ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 3 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Αναζητούν τρικ για να «επισκιάσουν» την τραγωδία!

Εσωκομματικές κόντρες πάνω από το ναυαγισμένο πλοίο!

Η φράση «αναζητούν σανίδα σωτηρίας» ακούγεται υπερβολική, ωστόσο, αυτή τη στιγμή, αποδίδει σε ικανοποιητικό βαθμό την κατάσταση που επικρατεί στο ΠΑΣΟΚ και την κυβέρνηση, μετά τη ναυτική τραγωδία. Η κυβέρνηση, πριν ακόμη βγει από τη δίνη με τις «κοτερομαχίες», είναι αντιμέτωπη με μια κρίση που κάποιοι πρωτοκλασάτοι υπουργοί την εκτιμούν ως «χειρότερη κι από εκείνη με τον Οτσαλάν»! Για το λόγο αυτό εκείνο που αναζητείται αγωνιωδώς από το επικοινωνιακό επιτελείο της κυβέρνησης, που συνεδριάζει πυρετωδώς τις τελευταίες μέρες, είναι «μια κίνηση που να μπορεί να επισκιάσει όλα τα άλλα»... Τέτοια κίνηση - πλην ατυχής όπως αποδείχτηκε - ήταν η προχτεσινή του ΥΕΝ για την ακινητοποίηση των μη ασφαλών πλοίων.

Πρωταγωνιστής αυτής της απαράδεκτης κυβερνητικής συμπεριφοράς, που προσπαθεί με τρικάκια να αποσείσει τις ευθύνες της για την τραγωδία και το «ναυάγιο» του κρατικού μηχανισμού, αναδεικνύεται από αύριο ο Κ. Σημίτης. Ο πρωθυπουργός θα προσπαθήσει με 6 (!) απανωτές εμφανίσεις του τις επόμενες μέρες (αύριο στην ΚΟ του ΠΑΣΟΚ, στην «Ωρα του πρωθυπουργού» και στο ΕΓ, την Πέμπτη στο Υπουργικό Συμβούλιο και την Παρασκευή στη συνεδρίαση της ΚΕ του ΠΑΣΟΚ) να αντιστρέψει το κλίμα που έχει διαμορφωθεί. Ομως επειδή η τακτική που θα ακολουθηθεί από τον Κ. Σημίτη στη Βουλή - επιθετικότητα έναντι της αντιπολίτευσης που θα κατηγορηθεί ότι θέλει να «εκμεταλλευτεί» την τραγωδία, υποσχέσεις για απόδοση ευθυνών, εμφάνιση της άρσης του καμποτάζ σαν «λύση» (!) κλπ. - θεωρείται περιορισμένης απήχησης, γι' αυτό εξετάζονται και σενάρια «δημιουργίας» πολιτικών θεμάτων. Ενα από τα σενάρια είναι η ανάληψη πρωτοβουλίας από το ΠΑΣΟΚ για σύσταση εξεταστικής επιτροπής της Βουλής για το ναυάγιο. Ενα δεύτερο είναι η αναζωπύρωση των διαρροών περί ανασχηματισμού...

Σε αυτό το τελευταίο πρέπει να προστεθεί μια άθλια μάχη εσωκομματικού χαρακτήρα που ενέσκηψε στο ΠΑΣΟΚ στο φόντο της τραγωδίας. Συγκεκριμένα, συνεργάτες του Κ. Σημίτη κατηγορούν τους πρωτοκλασάτους υπουργούς ότι «έλαμψαν διά της απουσίας τους» σε ό,τι αφορά την υπεράσπιση της κυβέρνησης τις τελευταίες μέρες... Εκείνοι με τη σειρά τους, και με δεδομένη την πρόθεση του Κ. Σημίτη να φτιάξει μια «νέα ηγετική ομάδα στο ΠΑΣΟΚ», απαντούν προτάσσοντας το ειδικό τους βάρος: «Τώρα ας τον στηρίξουν ο Βερελής και ο Χριστοδουλάκης»...

Δ. ΡΕΠΠΑΣ
«Καμία ανάμειξη, καμία ευθύνη της κυβέρνησης»!

«Ο Σουμάκης είχε μια καλή θητεία στο ΥΕΝ», λέει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. Συνεχίζονται τα «παιχνίδια» με τον Θ. Πάγκαλο, που χτες τον «άδειασε» ο υπουργός Τύπου  

Συμβολικό αλλά πραγματικό το πλάνο που δείχνει την βύθιση της ελληνικής σημαίας στο Αιγαίο, στο ναυάγιο του «Ζεύς 3». Αντιπροσωπεύει με ακρίβεια το αποτέλεσμα της ασκούμενης πολιτικής
Συμβολικό αλλά πραγματικό το πλάνο που δείχνει την βύθιση της ελληνικής σημαίας στο Αιγαίο, στο ναυάγιο του «Ζεύς 3». Αντιπροσωπεύει με ακρίβεια το αποτέλεσμα της ασκούμενης πολιτικής
Σαν κίνηση εντελώς... άσχετη (!) με το ναυάγιο, επιχείρησε ο Δ. Ρέππας να εμφανίσει τη μέγιστη πρόκληση στην οποία προέβη το Σάββατο το ΥΕΝ - κατόπιν εορτής - όταν ανακοίνωσε ότι απαγορεύει τον απόπλου των πλοίων που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις ασφαλείας. «Δεν έχει καμία σχέση το ένα θέμα με το άλλο» (!) ήταν ο ισχυρισμός του κυβερνητικού εκπροσώπου στην προσπάθειά του να διασκεδάσει τις εντυπώσεις. Οσο για το λόγο που, ενώ η κυβέρνηση γνώριζε εδώ και δυο χρόνια ότι τα πλοία ήταν ακατάλληλα, εντούτοις ενήργησε μόλις προχτές, ο Δ. Ρέππας περιορίστηκε να πει ότι την Τετάρτη στην «ώρα του πρωθυπουργού, στη Βουλή, ο Κ. Σημίτης θα απαντήσει σε ερωτήσεις των πολιτικών αρχηγών γι' αυτό το θέμα» και η απάντησή του «θα είναι αποκαλυπτική»...

Σχολιάζοντας τα δημοσιεύματα για τις φερόμενες διασυνδέσεις του ΠΑΣΟΚ με τους ιδιοκτήτες της εταιρίας στην οποία ανήκε το «Σαμίνα», τα χαρακτήρισε «απαράδεκτα και αδικαιολόγητα». Ειδικά για τον πρώην υπουργό Ναυτιλίας Σ. Σουμάκη, υποστήριξε ότι «συνέβαλε στην ανανέωση του στόλου των πλοίων», πως είναι «ανυπόστατα» όσα λέγονται για τις προσωπικές σχέσεις του με τους εφοπλιστές και πως γενικώς η θητεία του στο ΥΕΝ ήταν «μια καλή θητεία»...

Δίνοντας το στίγμα της προπαγανδιστικής γραμμής των επόμενων ημερών εκ μέρους της κυβέρνησης, ο Δ. Ρέππας κατηγόρησε την αντιπολίτευση για «δημιουργία εντυπώσεων», υποστηρίζοντας ότι «επιχειρούν να κερδοσκοπήσουν πολιτικά, βασιζόμενοι σε ένα τραγικό γεγονός». Σε αντίθεση με την αντιπολίτευση, στο ΠΑΣΟΚ - κατά τον Δ. Ρέππα - «δεν υπερασπιζόμαστε τίποτα, δεν καταγγέλλουμε τίποτα. Θέλουμε να ολοκληρωθούν οι έρευνες, το συντομότερο δυνατό, για να φανεί ποιοι είναι οι υπεύθυνοι...».

Αμέσως μετά, πάντως, ξεκαθάρισε ότι ο πλέον «αθώος» για την τραγωδία είναι η κυβέρνηση. «Ποια πολιτική ευθύνη έχει ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας που δεν έχει καμία ανάμειξη σε ένα τραγικό συμβάν; Ποια είναι η ανάμειξή του;»! Με αυτό τον τρόπο απάντησε όταν ρωτήθηκε αν υπάρχουν πολιτικές ευθύνες για το ναυάγιο...

Ας σημειωθεί ότι ο κυβερνητικός εκπρόσωπος «άδειασε» πλήρως τον Θ. Πάγκαλο, που δήλωσε χτες ότι θα πρέπει να καταργηθεί το ΥΕΝ. Το ΥΕΝ είναι «νευραλγικό υπουργείο», ήταν η αντίδραση του Δ. Ρέππα.

Τέλος, σχετικά με τη γιγάντωση της εταιρίας MFD, ανέφερε ότι «η αγορά είναι ελεύθερη, ο ανταγωνισμός είναι ελεύθερος» και συνεπώς «δεν μπορεί να παρέμβει κανείς σε αυτές τις λειτουργίες». Παραδέχτηκε όμως ότι τις άδειες στις εταιρίες τις παραχωρεί το ΥΕΝ, αλλά «όλα αυτά - όπως είπε - θα τα συζητήσουμε στο Υπουργικό Συμβούλιο»...

Οταν χορεύουν τα βουβάλια...

Ενα όνομα πλανιέται πάνω απ' το λιμάνι: Παναγόπουλος. Ο σύμφωνα με το νόμο ιδιοκτήτης των Αττικών Επιχειρήσεων και, κατά τις φήμες που επίσης κυκλοφορούν στο λιμάνι, διαχειριστής διαφόρων αλλοδαπών κεφαλαίων στο χώρο της ναυτιλίας, φαίνεται να αποκτά προβάδισμα μετά την ανθρωποθυσία των 80 επιβατών του «Σαμίνα». Από τις μέχρι τώρα κυβερνητικές ενέργειες προκύπτει: Το διαφαινόμενο «ψαλίδισμα» των Μινωικών Γραμμών, θα συνοδευτεί με παροχή άδειας σκοπιμότητας ευθέως στις «Αττικές Επιχειρήσεις» για ένα λιμάνι της Κρήτης και μέσω της «Μπλου Σταρ Φέρις» για τουλάχιστον ένα ακόμα προορισμό στο κεντροανατολικό Αιγαίο. Ο ίδιος ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρ. Παπουτσής, σε συνέντευξή του στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» δηλώνει πως εκτός από την επίσπευση της κατάργησης του καμποτάζ (αντί του 2004 θα γίνει το 2002) «προχωρούμε αμέσως στο άνοιγμα των γραμμών και με νέα ελληνικά πλοία). Η φράση του αυτή φωτογραφίζει ευθέως τη συμμαχία Παναγόπουλου - Στρίντζη, τα νεότευκτα πλοία των οποίων μέχρι τώρα είναι υποχρεωμένα να κυκλοφορούν μόνο στο Ιόνιο και την Αδριατική. Ηδη είδαν το φως της δημοσιότητας πληροφορίες για ανεπίσημη πρόσκληση Παπουτσή προς τον Παναγόπουλο να εκδηλώσει ενδιαφέρον για το Αιγαίο, πρόσκληση που, όπως αναφέρεται, απαντήθηκε με τη φράση «θα έρθουμε για να μείνουμε».

Η όλη εξέλιξη αφορά έναν ετήσιο τζίρο 120 δισ. Ποσό αρκετά μεγάλο για να αφεθεί μόνο στο ταμείο των Μινωικών. Οι τελευταίες, πάντως, παρά τα φαινόμενα, δεν αναμένεται να πάθουν μεγάλο στραπάτσο. Ηδη ως προς το «Σαμίνα» από τα απολογητικά υπομνήματα των κατηγορουμένων που είδαν το φως της δημοσιότητας γίνεται καθαρό πως η εταιρία ...βγαίνει λάδι.

Αυτοί που στο τέλος θα πληρώσουν και πάλι τη μεγάλη ζημιά θα είναι οι επιβάτες και τα πληρώματα.

ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Σύμπλευση και εντυπωσιοθηρικές κινήσεις

Την πλήρη ευθυγράμμισή της με τις νεοφιλελεύθερες κυβερνητικές επιλογές στην ακτοπλοΐα επιβεβαιώνει με τις τελευταίες τοποθετήσεις της η ηγεσία της ΝΔ, η οποία επιχειρεί να διαφοροποιηθεί με εντυπωσιοθηρικές κινήσεις που στόχο έχουν να δείξουν ότι μπορεί να αντιμετωπίσει πιο αποτελεσματικά τις «κρίσεις» απ' ό,τι η κυβέρνηση. Συγκεκριμένα, η ηγεσία της ΝΔ, με αφορμή το ναυτικό έγκλημα στην Πάρο, κινείται σε τρεις κατευθύνσεις. Πρώτον, να πιέσει την κυβέρνηση να προχωρήσει στην «απελευθέρωση» της ακτοπλοΐας, ευθυγραμμιζόμενη και εξυπηρετώντας τους εφοπλιστές εκείνους που ζητούν να σπάσει το «μονοπώλιο» των «Μινωικών Γραμμών» στο Αιγαίο. Δεύτερον, να συντηρήσει το θέμα της διαπλοκής αναδεικνύοντας τις ευθύνες τις κυβέρνησης για τη δημιουργία μονοπωλιακών καταστάσεων στην ακτοπλοΐα. Τρίτον, να δείξει ότι αυτή η κυβέρνηση δεν μπορεί πλέον να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις όποιες «κρίσεις» εμφανίζονται και έμμεσα πλην σαφώς να προβάλει ως η μοναδική εναλλακτική λύση εξουσίας. Για την προώθηση των παραπάνω, η ΝΔ, όπως ανακοίνωσε χτες ο εκπρόσωπος Τύπου, θα ζητήσει τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής... «όχι για τη διερεύνηση των συνθηκών του ναυαγίου για το οποίο έχει ήδη επιληφθεί η ελληνική Δικαιοσύνη» (!), αλλά για τη «διακρίβωση σε βάθος των πολιτικών ευθυνών της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τη δημιουργία πρωτοφανών μονοπωλιακών καταστάσεων στην ελληνική ακτοπλοΐα και την αδιαφανή όσο και εκ των πραγμάτων αναποτελεσματική λειτουργία των αρμόδιων υπηρεσιών εποπτείας της ακτοπλοΐας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας». Στη δήλωση του εκπροσώπου αναφέρεται επίσης ότι εφόσον από τις εργασίας της Εξεταστικής Επιτροπής προκύψουν ποινικές ευθύνες συγκεκριμένων πολιτικών προσώπων, η ΝΔ ανεξάρτητα από το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής θα ζητήσει τη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής. Επίσης, ο εκπρόσωπος της ΝΔ κατηγόρησε την κυβέρνηση για φυγομαχία επειδή αρνήθηκε να αποδεχτεί την πρόταση του Κ. Καραμανλή για συζήτηση αύριο στη Βουλή μεταξύ των πολιτικών αρχηγών, σύμφωνα με το άρθρο 142 του Κανονισμού της Βουλής.

Κλειστοί οι Δήμοι της Σάμου

Κλειστοί θα είναι, σήμερα Τρίτη και αύριο Τετάρτη, οι Δήμοι της Σάμου, σε ένδειξη συμπαράστασης προς τους συγγενείς των θυμάτων του νομού από το τραγικό ναυάγιο, αλλά και διαμαρτυρίας για την έλλειψη ασφάλειας στις θαλάσσιες μεταφορές.

Την απόφαση έλαβε ομόφωνα η Τοπική Ενωση Δήμων και Κοινοτήτων (ΤΕΔΚ) του νομού, παράλληλα με τη σύγκληση σύσκεψης, σήμερα Τρίτη στις 7 μ.μ., στην αίθουσα του Δήμου Βαθέος. Στη σύσκεψη θα μετέχουν και οι φορείς του νομού, προκειμένου να συναποφασιστεί το πλαίσιο των παραπέρα κινητοποιήσεων. «Προκειμένου να διεκδικήσουμε οριστικά και αμετάκλητα την ποιότητα, την ταχύτητα και κυρίως την ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών του ακριτικού νομού μας», όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά στην απόφαση της ΤΕΔΚ Σάμου.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ