ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 29 Μάη 2005
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ»
Χαριστική βολή ή...

Μετά από 15ετή πρόσδεση στον «αυτόματο πιλότο» διάλυσης, η κυβέρνηση της ΝΔ ετοιμάζεται να απαλλάξει το Δημόσιο οριστικά από την «Ολυμπιακή Αεροπορία», με τον ένα ή τον άλλο τρόπο

Από παλιότερη κινητοποίηση των ιπταμένων φροντιστών - συνοδών

Eurokinissi

Από παλιότερη κινητοποίηση των ιπταμένων φροντιστών - συνοδών
«Η "Ολυμπιακή Αεροπορία" είναι μαγαζί γωνία και δεν πωλείται», έλεγαν στις αρχές της 10ετίας του 1990 τα τότε κορυφαία στελέχη της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ. Ηταν η περίοδος, που το ΠΑΣΟΚ είχε αναλάβει «φρέσκο» τη διακυβέρνηση, μετά το 3ετές «διάλειμμα» της ΝΔ. Με παρόμοιες δηλώσεις, εξέφραζαν τότε τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ τη «διαφορετική» πολιτική του Κινήματος (των «σοσιαλιστών») από τη νεοφιλελεύθερη πολιτική της ΝΔ, η οποία εξήγγειλε μεν, δεν πρόλαβε δε - όσο έμεινε στην κυβέρνηση - να ιδιωτικοποιήσει την εταιρία.

Το ...ίδιο ΠΑΣΟΚ, με την πάροδο μόλις λίγων μηνών, μετέβαλε άποψη και αποφάσισε να «εξυγιάνει» την ΟΑ, ώστε στη συνέχεια να την πουλήσει σαν «πολύφερνη νύφη». Τα χρόνια πέρασαν, η «νύφη» αντί για «πολύφερνη» ...βαφτίστηκε «αποκρουστική» και το ΠΑΣΟΚ - παρά τις φιλότιμες προσπάθειες - δεν πρόλαβε να την ...αποκαταστήσει όσο ήταν στην κυβέρνηση. Ετσι, την υπόθεση αυτή ανέλαβε να φέρει σε πέρας η «νέα διακυβέρνηση» της ΝΔ.

Το ...5ο εγχείρημα

Σήμερα, το ξεπούλημα ή το κλείσιμο της ΟΑ έχει μπει στην «τελική ευθεία». Επίσημα, το πέμπτο κατά σειρά - και πρώτο με τη σφραγίδα της ΝΔ - εγχείρημα για την ιδιωτικοποίηση των «Ολυμπιακών Αερογραμμών» και των άλλων κερδοφόρων δραστηριοτήτων του Ομίλου, δρομολογήθηκε τον περασμένο Δεκέμβρη. Τα προηγούμενα αποτυχημένα εγχειρήματα έγιναν από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ.

Η κυβέρνηση της ΝΔ, με την προ 6μήνου ξενόγλωσση (στα αγγλικά) δημοσίευση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος - αντιγράφοντας την πολιτική ΠΑΣΟΚ - ανήγγειλε ότι δίνει στο ιδιωτικό κεφάλαιο το πτητικό έργο και τους κερδοφόρους τομείς της επίγειας εξυπηρέτησης («χάντλινγκ»), της Τεχνικής Βάσης, των εμπορευμάτων («κάργκο») και της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης.

Δηλαδή, η κυβέρνηση της ΝΔ φιλοδοξεί σήμερα να κάνει πράξη τα σχέδια που είχε ...εμπνευστεί και δρομολογήσει το ΠΑΣΟΚ, με μια μικρή διαφορά. Και η διαφορά αυτή είναι ότι τώρα προσλαμβάνεται νέος ακριβοπληρωμένος «σύμβουλος ιδιωτικοποίησης». Το ΠΑΣΟΚ ό,τι πρόλαβε να δώσει ...έδωσε. Σειρά παίρνει τώρα ο νέος «σύμβουλος», η εταιρία «Lassards», η οποία, σε συνεργασία με τις τράπεζες Εθνική, Εμπορική και Alpha, έχει εντολή από την κυβέρνηση να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις με τρεις υποψήφιους «μνηστήρες» για την εξαγορά της ΟΑ και ό,τι άλλο επιθυμήσουν. Βάσει των κυβερνητικών σχεδιασμών, οι διαπραγματεύσεις αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στον Ιούνη, με προοπτική - εφόσον υπάρξει συμφωνία - «να πέσουν οι υπογραφές» πώλησης έως τον ερχόμενο Σεπτέμβρη.

Από τη 10ετία του 1990 έχουν βάλει την «Ολυμπιακή Αεροπορία» στη ρότα της ιδιωτικοποίησης όλες ανεξαιρέτως οι κυβερνήσεις, υπηρετώντας την πολιτική ενίσχυσης του κεφαλαίου, που απαιτεί να πάρει στα χέρια του τους στρατηγικούς τομείς της οικονομίας κρατικής ιδιοκτησίας. Εξυπηρετούν, δε, ιδιαίτερα τα συμφέροντα των μεγάλων πολυεθνικών, για τη διανομή της παγκόσμιας αγοράς των αερομεταφορών, με τη συγκρότηση 2 - 3 αεροπορικών κολοσσών, με μικρές περιφερειακές εταιρίες - «δορυφόρους».

Από τότε μέχρι σήμερα, μεθοδευμένα και συστηματικά:

  • Η εταιρία συρρικνώνεται.
  • Οι εργαζόμενοι - μόνιμα υποζύγια αλλεπάλληλων «προγραμμάτων εξυγίανσης» - κατασυκοφαντούνται, διαπομπεύονται και «ενοχοποιούνται» από τους εκάστοτε κυβερνητικούς και κομματικούς αρμοδίους, για κάθε δική τους επιζήμια ενέργεια - απόφαση ή παράλειψη για το μέλλον της εταιρίας.

Ολο αυτό το διάστημα, στην «πυρά», εκτός από την ΟΑ, ρίχνεται και η αλήθεια γι' αυτήν.

Ιδού μερικά από τα μεγάλα ψέματα, με τα οποία «βομβάρδισαν» τόσα χρόνια την κοινή γνώμη ΠΑΣΟΚ και ΝΔ. Επιχειρώντας να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα, υποστήριζαν μεταξύ άλλων ότι:

  • Για τα ελλείμματα δε φταίει η πολυετής υποταγή του κρατικού αερομεταφορέα από τις κυβερνήσεις στην υπηρεσία του κεφαλαίου, αλλά οι εργαζόμενοι!
  • Υπάρχει μείωση της λεγόμενης «ανταγωνιστικότητας», την οποία αποδίδουν στην παραγωγικότητα των εργαζομένων και όχι στον εντεινόμενο καπιταλιστικό ανταγωνισμό, ως φυσική συνέπεια της δράσης του κεφαλαίου.

Σημειωτέον εδώ ότι το σύνολο των πληρωμών σε μισθούς, ασφάλιση κλπ. για τους εργαζόμενους στην ΟΑ, είναι το χαμηλότερο σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

  • Για τη μείωση της επιβατικής κίνησης τα τελευταία χρόνια, δε φταίει η έλλειψη αεροσκαφών, τεχνολογικού εξοπλισμού και οι λανθασμένοι προγραμματισμοί δρομολογίων, ούτε οι αλλεπάλληλες απαξιωτικές δηλώσεις ανώτατων κυβερνητικών στελεχών (σ.σ.: Ο Θ. Πάγκαλος, που είχε θητεύσει υπουργός Μεταφορών είχε δηλώσει ότι «είναι τρελός όποιος πετά με την ΟΑ»), αλλά οι ...συντεχνίες!
«Εξυγίανση» με σκληρά αντεργατικά μέτρα

Το σχέδιο ιδιωτικοποίησης της ΟΑ, που ακολουθήθηκε με απόλυτη «ευλάβεια» από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, ουσιαστικά τέθηκε σε εφαρμογή το 1990 με τα Προεδρικά Διατάγματα 360 και 362. Με τα Διατάγματα αυτά παρέχεται η δυνατότητα στον υπουργό Μεταφορών να μετοχοποιήσει την ΟΑ μέχρι ποσοστού 49%. Ακολούθησε ο νόμος 2000/91 της ΝΔ, με τον οποίο η κυβέρνηση μπορεί να πουλήσει ή να εκχωρήσει υπηρεσίες, να προβεί σε μερική ή ολική μετοχοποίηση ή και να πουλήσει το σύνολο των δραστηριοτήτων του ομίλου.

Τη σκυτάλη της πολιτικής της ΝΔ πήρε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, η οποία εφάρμοσε δύο «προγράμματα εξυγίανσης», αφαιρώντας δεκάδες δισεκατομμύρια δραχμές από τους εργαζόμενους, στραγγαλίζοντας ταυτόχρονα θεμελιώδεις εργασιακές κατακτήσεις και δικαιώματα. Μεταξύ των δύο «προγραμμάτων εξυγίανσης» 1994 - 1998, η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, με το νόμο 2414, προετοίμασε το έδαφος για τον επικείμενο «επενδυτή» και τον απάλλαξε από τα «βάρη» του δημόσιου χαρακτήρα της εταιρίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι λίγους μήνες πριν από την εφαρμογή του πρώτου «προγράμματος εξυγίανσης», ο τότε υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών του ΠΑΣΟΚ Γ. Χαραλάμπους, προκλητικά αποκαλυπτικός, αναφέρει ότι η Ελλάδα «αντιμετωπίζει παντοειδείς πιέσεις και όλα παίζονται στα τραπέζια των διεθνών και ειδικά των ευρωπαϊκών σχέσεων», για να προσθέσει ότι την 4ετία της «εξυγίανσης», ουσιαστικά η ΟΑ θα διοικείται από τις Βρυξέλλες και θα αποφασίσουν οι εταίροι μας ποια πολιτική θα εφαρμοστεί... για να μην καταστρατηγούνται οι όροι του ανταγωνισμού. Βεβαίως μ' όλ' αυτά προσπαθούσε να βγάλει λάδι την πολιτική του ΠΑΣΟΚ, μιλώντας για «πιέσεις από την ΕΕ», το οποίο όχι μόνον υπερθεματίζει της ΕΕ, αλλά συνδιαμορφώνει την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων που το ίδιο εφάρμοζε με ευλάβεια.

Συνολικά έχουν εφαρμοστεί επίσημα τέσσερα αποκαλούμενα «προγράμματα εξυγίανσης». Ολα τηρήθηκαν πιστά μόνο στο σκέλος που αφορούσαν στην «αφαίμαξη» των εργαζομένων στην εταιρία και στην ανατροπή εργασιακών τους δικαιωμάτων και κατακτήσεων.

Το ΠΑΣΟΚ, με το νόμο 2271, επιβάλλει το 1994 το πρώτο «πρόγραμμα εξυγίανσης», με προοπτική ολοκλήρωσης του εγχειρήματος το 1998. Το πρόγραμμα αυτό περιέχει επαχθείς όρους για τους εργαζόμενους, μεταξύ των οποίων είναι το 4ετές πάγωμα μισθών, απολύσεις (υποχρεωτική συνταξιοδότηση τις αποκαλούν) 1.746 υπαλλήλων, δυσμενείς αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις κλπ. Στόχος είναι η εξοικονόμηση 130 δισ. δρχ. από την «αφαίμαξη» των εργαζομένων. Το «σχέδιο εξυγίανσης», που έληξε ...άδοξα τελικά λίγο πριν από τις εκλογές του 1996, ούτε απέδωσε, ούτε βελτίωσε την οικονομική και γενικότερη θέση της εταιρίας.

Την άνοιξη του 1998 ακολουθεί νέο «πρόγραμμα εξυγίανσης», με πρόβλεψη τη «λογιστική εξυγίανση» της εταιρίας και την εξοικονόμηση 50 δισ. δρχ. Ωστόσο και αυτή τη φορά, το αποτέλεσμα είναι αρνητικό. Τότε οι εγκέφαλοι της κυβέρνησης (ΠΑΣΟΚ) αποφασίζουν να αναζητήσουν βοήθεια από το εξωτερικό.

Το Γενάρη του 1999 δημοσιεύεται η προκήρυξη διαγωνισμού για την εκχώρηση της διαχείρισης (μάνατζμεντ) της ΟΑ, σε ξένο αεροπορικό όμιλο, σύμφωνα με το νόμο 2000/91 της ΝΔ!

Τον Ιούνη του 1999, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προχωρά «συνωμοτικά» - αγνοώντας την καθολική και έντονη αντίδραση των εργαζομένων - στην υπογραφή «Σύμβασης Διαχειρίσεως» με Εγγλέζους, εκχωρώντας «εν λευκώ» τη διοίκηση της ΟΑ στην εταιρία «Speed Wing» (θυγατρική της βρετανικής αεροπορικής εταιρίας «British Airways»).

ΚΚΕ
Δημόσιες αερομεταφορές

Το ΚΚΕ έχει εκφράσει κατ' επανάληψη την πάγια και αταλάντευτη αντίθεσή του στην ιδιωτικοποίηση της ΟΑ, προβάλλοντας ταυτόχρονα την κρυστάλλινη θέση «οι αερομεταφορές να ανήκουν σε δημόσιο φορέα, με κριτήριο την κάλυψη των λαϊκών αναγκών».

Αυτή είναι για το ΚΚΕ η μόνη και συμφέρουσα λύση για την «Ολυμπιακή». Αναφορικά με τις τελευταίες εξελίξεις, τις μεθοδεύσεις των Βρυξελλών και τη νέα κινδυνολογική επίθεση που εξαπέλυσε η κυβέρνηση, προετοιμάζοντας το έδαφος για κάθε ενδεχόμενο, αν δεν τελεσφορήσει ο εν εξελίξει διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση της εταιρίας, το Γραφείο Τύπου της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ, εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία τονίζει:

«Η κυβέρνηση της ΝΔ παίρνοντας τη σκυτάλη από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, ετοιμάζεται να δώσει το αποφασιστικό χτύπημα στην ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ.

Μέσω της μεθόδευσης στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επιχειρείται ο πλήρης στραγγαλισμός και η απαξίωσή της για λογαριασμό των κεφαλαιοκρατών, η παραπέρα διευκόλυνση της εξαγοράς της με ακόμα πιο δυσμενείς συνέπειες για τους εργαζόμενους και συνολικά για τα πλατιά λαϊκά στρώματα.

Το ΚΚΕ καλεί τους εργαζόμενους να καταδικάσουν την πολιτική του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, που οδήγησαν την κατάσταση στο σημερινό επίπεδο, καθώς και τις μεθοδεύσεις της κυβέρνησης. Τους καλεί να αγωνιστούν για τη μόνη συμφέρουσα λύση: Οι αερομεταφορές να ανήκουν σε δημόσιο φορέα, με κριτήριο την κάλυψη των λαϊκών αναγκών. Απάντηση των εργαζομένων στις σημερινές συνθήκες είναι η συγκρότηση συμμαχίας με τα άλλα λαϊκά στρώματα, για την ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής».

Χρόνιες μεθοδεύσεις

Σε αντίθεση με τις συμβιβασμένες συνδικαλιστικές πλειοψηφίες στην ΟΣΠΑ, η ΕΣΚ καλεί τους εργαζόμενους στην ΟΑ σε ανυπακοή και απειθαρχία στις αποφάσεις των Βρυξελλών

Οι πολυετείς μεθοδεύσεις των Βρυξελλών και των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ για την πλήρη απαξίωση της ΟΑ, προς όφελος των πολυεθνικών στον κλάδο των αερομεταφορών, πήραν σάρκα και οστά με την πρόσφατη καταδικαστική απόφαση που πήρε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εναντίον της Ελλάδας. Βάσει της απόφασης αυτής, η ΟΑ καλείται να καταβάλει άμεσα 194 εκατ. ευρώ στο ελληνικό δημόσιο. Το ποσό αυτό, κατά το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αντιστοιχεί στην «οικονομική υποστήριξη που παρείχε το δημόσιο προς την εταιρία την περίοδο 1994-2002, αλλά και στην ανοχή που επέδειξε στη μη καταβολή ΦΠΑ, μισθωμάτων, τελών αεροδρομίων, κλπ.».

Πρόκειται καθαρά για ένα μέσο που διευκολύνει την ιδιωτικοποίηση της εταιρίας. Η κυβέρνηση της ΝΔ, αφού κατηγόρησε την προηγούμενη κυβέρνηση, του ΠΑΣΟΚ, ότι «δεν εξασφάλισε την αναστολή της καταδικαστικής απόφασης», στο «διά ταύτα» δήλωσε ότι θα «συμμορφωθεί με την απόφαση του Δικαστηρίου». Στο ερώτημα ποιος θα καταβάλει το πρόστιμο, στελέχη του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης κάνουν λόγο για ...συμψηφισμό με επιβάρυνση του δημοσίου. Δηλαδή, η κυβέρνηση είναι έτοιμη να «φορτώσει» στον ελληνικό λαό τα βάρη μιας καταστροφικής πολιτικής που ακολούθησαν χρόνια τώρα ΠΑΣΟΚ και ΝΔ σε βάρος της ΟΑ και των εργαζομένων της.

Το ΠΑΣΟΚ ...χρεώνει «αμέλεια»

Από την πλευρά του, το ΠΑΣΟΚ, που μέχρι πρόσφατα είχε να ...προσάψει στη ΝΔ μόνο «ανικανότητα» και «αδιαφανείς διαδικασίες ιδιωτικοποίησης», τώρα την ...εγκαλεί και για «αμέλεια» και «κακούς χειρισμούς», που κόστισαν - όπως διατείνεται - την καταδικαστική απόφαση. Καλεί δε τη ΝΔ να απαντήσει αν σχεδιάζει την πτώχευση της εταιρίας, με τη μέθοδο της εκκαθάρισης εν λειτουργία, προκειμένου να ικανοποιήσει τις σταθερές και μόνιμες βλέψεις των ανταγωνιστών της.

Καθαρές θέσεις από την ΕΣΚ

Στον αντίποδα της συμβιβασμένης συνδικαλιστικής πλειοψηφίας της ΟΣΠΑ, οι ταξικές δυνάμεις της Ενωτικής Συνδικαλιστικής Κίνησης Αερομεταφορών (ΕΣΚ) τάσσονται ανοιχτά και ξεκάθαρα - με λόγια αλλά και συγκεκριμένες δράσεις - κατά της ιδιωτικοποίησης της εταιρίας και στηλιτεύουν την «αβανταδόρικη» στάση της πλειοψηφίας της Ομοσπονδίας προς τις επιλογές της εκάστοτε κυβέρνησης. Καταγγέλλουν ότι όλες αυτές οι μεθοδεύσεις και από την πλευρά της κυβέρνησης και από την πλευρά του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου οδηγούν στην περαιτέρω διευκόλυνση της εξαγοράς της εταιρίας.

Η ΕΣΚ καλεί την κυβέρνηση να δείξει ανυπακοή και απειθαρχία στις εκβιαστικές αποφάσεις των Βρυξελλών για επίσπευση των διαδικασιών ιδιωτικοποίησης. Παράλληλα, καλεί τους εργαζόμενους να γυρίσουν την πλάτη τους σε ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ και να αναλάβουν - ακόμα και τώρα - δράση, συγκροτώντας επιτροπές αγώνα κατά κλάδο και τόπο δουλιάς, με στόχο να αξιώσουν αγωνιστικά όλοι μαζί να σταματήσει το ξεπούλημα της ΟΑ και των κερδοφόρων θυγατρικών του ομίλου. Ξεπούλημα, που θα έχει αλληλένδετες δυσμενείς συνέπειες για τους ίδιους τους εργαζόμενους στην ΟΑ, τον ελληνικό λαό, ο οποίος θα κληθεί να πληρώνει πανάκριβα το αεροπορικό ταξίδι, ενώ θα στερηθεί την αεροπορική πρόσβαση από και προς κάθε προορισμό τον οποίο θα κρίνει «ασύμφορο» ο ιδιώτης (π.χ. ακριτικές περιοχές). Να προβάλουν ταυτόχρονα τη θέση για δημόσιες αερομεταφορές σε όφελος του λαού.

ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ
Ο ΦΛΩΡΑΚΗΣ ΚΙ ΟΙ ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ

(Θησαυρίσματα της γλώσσας μας)

ΗΤΑΝ μια δεξίωση της ΕΣΗΕΑ, το καλοκαίρι του 1976, στην Κηφισιά. Προσκαλεσμένοι όλοι οι δημοσιογράφοι κι ο πολιτικός κόσμος και φυσικά κι ο Χαρίλαος Φλωράκης, ΓΓ του ΚΚΕ, που τότε γνώριζε και πολλούς από τους νέους συναδέλφους που είχαν μπει στο επάγγελμα.

ΜΑΖΙ μας μερικοί αγαπητοί σύντροφοι γνωστοί του από τα χρόνια της Εθνικής Αντίστασης και τα κατοπινά του Εμφυλίου: Ο Β. Γεωργίου, ο Γ. Κορωναίος, ο Κ. Στούρνας σε μια κουβέντα γύρω από τα δημοσιογραφικά όπως είχαν διαμορφωθεί ύστερα από τη μεγάλη και νικηφόρα απεργία Τύπου.

ΕΚΕΙ πάνω στη συζήτηση γύρεψε να μάθει αν βρισκόταν εκεί ο Κυριάκος Σιμόπουλος, δημοσιογράφος και ιστορικός, που ακριβώς τότε είχε παρουσιάσει μια σημαντική εκδοτική σειρά.

ΤΟΤΕ μαθαίναμε από τον ίδιο πως λίγο πριν από τον πόλεμο είχαν βρεθεί συμμαθητές στη Σχολή ΤΤΤ και μαζί επίσης στους πρώτους απεργιακούς αγώνες της Κατοχής, στους οποίους οι τριατατικοί έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο. Από κει κι έπειτα ο Χαρίλαος στα βουνά της Ρούμελης με τον ΕΛΑΣ κι έπειτα με τον ΔΣΕ στης Πίνδου τις βουνοκορφές κι ο συναγωνιστής και άλλοτε συμμαθητής του στο αγκαθερό εκείνο σύρμα της απομόνωσης, που θα έμενε στο Μακρονήσι, στο ελληνικό Μπούχενβαλντ, χρόνια.

ΠΡΟΝΟΜΙΑΚΟΣ ο λόγος του, που τον στολίζει με τρόπο μοναδικό, ο παροιμιακός που μοιάζει σαν λαμπερό αστέρι που αστράφτει μέσα στα κρυστάλλινα νερά. Ο Φλωράκης με μοναδική άνεση μπαίνει στο λόγο χρησιμοποιώντας μια φράση παροιμιακή, ακόμη και μια - δυο άλλες λέξεις που ταιριάζουν.

ΔΕΝ είναι από τα εύκολα να μπορείς να τρέχεις στον παροιμιακό λόγο στην πρεπούμενη περίπτωση. Να τρέχεις στα παροιμιακά. Δεν είναι κάτι σαν να ανοίγεις κάποιο «κουτάκι» για να βρεις εκείνο που ταιριάζει.

Ο ΧΑΡΙΛΑΟΣ Φλωράκης είχε ζεστασιά. Είχε χαμόγελο που προσφερόταν μ' απλοχεριά, σ' όλους εκείνους, που μαζί τους είχε περπατήσει σε βουνοκορφές και σε κάμπους, μ' αυτούς που αντάμα είχε ζήσει χρόνια πολλά σε φυλακές, στρατόπεδα, εξορίες, χρόνια μακριά από την πατρίδα το Ζογλώτι (Ραχούλα) στα αγαπημένα του Αγραφα.

ΚΑΘΩΣ η πομπή την περασμένη Πέμπτη, μαγιάτικη ώρα, έτρεχε για στερνή φορά τη θεσσαλική γη, θυμάμαι στην εφημερίδα μας το Δεκαπενταύγουστο του 1996 να υποδέχεται και να τιμά τον Φλωράκη ο τόπος που εκεί είδε το πρώτο φως της ζωής.

«ΠΑΛΙΚΑΡΙ καλώς ήρθες», ο χαιρετισμός του χωριού εκεί στα αιωνόβια ελάτια και πλατάνια. Με τις ιστορίες και διηγήσεις που ξετυλίγονται για τον «πέρα μαχαλά εκεί που τράνεψε», για τη μανιά Σουλτάνα, που τον πρόσεχε σαν τα μάτια της.

ΜΠΡΟΣΤΑ στη μάχη των δημοτικών εκλογών, μιλώντας ο Χαρίλαος Φλωράκης στο 11ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» έλεγε: «Ο λαός στις εκλογές αυτές θ' αγωνιστεί για δήμους και κοινότητες φρούρια για τα λαϊκά προβλήματα της ανεργίας, της ακρίβειας, της προστασίας του περιβάλλοντος...

ΚΙ ΟΧΙ για δήμους χειροκροτητές της κυβερνητικής πολιτικής ή οργανωτές δημαγωγίας της δεξιάς. Ο λαός λέει μια του κλέφτη, δυο του κλέφτη, τρεις του νοικοκύρη... τούτη τη φορά μπορεί να δώσει ένα καταλυτικό χτύπημα στους εκβιασμούς, στα πλαστά διλήμματα και στην προσπάθεια να θαφτούν τα προοδευτικά μηνύματα της Αντίστασης. Το ΕΑΜ το αποτελούσαν συγκεκριμένες πολιτικές δυνάμεις, είχε συγκεκριμένο πρόγραμμα, συγκεκριμένους στόχους και οράματα για μια νέα Ελλάδα, ανεξάρτητη, με το λαό κυρίαρχο στον τόπο του...

ΓΙΑΤΙ αποσιωπώνται όλα αυτά; Στο όνομα της μη κομματικοποίησης δήθεν; Αλλά αυτή η τακτική της αποσιώπησης της αλήθειας δεν είναι κομματικοποίηση; Δεν είναι κομματικοποίηση για λογαριασμό εκείνων των πολιτικών δυνάμεων που αντιπάλεψαν το ΕΑΜ και που αντιπαλεύουν και σήμερα τα επίκαιρα ιδανικά της ΕΑΜικής Εθνικής Αντίστασης; Τέλος πάντων, γιατί αναγνωρίστηκε η Αντίσταση; Για να κηδευτεί το περιεχόμενό της με όλες τις τιμές;».

ΧΑΡΑ σ' εκείνον οπόχει τέτοιον πλούτο γλώσσας και μια τέτοια ανατροφή με τα παροιμιακά. Είναι λόγος που δε μαθαίνεται στα θρανία. Μαθαίνεται στη ζωή εκεί που βγαίνει το μεροκάματο, το ψωμί.

ΠΡΙΝ από μερικά χρόνια ο συμμαθητής και σ. Κυριάκος Σιμόπουλος του έστελνε φρεσκοτυπωμένο το βιβλίο του «Διδάγματα κοινωνικοπολιτικά των παροιμιών όλων των εθνών». Ενα βιβλίο που άνοιγε το πεδίο για πολλές συγκρίσεις και παρατηρήσεις, που συχνά ο αγαπημένος μας σύντροφος, ο Χαρίλαος, διατύπωνε στο συγγραφέα, αλλά και σε άλλους, που δούλευαν πάνω σ' αυτά τα θησαυρίσματα της γλώσσας μας.


Του
Νίκου ΚΑΡΑΝΤΗΝΟΥ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ