ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 29 Δεκέμβρη 2017
Σελ. /28
ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Νέες αποφάσεις ενίσχυσης των μονοπωλιακών ομίλων στην Ενέργεια

Επιταχύνεται η «απελευθέρωση» της αγοράς Ενέργειας και τίθενται στόχοι που πριμοδοτούν την κερδοφορία των επενδύσεων στις Ανανεώσιμες Πηγές

Η πορεία της «απελευθέρωσης» της αγοράς Ενέργειας και στην Ελλάδα απέδειξε ότι το ρεύμα δεν γίνεται πιο φτηνό για το λαό και ότι, αντίθετα, η ενεργειακή φτώχεια μεγαλώνει

Eurokinissi

Η πορεία της «απελευθέρωσης» της αγοράς Ενέργειας και στην Ελλάδα απέδειξε ότι το ρεύμα δεν γίνεται πιο φτηνό για το λαό και ότι, αντίθετα, η ενεργειακή φτώχεια μεγαλώνει
Την άρση των όποιων περιορισμών αντιμετωπίζουν ακόμα στη δραστηριότητά τους οι όμιλοι στον κλάδο της Ενέργειας, την ενίσχυση της ενιαίας αγοράς ηλεκτρισμού, με στόχο τη διευκόλυνση του διασυνοριακού εμπορίου ηλεκτρικής ενέργειας και την ακόμα μεγαλύτερη ενίσχυση του μεριδίου των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο συνολικό «ενεργειακό μείγμα της ΕΕ» προβλέπουν οι αποφάσεις του Συμβουλίου των υπουργών Ενέργειας της ΕΕ στις 18 και 19 Δεκέμβρη.

Ειδικότερα, το Συμβούλιο ασχολήθηκε και εξέδωσε βασικές κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με την πορεία της Ενεργειακής Ενωσης, τις ΑΠΕ και την επέκταση χρήσης τους στις μεταφορές και πιο ειδικά ζητήματα, που αφορούν την εσωτερική αγορά ηλεκτρισμού και το εμπόριο ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ παραγωγών, προμηθευτών και καταναλωτών στα διάφορα κράτη - μέλη.

Το στοιχείο που ξεχωρίζει από την απόφαση για την Ενεργειακή Ενωση, είναι η πρόταση για ελεύθερο καθορισμό των τιμών ηλεκτρικού ρεύματος από τους προμηθευτές, δίχως κανέναν περιορισμό και κρατική παρέμβαση, αφού, όπως αναφέρεται σχετικά, μια τέτοια ρύθμιση «θα περιορίσει τις στρεβλώσεις, θα δώσει ώθηση στον ανταγωνισμό και θα οδηγήσει σε μείωση των τιμών». Βέβαια, όπως έχει δείξει και η εμπειρία από την έως τώρα πορεία της «απελευθέρωσης», το ακριβώς αντίθετο συμβαίνει, παρά το γεγονός μάλιστα ότι στην Ελλάδα βασικός παραγωγός και προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας παραμένει η ΔΕΗ ΑΕ, μια μετοχική εταιρεία με ισχυρή συμμετοχή του κράτους.


Eurokinissi

Η πρόταση περιορίζει στο ελάχιστο την παρέμβαση των κρατικών αρχών στο ζήτημα τιμολόγησης ενεργειακών αγαθών, αφού, όπως αναφέρεται, τα κράτη θα μπορούν να ρυθμίζουν τις τιμές μόνο για προσωρινό χρονικό διάστημα και μόνο για την αντιμετώπιση περιπτώσεων ακραίας φτώχειας.

Με περισσή υποκρισία, ο προεδρεύων στο Συμβούλιο, Κάντρι Σίμσον, υπουργός Οικονομικών Υποθέσεων και Υποδομών της Εσθονίας, δήλωσε ότι κύρια προτεραιότητα της νομοθεσίας που προωθείται είναι «μια ανταγωνιστική αγορά που θα διασφαλίζει την προσιτή ηλεκτρική ενέργεια για όλους, αλλά θα δώσουμε επίσης στις κυβερνήσεις τη δυνατότητα να βοηθήσουν σε περιπτώσεις ανάγκης».

Κύριος στόχος η προστασία των επενδυτών

Φυσικά, το κύριο μέλημα της ΕΕ και των κυβερνήσεων στα κράτη - μέλη δεν είναι η διασφάλιση Ενέργειας «για όλους», αλλά η προστασία και ενίσχυση των κερδών των ομίλων του χώρου της Ενέργειας, μέσα από την παραπέρα απελευθέρωση της αγοράς και τη διασύνδεση των δικτύων, που θα δώσει τη δυνατότητα σε ενεργειακά μονοπώλια της ΕΕ να δοκιμάσουν την τύχη τους σε διαφορετικά κράτη - μέλη, πουλώντας Ενέργεια που παράγεται πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα από τον τόπο που καταναλώνεται. Συντελεστής σ' αυτήν την εξίσωση είναι βέβαια και οι ανάγκες των μονοπωλίων σε άλλους κλάδους της οικονομίας, για τους οποίους η Ενέργεια αποτελεί βασικό στοιχείο των εισροών τους.


Είναι χαρακτηριστική η επισήμανση που κάνει η Οδηγία του Συμβουλίου της Ευρώπης - την οποία εξέτασε και υιοθέτησε το Συμβούλιο υπουργών Ενέργειας - σύμφωνα με την οποία, «στόχοι της εσωτερικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία υλοποιείται σταδιακά σε ολόκληρη την Ενωση από το 1999, με την οργάνωση ανταγωνιστικών διασυνοριακών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας, είναι η παροχή πραγματικών επιλογών σε όλους τους καταναλωτές της Ευρωπαϊκής Ενωσης, είτε είναι πολίτες είτε επιχειρήσεις, η παροχή νέων επιχειρηματικών ευκαιριών, ανταγωνιστικών τιμών, αποτελεσματικών επενδυτικών μηνυμάτων και να ενισχυθούν ταυτόχρονα η ασφάλεια του εφοδιασμού και η αειφορία».

Στην απόφαση του Συμβουλίου υπουργών Ενέργειας επισημαίνεται ότι στη μελλοντική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, οι προμηθευτές της θα μπορούν να καθορίζουν ελεύθερα τις τιμές και τα κράτη - μέλη θα είναι σε θέση να παρεμβαίνουν προσωρινά στις τιμές για να «βοηθήσουν» και να προστατεύσουν τους «ευάλωτους» οικιακούς καταναλωτές. Προβλέπουν δηλαδή ότι η ενεργειακή φτώχεια θα διευρυνθεί και αναγορεύουν το κράτος σε «τροχονόμο» των ψευτοπαροχών, με τις οποίες χιλιάδες λαϊκά νοικοκυριά θα μετεωρίζονται διαρκώς ένα σκαλοπάτι πάνω από την εξαθλίωση.

Παράλληλα, γίνεται ειδική αναφορά στην εγκατάσταση «έξυπνων μετρητών» και στην ανάγκη επέκτασης της χρήσης τους, ενώ για τις «ενεργειακές κοινότητες», τις οποίες προωθεί και στην Ελλάδα η κυβέρνηση με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση, επισημαίνουν τον σημαντικό ρόλο που αποκτούν στην επόμενη φάση της Ενεργειακής Ενωσης της ΕΕ.

Θυμίζουμε ότι οι «Ενεργειακές Κοινότητες», που προβάλλονται ως συνεταιριστική δράση στην Ενέργεια, αποτελούν στην πραγματικότητα σχήματα που ασκούν οικονομική δραστηριότητα στο έδαφος του καπιταλισμού. Υπόκεινται δηλαδή στους σιδερένιους νόμους του και σε πολλές εκδοχές τους αποτελούν μεγάλες επιχειρήσεις, με μετόχους ισχυρούς μονοπωλιακούς ομίλους.

Αναφορικά με το ζήτημα της πλήρους «απελευθέρωσης» του διασυνοριακού εμπορίου, η πρόταση του Συμβουλίου επισημαίνει την ανάγκη «άρσης των εναπομενόντων εμποδίων για την ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας» μέσω της «εξάλειψης των υφιστάμενων προβλημάτων των κατακερματισμένων εθνικών αγορών, οι οποίες συχνά εξακολουθούν να χαρακτηρίζονται από υψηλό βαθμό ρυθμιστικών παρεμβάσεων. Οι παρεμβάσεις αυτές οδηγούν σε εμπόδια στην πώληση ηλεκτρικής ενέργειας, όπως επίσης και σε υψηλότερο κόστος σε σύγκριση με λύσεις που βασίζονται στη διασυνοριακή συνεργασία και σε αρχές βασιζόμενες στην αγορά»...

Υψηλοί στόχοι για τις ΑΠΕ

Η συμφωνία των υπουργών Ενέργειας θέτει υψηλούς στόχους για το επόμενο διάστημα και σε ό,τι αφορά τις Ανανεώσιμες Πηγές, ώστε μέχρι το 2030 να έχει αυξηθεί η συμμετοχή τους στο συνολικό ενεργειακό μείγμα τουλάχιστον στο 27%. Η πρόταση καλύπτει τη βιοενέργεια, τις μεταφορές, την ηλεκτρική ενέργεια, τη θέρμανση και την ψύξη, ενώ προχωρά σε απλούστευση των διαδικασιών για την εγκατάσταση μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας μικρής κλίμακας και αυτοπαραγωγής.

Τα κράτη - μέλη θα υποβάλλουν προσχέδια, τελικά σχέδια και εκθέσεις προόδου προς την Επιτροπή, η οποία θα τα αξιολογεί και θα δίνει δικές της κατευθύνσεις σε περίπτωση που θα κρίνει ότι δεν ακολουθούν τις κατευθύνσεις που έχουν δοθεί. Εάν μία χώρα πέσει κάτω από τα επίπεδα που έχουν τεθεί για το 2020, θα υποχρεωθεί να λάβει πρόσθετα μέτρα εντός ενός έτους για να καλύψει αυτό το κενό και αυτό θα είναι το γενικό πνεύμα που θα ακολουθεί τον «έλεγχο προόδου» των κρατών - μελών.

Σε σχέση με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας για θέρμανση και ψύξη, προτείνεται τα κράτη - μέλη να υιοθετήσουν μέτρα ώστε κάθε χρόνο να αυξάνονται τα ποσοστά χρήσης Ενέργειας παραγόμενης από ΑΠΕ κατά 1 ποσοστιαία μονάδα. Στον τομέα των μεταφορών, ο στόχος των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για το 2030 καθορίζεται σε 14% για κάθε κράτος - μέλος και υπάρχει ένας επιμέρους στόχος 3% για τα βιοκαύσιμα νέας γενιάς.

Ειδικές ρυθμίσεις υπάρχουν επίσης για την ενίσχυση χρήσης «πράσινης ενέργειας» στις οδικές μεταφορές αλλά και στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Επίσης, σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις σε ΑΠΕ, το κείμενο του Συμβουλίου υιοθετεί σχετική πρόταση της Επιτροπής, η οποία προβλέπει σταθερότητα στην πολιτική επιδοτήσεων των επιχειρηματιών του χώρου, εμποδίζοντας «αναδρομικές αλλαγές στα καθεστώτα στήριξης».

Οπως γίνεται κατανοητό, το σύνολο των μέτρων που προβλέπονται από την παραπάνω απόφαση στοχεύουν στην απόλυτη στήριξη των ενεργειακών ομίλων, με βασικό μέλημα την ενίσχυση της «Πράσινης Ενέργειας», η οποία αναδεικνύεται ως ένα από τα βασικά πεδία ανταγωνισμού των ιμπεριαλιστικών κέντρων, με την ΕΕ να επιθυμεί, και να το δηλώνει, να αποκτήσει ηγετικό ρόλο.

Παράλληλα, σε ό,τι αφορά την εσωτερική αγορά, προχωρά με ταχείς ρυθμούς στην ενοποίηση των εθνικών αγορών, ώστε μεγάλοι προμηθευτές, αλλά και μεγάλοι καταναλωτές ρεύματος, να μπορούν να διαπραγματεύονται άμεσα τις τιμές ηλεκτρισμού δίχως την παραμικρή παρέμβαση από πλευράς κρατικών αρχών. Εννοείται ότι οι λαϊκές ανάγκες σε Ενέργεια θα συμπιεστούν ακόμα περισσότερο, όπως άλλωστε έγινε και σε άλλα κράτη - μέλη της ΕΕ, όπου η «απελευθέρωση» προχώρησε γρηγορότερα και οι συνέπειές της σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων είναι ακόμα πιο ορατές.


Φ. Κ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ