ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 29 Ιούλη 2014
Σελ. /24
ΠΑΙΔΕΙΑ
Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για την «τράπεζα θεμάτων»

Από πρόσφατη κινητοποίηση της ΚΝΕ στο υπουργείο Παιδείας
Από πρόσφατη κινητοποίηση της ΚΝΕ στο υπουργείο Παιδείας
Η καλοκαιρινή περίοδος που διανύουμε δεν είναι περίοδος ξεγνοιασιάς και ξεκούρασης για τους μαθητές του Λυκείου. Κι αν μέχρι πέρσι αυτό αφορούσε μόνο τους μαθητές που τελείωναν τη Β' Λυκείου και προετοιμάζονταν για τις πανελλήνιες, φέτος αφορά και ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό (15% περίπου) μαθητών που τελείωσαν την Α' Λυκείου, αλλά έχουν μπροστά τους το Σεπτέμβρη το βραχνά των επαναληπτικών εξετάσεων που δημιούργησε η «τράπεζα θεμάτων».

Ο υπουργός Παιδείας με δηλώσεις του τον τελευταίο μήνα έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο να κάνει παρεμβάσεις στην «τράπεζα θεμάτων», στην κατεύθυνση όμως διατήρησης και ενίσχυσής της! Μάλιστα, προέβη και σε θρασείς τοποθετήσεις για τη λειτουργία της «τράπεζας» φέτος, λέγοντας ότι αυτή βοήθησε να καλυφθούν μαθησιακά κενά (τη στιγμή που τα σχολεία είχαν μείνει χωρίς καθηγητές μέχρι και το Φλεβάρη!) και ότι δεν υπήρξε ζήτημα αιφνιδιασμού (παρά το ότι η «τράπεζα» άνοιξε μόλις τρεις μέρες πριν τις εξετάσεις και οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε θέματα που σε πολλές περιπτώσεις ήταν μακριά από τη φιλοσοφία της ύλης που είχαν διδαχθεί).

Την ίδια στιγμή εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές έχουν διεκδικήσει με πολύμορφους τρόπους τόσο την οριστική κατάργηση της «τράπεζας θεμάτων», όσο και το να μη χρησιμοποιηθεί αυτή στις επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτέμβρη.

Σ' αυτό το πνεύμα είναι και η πρόσφατη απόφαση της ΕΛΜΕ Ζακύνθου που μεταξύ άλλων σημειώνει:

«Το ΔΣ της ΕΛΜΕΖ εγκαίρως, με την ανοιχτή επιστολή προς γονείς και μαθητές (ΑΠ 31/11-5-2014) είχε προειδοποιήσει συναδέλφους, γονείς και μαθητές για τον πραγματικό στόχο της τράπεζας θεμάτων που δεν είναι άλλος από το να γιγαντωθεί η παραπαιδεία και να στραφούν οι μαθητές στην πρόωρη κατάρτιση και τη μαθητεία. Αλλωστε αυτή είναι η σαφής και ξεκάθαρη επιλογή των μονοπωλίων, της ΕΕ και της συγκυβέρνησης, προκειμένου οι καπιταλιστικές οικονομίες των χωρών της ΕΕ να γίνουν πιο ανταγωνιστικές: Λίγοι και εκλεκτοί να ολοκληρώνουν την εκπαίδευση και τα παιδιά των εργατικών - λαϊκών οικογενειών να γίνονται μισθωτοί σκλάβοι των 300 ευρώ χωρίς μόρφωση και χωρίς δικαιώματα.

Καλούμε τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές σε αγώνα για:

  • Κατάργηση του Νόμου 4186/13 για την αναδιάρθρωση του Λυκείου και της ΤΕΕ, όλων των νόμων για το "Νέο Σχολείο" και της τράπεζας θεμάτων.
  • Κατάργηση του σχολείου της αγοράς και της ΕΕ, όλου του νομοθετικού πλαισίου για την πρόωρη κατάρτιση και τη μαθητεία μετά το Γυμνάσιο.
  • Ενιαίο 12χρονο αποκλειστικά Δημόσιο και Δωρεάν σχολείο, αντίστοιχο με τις ανάγκες και τα οράματα της νεολαίας και του λαού μας.
  • Η επαγγελματική εκπαίδευση να ξεκινά μετά το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο είτε στις ανώτατες είτε στις επαγγελματικές σχολές».

Εύστοχες παρατηρήσεις για την Ειδική Αγωγή

Πριν από περίπου ένα μήνα το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας πήρε άλλη μια πρωτοβουλία, πραγματοποιώντας εκδήλωση - ημερίδα, για την εκρηκτική κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της Ειδικής Αγωγής. Αφορμή για την πρωτοβουλία στάθηκε αυτή τη φορά το νέο νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την Ειδική Αγωγή που προβλέπει την παραπέρα συρρίκνωση και υπονόμευση των δομών, την ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση των ιδιωτών και σ' αυτόν το χώρο. Επιστημονικοί σύλλογοι, συνδικαλιστικοί και συλλογικοί φορείς, οικογένειες αναπήρων και νέοι με ειδικές ανάγκες κατέθεσαν την εμπειρία τους, η οποία αποτελεί αδιάψευστο μάρτυρα για την εγκληματική πολιτική που ήδη εφαρμόζεται και πρόκειται να δείξει τα δόντια της ακόμη πιο επιθετικά στο άμεσο μέλλον.

Από την πρώτη στιγμή ξεκαθαρίστηκε ότι το ΚΚΕ έχει σαφείς και ολοκληρωμένες θέσεις για το ζήτημα της Ειδικής Αγωγής, αφήνοντάς τες ανοιχτές προς επικαιροποίηση και εμπλουτισμό, επισημαίνοντας το γεγονός ότι ακόμη και πράγματα που φαντάζουν - και κάποιες φορές ίσως είναι - μικρά και επιμέρους, ωστόσο είναι χρήσιμα και σημαντικά για την καθημερινότητα χιλιάδων ανθρώπων, αναπήρων, οικογενειών, εργαζομένων.

Τα όσα ειπώθηκαν στη συγκεκριμένη εκδήλωση φαίνεται να έκαναν το γύρο της χώρας. Ετσι, άνθρωποι που εργάζονται και βιώνουν από πρώτο χέρι την αθλιότητα που έχει διαμορφωθεί και θα χειροτερέψει τη ζωή χιλιάδων λαϊκών οικογενειών και εργαζομένων αποφάσισαν να στείλουν απόψεις, επισημάνσεις. Σήμερα, με αφορμή τις επιμέρους μεν, εύστοχες δε, παρατηρήσεις που έφτασαν στον «Ρ» από τα Χανιά και συγκεκριμένα από μια εργαζόμενη στο χώρο της Ειδικής Αγωγής, αναδεικνύουμε τις τραγικές ελλείψεις που υπάρχουν χρόνια τώρα στο συγκεκριμένο χώρο.

Σταχυολογώντας μερικές από αυτές ξεχωρίζουμε:

  • Η εκπαίδευση του παιδιού με ειδικές ανάγκες πρέπει να βρίσκεται κοντά στον παιδίατρο, στον αναπτυξιολόγο γιατρό και τις ειδικότητες αποκατάστασης, που είναι η φυσικοθεραπεία, η εργοθεραπεία και η θεραπεία του λόγου.
  • Χρειάζεται να αποδοθούν στο παιδί από πολύ νωρίς καλοί θεραπευτές σε δημόσιο πλαίσιο, οι οποίοι θα ενημερώνουν τους γονείς για την κατάσταση της υγείας του παιδιού.
  • Τη στιγμή που επιβάλλεται ο ρόλος και των Κέντρων Διάγνωσης Διαφοροδιάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕΔΔΥ) να ενισχυθεί καθώς είναι ο φορέας που μπορεί να επισημάνει, δρομολογήσει, να προλάβει, βελτιώσει, αποκαταστήσει και παραπέμψει, τελικά μέσα από το νομοσχέδιο υποστελεχώνονται ακόμη περισσότερο αδυνατώντας να ανταποκριθούν στο βάρος που ο θεσμικός τους ρόλος υπαγορεύει.
  • Η πρώιμη παρέμβαση πρέπει να γίνεται από τη φοίτηση των παιδιών στους παιδικούς σταθμούς της περιοχής τους και στο νηπιαγωγείο, να υποστηρίζονται από ιατροπαιδαγωγικό κέντρο το οποίο να είναι στελεχωμένο από αναπτυξιολόγο γιατρό, φυσιοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, λογοθεραπευτή, ακόμα και μουσικοθεραπευτή και θεραπευτή για τις πλέον ενδεδειγμένες μορφές παιχνιδιού με το παιδί, ανάλογα με τις ειδικές ανάγκες του. Αντ' αυτού στο νομοσχέδιο αναφέρεται γενικά και αόριστα η πρώιμη παρέμβαση στο ειδικό νηπιαγωγείο, αντί να προβλέπει τη σε βάθος επισκόπηση των ευρημάτων του ΚΕΔΔΥ, ενδελεχή ανταλλαγή μεταξύ των εμπλεκομένων - θεραπευτών και νηπιαγωγών -, συγκεκριμένη στόχευση και ενημέρωση των γονιών, διαρκή διαύγεια των στόχων και αδιάλειπτη συνεργασία.
  • Η εργασία των ειδικοτήτων αποκατάστασης (φυσικοθεραπευτή, εργοθεραπευτή και λογοθεραπευτή) δεν έχει γίνει σαφής από το υπουργείο Παιδείας στη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής, με αποτέλεσμα πολλοί από τους εργαζόμενους παρά την αφοσίωση χρόνων πάνω στα προβλήματα των παιδιών με ειδικές ανάγκες να έχουν να αντιμετωπίσουν την προχειρότητα.
  • Είναι καθοριστικός ο ρόλος των φυσικοθεραπευτών - εργοθεραπευτών σχετικά με τη λειτουργικότητα του παιδιού και τη διάθεσή του για κίνηση, ανίχνευση, παιχνίδι, σωστή και στοχευμένη χρήση αντικειμένων στην κάθε του μέρα, την κατάκτηση της γραφής και της ανάγνωσης. Οι λογοθεραπευτές από τη μεριά τους θα το οδηγήσουν να συνεννοηθεί και να επικοινωνήσει ώστε να μη μείνει στο περιθώριο. Οι παραπάνω θεραπευτές μπορούν να δώσουν χρήσιμες και πρακτικές συμβουλές στο δάσκαλο και να μην τον αφήσουν μόνο. Στην ουσία όμως αυτό που προβλέπει και το νέο νομοσχέδιο είναι η τοποθέτηση θεραπευτών μόνο για λίγο χρόνο, διαφορετικών από σχολικό σε σχολικό έτος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι τοποθετήσεις θεραπευτών μέσω ΟΑΕΔ από το Γενάρη μέχρι τον Ιούνη.
  • Εχει σημασία η απλούστευση των νοημάτων, η υποστήριξη αυτών από εικόνες προκειμένου οι νέοι με νοητική υστέρηση να μπορούν να κατανοήσουν περιεχόμενα που τους αφορούν. Επίσης, η συγγραφή βιβλίων Braille ευρέος ενδιαφέροντος επιβάλλεται.

Το πόσο σημαντικά είναι τα παραπάνω αποτυπώνονται στο σημείωμα που έστειλε στον «Ρ» η Ελένη Μαραθάκη, λογοθεραπεύτρια στο 1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Χανίων: «Είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι η γνώση των γονέων, όχι των παιδιών με σοβαρή, φυσική αναπηρία, αλλά των "παιδιών του μεταιχμίου", παιδιών των οποίων οι γονείς σκέφτονται "είναι ακόμα μικρό", μπορεί να είναι ελλειμματική όσον αφορά τους τρόπους σοβαρής και ενδελεχούς παρέμβασης, με αποτέλεσμα αυτοί να καταφεύγουν σε κάποιον θεραπευτή, σύμφωνα με γενικές συμβουλές και όχι μετά από εκτίμηση ομάδας επιστημόνων. Πολλές φορές αυτό δεν είναι σωστό, καθώς όπως από έρευνες έχει τεκμηριωθεί, μπορεί να χαθεί ένα ποσοστό πλέον του 10% των ικανοτήτων του παιδιού, στην περίπτωση που χαθεί πολύτιμος χρόνος».




Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org