ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 3 Γενάρη 2017
Σελ. /24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ
Σχέδια για οικονομική εκμετάλλευση με στόχο νέα πεδία κερδοφορίας του κεφαλαίου

Τμήματα του παραλιακού μετώπου του Σαρωνικού παραχωρούνται σε δήμους, με στόχο την εκμετάλλευση μαζί με επιχειρηματικούς ομίλους
Τμήματα του παραλιακού μετώπου του Σαρωνικού παραχωρούνται σε δήμους, με στόχο την εκμετάλλευση μαζί με επιχειρηματικούς ομίλους
Το τοπίο ως προς τις προθέσεις κυβέρνησης και ηγεσιών των οργάνων της Τοπικής Διοίκησης είναι σαφές: Οι δήμοι πρέπει να συνδράμουν αποφασιστικά στη θωράκιση της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου και σε αυτή την κατεύθυνση καλούνται να γίνουν πιο ελκυστικοί σε ενδεχόμενες επενδύσεις. Στο πλαίσιο αυτό, προωθείται μεθοδευμένα, ως μία από τις κυρίαρχες επιλογές που θα πρέπει να εξυπηρετήσει και ο νέος «Καλλικράτης», αυτή της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας των δήμων. Η «αξιοποίηση» που προτείνεται, εξυπηρετεί την πρόθεση να ανοίξουν νέες κερδοφόρες «δουλειές» πάνω στη δημοτική ακίνητη περιουσία, δίνοντας ενδεχομένως κι ένα μέρος από την «πίτα» στους δήμους, οι οποίοι έχοντας χάσει τα τελευταία χρόνια πλέον του 65% της κρατικής χρηματοδότησης, συναγωνίζονται με την κεντρική εξουσία στην υλοποίηση της αντιλαϊκής πολιτικής.

Ενόψει, λοιπόν, και της αναθεώρησης του θεσμικού πλαισίου της λειτουργίας των δήμων (του νέου δηλαδή «Καλλικράτη»), δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην ακίνητη περιουσία των δήμων, η οποία από τη μία πλευρά θα συμβάλλει στην απόκτηση εσόδων για λογαριασμό των δήμων και από την άλλη θα ανοίξει το δρόμο για παραπέρα σύμφυση των δομών των δήμων με την επιχειρηματική δραστηριότητα. Στην κατεύθυνση αυτή, προκρίνεται η οικονομική εκμετάλλευση της περιουσίας των δήμων με την παράλληλη προώθηση των αρχών του ΤΑΙΠΕΔ, που διευκολύνουν την παραχώρηση γενικά της δημόσιας περιουσίας στους επιχειρηματικούς ομίλους.

Χαρακτηριστικά, στα εισηγητικά κείμενα της αρμόδιας Επιτροπής του υπουργείου Εσωτερικών για την αναθεώρηση του «Καλλικράτη», υπό τη γενική θεώρηση ότι «η αξιοποίηση της περιουσίας μπορεί να αποβλέπει στην εκπλήρωση του κοινωνικού ρόλου της αυτοδιοίκησης ή στην οικονομική ανάπτυξη», προκρίνεται η συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα και με τις επιχειρήσεις της κοινωνικής οικονομίας. «Η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι σκόπιμο να συνεργαστεί με επιχειρήσεις της κοινωνικής οικονομίας που εδρεύουν στα όριά της, αξιοποιώντας και ενισχύοντας το θεσμό της κοινωνικής επιχειρηματικότητας με την παραχώρηση με ευνοϊκούς όρους περιουσιακών στοιχείων», σημειώνεται. Επίσης, γίνεται λόγος για επέκταση ή και προσαρμογή του θεσμού της επιφάνειας και στους ΟΤΑ (να κατασκευάζει δηλαδή ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο κτίσμα σε έδαφος δημόσιου κτήματος, που δεν του ανήκει, και να ασκεί στο κτίσμα τις εξουσίες που παρέχει το δικαίωμα της κυριότητας), για εκμίσθωση ακινήτων με ή χωρίς δημοπρασία, με την επισήμανση ότι αν η δημοπρασία δεν φέρει αποτέλεσμα η εκμίσθωση μπορεί να γίνει με απευθείας συμφωνία, της οποίας τους όρους καθορίζει το Δημοτικό Συμβούλιο.

Εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας προτείνει και η ΚΕΔΕ

Από κοντά στους σχεδιασμούς είναι και η Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), οι προθέσεις της οποίας καταγράφονται σε μελέτη που ανάθεσε στο Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης και σε εισηγητικά της κείμενα που παρουσιάστηκαν στο πρόσφατο συνέδριό της με θέμα τις αλλαγές στον «Καλλικράτη», που έγινε στο Βόλο. Στη μελέτη σημειώνεται, ανάμεσα σε άλλα, ότι η αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας πρέπει να υπηρετεί συγκεκριμένους οικονομικούς στόχους. «Για παράδειγμα, ένας τέτοιος στόχος θα είναι η είσπραξη συγκεκριμένων εσόδων από την εκμετάλλευση της δημοτικής ακίνητης περιουσίας», σημειώνεται στη μελέτη, όπου επίσης προτείνονται νέες μορφές αξιοποίησης της δημοτικής υπηρεσίας, όπως για παράδειγμα η πώληση και επαναμίσθωση (sale and lease-back) των ακινήτων του δήμου.

Η ΚΕΔΕ, ανάμεσα σε άλλα, προτείνει την υιοθέτηση διατάξεων fast-track για την αποσαφήνιση και ανάδειξη επενδυτικής ωριμότητας ακινήτων της ΤΑ, την παραχώρηση δημοτικής ακίνητης περιουσίας για παραγωγικές επενδύσεις, τη θέσπιση ειδικού νομοθετικού πλαισίου για την παραχώρηση κατά χρήση ή κυριότητα των δημοτικών εκτάσεων με σκοπό την ανάπτυξη του πρωτογενή και δευτερογενή τομέα σε τοπικό επίπεδο και την ενθάρρυνση επενδύσεων για την ανάπτυξη της τοπικής βιομηχανίας και βιοτεχνίας και, εν τέλει, τη βέλτιστη αξιοποίηση της δημοτικής ακίνητης περιουσίας, ενδεχομένως και μέσω πρόβλεψης κριτηρίων που θα καταστήσουν δυνατή τη συμβολή των δήμων στην αντιμετώπιση της ανεργίας σε τοπικό επίπεδο και γενικότερα την ένταξη της περιουσίας τους στη διαδικασία παραγωγής πλούτου για τους δημότες και γενικά το κοινωνικό σύνολο. Επίσης, τη δημιουργία ειδικού προγράμματος παροχής τεχνικής υποστήριξης και προώθησης αιτήσεων Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) από ΟΤΑ, με στόχο την επίσπευση και επιτυχή υποβολή αιτημάτων.

Στη δε απόφαση που έλαβε η ΚΕΔΕ στο πρόσφατο ετήσιο συνέδριό της, στη Θεσσαλονίκη, προτείνεται η μεταφορά, με ενιαία και συνολική διάταξη νόμου, των ακινήτων του Δημοσίου που δεν έχουν περιέλθει στο ΤΑΙΠΕΔ, στους αντίστοιχους δήμους (όπως είναι τα στρατόπεδα στον αστικό ιστό τα οποία δεν λειτουργούν). Για την αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας και των ακινήτων που θα περιέλθουν στους δήμους, προκρίνεται η εξειδίκευση στην Τοπική Διοίκηση των εργαλείων συνεργασίας δημόσιου - ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ κ.λπ.).

Τόσο στα κείμενα της ΚΕΔΕ όσο και της Επιτροπής του υπουργείου Εσωτερικών για την αναθεώρηση του «Καλλικράτη», δίνεται έμφαση στις δυσκολίες που υπάρχουν στην καταγραφή της ακίνητης περιουσίας, λόγω δυσκολιών διευθέτησης του ιδιοκτησιακού καθεστώτος και νομικών ζητημάτων που προκύπτουν. Στο πλαίσιο του τρέχοντος ΕΣΠΑ, έχει ήδη προταθεί δράση για την υποστήριξη των ΟΤΑ στην καταγραφή και διαχείριση της ακίνητης περιουσίας, η οποία δύναται να χρηματοδοτηθεί από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Μεταρρύθμιση του δημόσιου τομέα 2014 - 2020».

ΔΗΜΟΣ ΠΑΤΡΕΩΝ
Κατηγορηματική αντίθεση στην επίγεια διέλευση της σιδηροδρομικής γραμμής

Την πλήρη αντίθεσή του στην επίγεια διέλευση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής που διχοτομεί την πόλη, εκφράζει εκ νέου ο Δήμος Πάτρας, με αφορμή πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Νίκου Παππά, ότι δεν υπάρχει περίπτωση υπόγειας διέλευσης του τρένου από την αχαϊκή πρωτεύουσα.

Η εν λόγω θέση της δημοτικής αρχής και του Δημοτικού Συμβουλίου έχει καταστεί σαφές και επίσημα από τις 16 Φλεβάρη 2016, με υπόμνημα που κατέθεσε η δημοτική αρχή στον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστο Σπίρτζη, και τον τότε υφυπουργό Παναγιώτη Σγουρίδη, κατά τη διάρκεια συνάντησής τους.

Το υπόμνημα ανέφερε, μεταξύ άλλων, τα εξής:

«Η δημοτική αρχή καθορίζει τη στάση της από τη σκοπιά της υπεράσπισης των αναγκών, των δικαιωμάτων, της ζωής της λαϊκής οικογένειας. Ανάγκες που έχουν να κάνουν με την ποιότητα ζωής, την αναψυχή, την πρόσβαση στη θάλασσα. Η επιφανειακή διέλευση της σιδηροδρομικής γραμμής, μέσα από τον πολεοδομικό ιστό της πόλης, τεμαχίζει την πόλη στα δύο, ενώ την αποκόπτει ουσιαστικά από το παραλιακό της μέτωπο. Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στο Νότιο Πάρκο, που διαμορφώνεται για την αναψυχή των λαϊκών οικογενειών και εξυπηρετεί ιδιαίτερα τις λαϊκές γειτονιές του νοτίου διαμερίσματος, το οποίο θα καταστραφεί. Ακυρώνεται ο σχεδιασμός της δημοτικής αρχής για την επίλυση του κυκλοφοριακού στο ιστορικό κέντρο, αφού αποκόπτονται από την πόλη οι προβλεπόμενοι χώροι στάθμευσης. Τέλος, δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε το ζήτημα της ηχορύπανσης και των επιπτώσεών της στην ποιότητα ζωής, καθώς η γραμμή θα διέρχεται από πυκνοκατοικημένες περιοχές της πόλης μας.

Επιμένουμε στη θέση μας, είμαστε αντίθετοι στην επιφανειακή διέλευση μέσα από τον πολεοδομικό ιστό της Πάτρας.

Η δημοτική αρχή είναι προσανατολισμένη και συνεχίζει να διεκδικεί την περιμετρική διέλευση της σιδηροδρομικής γραμμής από την Πάτρα, με κάθετη σύνδεση του Λιμανιού στο ύψος της ιδιοκτησίας του ΟΛΠΑ ΑΕ, και στη Βιομηχανική Ζώνη. Ταυτόχρονα, διεκδικούμε τη συνέχιση και την επέκταση του προαστιακού σιδηρόδρομου, από Κάτω Αχαΐα μέχρι Ψαθόπυργο ή και Αίγιο, με πυκνές στάσεις, που δεν προβλέπονται από τις υπάρχουσες μελέτες, και σύνδεσή του με τη σιδηροδρομική γραμμή».

Προχωρά η ιδιωτικοποίηση του Μηχανολογικού

Προχωρά η ιδιωτικοποίηση τομέων του Μηχανολογικού του Δήμου Αθηναίων. Με πρόσφατη απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, εγκρίθηκαν οι όροι διαγωνισμού για την επισκευή και συντήρηση απορριμματοφόρων του δήμου. Συγκεκριμένα, ο διαγωνισμός αφορά την παροχή υπηρεσιών και προμήθεια ανταλλακτικών και αναλώσιμων υλικών για τη συντήρηση και επισκευή 124 απορριμματοφόρων του δήμου, διάρκειας 36 μηνών, εκτιμώμενης δαπάνης περίπου 12 εκατομμυρίων ευρώ. Η εν λόγω εξέλιξη είναι συνέχεια της διαδικασίας απαξίωσης των τομέων της Διεύθυνσης Μηχανολογικού, σε μέσα και προσωπικό. Το γεγονός έχει καταγγείλει κατά καιρούς η «Λαϊκή Συσπείρωση», κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου ότι στο τέλος η Διεύθυνση Μηχανολογικού θα κλείσει και θα απολυθούν οι εργαζόμενοι σε αυτή.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ