ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 29 Απρίλη 2021
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ
«Μνήμες Κατοχής στην Ελλάδα» ή αλλιώς πρόγραμμα παραχάραξης της Ιστορίας

Το «Μπλοκ 15» στο στρατόπεδο Χαϊδαρίου
Το «Μπλοκ 15» στο στρατόπεδο Χαϊδαρίου
Με αφορμή το αντιεπιστημονικό και αντιπαιδαγωγικό πρόγραμμα «Μνήμες Κατοχής στην Ελλάδα», με το οποίο επιδιώκεται να περάσει μέσα από τα σχολεία η παραχάραξη της Ιστορίας, η Πανελλήνια Ενωση Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης και Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας οργάνωσε την περασμένη Παρασκευή διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα «"Μνήμες Κατοχής στην Ελλάδα", ένα ακόμα πρόγραμμα παραχάραξης της Ιστορίας».

Θυμίζουμε ότι το πρόγραμμα «Μνήμες Κατοχής στην Ελλάδα» χρηματοδοτείται από το υπουργείο Εξωτερικών της Γερμανίας, το Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου και το Γερμανικό Ιδρυμα «Μνήμη, Ευθύνη και Μέλλον» και διενεργείται σε συνεργασία με το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Πρόκειται για εγχείρημα ενταγμένο στις επιδιώξεις της Γερμανίας για την αναθεώρηση της Ιστορίας του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, προκειμένου να βελτιώνει την εικόνα της και να προωθεί την εξωτερική της πολιτική. Είναι ένα πρόγραμμα ειδικά επεξεργασμένο για τη διδασκαλία της Ιστορίας του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και της ναζιστικής κατοχής, την οποία οι μαθητές καλούνται να προσεγγίσουν αποκλειστικά και μόνο μέσα από μαρτυρίες, αναμνήσεις ηλικιωμένων ανθρώπων, οι οποίοι ήταν παιδιά ή έφηβοι εκείνη την περίοδο, αποκλείοντας, δηλαδή, με αντιεπιστημονικό τρόπο ιστορικά τεκμήρια και ντοκουμέντα.

Στην εκδήλωση μίλησαν οι: Γιώργος Μαργαρίτης, καθηγητής Σύγχρονης Ιστορίας στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Κώστας Σκολαρίκος, μέλος του Τμήματος Ιστορίας της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ, Νίκος Δάρδαλης, εκπαιδευτικός.

Την εκδήλωση συντόνισε εκ μέρους του ΔΣ της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ ο Χάρης Ραζάκος, υποψήφιος διδάκτωρ Ιστορίας.

Η εκδήλωση έτυχε θερμής υποδοχής από τα Παραρτήματα της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ, από εκπαιδευτικούς κ.ά., που ανταποκρίθηκαν με μαζική συμμετοχή μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας, διατύπωσαν ερωτήματα και ανέπτυξαν μια πλούσια συζήτηση με τους ομιλητές.

Ο Γιώργος Μαργαρίτης, μεταξύ άλλων, περιέγραψε και ανέδειξε τα αντιεπιστημονικά στοιχεία του προγράμματος, σημειώνοντας, μάλιστα, ότι πρόκειται για μια πρακτική άμεσης παρέμβασης ξένης κυβέρνησης στα εθνικά εκπαιδευτικά προγράμματα και ιδιαίτερα στο ευαίσθητο θέμα της ιστορίας της Κατοχής.

Επισήμανε πως δεδομένου ότι βασικός στόχος του προγράμματος είναι να συμβάλει στη «συμφιλίωση», τα τότε γεγονότα περιγράφονται με έναν ήπιο, αμβλυμένο και τελικά ακυρωτικό τρόπο. Για παράδειγμα, για τις εκατόμβες θυμάτων - πείνα, εκτελέσεις, καταστροφή χωριών, λεηλασία κ.λπ. - δεν υπάρχει πουθενά ο χαρακτηρισμός «έγκλημα» ή «εγκλήματα».

«Ο ελληνικός λαός υπέφερε τα πάνδεινα κάτω από την μπότα του Γερμανού κατακτητή τον καιρό του πολέμου και της Κατοχής. Η σημερινή Γερμανία αρνείται ακόμα και την αυτονόητη υποχρέωσή της να καταβάλει τις πρέπουσες επανορθώσεις για τα εγκλήματα που διέπραξε ο στρατός της στην Ελλάδα. Αντίθετα, μέσω του προγράμματος αυτού και πλήθους ανάλογων παράλληλων επιχειρεί να ελέγξει τη διδασκαλία της Ιστορίας στα ελληνικά σχολεία στο όνομα μιας "συμφιλίωσης" που έτσι όπως προωθείται δεν διαφέρει από την υποταγή. Η άρχουσα τάξη της Γερμανίας κάνει τη δουλειά της. Η άρχουσα τάξη της Ελλάδας, υποδεχόμενη με προθυμία αυτού του είδους τα προγράμματα, δείχνει για μια ακόμα φορά πόσο μισεί το λαό της και τη χώρα της», σημείωσε μεταξύ άλλων ο Γ. Μαργαρίτης.

Ο Κώστας Σκολαρίκος, ανάμεσα σε άλλα, υπογράμμισε ότι σε ένα περιβάλλον έντασης των ιμπεριαλιστικών αντιθέσεων αποτελεί κλιμακούμενο φαινόμενο η προσπάθεια όσων καπιταλιστικών κρατών έχουν γεωπολιτικά συμφέροντα στην περιοχή να παρέμβουν στην Εκπαίδευση και ειδικότερα να παρέμβουν στην Ιστορία, προκειμένου να προωθήσουν γενικότερες στοχεύσεις της εξωτερικής τους πολιτικής. Ακόμα, σκιαγράφησε και αποδόμησε τις αντιεπιστημονικές μεθόδους που αξιοποιούνται σε αυτό το πρόγραμμα για την παραχάραξη της Ιστορίας.

«Στόχος των μεθοδολογικών στρεβλώσεων, οι οποίες μοιραία αντικατοπτρίζονται και σε πραγματολογικές στρεβλώσεις, είναι να σταματήσουν να μελετούνται ο φασισμός - ναζισμός, ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, η ΕΑΜική Αντίσταση κ.λπ. ως κοινωνικά φαινόμενα (...) Με αυτόν τον τρόπο αποσυνδέεται η ανάδυση του φασισμού και του ναζισμού από τις προπολεμικές προτεραιότητες της ιταλικής και της γερμανικής αστικής τάξης αντίστοιχα, ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος από τα δομικά χαρακτηριστικά του ιμπεριαλισμού και η ΕΑΜική Αντίσταση από τη δράση του εργατικού - λαϊκού κινήματος και γενικότερα από την ταξική πάλη (...) Κλείνοντας, θέλω να αναφερθώ στο ελπιδοφόρο μήνυμα που συνδέεται με τις αντιδράσεις που συναντά το πρόγραμμα στην Ελλάδα. Οι προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές του Ιστορικού - Αρχαιολογικού, όπως και οι μαθητές του Πρότυπου Λυκείου (της Γενναδείου), που απαιτούν την έξοδο των εκπαιδευτικών τους ιδρυμάτων από το πρόγραμμα, δείχνουν το δρόμο για τις αντιδράσεις που πρέπει να κορυφωθούν το επόμενο διάστημα. Οι αντιδράσεις αυτές αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της υπεράσπισης της ιστορικής αλήθειας, της Ιστορίας του εργατικού - λαϊκού κινήματος στην Ελλάδα και τελικά της πάλης για την ανατροπή της καπιταλιστικής εξουσίας που ευθύνεται για τους ιμπεριαλιστικούς πολέμους, για τις σφαγές και τις κτηνωδίες που τους ακολουθούν», κατέληξε.

Ο Νίκος Δάρδαλης επισήμανε ότι δεν πρόκειται για το πρώτο φαινόμενο επιδίωξης της παραχάραξης της Ιστορίας και αναφέρθηκε με παραδείγματα στο πώς παραχαράσσεται η ιστορική αλήθεια στα σχολικά βιβλία και για ποιο σκοπό. Οπως τόνισε, ολόκληρος ο 20ός αιώνας έχει εξαφανιστεί απ' τη διδασκαλία στα σχολεία, μάλιστα φέτος στις οδηγίες που έδωσε το υπουργείο συστήνεται στους εκπαιδευτικούς σπουδαία γεγονότα, όπως ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος και άλλα, να διδαχτούν επιγραμματικά που για τους δασκάλους σημαίνει να μη διδαχτούν καθόλου, δηλαδή παγκόσμιοι πόλεμοι, οικονομικές κρίσεις, Εθνική Αντίσταση, η ΕΕ και τα μνημόνιά της είναι γεγονότα για τα οποία δεν πρέπει να μάθουν οι μαθητές. Σημείωσε ότι αποδομείται η επιστημονικότητα της Ιστορίας και υπάρχουν διατυπώσεις όπως ότι «τον τσάρο ανέτρεψαν δυσαρεστημένοι πολίτες», οι μεγάλοι απεργιακοί αγώνες του Μεσοπολέμου καταγράφονται ως ζωηρές εντάσεις κ.λπ. Στο ερώτημα γιατί τότε προωθούνται τέτοια προγράμματα για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, επισήμανε ότι οι εμπνευστές τους ρίχνουν τροχιοδεικτικές βολές για την Ιστορία που θέλουν να φτιάξουν, λειτουργούν αυτά τα προγράμματα σαν «λαγό», με στόχο να διαμορφώσουν έναν άνθρωπο που θα αποδέχεται την κοινωνία που ζει ως μονόδρομο.

Επιστολή της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ στον δήμαρχο Χαϊδαρίου

Να σταματήσει κάθε παρέμβαση του «Ελληνογερμανικού Ταμείου για το Μέλλον» στο στρατόπεδο Χαϊδαρίου και στο «Μπλοκ 15» απαιτούν τα Παραρτήματα Χαϊδαρίου, Αιγάλεω, Περιστερίου και Αγίας Βαρβάρας της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ με επιστολή τους προς τον δήμαρχο Χαϊδαρίου.

Σημειώνουν ότι το λεγόμενο Ελληνογερμανικό Ταμείο για το Μέλλον «λειτουργεί υπονομευτικά στον αγώνα του λαού μας για τη διεκδίκηση των γερμανικών πολεμικών αποζημιώσεων που οφείλονται στη χώρα μας ως ελάχιστη υποχρέωση. Αλλά και γιατί λειτουργεί ως ένας από τους μοχλούς αναθεώρησης της Ιστορίας», ενώ τονίζουν ότι «έχουν τεράστιες ευθύνες τόσο η κυβέρνηση όσο και η δημοτική αρχή Χαϊδαρίου που στηρίζουν τη γερμανική παρέμβαση στο μνημείο - σύμβολο του ελληνικού λαού, το οποίο θα έπρεπε με κρατική χρηματοδότηση να αναδειχτεί πραγματικό σύμβολο της λαϊκής πάλης κατά των ναζιστικών κατοχικών δυνάμεων και των ντόπιων συνεργατών τους, ως μια από τις αθάνατες ψηφίδες του τιτάνιου λαϊκού αγώνα με επικεφαλής το ΕΑΜ, τον ΕΛΑΣ και την ΕΠΟΝ που έγραψαν το Επος της Αντίστασης και της Απελευθέρωσης και ως τέτοιο να αποδοθεί στο λαό και τη νεολαία μας».

ΑΝΔΡΙΑΝΤΑΣ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΙΩΑΚΕΙΜ
«Εξορίστηκε» γιατί η ιστορική του διαδρομή ενοχλεί

«Εμείς δεν θα σταματήσουμε με κάθε τρόπο να απαιτούμε την επανατοποθέτηση του ανδριάντα του Μητροπολίτη Ιωακείμ μέσα στην πόλη της Κοζάνης, και θα πάρουμε και άλλες πρωτοβουλίες γι' αυτό. Καλούμε όλους τους μαζικούς φορείς, το λαό της Κοζάνης να συμπαραταχθούν μαζί μας και να απαιτήσουν την τοποθέτηση του αγάλματος στην πλατεία Συντάγματος».

Τα παραπάνω σημειώνει το Παράρτημα Κοζάνης της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ σε ανακοίνωσή του σχετικά με τη μετακίνηση του ανδριάντα του Μητροπολίτη Ιωακείμ από την πόλη της Κοζάνης.

Ο Μητροπολίτης Ιωακείμ υπήρξε σημαντική μορφή της αντίστασης ενάντια στους ναζί κατακτητές, πρόεδρος της ΝΕ Κοζάνης του ΕΑΜ και στη συνέχεια αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης του Βουνού, της ΠΕΕΑ.

Η δημοτική αρχή της Κοζάνης, μετά από απόφαση της πλειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου, «εξόρισε» - όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση - τον ανδριάντα στο μνημείο πεσόντων αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης στα Μαντέμια (Νταμάρια) Παναγιάς Κοζάνης, έξω από την πόλη.

Το Παράρτημα Κοζάνης της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ τονίζει επίσης ότι η κατάληξη του ανδριάντα ήταν προδιαγεγραμμένη και γι' αυτό ευθύνονται τόσο η σημερινή όσο και η προηγούμενη δημοτική αρχή, που τον είχε τοποθετήσει σε μια αποθήκη, με πρόσχημα τις εργασίες στην κεντρική πλατεία, χωρίς να τον αποκαταστήσει όταν αυτές ολοκληρώθηκαν.

Το Παράρτημα επιμένει στην πρόταση για επανατοποθέτηση του ανδριάντα στην πλατεία Συντάγματος, στην οποία ήταν παλιότερα τα κρατητήρια της Ασφάλειας Κοζάνης, στα οποία κρατήθηκαν, φυλακίστηκαν, βασανίστηκαν απάνθρωπα και από εκεί εξορίστηκαν σε μαρτυρικούς τόπους αρκετοί αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης και του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας, καθώς και αγωνιστές της περιόδου μετά τον Εμφύλιο αλλά και της επτάχρονης δικτατορίας 1967 - 1974.

«Η πρότασή μας δεν είναι τυχαία. Η τοποθέτηση του ανδριάντα στο σημείο αυτό συμβολίζει τη σύγχρονη ιστορία της πόλης μας, τους αγώνες του λαού της, για ιδανικά για τα οποία αγωνίστηκε και ο Μητροπολίτης Ιωακείμ», τονίζει η ανακοίνωση.

«ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ» ΠΑΓΓΑΙΟΥ
Η δημοτική αρχή καλύπτει εκλεγμένο σύμβουλο υμνητή της χούντας

Τη στάση της διοίκησης του δήμου Παγγαίου καταγγέλλει η «Λαϊκή Συσπείρωση» για την κάλυψη που πρόσφερε ο δήμαρχος, Φ. Αναστασιάδης, σε δημοτικό σύμβουλο της παράταξής του για την υμνητική στη χούντα ανάρτησή του σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης την 21η Απρίλη.

Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Παγγαίου στις 26 Απρίλη, η «Λαϊκή Συσπείρωση» και άλλες παρατάξεις ζήτησαν από τον δήμαρχο και την παράταξή του να πάρουν θέση και να καταδικάσουν τη συγκεκριμένη ανάρτηση του δημοτικού συμβούλου Γ. Στάμου.

Ο δήμαρχος όχι μόνο αρνήθηκε να καταδικάσει την πράξη αυτή και πρόσφερε πλήρη κάλυψη στον σύμβουλό του, αλλά και «με ένα λογύδριο περί "δημοκρατίας" όπου τάχα "χωράνε όλες οι απόψεις" έδωσε κάλυψη στους υμνητές της χούντας, στους ιδεολογικούς απογόνους των ναζί», ενώ δήλωσε χαρακτηριστικά ότι οι απόψεις του ήταν από πριν εν γνώσει του όταν τον συμπεριέλαβε στο ψηφοδέλτιο, όπως ήταν γνωστές και σε άλλες παρατάξεις που τον βολιδοσκοπούσαν.

Στη συνέχεια, θέλοντας να μείνουν αναπάντητα τα όσα προκλητικά είπε στην τοποθέτησή του, δεν επέτρεψε να γίνουν δευτερολογίες από τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου. Η «Λαϊκή Συσπείρωση» αποχώρησε από τη συνεδρίαση, καταγγέλλοντας τόσο τη χουντική ανάρτηση του δημοτικού συμβούλου όσο και τη στάση της δημοτικής αρχής.

«Φυσικά ο δήμαρχος Παγγαίου δεν πρωτοτυπεί», σημειώνει σε ανακοίνωσή της η «Λαϊκή Συσπείρωση» Παγγαίου. «Ακολουθεί τη δοκιμασμένη συνταγή της εκκόλαψης του αυγού του φιδιού. Οι εργαζόμενοι, οι αγρότες και τα άλλα λαϊκά στρώματα δεν πρόκειται να ξεχάσουν ότι πριν από περίπου μια 10ετία όλα τα αστικά κόμματα, με το πρόσχημα της "δημοκρατίας", πρόσφεραν κάλυψη σε μια εγκληματική φασιστική οργάνωση που λίγο καιρό πριν έκλαιγαν στα δικαστήρια ή κρύβονται ακόμα σαν "γνήσια παλικάρια" στα λαγούμια τους. Δεν θα ξεχάσουν τα αστικά ΜΜΕ, που τους παρουσίαζαν σαν μια "δυναμική διαφορετική άποψη"».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ