ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 29 Ιούνη 2013 - 1η έκδοση
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΝΟΔΟΣ ΚΟΡΥΦΗΣ ΤΗΣ ΕΕ
«Πεσκέσι» οι άνεργοι στους επιχειρηματικούς ομίλους

Ολοκληρώθηκαν χτες οι εργασίες, με αντιδραστικές αποφάσεις

Μέρκελ και Σαμαράς στο περιθώριο της Συνόδου
Μέρκελ και Σαμαράς στο περιθώριο της Συνόδου
Πρόσθετα μέτρα για την ενίσχυση των μονοπωλίων προωθεί η ΕΕ, στο όνομα της ανάσχεσης της ανεργίας, όπως αποφάσισαν οι κυβερνήσεις των «27» κρατών - μελών στη Σύνοδο Κορυφής που ολοκληρώθηκε χτες. Κατέληξαν επίσης σε συμβιβαστική συμφωνία για τον προϋπολογισμό της Ευρωένωσης και προσυπέγραψαν τη χορήγηση νέων δανείων προς τις επιχειρήσεις, μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Τα 6 δισ. ευρώ που οι «27» συμφώνησαν να δώσουν την περίοδο 2014 - 2016 «για την ενίσχυση της επαγγελματικής απασχόλησης μεταξύ των νέων», θα κατευθυνθεί μέχρι το τελευταίο ευρώ στα ταμεία των μονοπωλιακών ομίλων. Η τμηματική εκταμίευση θα ξεκινήσει στις αρχές του 2014 και θα αφορά «περιφέρειες της ΕΕ που αντιμετωπίζουν ποσοστά ανεργίας των νέων πάνω από 25%».

Με αυτά τα κεφάλαια θα επιδοτηθούν επιχειρηματικοί όμιλοι για να προσλάβουν εργαζομένους μέσω προγραμμάτων «κατάρτισης και επανακατάρτισης», «μαθητείας», «κινητικότητας» και «μερικής απασχόλησης». Στόχος των προγραμμάτων είναι να μετατρέψουν τα εκατομμύρια των ανέργων σε πάμφθηνο εργατικό δυναμικό για το κεφάλαιο και ταυτόχρονα να απαλλάξει τους επιχειρηματικούς ομίλους από προσωπικό με καλύτερα σχετικά δικαιώματα.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της Συνόδου Κορυφής, οι δράσεις που θα προωθηθούν την επόμενη διετία για την «καταπολέμηση της ανεργίας» προβλέπουν:

  • Μείωση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών, ως μέσο για την ενίσχυση τάχα της απασχόλησης.
  • Προγράμματα εξάμηνης διάρκειας για κατάρτιση νέων που παραμένουν εκτός της αγοράς εργασίας για περισσότερους από τέσσερις μήνες.
  • Προγράμματα «μαθητείας και κατάρτισης και πρακτικής άσκησης» για ανέργους σε βασικούς τομείς της οικονομίας. Πρόκειται για προγράμματα «μερικής απασχόλησης», με μειωμένους μισθούς και ημερομηνία λήξης.
  • Συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και των επιχειρήσεων που θα διευκολύνει τη μετάβαση των ανειδίκευτων νέων στην αγορά εργασίας, με την απόκτηση δεξιοτήτων που έχουν κάθε φορά ανάγκη τα μονοπώλια.
  • Ενίσχυση των θεσμών της «κινητικότητας των νέων» εντός των συνόρων της ΕΕ με κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Στοχεύουν, δηλαδή στη δημιουργία εργατικού δυναμικού, που θα μετακινείται από χώρα σε χώρα και από δουλειά σε δουλειά για να βγάλει ένα μεροκάματο.

Οι «27» ξεκαθάρισαν ότι τα προγράμματα για τη δήθεν «αντιμετώπιση της ανεργίας», θα εναρμονίζονται πλήρως με τους «στόχους της δημοσιονομικής πειθαρχίας και του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης». Δηλαδή, με την επιβολή των διαρθρωτικών ανατροπών που ισοπεδώνουν εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, μειώνουν τους μισθούς, πετσοκόβουν τις κοινωνικές παροχές και φορτώνουν νέους φόρους στις πλάτες των λαϊκών στρωμάτων.

Δάνεια και διευκολύνσεις

Σε μια προσπάθεια να καλλιεργήσουν κάλπικες προσδοκίες στα λαϊκά στρώματα, στο κείμενο των συμπερασμάτων αναφέρουν ότι «για ορισμένα κράτη μέλη, ο ρυθμός της δημοσιονομικής εξυγίανσης έχει προσαρμοστεί για να ανταποκριθεί στις οικονομικές συνθήκες, όπως προβλέπεται στο δημοσιονομικό πλαίσιο της ΕΕ». Αυτό που δε λένε είναι ότι η «επιμήκυνση της περιόδου δημοσιονομικής προσαρμογής για την κάλυψη των ελλειμμάτων», καμιά αντανάκλαση δεν έχει στο λαό, αφού προϋποθέτει την ένταση των μέτρων σε βάρος του για να πιαστούν οι στόχοι.

Επίσης, η Σύνοδος αποφάσισε να ενισχυθούν οι επιχειρηματικοί όμιλοι με δάνεια και εγγυήσεις ύψους μέχρι και 150 δισ. ευρώ, για τη χρηματοδότηση «στρατηγικών υποδομών» που θα ενισχύσουν την «ανταγωνιστικότητα» του ευρωοικοδομήματος. Βάσει συγκεκριμένου σχεδίου, οι επιχειρήσεις θα μπορούν ακόμα να παίρνουν δάνεια και για να αποπληρώνουν παλιότερες οφειλές προς τις τράπεζες, οι οποίες έχουν σωρεύσει τεράστιες ανεξυπηρέτητες οφειλές.

Τέλος, οι «27» κατέληξαν σε συμβιβαστική λύση για τον προϋπολογισμό 2014-2020 της ΕΕ. Οπως αποφασίστηκε, αν απαιτηθεί, μπορεί να εκταμιευθούν μέχρι 960 δισ. ευρώ για την περίοδο 2014-2020, αν και επίσημα έχουν δεσμεύσει μόνο 906 δισ. ευρώ.

Τον αγωγό ΤΑΡ επέλεξαν τα ενεργειακά μονοπώλια

Με κορόνες περί «εθνικής επιτυχίας» συνόδευσε η κυβέρνηση την ανακοίνωση χτες ότι ο έργο προκρίθηκε έναντι του «Nabucco West»

Οπως φαίνεται και στον χάρτη, ο TAP αποτελεί συνέχεια του τούρκικου δίκτυου αγωγών, που έχουν τον πρώτο λόγο στο Νότιο Διάδρομο, ανεξάρτητα από την πηγή του φυσικού αερίου
Οπως φαίνεται και στον χάρτη, ο TAP αποτελεί συνέχεια του τούρκικου δίκτυου αγωγών, που έχουν τον πρώτο λόγο στο Νότιο Διάδρομο, ανεξάρτητα από την πηγή του φυσικού αερίου
Την επιλογή του αγωγού TAP (Trans Adriatic Pipeline) έναντι του «Nabucco West», ανακοίνωσε χτες και επίσημα από το Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, η πολυεθνική κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το αζέρικο κοίτασμα φυσικού αερίου «Σαχ Ντενίζ ΙΙ».

Τόσο ο περιφερειακός διευθυντής της BP για το Αζερμπαϊτζάν, τη Γεωργία και την Τουρκία, Γκόρντον Μπάιρελ, όσο και ο γενικός διευθυντής του TAP, Κετίλ Τούνγκλαντ, ανέδειξαν σε χτεσινές τους δηλώσεις τη σημασία που έχει ο αγωγός για τα μονοπώλια της Ενέργειας που δρουν ανταγωνιστικά προς τα ρώσικα και με τη διάνοιξη του Νότιου Διάδρομου προς την Ευρώπη, κάνουν ένα βήμα στην κατάκτηση αγορών που διεκδικεί η «Gazprom» και άλλες ρώσικες εταιρίες.

Ο εκπρόσωπος της BP δήλωσε ότι «με μεγάλη αυτοπεποίθηση ξεκινάμε την εφαρμογή του Νότιου Διαδρόμου», για να συμπληρώσει ο επικεφαλής του ΤΑΡ ότι «κάναμε το πρώτο και σημαντικό βήμα για το άνοιγμα του Νοτίου Διαδρόμου, ο οποίος πρόκειται να παίξει μεγάλο ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης και στη διασφάλιση της διαφοροποίησης των προμηθειών αερίου στις αγορές της δυτικής και της νοτιοανατολικής Ευρώπης».

Με την ανακοίνωση της επιλογής του αγωγού ΤΑΡ, ο Α. Σαμαράς έκανε δήλωση, με την οποία προσπάθησε να καλλιεργήσει προσδοκίες στο λαό ότι θα βγει κερδισμένος από την κατασκευή και λειτουργία μέρους του αγωγού σε ελληνικό έδαφος (βλέπε και στο διπλανό άρθρο).

Για να χρυσώσει το χάπι στο λαό, ο υπουργός Περιβάλλοντος Ι. Μανιάτης ενημέρωνε χτες ότι η ΔΕΠΑ έχει ήδη ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία εκμετάλλευσης του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν για προμήθεια ενός δισ. κ.μ. αερίου (περίπου το ένα τέταρτο της συνολικής κατανάλωσης της Ελλάδας) από τον αγωγό για την ελληνική αγορά, σε ανταγωνιστικές τιμές. Ανακοίνωσε επίσης ότι υπάρχει κατ' αρχήν συμφωνία για συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου στην κοινοπραξία του ΤΑΡ, με ποσοστό 5%, όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή και ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του αγωγού.

Ικανοποίηση για την επιλογή του TAP εξέφρασε χτες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η απόφαση αποτελεί «ένα σημαντικό σταθμό στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Ενωσης», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο. Σε ανακοίνωσή του, το τμήμα Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ ανησυχεί αν «η τελευταία έγκριση του TAP θα είναι η οριστική», επειδή «η αξιοπιστία της χώρας έχει καταρρακωθεί».

Καταλογίζει στην κυβέρνηση ότι «η συγκεκριμένη επιλογή δεν ήταν αποτέλεσμα ενεργούς πολιτικής της χώρας μας, αλλά καθαρά εσωτερική στάθμιση συμφερόντων από μέρους του Κονσόρτσιουμ των εταιρειών του Shah Deniz και TAP», όπως και ότι ο αγωγός «δεν προσφέρει στη χώρα μας τα οφέλη που προπαγανδίζουν τα παπαγαλάκια της κυβέρνησης». «Καλή είδηση» χαρακτήρισε την επιλογή του ΤΑΡ ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ευ. Τσακαλώτος, μιλώντας χτες σε ραδιοφωνικό σταθμό («Real FM»).

Ποιος είναι ο ΤΑΡ

Το τμήμα του αγωγού που προβλέπεται να διασχίζει την Ελλάδα θα έχει μήκος 547 χλμ.

Associated Press

Το τμήμα του αγωγού που προβλέπεται να διασχίζει την Ελλάδα θα έχει μήκος 547 χλμ.
Ο Διαδριατικός αγωγός «Trans Adriatic Pipeline» (TAP) είναι ένα έργο αγωγού φυσικού αερίου με διάμετρο 48 ίντσες (1,2 m). Ο αγωγός θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας μέσω Ελλάδας και Αλβανίας και διασχίζοντας την Αδριατική Θάλασσα θα καταλήγει στη νότια Ιταλία και περαιτέρω στη Δυτική Ευρώπη. Μέτοχοι της TAP AG είναι η «Axpo» της Ελβετίας (42,5%), η «Statoil» της Νορβηγίας (42,5%) και η «Ε.ΟΝ Ruhrgas» της Γερμανίας (15%).

Σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος, τα έργα για την κατασκευή του τμήματος του αγωγού που διέρχεται από την Ελλάδα, αναμένεται να ξεκινήσουν την άνοιξη του 2014, με προοπτική να ολοκληρωθούν σε τρία με τέσσερα χρόνια. Από τα 16 δισ. κυβικά μέτρα που θα μπορεί τότε να διοχετεύσει στην κατανάλωση το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ ΙΙ, τα 6 δισ. κ.μ. προορίζονται για την Τουρκία και τα 10 δισ. κ.μ. θα κατευθυνθούν μέσω ΤΑΡ στην Ευρώπη. Το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί για να επεκτείνει τις δυνατότητες μεταφοράς του συστήματος από 10 σε 20 δισ κ.μ. ετησίως, σε μεταγενέστερο στάδιο ανάπτυξης.

Το τμήμα του TAP που θα διέρχεται από την Ελλάδα είναι συνολικού μήκους 547 χλμ. Τα άλλα τμήματα του αγωγού διέρχονται από Αλβανία (211 χλμ), υποθαλάσσια στην Αδριατική (104 χλμ) και από την Ιταλία (5 χλμ). Στο ύψος του χωριού Κήποι στον Εβρο, ο TAP θα συνδεθεί με τον αγωγό TANAP, μήκους 2.000 χλμ, που διέρχεται μέσω Τουρκίας. Ο ΤΑΡ προβλέπεται μελλοντικά να διασυνδεθεί με τους αγωγούς ΙGB (Ελλάδας - Βουλγαρίας) και ΙTGI (Ελλάδας - Ιταλίας) και να τροφοδοτήσει με αζέρικο αέριο περισσότερες χώρες των Βαλκανίων.

Για την προπαγάνδα της κυβέρνησης

Είπε χτες ο Αντ. Σαμαράς, επιχαίροντας για την επιλογή του αγωγού ΤΑΡ:

-- «Το ίδιο το έργο θα φέρει στην Ελλάδα, μέσα στα επόμενα χρόνια, 2.000 άμεσες θέσεις εργασίας. Κι ακόμα 10.000 θέσεις εργασίας σε επιχειρήσεις που θα υποστηρίζουν το έργο». Πρόκειται για κοροϊδία ολκής. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, ο αγωγός θα δημιουργήσει συνολικά 4.800 θέσεις εργασίας μέσα στα επόμενα 54 χρόνια (!), μόνο στην «περίπτωση που οι σωλήνες του αγωγού προμηθευτούν από εγχώριους παραγωγούς». Ωστόσο, η πλειονότητα των θέσεων εργασίας αφορά στην τριετή περίοδο κατασκευής του έργου, αφού την περίοδο λειτουργίας του αγωγού θα απασχολούνται περίπου 100 εργαζόμενοι (φύλαξη και συντήρηση), σταγόνα στον ωκεανό του 1,5 εκατ. σημερινών ανέργων.

-- «Ο ΤΑΡ θα δώσει σημαντικά φορολογικά έσοδα στην Ελλάδα. Αλλά και στις τοπικές οικονομίες κάθε περιοχής απ' όπου θα περνά, στο κτήμα κάθε Ελληνα από όπου θα περνά, επίσης». Η κυβέρνηση προσδοκά 320 εκατ. ευρώ έσοδα από τη λειτουργία του αγωγού, σε ορίζοντα δεκαπενταετίας, ενώ δεν προβλέπεται ούτε η είσπραξη τελών διέλευσης. Με άλλα λόγια, το Δημόσιο θα εισπράττει από τον αγωγό μόλις 22 εκατ. ευρώ το χρόνο, χωρίς να υπολογίζονται οι επισφάλειες, ή άλλες αλλαγές στις διμερείς συμφωνίες, όπως τώρα γίνεται με την «Cosco». Ακόμα όμως και από αυτά τα λεφτά δε θα ωφεληθεί ο λαός και οι λεγόμενες «τοπικές κοινωνίες», αφού η πλειοψηφία των χρημάτων θα κατευθυνθεί σε νέες φοροαπαλλαγές και προνόμια για το κεφάλαιο.

-- «Η Ελλάδα θα έχει και έμμεση ωφέλεια αφού δεν θα εξαρτάται πια μόνο από έναν προμηθευτή αερίου. Ανοίγει ο δρόμος, λοιπόν, για περισσότερη και φθηνότερη ενέργεια και μάλιστα ιδιαίτερα φιλική για το περιβάλλον». Η κυβέρνηση προσπαθεί να πλασάρει ένα έργο που φτιάχνει για τα μονοπώλια σαν ωφέλιμο για το λαό, με το δέλεαρ του φθηνότερου φυσικού αερίου. Η πραγματικότητα είναι ότι με τη λειτουργία του ΤΑΡ από το 2018 ή 2019 και για πολλά χρόνια ακόμα, ούτε ένα κυβικό μέτρο φυσικού αερίου δεν θα κατευθύνεται στην ελληνική αγορά, μέχρι να αυξηθεί η δυναμική του αζέρικου κοιτάσματος στα 20 δισ. κ.μ. ετησίως. Δεύτερο, γράφτηκε και δε διαψεύστηκε ότι η πολυεθνική που ελέγχει το κοίτασμα, επέλεξε τον ΤΑΡ επειδή Ελλάδα και Ιταλία αγοράζουν ούτως ή άλλως ακριβότερα το αέριο από άλλες χώρες της Ευρώπης (30% πάνω πουλάει η «Gazprom» στην Ελλάδα). Και τρίτο, το 2016 αναμένεται ανανέωση της σύμβασης ανάμεσα στην Ελλάδα και την «Gazprom», για την παροχή φυσικού αερίου, η οποία θα είναι πολυετής. Αρα, καμιά διαφοροποίηση δεν προκύπτει μέχρι στιγμής στους παρόχους για την Ελλάδα, ώστε να ποντάρει η κυβέρνηση στον ανταγωνισμό για να μειώσει την τιμή. Σε κάθε περίπτωση, η όποια διαπραγμάτευση από την πλευρά της κυβέρνησης γίνεται για να έχουν φθηνότερη ενέργεια οι μονοπωλιακοί όμιλοι στην Ελλάδα και όχι η λαϊκή κατανάλωση.

-- «Αυξάνεται κατακόρυφα η γεωπολιτική σημασία της Ελλάδας τόσο για τα Βαλκάνια όσο και για την Ευρώπη συνολικά (...) Η Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος». Πουθενά στον κόσμο η βαθύτερη εμπλοκή μιας καπιταλιστικής χώρας στους ανταγωνισμούς για τις πηγές και τους δρόμους Ενέργειας δεν αποδείχτηκε ωφέλιμη για το λαό, παρά μόνο για τα μονοπώλιά της. Αυτό ισχύει πολύ περισσότερο για την Ελλάδα, που βρίσκεται σε μια ευαίσθητη από κάθε άποψη περιοχή και γειτονεύει με την Τουρκία, η οποία διεκδικεί επίσης να αναβαθμιστεί στην ενεργειακή σκακιέρα, έχει αναπτυγμένο δίκτυο αγωγών, αναγκαίο για κάθε μεταφορά αερίου στην Ευρώπη από το Νότιο Διάδρομο και διεκδικεί τα πιθανά ενεργειακά κοιτάσματα που βρίσκονται σε ελληνική και κυπριακή ΑΟΖ. Η επιλογή του συγκεκριμένου αγωγού δεν μετριάζει ούτε τους ανταγωνισμούς στο εσωτερικό της ΕΕ, αφού την ίδια ώρα που μιλάνε για «απεξάρτηση» από το ρωσικό αέριο, χώρες όπως η Γερμανία συσφίγγουν τους ενεργειακούς τους δεσμούς με τα ρωσικά μονοπώλια.


Π.


ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΓΙΑ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Προχωράει με «ΤΡΑΙΝΟΣΕ» και «ΟΛΠ ΑΕ»

Στο ψευτοδίλημμα «πώληση ή παραχώρηση» του ΟΛΠ ΑΕ προσπαθεί να εγκλωβίσει τους εργαζόμενους και το λαό η κυβέρνηση, για να κρύψει ότι και οι δύο αποτελούν δοκιμασμένες μέθοδοι παράδοσης στο κεφάλαιο στρατηγικών τομέων της οικονομίας. Μιλώντας χτες στη γενική τακτική συνέλευση των μετόχων του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμερίτης, τάχθηκε υπέρ της παραχώρησης δραστηριοτήτων και όχι της πλήρους πώλησης μετοχών.

Επικαλέστηκε μάλιστα τις σχετικές προβλέψεις του 3ου Μνημόνιου για να επιχειρηματολογήσει υπέρ της ιδιωτικοποίησης με παραχώρηση, παραδεχόμενος ωστόσο ότι η παράδοση του λιμανιού στους ιδιώτες έχει ξεκινήσει από το 1999, όταν ο ΟΛΠ έγινε ΑΕ. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 74% των μετοχών του Οργανισμού και τώρα βρίσκεται σε διαβουλεύσεις για την πώλησή του, πιθανά και στην «Cosco», που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον.

Οπως έγινε προχτές και στην περίπτωση του ΟΛΘ ΑΕ, κατά τη γενική συνέλευση των μετόχων του ΟΛΠ εγκρίθηκε και τυπικά η τροποποίηση των άρθρων 4 και 5 του Καταστατικού, που δίνει το δικαίωμα να μην ισχύει η υποχρέωση του δημοσίου να κατέχει το 51% των μετοχών του Οργανισμού. Κατά τη χτεσινή του συνεδρίαση, τo ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ ενέκρινε ακόμα τη διαδικασία, το χρονοδιάγραμμα και τους όρους για την πώληση του 100% των μετοχών και τη μεταβίβαση του ελέγχου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε επενδυτή που θα επιλεγεί μέσω διεθνούς, ανοιχτού, πλειοδοτικού διαγωνισμού.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Ο λαός να μην πιστέψει τα μεγάλα λόγια

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ

Σε ανακοίνωση για τη συμφωνία και την επιλογή του αγωγού ΤΑΡ, όπως και για τις δηλώσεις του πρωθυπουργού, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:

«Ο ελληνικός λαός έχει πείρα ετών από μεγάλα λόγια και πανηγυρισμούς, όπως οι σημερινοί με αφορμή τον αγωγό TAP. Στην πραγματικότητα, οι μόνοι που έχουν λόγο να πανηγυρίζουν για τον αγωγό ΤΑΡ και τη σχετική παράδοση του ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη SOCAR είναι η άρχουσα τάξη, οι μονοπωλιακοί όμιλοι και τα ευρωατλαντικά ιμπεριαλιστικά κέντρα.

Η συγκεκριμένη συμφωνία δεν διασφαλίζει ποσότητες φυσικού αερίου σε χαμηλές τιμές για την εγχώρια αγορά, ενώ ταυτόχρονα θα συνοδεύεται από τις αρνητικές συνέπειες που θα έχει η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ. Αυτές θα οδηγήσουν σε επιβάρυνση της λαϊκής κατανάλωσης, σε επιδείνωση της θέσης των εργαζόμενων του κλάδου, σε ανάπτυξη και συντήρηση του εγχώριου δικτύου μεταφοράς με γνώμονα το καπιταλιστικό κέρδος. Κυρίως όμως η συμφωνία εγκυμονεί κινδύνους για ακόμα μεγαλύτερη εμπλοκή της χώρας στη διαπάλη μεταξύ ευρωατλαντικών και ρωσικών ενεργειακών σχεδίων στην ευρύτερη περιοχή της Νότιας Ευρώπης και της Ανατολικής Μεσογείου.

Η ελληνική συμμετοχή στο σχέδιο αγωγού ΤΑΡ δεν αξιοποιήθηκε διαπραγματευτικά ούτε καν για να γίνουν βήματα επίλυσης των διαφορών (στο κρίσιμο ζήτημα της ΑΟΖ στο Ιόνιο) με την Αλβανία, από την οποία επίσης διέρχεται ο αγωγός. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι αποτελεί συνειδητή επιλογή που υπηρετεί τα στρατηγικά συμφέροντα της άρχουσας τάξης, στο πλαίσιο των δεσμεύσεων της ΕΕ και του ΝΑΤΟ και ειδικότερα της προτεραιότητας υλοποίησης του νότιου ενεργειακού διαδρόμου μεταφοράς φυσικού αερίου στην ευρωενωσιακή αγορά.

Αυτές οι εξελίξεις φέρνουν στο προσκήνιο την ανάγκη ο λαός με τη δική του εξουσία να διασφαλίσει την αμοιβαία επωφελή διακρατική συνεργασία στον ενεργειακό τομέα για την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Γι' αυτό απαιτείται ριζικά διαφορετικός δρόμος ανάπτυξης με κοινωνικοποίηση των εγχώριων πηγών ενέργειας και των υποδομών, αποδέσμευση από την ΕΕ και το ΝΑΤΟ. Σ' αυτό το πλαίσιο ο ενιαίος αποκλειστικά κρατικός φορέας ενέργειας θα αξιοποιεί τη διακρατική συνεργασία για την ανάπτυξη ενεργειακών δικτύων και την έρευνα εγχώριων κοιτασμάτων με γνώμονα τη λαϊκή ευημερία».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ