ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 29 Απρίλη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Το καπλάνι της βιτρίνας» στη Θεσσαλονίκη

Η παιδική - εφηβική παράσταση «Το Καπλάνι της Βιτρίνας» της Αλκης Ζέη, που διασκεύασε και σκηνοθέτησε η Ανδρομάχη Χρυσομάλη, ξεκινά το ταξίδι της σε όλη την Ελλάδα με πρώτο σταθμό το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, με πρωινές παραστάσεις για τα σχολεία από τις 18 έως τις 25 Μάη και Κυριακή 22 Μάη στις 11.30 και στις 17.00.

Στην παράσταση ζωντανεύουν παλιότερα χρόνια και εποχές που έχουν περάσει, όμως έχουν πολλά ακόμα να μας δώσουν, να μας μάθουν... Σε ένα νησί του Αιγαίου, τη Σάμο, δύο κορίτσια, η Μέλια και η Μυρτώ, μαζί με τους φίλους τους, καθώς μεγαλώνουν παίζοντας ή παίζουν μεγαλώνοντας, έρχονται αντιμέτωποι με πολλές καινούριες λέξεις και περίεργες καταστάσεις... Γιατί αναγκάζεται να κρυφτεί ο αγαπημένος τους ξάδερφος Νίκος; Τι έγινε στις 4 Αυγούστου του 1936; Ποιοι αγωνίζονταν δίκαια στον εμφύλιο της Ισπανίας; Και μαζί με όλα αυτά, παρακολουθούμε το κάψιμο των βιβλίων, τις φασιστικές φάλαγγες του Μεταξά, τις διώξεις των αγωνιστών... Ολα αυτά δοσμένα φυσικά με απόλυτη τρυφερότητα και χιούμορ...

Συντελεστές: Σκηνικά - Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ, Προβολές 3Dκαι VideoArt: Σπύρος Ρασιδάκης, Αλέξανδρος Τσερέπας, Μουσική: Μιχάλης Αβραμίδης, Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη, Επιμέλεια κίνησης: Κική Μπάκα, Κατασκευή σκηνικών: Βασίλης Σακής

Παίζουν οι ηθοποιοί: Γιάννης Καρατζογιάννης, Χριστίνα Θεοδωροπούλου, Δημήτρης Μαύρος, Βίκυ Μαραγκάκη, Αλέξανδρος Βάρθης, Αγγελική Πασπαλιάρη, Αρετή Τίλη, Χριστίνα Πάγκαλη, Ελεάννα Φινοκαλιώτη, Στέφανος Οικονόμου, Γιώργος Βουβάκης.

Συνεχίζονται οι παραστάσεις για «Το ρολόι»

Το Εθνικό Θέατρο, λόγω της μεγάλης προσέλευσης του κοινού, θα επαναλάβει στο «Σχολείον» (Πειραιώς 52, Μοσχάτο), στις 6, 7, 8, 13 και 14 Μάη, στις 20.00, την επιτυχημένη παράσταση του Κωνσταντίνου Μπιμπή «Το ρολόι», έργο που βασίζεται στο αγαπημένο μυθιστόρημα του Μενέλαου Λουντέμη «Το ρολόι του κόσμου χτυπά μεσάνυχτα».

Πρόκειται για τη βραβευμένη παράσταση του περσινού θεσμού της «Ανοιχτής Πλατφόρμας», που έγινε πολύ θερμά αποδεκτή από το κοινό. Η παράσταση βασίζεται πάνω στις τεχνικές του αφηγηματικού και του σωματικού θεάτρου, τεχνικές πάνω στις οποίες πειραματίζεται η ομάδα, ένα θεατρικό παζλ από ποικίλα διαφορετικά ύφη και είδη, με σκοπό να υπηρετηθούν οι ιστορίες του Μενέλαου Λουντέμη.

Στόχος της παράστασης είναι όχι μόνο να προσεγγίσει τα γεγονότα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου απ' όλες τις οπτικές γωνίες, όπως εξαιρετικά κάνει και ο Λουντέμης, αλλά και να ανιχνεύσει σε βάθος τις συνδέσεις με τη σύγχρονη εποχή.

Η είσοδος θα είναι ελεύθερη. Οι θεατές καλούνται να προσφέρουν φάρμακα, υλικά πρωτοβάθμιας περίθαλψης και τυποποιημένα τρόφιμα μακράς διάρκειας.

Ταυτότητα παράστασης

Διασκευή: Κωνσταντίνος Μπιμπής - Sui Generis. Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μπιμπής. Σκηνικά - κοστούμια: Ελλη Λιδωρικιώτη. Μουσική: Κώστας Γάκης. Σχεδιασμός φωτισμού: Νίκος Βλασσόπουλος. Μουσική και ηχητικά περιβάλλοντα: Στέφανος Τορτόπογλου. Βοηθός σκηνοθέτη: Ιρις Κανδρή. Βοηθός σκηνογράφου - ενδυματολόγου: Δώρα Βεστάρχη. Μουσικός επί σκηνής: Στέφανος Τορτόπογλου.

Παίζουν: Αγάπη Ηλιάδου, Αντωνία Καζάκου, Κλείτος Κωμοδίκης, Φώτης Λαζάρου, Εκτορας Λιάτσος, Κυριακή Μακέδου, Βίκτορας Πέτσας.

Ανοιξη στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, το Μάη θα παρουσιαστούν τα εξής έργα:

7 - 10 Μάη και 14 - 17 Μάη: Η «Προδοσία» του Πίντερ, με τους Γιώργο Γλάστρα, Μαρία Σκουλά και Νίκο Ψαρρά. Μετάφραση - Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος. Σκηνικά - Κοστούμια: Τίνα Τζόκα. Κίνηση: Ανθή Θεοφιλίδου. Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος 15, φοιτητικό 10, ΑΜΕΑ, ΑΝΕΡΓΟΙ 8. Σαββατο 6.00 / Κυριακή, Δευτέρα, Τρίτη 9.30.

6 Μάη έως 15 Μάη: «Πλάτωνα, Απολογία Σωκράτη», από το ΚΘΒΕ. Η αυθεντική αναπαράσταση της πιο συγκλονιστικής Δίκης στην Ιστορία του πολιτισμού, στην αρχαία ελληνική γλώσσα (με υπέρτιτλους στα νέα ελληνικά και στα αγγλικά), σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη. Επιμέλεια μετάφρασης υπερτιτλισμού: Αμαλία Κοντογιάννη. Εικαστική παρέμβαση: Αριστείδης Πατσόγλου. Σκηνογραφικός σχεδιασμός κλεψύδρας: Κώστας Κοτσανάς. Διανομή: Βασίλης Καραμπούλας (Σωκράτης), Θανάσης Δισλής (Μέλητος). Ωρες Παραστάσεων: Τετάρτη - Κυριακή 7.00 / Πέμπτη - Παρασκευή - Σάββατο 9.00. Γενική είσοδος 10, φοιτητικό, ΑΜΕΑ, ΑΝΕΡΓΟΙ 5.

20, 21, 22 Μάη: «Αδαμαντία» του Παναγιώτη Μέντη, από το Θέατρο Τέχνης, σε σκηνοθεσία Κωστή Καπελώνη, με την Μάνια Παπαδημητρίου. Σκηνικά: Μανώλης Ζαχαριουδάκης. Κοστούμια: Κατερίνα Σωτηρίου. Μουσική: Σταύρος Σιόλας. Κίνηση: Ειρήνη Στρατηγοπούλου. Ωρες Παραστάσεων: Παρασκευή 8.30 μ.μ. - Σάββατο 9.00 μ.μ. - Κυριακή 7.00 μ.μ. Γενική είσοδος 10, φοιτητικό, ΑΜΕΑ, ΑΝΕΡΓΟΙ 5.

23 - 24 Μάη: «Η επίτευξη του Φοίνικα» του Γιάννη Μαυριτσάκη, σε σκηνοθεσία Clemence Weill, σκηνική ανάγνωση/work in progress. Mουσική: Γεωργία Σπυροπούλου. Διαβάζουν: Τάσος Δήμας, Αλεξία Καλτσίκη, Θάνος Παπακωνσταντίνου. Γενική είσοδος 5. Ωρες παραστάσεων 9.00 μ.μ.

Τέλος, στις 9 Μάη, 7.30 μ.μ. ο Δήμος Πειραιά τιμά τον Πειραιώτη συγγραφέα Διονύση Χαριτόπουλο (ώρα 19.30). Μιλούν: Κώστας Γεωργουσόπουλος, Γιάννης Ευσταθιάδης, Γιάννης Ξανθούλης, Λευτέρης Παπαδόπουλος. Διαβάζει ο Γιώργος Κιμούλης.

Στις 18 Μάη στις 9 μ.μ. θα δοθεί συναυλία με τα Μουσικά Σύνολα ΕΡΤ (ζωντανή μετάδοση από ΕΡΤ).

Εις μνήμην

Μια βδομάδα πριν από το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967, για την ακρίβεια στις 14 Απριλίου, ήρθα στην Αθήνα από τη Νέα Υόρκη, με τον Νίκολας Γουέμπστερ, σκηνοθέτη, τη σύζυγό του Νταϊάνα - Αγγλίδα ηθοποιό - με σκοπό πρωταρχική έρευνα και γνωριμία ηθοποιών και άλλων σχετικών βοηθητικών προσώπων, και γεωγραφικών χώρων, για το γύρισμα μιας ταινίας, «Το ομορφόπαιδο», που είχα συγγράψει.

Από την επόμενη μέρα ξεκινήσαμε επισκεπτόμενοι ως θεατές για θεατρικές παραστάσεις προς εξερεύνηση ηθοποιών και ταλέντων.

Πρώτη παράσταση υπήρξε το έργο «Καληνύχτα Μαργαρίτα» με τον Μάνο Κατράκη, τον Γιάννη Βόγλη και την Ελλη Φωτίου.

Το παίξιμο των ηθοποιών τούς είχε καταπλήξει καθώς ξεχείλιζε από το παλκοσένικο και κατέκλυσε τον σκηνοθέτη, και την ηθοποιό, κυρίως, σαιξπηρικού θεάτρου.

Στο τέλος της παράστασης, τους επισκεφθήκαμε στα παρασκήνια, όπου ανταλλάξαμε πληροφορίες και τρόπους για επαγγελματική επικοινωνία.

Υστερα από μια βδομάδα όλα ανατράπηκαν και φύγαμε από την Ελλάδα, που θα την κυβερνούσε μια στρατιωτική χούντα.

Από την ανατροπή της και μετά την επιστροφή μου στην Αθήνα, το 1974, προσπαθούσα να συναντάω τον Γιάννη Βόγλη σε διάφορες δημόσιες καλλιτεχνικές ή και πολιτικές εκδηλώσεις.

Ο δυναμισμός του εκφραζόταν με μια ειλικρινή και ανεπτυγμένη ευγένεια που τον έκανε πιο πειστικό.

Η μουσειομανία μου με οδηγούσε, επιπλέον, και κάθε Παρασκευή απόγευμα στο ΜΟΜΑ, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, στο Μανχάταν, όπου αφού έκλεινε τις αίθουσες, υπήρχαν και τρεις κινηματογραφικές αίθουσες.

Ενα από τα φιλμ που παρακολούθησα, και μου άφησε πολλές αναμνήσεις, ήταν «Το χώμα βάφτηκε με αίμα», στο οποίο ένας από τους πρωταγωνιστές (συν Μάνος Κατράκης και Νίκος Κούρκουλος) ήταν ο Γιάννης Βόγλης.

Δίπλα μου καθόταν μια νέα Αφροαμερικανίδα, που αποσπούσε πολύ συχνά την προσοχή μου από την οθόνη.

Την έβλεπα με την άκρη του ματιού μου να τυλίγεται με τα χέρια της, να δαγκώνει τις άκρες των δαχτύλων της, να τα χώνει στα μαύρα πυκνά μαλλιά της, να ανεβάζει τα πόδια της πάνω στο κάθισμά της, να βυθίζει τα χέρια της ανάμεσα στα γόνατά της, και ενώ το βλέμμα της δεν εγκατέλειπε την οθόνη, να μη χάνει καμιά σκηνή, ή υπότιτλο, ένιωθα το κορμί της να τρέμει και να ταράζεται πάνω στο κάθισμά της.

Οταν τελείωσε το φιλμ και άναψαν τα φώτα και είδα το συνοφρυωμένο της πρόσωπο, την ρώτησα για την εντύπωση που της έκανε η ταινία.

Ο δυναμισμός, δηλαδή, η βία του ξανθού (Γιάννης Βόγλης) απέναντι στους αγρότες και εργάτες, ο βιασμός της γυναίκας, η μανία του για την ιδιοκτησία του πατέρα του που νόμιζε ότι θα ήταν μόνο αυτός και αυτή η προσμονή ανατράπηκε από την επιστροφή του αδελφού του με τα μαύρα μαλλιά.

Βγήκαμε από το ΜΟΜΑ και συνεχίσαμε τη συζήτηση μέχρι την 5η λεωφόρο, όπου χωρίσαμε προς διαφορετικές κατευθύνσεις.

Ενώ είχα την τύχη να συναντήσω και να έχω μικρούς και νοηματικούς διαλόγους με τον Γιάννη Βόγλη, οι ανωτέρω εμπειρίες μού έμειναν βαθιά χαραγμένες στη μνήμη μου.

Θα τον θυμόμαστε.


Ιωάννα ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ