ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 29 Φλεβάρη 1996
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΝΑΤ
Απάτη με την "αναπροσαρμογή"!

Με βάση τις συλλογικές συμβάσεις του 1995, γίνεται η "αναπροσαρμογή" των συντάξεων των ναυτικών στο 55%! Και άλλες "πονηρές" διατυπώσεις που παραπέμπουν σε πιθανό "πάγωμα"! Να "θολώσει τα νερά", επιχειρεί ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας

Εμπαιγμός στον εμπαιγμό!Αυτή είναι η πολιτική της κυβέρνησης απέναντι στους εν ενεργεία και συνταξιούχους ναυτικούς και επιβεβαιώνεται από την τροπολογία που προώθησε προχτές στη Βουλή ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Κ. Σφυρίου σχετικά με τις συντάξεις του ΝΑΤ.Με την τροπολογία αυτή η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έκανε ολοφάνερη την πρόθεσή της όχι μόνο να μην ικανοποιήσει κανένα αίτημα των ναυτεργατών εν ενεργεία και συνταξιούχων, αλλά να μην υλοποιήσει καν τις "αναιμικές" δεσμεύσεις που ανέλαβε η ίδια μετά την 4ήμερη απεργία των ναυτεργατών το περασμένο καλοκαίρι.

Συγκεκριμένα στην τροπολογία που προώθησε ο υπουργός Εμπορικής ΝαυτιλίαςΚ. Σφυρίου, σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, αναφέρεται ότι καμιά σύνταξη δε θα είναι κάτω από το 55% του βασικού μισθού των εν ενεργεία με βάση, όμως, τη συλλογική σύμβαση εργασίας του 1995!

Αυτό σημαίνει ότι με τη νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που θα υπογραφεί για το 1996, το 55% δε θα ισχύει αλλά θα είναι μικρότερο, με ορατό τον κίνδυνο οι συντάξεις να επανέλθουν στα παλιά επίπεδα!

Μάλιστα στην ειδική έκθεση της τροπολογίας για το οικονομικό κόστος της προτεινόμενης ρύθμισης, περιέχεται η εξής "πονηρή" διατύπωση: "Από τις διατάξεις της πιο πάνω τροπολογίας προκαλείται δαπάνη σε βάρος του προϋπολογισμού του ΝΑΤ, ποσού 4.236.000. 000 περίπου, κατά το έτος 1996, η οποία μετά την πρώτη οκταετία θα ανέλθει στο ποσό των 5.040.000.000 σε ετήσια βάση από την αναπροσαρμογή των συντάξεων των ναυτικών σε ποσοστό 55% του συντάξιμου μισθού".Σχετικά με τη σκόπιμα ασαφή παραπάνω διατύπωση, συνδικαλιστές δήλωναν χτες την υπόνοια ότι πιθανά οι συγγραφείς της να εννοούν πως από τη μέρα που θα δοθεί η αύξηση και για μια οκταετία δε θα γίνει αναπροσαρμογή στις συντάξεις των ναυτικών! Επιπλέον αναφέρεται στην ειδική έκθεση, ότι η δαπάνη, δηλαδή το 55% που ουσιαστικά θα είναι πολύ λιγότερο, θα καλυφθεί από τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του ΝΑΤ, χωρίς αύξηση της κρατικής επιχορήγησης!

Ωστόσο κατά τη χτεσινή καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, προσπάθησε να θολώσει τα νερά, αναφέροντας ότι η τροπολογία κατοχυρώνει το ύψος των συντάξεων στο 55% των συλλογικών συμβάσεων. Σε ερώτηση, εξάλλου, ναυτιλιακού συντάκτη γιατί δε συμπεριλαμβάνεται στην τροπολογία η τελευταία απόφαση του ΔΣ του ΝΑΤ ότι το 55% θα πρέπει να είναι το ελάχιστο της εκάστοτε συλλογικής σύμβασης των ακτοπλοϊκών - όπως εξάλλου είχε δεσμευθεί ότι θα πράξει η κυβέρνηση - απάντησε ότι αυτό που περιελήφθη στη διάταξη νόμου, είναι αυτό που συμφωνήθηκε από την επιτροπή η οποία επεξεργάστηκε το όλο θέμα!!! Πουθενά όμως το πόρισμα της επιτροπής που μελέτησε το θέμα των συντάξεων, δεν αναφέρει αυτά που προβλέπει η τροπολογία του ΥΕΝ. Αντίθετα σημειώνει ότι κάτω από ορισμένες προϋποθέσειςοι συντάξεις θα πρέπει σε εύλογο χρονικό διάστημα να φτάσουν το 80%!

  • Αόριστα απάντησε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας στην ερώτηση ναυτιλιακού συντάκτη για το θέμα της εξάπλωσης της "μαύρης εργασίας" στο λιμάνι και στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη και για ποια μέτρα προτίθεται να πάρει το υπουργείο. Το κύριο ζήτημα, είπε, που έχει στην ευθύνη του το υπουργείο, είναι να γίνονται οι απαιτούμενοι έλεγχοι και πως δε γνωρίζει αλλά ελπίζει... αυτοί οι έλεγχοι να δρουν αποτρεπτικά στο μέλλον, όσον αφορά τη "μαύρη εργασία".
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΓΣΕΕ - ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ
Πολλά λόγια και... φτώχεια

Ο πρωθυπουργός, αντί για λύσεις στα οξυμένα προβλήματα των εργαζομένων, ανήγγειλε την έναρξη "κοινωνικού διαλόγου", με στόχο μια "εθνική συμφωνία"... Επιτροπή για το θέμα των συντάξεων!

Τη "δέσμευση" της κυβέρνησης ότι τα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίσουν οι εργαζόμενοι, οι συνταξιούχοι και οι άνεργοι, θα... συζητηθούν,... απέσπασαν από τον Κ. Σημίτη και την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, τα μέλη του προεδρείου της ΓΣΕΕ που συναντήθηκαν χτες το μεσημέρι με τον πρωθυπουργό.

Συγκεκριμένα, ο πρωθυπουργός απάντησε στο αίτημα της ΓΣΕΕ για επανασύνδεση των συντάξεων με το 80% του μεροκάματου ανειδίκευτου εργάτη,ότι θα συσταθεί μεικτή... επιτροπή, κυβέρνησης, ΓΣΕΕ, συνταξιούχων, για να μελετήσει το θέμα, ώστε να παρθούν αποφάσεις μέχρι το τέλος του Ιούνη,επιβεβαιώνοντας τη ρήση πως όταν δε θέλεις να λύσεις ένα πρόβλημα, το παραπέμπεις σε μια επιτροπή.

Σχετικά με την ανεργία - για την οποία ο Ε. Γιαννόπουλος δήλωσε αμέσως μετά ότι η κυβέρνηση πιστεύει πως θα τη μειώσει κατά 2% το 1996 με τα μέτρα που θα... πάρει - ο πρωθυπουργός είπε ότι θα συνεδριάσει η Κυβερνητική Επιτροπή ώστε να προωθηθεί νομοσχέδιο μέσα στους επόμενους δυο μήνες. Συζήτηση θα γίνει ακόμα ανάμεσα σε κυβέρνηση, ΣΕΒ, ΓΣΕΕ και ΟΑΕΔ,για τη διαμόρφωση μέτρων που θα συνοδεύουν τις αναδιαρθρώσεις στην οικονομία.

Ο Κ. Σημίτης,πάντως, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι το "πιο σημαντικό" είναι "η έναρξη ευρύτατου διαλόγου ανάμεσα σε εργαζόμενους, εργοδότες κυβέρνηση, με στόχο μια κοινωνική συμφωνία". Πρόσθεσε, επίσης, ότι η κυβέρνηση θα συμφωνήσει "σε όσα προκύψουν από ένα διάλογο, ο οποίος θα πραγματοποιηθεί και θα ξεκινήσει από τώρα"... Αυτό το σημείο των δηλώσεών του είναι που προβλήθηκε και περισσότερο στις κυβερνητικές ανακοινώσεις που ακολούθησαν.

Κατά τη συζήτηση, ο Κ. Σημίτης είπε ότι θα συζητήσει με τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας το "κύριο ζήτημα" αντίθεσης της ΓΣΕΕ με το νομοσχέδιο για "τον εκσυγχρονισμό των ΔΕΚΟ", που είναι το άρθρο 2, παρ. 2, για τις αρμοδιότητες του υπουργού και ότι γενικά δέχεται τη γνωμοδότηση της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής. Σχετικά με τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, είπε ότι η κυβέρνηση δε θέλει να παρεμβαίνει.

Στο περιθώριο της συνάντησης αναφέρθηκε από τον υπουργό Εργασίας - χωρίς όμως να ανακοινωθεί επίσημα - ότι θα αυξηθούν τα επιδόματα ανεργίας 10% από 1.7.96 και 10% από 1.7.97.

Ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ, Γ. Μαυρίκος,ανάμεσα σε άλλα, τόνισε στον πρωθυπουργό ότι πρέπει άμεσα να γίνει δεκτό το αίτημα για τις συντάξεις και να μην παραπεμφθεί το θέμα σε επιτροπές. Σημείωσε, επίσης, ότι τόσο η κυβέρνηση της ΝΔ, όσο και του ΠΑΣΟΚ ακολουθούν την ίδια πολιτική, αλλά οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να "τρώνε σύγκλιση", ενώ για την ανεργία επισήμανε ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να καταπολεμήσει τον "καρκίνο με ασπιρίνες". Τόνισε ακόμα ότι πρέπει να αυξηθεί το επίδομα ανεργίας στις 4.612 δραχμές.

Ο Γ. Μαυρίκος,μετά τη συνάντηση, δήλωσε: "Η κυβέρνηση που απλόχερα απευθύνει τα "ναι" και τα "γιες" σε άλλες περιπτώσεις, σήμερα στους εργαζόμενους είπε ένα μεγάλο "όχι" σε δίκαια και υπερώριμα αιτήματα και αρκέστηκε σε αόριστες και ανέξοδες υποσχέσεις. Καλούμε τους εργατοϋπαλλήλους να αντισταθούν και να αγωνιστούν ενωμένοι για τη λύση των οξυμένων προβλημάτων της εργατικής τάξης".

Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ, Χρ. Πρωτόπαππας,σημείωσε ότι "κάποιες τοποθετήσεις και παρεμβάσεις δείχνουν ότι κάποια θέματα προχωρούν. Αυτό το θεωρώ θετικό. Ομως, αν οι εξελίξεις είναι ικανοποιητικές ή όχι, θα κριθεί από τις ίδιες τις πράξεις"...

Στη Βουλή η τραγωδία του "Σιν Φέιθ"

Ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ, Γερ. Αραβανή

Την πρόσφατη τραγωδία του ναυαγίου του "Σιν Φέιθ" και το χαμό των 18 ναυτικών, στα θαλάσσια στενά της Κίνας και της Ταϊβάν, έφερε στη Βουλή ο βουλευτής του ΚΚΕ Γερ. Αραβανής,με επίκαιρη ερώτησή του προς τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας.

Η ερώτηση αφορά στο γιατί μέχρι σήμερα δεν έχουν παρθεί κάποια μέτρα, ώστε να μπει φραγμός στην ασυδοσία των πλοιοκτητών, που, με μοναδικό σκοπό το υπερκέρδος, βάζουν στα υπέργηρα πλοία τους σημαίες ευκαιρίας και προσλαμβάνουν χαμηλόμισθους αλλοδαπούς, με μικρή εμπειρία, αλλά και Ελληνες συνταξιούχους, που, λόγω των χαμηλών συντάξεων, αναγκάζονται να ταξιδεύουν, παραβιάζοντας τόσο την ελληνική νομοθεσία όσο και μια σειρά διεθνών συμβάσεων. Επίσης, ρωτάται ο υπουργός ποια μέτρα προτίθεται να πάρει προς αυτή την κατεύθυνση και πότε θα προχωρήσει στην αναδιοργάνωση του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ), σύμφωνα με τις προτάσεις των ναυτεργατικών συνδικαλιστικών οργανώσεων;

Ο βουλευτής του ΚΚΕ τονίζει ακόμα: "Το 23χρονο πλοίο είχε σημαία ευκαιρίας και ήταν φορτωμένο σιδηρομετάλλευμα, φορτίο ιδιαίτερα επικίνδυνο για πλοία τόσο γερασμένα. Αλλωστε, και ο μεγάλος αριθμός του πληρώματος για το μέγεθος του πλοίου είναι χαρακτηριστικός των αβαριών του "Σιν Φέιθ", που για να αντιμετωπιστούν είχαν ανάγκη από χέρια. Επιπλέον το γεγονός ότι ο αγνοούμενος καπετάνιος ήταν ήδη συνταξιούχος και η ανάγκη τον έκανε να ξαναμπαρκάρει ως φτηνό πλήρωμα και ο ασυρματιστής του πλοίου ήταν αλλοδαπός, του οποίου ούτε η χώρα προέλευσης δεν αναφέρεται στα επίσημα δελτία, είναι στοιχεία που περιγράφουν τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε το ναυάγιο".

Από την τελευταία κινητοποίηση των εν ενεργεία και συνταξιούχων

Από την τελευταία κινητοποίηση των εν ενεργεία και συνταξιούχων ναυτεργατών, με κύριο αίτημα την αύξηση των συντάξεων



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ