με βάση τα στοιχεία που της κοινοποιήθηκαν από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και την ελληνική στατιστική υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ).

Η επίτευξη της αντιλαϊκής συμφωνίας φαίνεται ότι θα αποτελέσει το προανάκρουσμα για μια ορισμένη «ελάφρυνση» του ελληνικού κρατικού χρέους, μέσω επιμήκυνσης των αποπληρωμών σε βάθος χρόνου, ενδεχομένως και με άλλες διευκολύνσεις. Στόχος να αποδεσμευτούν κεφάλαια, προκειμένου αυτά να ανακατευθυνθούν σε μέτρα στήριξης των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων, αλλά και για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης από τους «επενδυτές» και τα μονοπώλια. Παράλληλα, η συμμετοχή του ΔΝΤ στο αντιλαϊκό πρόγραμμα συνεπάγεται την υπογραφή συμπληρωματικού μνημονίου, σε συνέχεια αυτού που συμφωνήθηκε, πέρυσι τον Αύγουστο, με την πλευρά της Ευρωζώνης.

Νέος κύκλος διαβουλεύσεων

Με αυτά τα δεδομένα, αύριο Δευτέρα ξεκινά στην Αθήνα ο νέος κύκλος των διαβουλεύσεων με τα υψηλόβαθμα κλιμάκια του κουαρτέτου. Στο επίκεντρο βρίσκονται οι αντιλαϊκές παρεμβάσεις που αφορούν στην κατακρεούργηση της Κοινωνικής Ασφάλισης και των συντάξεων (1,8 δισ. ευρώ), η απογείωση της φοροληστείας σε μισθούς, συντάξεις και άλλα λαϊκά εισοδήματα (ακόμη 1,8 δισ.), καθώς και η απογείωση των ειδικών φόρων που φορτώνονται στη λαϊκή κατανάλωση (επίσης κατά 1,8 δισ. ευρώ). Τα ποσά αυτά, ύψους 5,4 δισ. ευρώ, αντιστοιχούν στο 3% του ΑΕΠ, η εξέλιξη του οποίου είναι εξαιρετικά «θολή» και αβέβαιη, εν μέσω και των γενικότερων «κινδύνων» στην Ευρωζώνη και την παγκόσμια οικονομία.

Και βέβαια, πρόκειται για τη συνέχιση της πολιτικής που εφαρμόζεται στο έδαφος των μνημονίων διαρκείας, καθώς στον κρατικό προϋπολογισμό του 2016 η συγκυβέρνηση ήδη έχει ενσωματώσει αντιλαϊκά μέτρα ύψους 5,7 δισ. ευρώ. Να υπενθυμίσουμε ότι ακόμη και η Κομισιόν με τις Χειμερινές Προβλέψεις 2016 (δημοσιοποιήθηκαν το Φλεβάρη φέτος) ρητά αναφέρει ότι ο ελληνικός κρατικός προϋπολογισμός του 2016 προβλέπει πρόσθετη «εξοικονόμηση» 1,1% του ΑΕΠ από διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό σύστημα, στους φόρους εισοδήματος και από άλλες παρεμβάσεις «εξοικονόμησης» δαπανών. Πηγαίνοντας ακόμη παραπέρα, επισημαίνεται ότι για τη διετία 2016 - 2017 θα «χρειαστούν» περαιτέρω μέτρα, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα.

Την ίδια ώρα, τα παζάρια με τους «θεσμούς» εστιάζουν στα ζητήματα των αναδιαρθρώσεων και των ρυθμίσεων που κρίνονται αναγκαίες για την ανάκαμψη του εγχώριου κεφαλαίου.

Ειδικότερα:

Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπό συζήτηση με τους «θεσμούς» βρίσκεται και το ζήτημα των διοικήσεων που θα αναλάβουν τη διαχείριση των κρατικών εταιρειών που θα ενταχθούν στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων, ενώ στα παζάρια βρίσκεται και το ζήτημα των κρατικών περιουσιακών στοιχείων που θα περάσουν στη διαχείριση του νέου ταμείου. Την ίδια ώρα, συμφωνημένος φαίνεται να είναι ο τρόπος συγκρότησης του 5μελούς Διοικητικού Συμβουλίου του ταμείου, στο οποίο θα μετέχουν με 2 μέλη οι εκπρόσωποι των «εταίρων», ενώ η λήψη αποφάσεων θα απαιτεί αυξημένη πλειοψηφία 4 μελών, δηλαδή θα προϋποθέτει ουσιαστικά την έγκριση και από την πλευρά των δανειστών.

«Κόκκινα» δάνεια. Μεταξύ άλλων, συζητείται η «βελτίωση» του πρόσφατου νόμου για τη λειτουργία των εταιρειών διαχείρισης, σε συνδυασμό με τη δυνατότητα μεταβίβασης σε αυτές των «κόκκινων» δανείων για στεγαστικά δάνεια, αλλά και δανείων σε επιχειρήσεις που χαρακτηρίζονται ως μικρού και μεσαίου μεγέθους. Υπενθυμίζεται ότι το καθεστώς για την προστασία από πλειστηριασμούς στα δάνεια πρώτης κατοικίας, καθώς και σε αυτά των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, λήγει στις 15/4. Σε αυτό το επίπεδο, η συμφωνία φαίνεται να «κλειδώνει» με την πιθανότητα εξαίρεσης στις μεταβιβάσεις στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας, με ειδικά κριτήρια «προστασίας». Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, το ζήτημα των «κόκκινων» δανείων ενδέχεται να καταληχθεί στην επόμενη «αξιολόγηση» του μνημονίου...

Φοροληστεία για το λαό

Σε κάθε περίπτωση, δρομολογούνται και οι παρεμβάσεις που αφορούν στη συμπίεση του άτυπου αφορολόγητου και των επιστροφών φόρου σε μισθωτούς και συνταξιούχους, η ενίσχυση της μάζας των κρατικών εσόδων μέσω της φορολογικής κλίμακας, της λεγόμενης «εισφοράς αλληλεγγύης», αλλά και του ΕΝΦΙΑ.

Επιπλέον, μεταξύ άλλων, δρομολογούνται και τα παρακάτω:

-- Αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στις βενζίνες μέχρι και 10 λεπτά ανά λίτρο.

-- Αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης, με κατεύθυνση την εξομοίωσή του με τον ΕΦΚ που ισχύει στις βενζίνες.

-- Αύξηση του ΕΦΚ στο φυσικό αέριο.

-- Αύξηση του ειδικού τέλους στους λογαριασμούς κινητής τηλεφωνίας.

-- Παρεμβάσεις στα τέλη κυκλοφορίας οχημάτων κ.ά.

Από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομίας, Γ. Σταθάκης, μιλώντας στη τηλεόραση του «ANT1», τόνισε ότι από τα προβλεπόμενα μέτρα (ύψους 5,4 δισ. ευρώ) τα 3,6 δισ. (Ασφαλιστικό και άμεση φορολογία) θα ξεκινήσουν να εφαρμόζονται άμεσα, ενώ το 2018 θα εφαρμόζονται οι νέοι αυξημένοι ειδικοί φόροι κατανάλωσης. «Τώρα είμαστε κοντά σε ορισμένα θέματα και υπάρχει απόσταση σε άλλα. Πιστεύω ότι θα ολοκληρωθεί η συμφωνία στο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα», δήλωσε ο Γ. Σταθάκης.

Ευελιξία για το κεφάλαιο

Μιλούν για πιθανότητα εφαρμογής λιγότερων από τα αποφασισμένα αντιλαϊκά μέτρα, ενώ ετοιμάζουν και νέα...

«Αν η πορεία των εσόδων είναι καλύτερη, τότε αρκετά από αυτά τα μέτρα δεν θα υλοποιηθούν»! Αυτό τόνισε, μιλώντας στη Βουλή, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Γ. Χουλιαράκης, σχετικά με το υπό κατάθεση στη Βουλή νέο αντιλαϊκό πακέτο.

Και βέβαια, πρόκειται για τη «χιλιοπαιγμένη» επωδό, απ' όλες ανεξαιρέτως τις αστικές κυβερνήσεις, με την οποία πασχίζουν να καλλιεργήσουν κάποιες φρούδες - η αλήθεια - ελπίδες ότι δεν θα 'ρθουν χειρότερα μέτρα, ιδιαίτερα μπροστά στις φάσεις όξυνσης της αντιλαϊκής επίθεσης. Γιατί η κάλυψη έστω και ελάχιστων από αυτά που έχασαν οι εργαζόμενοι, είναι στη σφαίρα της φαντασίας. Θα έρθουν χειρότερα, λοιπόν. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η συγκυβέρνηση σπεύδει από τώρα να νομοθετήσει πακέτα μέτρων, αρχής γενομένης από το 2016, με περαιτέρω κλιμάκωση τόσο για το 2017 όσο και για το 2018, σε συνέχεια των μέτρων που η ίδια πρωτοεφάρμοσε αλλά και των προηγούμενων μνημονίων. Μάλιστα, το σύνολο με τα μόνιμα αντιλαϊκά μέτρα (νέας και παλαιότερης κοπής) θα ενσωματωθεί στο υπό διαμόρφωση Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (2016-2019). Σε κάθε περίπτωση, το σύνολο των αντιλαϊκών μέτρων έχει μόνιμο χαρακτήρα, με στόχο την απογείωση των ματοβαμμένων πρωτογενών πλεονασμάτων και όχι μόνο μέχρι την τυπική ημερομηνία λήξης (2018) του τρέχοντος μνημονίου, αλλά και για τη μετέπειτα περίοδο.

Επιπλέον, η κατάλληλη διαμόρφωση των πρωτογενών πλεονασμάτων, στη βάση των στόχων που έχουν τεθεί, αποτελεί το «διαβατήριο» διεξόδου του ελληνικού κράτους, για νέα δάνεια από τις διεθνείς χρηματαγορές, όταν βέβαια το επιτρέψουν οι συνθήκες, ακριβώς με βάση τα αντιλαϊκά μέτρα, όπως αυτά ξεκίνησαν να εφαρμόζονται στο πλαίσιο και των τριών μνημονίων. Την ίδια ώρα, η όποια ανάκαμψη, ισχνή και εξαιρετικά αβέβαιη, όπως και η εξασφάλιση κρατικού χρήματος με τα πλεονάσματα, έρχεται να διαμορφώσει συνθήκες για την ελάφρυνση του εγχώριου κεφαλαίου, (π.χ. πιθανές φοροαπαλλαγές) και όχι για την ανακούφιση των λαϊκών στρωμάτων.

Απόσυρση μέτρων ασύμφορων για το κεφάλαιο

Αλλωστε και η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ έχει αποδείξει με έργα και πράξεις τον ταξικό αντιλαϊκό προσανατολισμό της πολιτικής της. Τρανταχτό παράδειγμα είναι και η απόσυρση, όχι βέβαια αντιλαϊκών μέτρων, αλλά αντίθετα ψηφισμένων διατάξεων του τρίτου μνημονίου, οι οποίες στη συνέχεια κρίθηκαν ασύμφορες για τα συμφέροντα του εγχώριου κεφαλαίου αλλά και ιμπεριαλιστικών κέντρων.

Να θυμίσουμε συγκεκριμένα:

Την περίπτωση του ΟΠΑΠ: Ουδέποτε εφαρμόστηκαν οι ψηφισμένες διατάξεις για την επιβολή ειδικού τέλους για τα «τυχερά παιχνίδια». Μάλιστα, στο πλαίσιο της πρώτης «αξιολόγησης» του μνημονίου, εξετάζεται η οριστική απόσυρση του μέτρου, σε συνδυασμό βέβαια με την αντικατάστασή του από άλλο ισοδύναμο. Χαρακτηριστική είναι και η θέση που πήρε ο ΣΕΒ: «Στην περίπτωση της σύμβασης με τον ΟΠΑΠ προστίθεται και η καταστροφική πρακτική της αθέτησης συμβάσεων και παραβίασης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, που υπονομεύουν τη διεθνή αξιοπιστία της χώρας και εξοργίζουν όσους εμπιστεύτηκαν τη χώρα και επένδυσαν σε αυτή, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και προσφέροντας ρευστότητα στη δοκιμαζόμενη ελληνική οικονομία».

Πολεμικές δαπάνες: Αντίστοιχη συζήτηση ανοίγει για τις περικοπές στις πολεμικές δαπάνες (300 εκατ. ευρώ) που είχε κλειδώσει με το μνημόνιο και πλέον εξετάζεται η αντικατάσταση με άλλα μέτρα. Μάλιστα, για το συγκεκριμένο ζήτημα, είναι αποκαλυπτική η έγκαιρη παρέμβαση στην οποία είχε προχωρήσει το 2015 ο γγ του ΝΑΤΟ, Γ. Στόλτενμπεργκ, σύμφωνα με τον οποίο «η Ελλάδα δεν πρέπει να προχωρήσει σε περιστολή των αμυντικών της δαπανών, καθώς διαδραματίζει ένα σημαντικό ρόλο στη Νότια Ευρώπη ως κράτος - μέλος του ΝΑΤΟ»...

Κατασχέσεις για τα ληξιπρόθεσμα χαράτσια

Σφίγγει η θηλιά των κατασχέσεων απέναντι στα λαϊκά νοικοκυριά που αδυνατούν να πληρώσουν τους φόρους και μάλιστα σε συνθήκες περαιτέρω διόγκωσής τους

Η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) του υπουργείου Οικονομικών ετοιμάζει μπαράζ φοροελέγχων και εφαρμογής αναγκαστικών μέτρων εκτέλεσης (κατασχέσεις κ.ά.), προκειμένου να συγκεντρωθούν στο κρατικό ταμείο οι κάθε είδους φόροι, πρώτα και κύρια από την πλευρά των λαϊκών νοικοκυριών. Σε αυτό το πλαίσιο, σφίγγει η θηλιά των κατασχέσεων απέναντι στα λαϊκά νοικοκυριά που αδυνατούν να πληρώσουν τους φόρους και τα χαράτσια και μάλιστα σε συνθήκες περαιτέρω διόγκωσής τους, μέσω του προσεχούς φορολογικού νομοσχεδίου...

Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο «επιχειρησιακό σχέδιο για το 2016», βάσει του 3ου μνημονίου, πρόκειται να επανεξεταστούν οι φοροαπαλλαγές που ισχύουν ακόμη για «φυσικά πρόσωπα», ενώ η ΓΓΔΕ, μέχρι τις 30 Νοέμβρη, θα υποβάλει εισήγηση για την αναμόρφωση της φορολογίας ακινήτων. Στρατηγικοί στόχοι του σχεδίου είναι, σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε αυτό, η μεγιστοποίηση των δημοσίων εσόδων, η ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης, η «καταπολέμηση της φοροδιαφυγής».

Βασικούς τομείς της ενίσχυσης των δημοσίων εσόδων για το 2016 θα αποτελέσουν:

-- Η επέκταση του ειδικού λογισμικού διενέργειας «ηλεκτρονικών κατασχέσεων εις χείρας πιστωτικών ιδρυμάτων», δηλαδή οι απευθείας κατασχέσεις της Εφορίας μέσω των τραπεζικών λογαριασμών των «οφειλετών».

-- Η δημιουργία του προφίλ κάθε οφειλέτη με όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες «με απώτερο στόχο την αποτελεσματική υποστήριξη της διαδικασίας λήψης αναγκαστικών μέτρων είσπραξης» (κατασχέσεις, πλειστηριασμοί).

-- Η διαμόρφωση και υλοποίηση ενός αξιόπιστου πλαισίου στοχοθεσίας των εισπράξεων έναντι των κάθε είδους οφειλών (ληξιπρόθεσμων και μη).

-- Η σταδιακή ανάπτυξη και υλοποίηση του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου, η προώθηση των ηλεκτρονικών πληρωμών, η δημιουργία μητρώου καταγραφής και παρακολούθησης φορολογουμένων σε περιπτώσεις που παραβιάζουν τη φορολογική νομοθεσία, ο εντοπισμός με ηλεκτρονικό τρόπο όσων επιτηδευματιών πληρώνονται με πλαστικό χρήμα χωρίς να εκδίδουν αποδείξεις κ.ά.

Φορολογική αμνηστία σε μερίδες της πλουτοκρατίας

Επαναπατρισμός κεφαλαίων με διαγραφές προστίμων και προσαυξήσεων, ειδικότερα για περιπτώσεις «επενδύσεων» στην Ελλάδα, και άλλες απαλλαγές, την ώρα που φοροληστεύουν το λαό

Το νομοσχέδιο με τα κίνητρα για τον επαναπατρισμό κεφαλαίων που έχουν Ελληνες στο εξωτερικό είναι σε διαπραγμάτευση με τους πιστωτές και θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή, δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τρ. Αλεξιάδης, σε συνέντευξη στο πρακτορείο «Bloomberg».

Οπως χαρακτηριστικά τόνισε, «δεν θα συγχωρήσουμε τα πάντα, αλλά θα δώσουμε κίνητρα, ώστε να υπάρξει συμμετοχή», προσθέτοντας ότι τα δηλούμενα κεφάλαια θα φορολογούνται με το συντελεστή φορολογίας που ίσχυε όταν δημιουργήθηκαν τα εισοδήματα.

Να σημειωθεί ότι η προκλητική για το λαό ρύθμιση δεν αφορά όσους φυγάδευσαν κεφάλαια με «νόμιμο τρόπο» στις τράπεζες του εξωτερικού και σε άλλους φορολογικούς παραδείσους της πλουτοκρατίας, αλλά εισοδήματα που αποκτήθηκαν στην Ελλάδα χωρίς βέβαια να δηλωθούν στην εφορία. Δηλαδή, πρόκειται για κραυγαλέες περιπτώσεις φοροδιαφυγής. Η επανεισαγωγή των κεφαλαίων αυτών στην Ελλάδα θα συνοδεύεται με την εκχώρηση φορολογικής αμνηστίας, διαγραφές προστίμων και προσαυξήσεων, ειδικότερα για περιπτώσεις «επενδύσεων» στην Ελλάδα, και άλλες απαλλαγές.

Το ποιο είναι το περιεχόμενο των «ελκυστικών διατάξεων» που επεξεργάζεται η συγκυβέρνηση για την ενίσχυση του κεφαλαίου γίνεται κατανοητό και από τις προβλέψεις του σχετικού νομοσχεδίου που είχε δώσει σε «δημόσια διαβούλευση» (Μάης 2015) η «πρώτη φορά αριστερά», χωρίς ωστόσο να κατατεθεί στη Βουλή. Σε αυτό σχεδίαζε την επιβολή συμβολικού φόρου επί των αδήλωτων εισοδημάτων, πλήρη διαγραφή προστίμων και προσαυξήσεων, καθώς επίσης και φορολογική ασυλία ακόμη και για υποθέσεις για τις οποίες ήδη διενεργούνται έλεγχοι, όπως, για παράδειγμα, οι περιβόητες «λίστες Λαγκάρντ»...

Ανησυχίες για την ανάκαμψη από τον ΣΕΒ

«Οι επιχειρήσεις θα είναι πολύ προσεκτικές στην πρόσληψη εργατικού δυναμικού, πόσο μάλλον όταν δεν γνωρίζουν πότε θα έρθει η ανάκαμψη και εάν θα έχει βάθος και διάρκεια» (...).

Αυτό επισημαίνει ο ΣΕΒ, στο πρόσφατο εβδομαδιαίο δελτίο για την οικονομία, εκφράζοντας ανοιχτά επιφυλάξεις και για τους ρυθμούς της καπιταλιστικής ανάκαμψης αλλά και για τη διάρκειά της, δηλαδή για το ενδεχόμενο νέας υποχώρησης στην οικονομική δραστηριότητα. Επιπλέον, σύμφωνα με τον ΣΕΒ: «Η όποια ανάκαμψη δεν θα συνοδεύεται, σε αρχικά στάδια τουλάχιστον, από αντίστοιχη αύξηση της απασχόλησης, η οποία, παράλληλα, είναι απίθανο να προέλθει από την απλή επαναπρόσληψη όσων έχασαν τις δουλειές τους στην περίοδο της μεγάλης ύφεσης, αλλά μάλλον από τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, σε νέες δραστηριότητες και με νέες εξειδικεύσεις κατάρτισης».

Ταυτόχρονα, οι εγχώριοι βιομήχανοι επαναφέρουν και το ζήτημα του ισότιμου ανταγωνισμού ανάμεσα στο εγχώριο κεφάλαιο με τους ξένους επενδυτές: «Οι ξένοι που ενδιαφέρονται να επενδύσουν στη χώρα μας μέσω συμπράξεων με Ελληνες, εύλογα επιθυμούν και οι Ελληνες συνέταιροι να συνεισφέρουν κεφάλαιο. Πώς, όμως, μπορούν να επενδύσουν με ίσους όρους, όταν ένας επιπλέον φόρος (στα μερίσματα) επιβαρύνει, στην πράξη, μόνο τον Ελληνα μέτοχο, ειδικά όταν το εγχώριο κεφάλαιο όλων των μεγεθών έχει ήδη πληγεί πολλαπλά», τονίζεται.

Κείμενα: Ανδρέας ΣΑΚΑΡΕΛΟΣ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ