ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 29 Φλεβάρη 1996
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η αποικιοκρατία γεφυρώνει το Ρίο - Αντίρριο

Κατατέθηκε χτες στη Βουλή από την κυβέρνηση η σύμβαση για τη ζεύξη

Κατατέθηκε τελικά χτες αργά το βράδυ στη Βουλή η αποικιοκρατικού τύπου σύμβαση για την κατασκευή της ζεύξης Ρίου - Αντιρρίου, που υπογράφεται από το μισό σχεδόν υπουργικό συμβούλιο.

Το έργο που θα στοιχίσει πάνω από 210 δισ. δρχ. σε σημερινές τιμές (691 εκατομμύρια ECU) υπολογίζεται να ολοκληρωθεί σε 7 χρόνια, τα δύο από τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για την εκπόνηση μελετών. Μετά το τέλος της κατασκευής η εκμετάλλευσή του θα παραχωρηθεί στους εργολάβους για διάστημα που μπορεί να φτάσει τα 35 χρόνια. Υπάρχει όμως ρήτρα που προβλέπει ότι αν οι εργολάβοι εξασφαλίσουν τα προϋπολογιζόμενα κέρδη νωρίτερα η παραχώρηση της εκμετάλλευσης σ' αυτούς να περιοριστεί στα 18 έως 23 χρόνια. Το σενάριο όμως αυτό είναι πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί, αφού το έργο έχει κριθεί ως "χαμηλής ανταποδοτικότητας".

Η γαλλοελληνική κοινοπραξία των εργολάβων, πάντως, δεν πρόκειται να συμμετάσχει με ίδια κεφάλαια στο κόστος του έργου, ούτε με το 10% των κονδυλίων που απαιτούνται, αφού 90 δισ. θα είναι η συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου και 100 δισ. περίπου θα προέλθουν από δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, κατά το χρόνο εκμετάλλευσης του έργου. Η τράπεζα αυτή ωστόσο δεν έχει εγκρίνει ακόμη τη δανειοδότηση και αν τελικά απορρίψει τη σχετική αίτηση, το έργο μάλλον θα παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες.

"Γην και ύδωρ" στους εργολάβους

Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτης, παρά τις επίμονες ερωτήσεις των δημοσιογράφων αρνήθηκε να δώσει χτες περισσότερες πληροφορίες για το περιεχόμενο της σύμβασης και κυρίως για τα παραρτήματά της, που αποτελούν και το σημαντικότερο τμήμα της. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση έδωσε "γην και ύδωρ", προκειμένου να εξασφαλιστούν τα συμφέροντα της κοινοπραξίας και τα υπέρογκα κέρδη της. Στο πλαίσιο αυτών των "διευκολύνσεων" εντάσσεται προφανώς και ο αποκλεισμός της σιδηροδρομικής ζεύξης - ακόμη και από τα τεύχη δημοπράτησης - αντίθετα με ό,τι ζητούσαν οι τοπικοί φορείς, αλλά και η δέσμευση να μην αναπτυχθούν άλλοι ανταγωνιστικοί προς τη ζεύξη αυτοκινητόδρομοι, όπως αυτός Ναυπάκτου - Ιτέας - Δελφών. Σύμφωνα επίσης με τις ίδιες πληροφορίες το δημόσιο ανέλαβε την υποχρέωση να εγκρίνει τη λειτουργία καζίνο στο Ρίο που θα εκμεταλλεύεται η κοινοπραξία.Σύμφωνα με πληροφορίες επίσης, οι όροι της σύμβασης περιέχουν ανάλογες σκανδαλώδεις ρυθμίσεις και ρήτρες υπέρ των κατασκευαστών, όπως είχε γίνει και με τα Σπάτα. Συγκεκριμένα: Προβλέπονται φοροαπαλλαγές, πληρωμές σε συνάλλαγμα, απαλλοτριώσεις που θα βαρύνουν το ελληνικό δημόσιο κ. ά.

Διόδια - "φωτιά"

Οσον αφορά τα διόδια, αυτά υπολογίζονται σε 5,5 ECU χωρίς το ΦΠΑ σε τιμές 1993, δηλαδή ανέρχονται σε 1.700 δρχ. για κάθε διέλευση, ενώ υπολογίζεται ότι θα προσεγγίσουν το πεντοχίλιαρο όταν τεθεί σε λειτουργία η γέφυρα. Προβλέπεται όμως και ετήσια τιμαριθμική προσαρμογή, ενώ η κοινοπραξία θα έχει την ευχέρεια να τα αυξάνει μονομερώς κατά περιόδους που θα επιλέγει και που αυτές θα είναι προφανώς όταν συμβαίνουν οι μεγάλες έξοδοι των εργαζομένων (γιορτές, διακοπές κ.λπ.).

Ο Κ. Λαλιώτης δε δίστασε να χαρακτηρίσει το έργο ως αναπτυξιακό μοχλό για τρεις περιφέρειες (Πελοπόννησο - Δυτ. Ελλάδα - Ηπειρο), προσθέτοντας ότι θα δώσει δουλιά σε 300 έως 1.000 εργαζομένους κάθε χρόνο. Γεγονός όμως είναι ότι το έργο δεν εξυπηρετεί κανέναν αναπτυξιακό στόχο, ενώ όποιες θέσεις προκύψουν θα είναι ελάχιστες και προσωρινού χαρακτήρα και θα καλυφθούν από όσους εργαζόμενους αποδεχτούν τις αντεργατικές διατάξεις. Οι μόνες θέσεις που θα δημιουργηθούν μετά την ολοκλήρωσή του θα είναι οι υπάλληλοι των διοδίων και οι συντηρητές της γέφυρας...

Εκτός δημοσίου και το Εθνικό Κτηματολόγιο

Ανώνυμη εταιρία - η "Κτηματολόγιο ΑΕ" - θα διαχειρίζεται τελικά τα κονδύλια και θα λαμβάνει όλες τις σημαντικές αποφάσεις για τη σύνταξη του Εθνικού Κτηματολογίου! Με τον τρόπο αυτό τίθεται ουσιαστικά στο περιθώριο το δημόσιο και ο Οργανισμός Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδας (ΟΚΧΕ), άσχετα αν αποκλειστικός μέτοχος της εταιρίας θα είναι το ελληνικό δημόσιο.

Η ίδρυση της "Κτηματολόγιο ΑΕ", το καταστατικό της οποίας εγκρίθηκε από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτη, θα έχει όλες τις αρμοδιότητες για τη σύνταξη του Εθνικού Κτηματολογίου και κυρίως τις αναθέσεις των μελετών και των προμηθειών με "ευελιξία", αφού θα μπορεί να παρακάμπτει τις νομοθετημένες διαδικασίες περί δημοσίων έργων και να αποφεύγει έτσι κάθε δημόσιο έλεγχο. Η εταιρία αυτή δεν αποκλείεται να προετοιμάσει και να προτείνει στην κυβέρνηση και το σημαντικότατο κομμάτι της απαραίτητης νομοθεσίας, δηλαδή αυτό που αφορά την οργανωτική και νομική θωράκιση του Εθνικού Κτηματολογίου που πρόκειται να αποτελέσει "λυδία λίθο" για την εφαρμογή του.

Με απόφαση επίσης του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ ορίστηκε και το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρίας "Κτηματολόγιο ΑΕ", που αποτελείται από τον Κ. Μπαντέκα, καθηγητή του ΕΜΠ, πρόεδρο, τον Πρ. Παυλόπουλο καθηγητή της Νομικής, αντιπρόεδρο, και μέλη τους Στ. Βέργο, δασολόγο καθηγητή του ΤΕΙ Λάρισας, Ν. Γαλιδάκη, αγρονόμο - τοπογράφο, Κ. Χορομίδη, δικηγόρο, Γ. Ρέγκα, τοπογράφο αντιπρόεδρο του ΟΚΧΕ και Δ. Μακαρίτη, τοπογράφο προϊστάμενο υπηρεσιών του ΟΚΧΕ. Από παράγοντες των τεχνικών, η τοποθέτηση ως αντιπροέδρου της εταιρίας του συμβούλου του Μ. Εβερτ, Πρ. Παυλόπουλου, ερμηνεύεται ως μια προσπάθεια εξασφάλισης δικομματικής συναίνεσης στο μοίρασμα της "πίτας" μελετών και έργων.

Να σημειώσουμε ότι μέχρι το 1999 η σύνταξη του Εθνικού Κτηματολογίου πρόκειται να απορροφήσει γύρω στα 70 δισ. δρχ., που φυσικά θα διαχειρίζεται τώρα η "Κτηματολόγιο ΑΕ".

Διπλασιάζονται τα διόδια από το καλοκαίρι!

Θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο από του χρόνου, ώστε να λειτουργήσουν ως κίνητρο για τους ιδιώτες και να δεχτούν να συγχρηματοδοτήσουν την κατασκευή τμημάτων των οδικών αξόνων...

Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτης, ομολόγησε χτες ανοιχτά ότι θα αυξηθεί σταδιακά η τιμή των διοδίων στους εθνικούς δρόμους, ώστε να εξευρεθούν τα κονδύλια που λείπουν για την ολοκλήρωση της κατασκευής τους. Ουσιαστικά με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση προσπαθεί να δώσει επιπρόσθετα κίνητρα στους ιδιώτες, ώστε να αναλάβουν ένα μικρό μέρος του κόστους που απαιτείται για την κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων, προσφέροντάς τους την εκμετάλλευση των διοδίων που θα γίνουν έτσι "φωτιά και λάβρα" για τους αυτοκινητιστές. Δηλαδή, ο ελληνικός λαός θα επιβαρυνθεί τη χρηματοδότηση αυτών των έργων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, σε πρώτη φάση, μέχρι το καλοκαίρι τα διόδια πρόκειται να διπλασιαστούν, ενώ το 1997 θα τριπλασιαστούν και έπεται η συνέχεια... Τις οριστικές αποφάσεις, όπως ανέφερε χτες ο Κ. Λαλιώτης, πρόκειται να λάβει η Οικονομική Επιτροπή. Εκεί, σύμφωνα με πληροφορίες, τα πάντα θα κριθούν μεταξύ δύο σεναρίων:

  • Με βάση το πρώτο θα υπάρξει γενικά διπλασιασμός των διοδίων από το καλοκαίρι και τριπλασιασμός τους από το 1997.
  • Με βάση το δεύτερο και για να μειωθούν οι αντιδράσεις του κόσμου, θα υπάρξει διπλασιασμός σε πρώτη φάση και τριπλασιασμός σε δεύτερη, μόνο στα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που είναι έτοιμα, τιμή που θα επεκτείνεται και στα υπόλοιπα στο βαθμό που ολοκληρώνεται η κατασκευή τους.

Αν επιλεγεί τελικά το πρώτο σενάριο η διαδρομή Πάτρα - Θεσσαλονίκη για ένα ΙΧ θα στοιχίζει από το καλοκαίρι 5.600 δρχ., από 2.800 που στοιχίζει τώρα, ενώ για τα φορτηγά 11.400 δρχ. από 5.700 δρχ. Για τα ΙΧ, δηλαδή, κάθε σταθμός διοδίων θα στοιχίζει από 800 μέχρι 1.000 δρχ. έναντι 400 μέχρι 500 που ισχύει τώρα, ενώ για τα φορτηγά το κόστος αυτό θα κυμανθεί από 1.600 μέχρι 1.800 δρχ. από 800 μέχρι 900 δρχ. που στοιχίζει τώρα.

Οπως έχει γράψει ήδη ο "Ρ" η κυβέρνηση έχει στη διάθεσή της μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με την οποία τα διόδια θα πρέπει να πενταπλασιαστούν σταδιακά και να φτάσουν το μέσο όρο των Κοινοτικών που είναι 13,7 δρχ. ανά χιλιόμετρο, έναντι 2,8 δρχ. που είναι σήμερα.

ΜΕΤΡΟ
Να συμμετέχουν στις αποφάσεις οι Ελληνες μηχανικοί

Την ουσιαστική συμμετοχή των Ελλήνων μηχανικών στη λήψη των αποφάσεων για το μετρό της Αθήνας ζητά με επιστολή του προς τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ ο Πανελλήνιος Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανικών Μεταλλείων και Μεταλλουργών Μηχανικών,επισημαίνοντας ότι "οι συνεχείς καθυστερήσεις και εμπλοκές του έργου οφείλονται μάλλον σε έλλειψη ουσιαστικής γνώσης των συνθηκών υπεδάφους ή σε αδυναμία πρόβλεψης". Παράλληλα υπογραμμίζει τις ευθύνες της κατασκευάστριας κοινοπραξίας, σημειώνοντας ότι "κατά την υπογραφή της σύμβασης, έθεσε τον όρο, που έγινε δεκτός από το ελληνικό δημόσιο, της πραγματοποίησης από την ίδια, με σοβαρό πρόσθετο εργολαβικό αντάλλαγμα, του συνόλου των απαιτούμενων γεωλογικών και γεωτεχνικών ερευνών".

Ο σύλλογος των μεταλλειολόγων σημειώνει ότι ο όρος αυτός τέθηκε από την κοινοπραξία σαν προϋπόθεση για την ανάληψη εκ μέρους της όλων των κινδύνων του έργου, προσθέτοντας: "Αδυνατούμε να κατανοήσουμε την απαίτησή της για απαλλαγή από τις δικές της ευθύνες και την αξίωσή της για πρόσθετη αποζημίωση".



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ