ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 29 Μάη 2019
Σελ. /24
ΕΚΛΟΓΕΣ ΜΑΗΣ 2019
ΑΤΤΙΚΗ
Οι «επενδυτές» του παραλιακού μετώπου και οι δημοτικές εκλογές

Τελικά, η επικράτηση κάποιων δημάρχων με τεράστια ποσοστά από την πρώτη Κυριακή των εκλογών δεν είναι και τόσο «τυχαία»

Στον απόηχο των εκλογών της περασμένης Κυριακής, ξεχωριστό ενδιαφέρον έχουν τα αποτελέσματα των δημοτικών εκλογών στους δήμους της παραλιακής ζώνης, όπου σε τέσσερις απ' αυτούς, Αλίμου, Αργυρούπολης, Ελληνικού, Γλυφάδας και Βάρης - Βούλας - Βουλιαγμένης, αναδείχτηκαν από την πρώτη Κυριακή δήμαρχοι οι Αν. Κονδύλης, Γ. Κωνσταντάτος, Γ. Παπανικολάου και Γρ. Κωνσταντέλλος αντίστοιχα, με ποσοστά από 68,27 έως 78,62%. Και οι τέσσερις ήταν δήμαρχοι από το 2014.

Εχει αξία να αναφέρουμε μερικά στοιχεία που συνεισφέρουν στην ερμηνεία αυτού του αποτελέσματος, το οποίο, πέρα από μια ευρεία εκλογική νίκη, δίνει και τη δυνατότητα να υπάρχουν διευρυμένες πλειοψηφίες από τις δημοτικές αρχές στα επόμενα Δημοτικά Συμβούλια.

Κάτι που σημαίνει πως για μια σειρά αποφάσεις δεν χρειάζεται να απευθυνθούν σε συμβούλους άλλων παρατάξεων (όπως προβλέπεται πλέον από τον «Κλεισθένη 1»), αφού ήδη έχουν όσους χρειάζονται για να τις υλοποιήσουν.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι σε αυτούς τους 4 δήμους, τα τελευταία χρόνια «τρέχουν» μια σειρά μεγάλες, κρίσιμες για τους επιχειρηματικούς ομίλους, επενδύσεις. Στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, σε όλο το μήκος της παραλιακής ζώνης από το Φάληρο μέχρι το Σούνιο, η επένδυση στον «Αστέρα» της Βουλιαγμένης και σε άλλες περιοχές όπως στα «Αστέρια» της Γλυφάδας. Κυριολεκτικά λοιπόν βρίσκεται σε εξέλιξη ένας τρελός «χορός» εκατομμυρίων και, μάλιστα, παραμονές των εκλογών η συζήτηση είχε επικεντρωθεί γύρω από αυτό το ζήτημα.

Για παράδειγμα:

  • Μία βδομάδα πριν από τις εκλογές, στις 18 Μάη, στο Μέγαρο Μαξίμου έγινε κυβερνητική σύσκεψη, από την οποία προέκυψε πως το επενδυτικό σχέδιο στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, που βρίσκεται εντός των ορίων των δήμων Αλίμου, Αργυρούπολης Ελληνικού και Γλυφάδας, βρίσκεται στην τελική του φάση.
  • Ο αρχηγός της ΝΔ, Κυρ. Μητσοτάκης, σε προεκλογική του ομιλία χαρακτήρισε «έργο εθνικής προτεραιότητας για τη ΝΔ την επένδυση στο χώρο του αεροδρομίου του Ελληνικού». Το ίδιο έκανε και ο υποψήφιος περιφερειάρχης Γ. Πατούλης, ενώ αδιαμφισβήτητη είναι η στήριξη στο σχέδιο από την περιφερειάρχη του ΣΥΡΙΖΑ, Ρένα Δούρου.
  • Ενα μήνα πριν από τις εκλογές, παραχωρήθηκαν από τη δημοτική αρχή Βάρης - Βούλας - Βουλιαγμένης δύο μεγάλα παραλιακά «φιλέτα» στη Βούλα, αυτά του Camping και της Β' Πλαζ, σε μεγάλα επιχειρηματικά σχήματα όπως το «Costa Navarino» και το «Hilton».
  • Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, ο «Αστέρας» Βουλιαγμένης ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της νέας πτέρυγας του ξενοδοχείου και μάλιστα δημοσιεύματα έκαναν λόγο για ενοικίαση σπιτιών μέσα στο ξενοδοχειακό συγκρότημα.
Η στάση των δημάρχων

Τα παραπάνω είναι εξελίξεις που συνέβησαν πριν από τις εκλογές. Ας δούμε τη στάση των δημάρχων των τεσσάρων δήμων που προαναφέραμε, όχι μόνο πριν από τις εκλογές, αλλά σε όλη τη διάρκεια της θητείας τους από το 2014 έως το 2019:

-- Πρόβαλαν και ως δικές τους προγραμματικές θέσεις την υλοποίηση αυτών των επενδυτικών σχεδίων, συνεργάστηκαν και διευκόλυναν την κυβέρνηση για να προχωρήσουν, παρά τις όποιες μεταξύ τους διαφωνίες για το πώς θα μοιραστούν τα οφέλη από την επένδυση στο Ελληνικό σε καθέναν από τους τρεις δήμους.

-- Επαιξαν καθοριστικό ρόλο στο να προβάλουν ότι αυτές οι επενδύσεις, αυτά τα αναπτυξιακά σχέδια και «πακέτα» θα αλλάξουν το χαρακτήρα των περιοχών τους. Βέβαια, αυτή η αλλαγή εξυπηρετεί απόλυτα τα συμφέροντα των επιχειρηματικών ομίλων που θα επενδύσουν. Οι δήμαρχοι λοιπόν σε τοπικό επίπεδο πρόβαλαν ως επιχείρημα ότι «το καλό των επιχειρηματιών είναι καλό και για τους δημότες», πατώντας βεβαίως σε μια δικαιολογημένη δυσαρέσκεια για το γεγονός ότι πολλές από αυτές τις εκτάσεις και τις παραλίες είχαν μετατραπεί σε «νεκρές ζώνες» ή σε «εστίες μόλυνσης». Η κατάσταση αυτή, βέβαια, προέκυψε επειδή στο πλαίσιο της αντιλαϊκής πολιτικής, που υπηρετούν συνολικά οι δήμοι και οι δημοτικές αρχές, δεν θα μπορούσε να υπάρξει κανένα συνολικότερο σχέδιο αξιοποίησης αυτών των εκτάσεων χωρίς επιχειρηματική δράση, προς όφελος των λαϊκών αναγκών. Ετσι, χρησιμοποιείται από τους δημάρχους για να εμφανιστεί ως μοναδική «σωτηρία» η επιχειρηματική τους αξιοποίηση.

-- Εκαναν μια σειρά συναντήσεις και συνεργασίες με κυβερνητικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και της ΝΔ, για να ζητήσουν την επίσπευση των επενδύσεων, να ζητήσουν να τους παραχωρηθούν από την ΕΤΑΔ παραλιακά «φιλέτα», ώστε να τα αξιοποιήσουν οι ίδιοι οι δήμοι, με τον όρο βέβαια να παραδοθούν σε επιχειρηματίες και να έχουν έσοδα από αυτό.

-- Διαφήμιζαν πως αυτές οι επενδύσεις θα δώσουν θέσεις εργασίας σε νέους των περιοχών τους. Σε μια σειρά εκδηλώσεις που συνηθίζεται να γίνονται τοπικά και που βαφτίζονται «Σεμινάρια νεανικής επιχειρηματικότητας» ή «Φόρουμ για την τόνωση της απασχόλησης», διαφήμιζαν πως ο δήμος μπορεί να παίξει ρόλο στο να απαιτήσει να προσληφθούν σε αυτά τα έργα «ντόπιοι εργαζόμενοι».

Η πραγματικότητα

Ετσι, λοιπόν, στην προμετωπίδα της προπαγάνδας κυβέρνησης, υποψήφιων δημάρχων που ...«σάρωσαν» στις εκλογές, ήταν ότι με την επένδυση στο Ελληνικό, την ανάπλαση του Φαληρικού Δέλτα, την αναβάθμιση της Μαρίνας του Αλίμου, την παραχώρηση του «Αστέρα» Βουλιαγμένης, την παραχώρηση μεγάλων παραλιακών φιλέτων σε επιχειρηματίες και πολλές ακόμα μικρότερης έκτασης παρεμβάσεις, οι επενδύσεις στο παράκτιο μέτωπο θα δημιουργήσουν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.

Θα τονωθούν η τοπική αγορά και τα κέρδη για τα μικρά μαγαζιά, θα αναβαθμιστεί η περιοχή με ένα σχέδιο ολοκληρωμένης ανάπτυξης, θα δημιουργηθούν σύγχρονα ψηλά κτίρια, «τοπόσημα» για ολόκληρη την Αττική.

Στο πλαίσιο μάλιστα του μεταξύ τους προεκλογικού ανταγωνισμού, δεν έλειψε και η προσπάθεια μαζικής εξαγοράς ψήφων με ταξίματα για θέσεις εργασίας στις εταιρείες των επιχειρηματικών ομίλων που έχουν αναλάβει τις επενδύσεις.

Υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι έφτασαν στο σημείο να αναπαράγουν μέσα από προσωπικές τους ιστοσελίδες δημοσιεύματα των εταιρειών για τη «βροχή εκατομμυρίων στην Αθηναϊκή Ριβιέρα», ενώ αποτελεί κοινό μυστικό ότι «έπεσαν» πολύ μεγάλα «πακέτα» από πολύ ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους για να στηρίξουν όλο αυτό το εγχείρημα.

Δηλαδή, να «βοηθήσουν» ώστε να εκλεγούν εκείνοι με τους οποίους ταυτίζονταν θέσεις και συμφέροντα για να προχωρήσουν οι επενδύσεις. Τα νούμερα που ακούγονται είναι εξωπραγματικά.

Η αλήθεια είναι ότι οι μόνοι που θα ωφεληθούν, και γι' αυτό «επένδυσαν» πολλά σε συγκεκριμένες πολιτικές επιλογές και στις τοπικές εκλογές, είναι οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι, που υλοποιούν τα σχέδιά τους, και συνολικά η άρχουσα τάξη, που προωθεί έναν από τους στρατηγικούς στόχους της για το μέλλον της Αττικής, δηλαδή την ενίσχυση της Αττικής ως τουριστικού προορισμού υψηλού επιπέδου, με μονάδες πολυτελείας, συνεδριακά κέντρα και σημείο αναφοράς για την κρουαζιέρα. Αντί να δημιουργηθούν υποδομές με κριτήριο πολλαπλές εργατικές - λαϊκές ανάγκες των κατοίκων της περιοχής και συνολικά της Αττικής.

Ομως, αυτά τα κέρδη που προσδοκούν, δεν θα πέσουν από τον ουρανό. Θα προέλθουν από το ξεζούμισμα των εργαζομένων, από το χτύπημα των μικρών καταστηματαρχών και των επαγγελματιών.

Γι' αυτό, την ίδια ώρα που οι αριθμοί ζαλίζουν σε ό,τι αφορά το μέγεθος των επενδύσεων και τα προσδοκώμενα κέρδη, χαμηλά αμειβόμενοι εργαζόμενοι στον «Αστέρα» της Βουλιαγμένης ακουγόταν ότι σκέφτονταν να παραιτηθούν, αφού η εξαντλητική εργασία σε συνδυασμό με τους πενιχρούς μισθούς τούς έχουν οδηγήσει σε απελπισία.

Πολλοί από αυτούς είναι νέοι εργαζόμενοι που δεν μένουν στην περιοχή και αναγκάζονται να μετακινούνται από μακρινές αποστάσεις. Δαπανούν δηλαδή κάθε μήνα τον μισό μισθό τους στις μετακινήσεις.

Αλλά και στο Ελληνικό, ο σχεδιασμός δεν αφορά την ανάγκη των κατοίκων για ποιοτική αναψυχή, αλλά ένα μεγάλο τουριστικό συγκρότημα πολυτελείας με καζίνο και μια νέα κλειστή πόλη μέσα στην πόλη, για υψηλά εισοδήματα, με 10.000 νέες κατοικίες.

Και όλα αυτά χάρη στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, που επέτρεψε να χωροθετηθούν τα καζίνο εντός του αστικού ιστού και μείωσε τον φορολογικό συντελεστή για τα κέρδη τους. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, «πέρασε» και νομοσχέδιο με το οποίο δίνεται η δυνατότητα σε παραλίες, λίμνες, αιγιαλό, ακόμα και σε περιοχές ενταγμένες στο δίκτυο «Natura», να γίνονται επενδύσεις και μάλιστα μεγάλης κλίμακας!

Και σαν να μη φτάνουν όλα αυτά, οι κάτοικοι και τα μικρά μαγαζιά της περιοχής θα βιώσουν την αυξημένη αγωνία για το πού θα κυκλοφορούν τα παιδιά τους, αφού δίπλα στα καζίνο θα ανθούν η πορνεία, το εμπόριο ναρκωτικών και άλλες «ευαγείς» δραστηριότητες.

Επιπλέον, οι κάτοικοι θα πληρώσουν με «ανταποδοτικά τέλη», ως χρήστες για τη συντήρηση και την ασφάλεια του πάρκου, την οποία αναλαμβάνει ο επενδυτής, ενώ τα μικρά καταστήματα, εκτός από τη φορολογία και τα υψηλότερα νοίκια, αφού θα αυξηθεί η αξία της γης, θα έχουν να αντιμετωπίσουν την ανταγωνιστική πίεση των νέων μεγάλων κλειστών εμπορικών κέντρων που προβλέπεται να κατασκευαστούν.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο δήμο Βάρης - Βούλας - Βουλιαγμένης, οι μικροκαταστηματάρχες πληρώνουν ακόμα και τριπλάσια δημοτικά τέλη από τον «Αστέρα» της Βουλιαγμένης και το «Divani», από το 2011 μέχρι και σήμερα!

Χρειάζεται ριζική αλλαγή πορείας...

Ο δρόμος αυτός δεν είναι μονόδρομος για το λαό. Στο Ελληνικό και στο ευρύτερο παράκτιο μέτωπο θα μπορούσαν να σχεδιαστούν οι διαφορετικές χρήσεις γης και να κατασκευαστούν οι αναγκαίες υποδομές με τέτοιο τρόπο, ώστε να διασφαλίζονται ταυτόχρονα:

Το δικαίωμα στην ασφαλή, ποιοτική λαϊκή κατοικία. Το δικαίωμα στις δωρεάν, γρήγορες, ασφαλείς μεταφορές. Το δικαίωμα για μεγάλους ελεύθερους χώρους, με πράσινο και δυνατότητες αναψυχής. Το δικαίωμα στις ανοιχτές παραλίες για όλο το λαό χωρίς εισιτήριο. Τις δωρεάν υποδομές για υψηλού επιπέδου μόρφωση, άθληση και πολιτιστική δραστηριότητα. Την επαρκή και δωρεάν διασφάλιση της Υγείας του συνόλου των κατοίκων.

Βεβαίως, αυτό θα μπορούσε να γίνει μόνο στο πλαίσιο ενός άλλου δρόμου ανάπτυξης, που δεν θα είχε κριτήριο τα κέρδη των μονοπωλίων, αλλά τις σύγχρονες ανάγκες του λαού της περιοχής και της Αττικής. Μιας ανάπτυξης που θα γινόταν με το λαό, τους εργαζόμενους ιδιοκτήτες του πλούτου που παράγουν, με κεντρικά επιστημονικά σχεδιασμένη οικονομία. Αυτά είναι τα δύο διαφορετικά σχέδια που συγκρούονται, ο δρόμος της καπιταλιστικής ανάπτυξης που ζούμε σήμερα και που ακόμα και οι αναγκαίες υποδομές έχουν ως μέτρο τα κέρδη των επιχειρήσεων, και ο δρόμος της μόνης φιλολαϊκής ανάπτυξης, για την οποία παλεύει το ΚΚΕ, στο πλαίσιο μιας Ελλάδας του σοσιαλισμού.

Τόσο πριν τις εκλογές, όσο και στη διάρκεια της μάχης των εκλογών, το ΚΚΕ, οι υποψήφιοι με τη «Λαϊκή Συσπείρωση» σ' αυτούς τους δήμους πήραν πρωτοβουλίες ενημέρωσης και συζήτησης με το λαό για τις συνέπειες που θα έχουν τα επενδυτικά σχέδια του μεγάλου κεφαλαίου, δίνοντας παράλληλα μάχες για τα δικαιώματα των εργαζομένων στις κατασκευές των έργων, στα ξενοδοχεία πολυτελείας, στον επισιτισμό, καθώς και για τα μεγάλα προβλήματα των μικρομάγαζων και των ελεύθερων επαγγελματιών.

Ανέδειξαν την ανάγκη από σήμερα κιόλας να οργανωθεί ακόμα πιο αποφασιστικά η πάλη όλων αυτών, ενάντια στο σχεδιασμό που θέλει το ελληνικό Λας Βέγκας και μία νέα «αθηναϊκή Ριβιέρα» στο παραλιακό μέτωπο, για τα κέρδη μιας χούφτας επιχειρηματικών ομίλων.

Να αμφισβητηθεί μαχητικά και να απαντηθεί με ενίσχυση του ΚΚΕ ο συνολικός αναπτυξιακός σχεδιασμός που υπηρετεί το κεφάλαιο και προωθείται ενιαία από την ΕΕ που αποφασίζει, την κυβέρνηση που τον υλοποιεί και τις Περιφέρειες με τους δήμους που τον εξειδικεύουν σε τοπικό επίπεδο. Η δουλειά που αναπτύχθηκε σ' αυτήν την κατεύθυνση με τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα της περιοχής, είναι παρακαταθήκη για τη συνέχεια, όπως και για τη μάχη των βουλευτικών εκλογών στις αρχές Ιούλη.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ