ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 29 Νοέμβρη 2019
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ» ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ
Να προχωρήσει άμεσα ο χαρακτηρισμός της ΠΥΡΚΑΛ ως ιστορικού τόπου

Να μην επεκταθούν τα ΕΛΠΕ στο χώρο της πρώην ΠΥΡΚΑΛ ζητά η «Λαϊκή Συσπείρωση» Ελευσίνας, τονίζοντας ότι η ΠΥΡΚΑΛ είναι κομμάτι της βιομηχανικής κληρονομιάς της Ελευσίνας και πρέπει να αξιοποιηθεί προς όφελος του λαού της πόλης.

Το θέμα της ΠΥΡΚΑΛ επανήλθε στην επικαιρότητα, όταν η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, σε συνέντευξη Τύπου που είχε παραχωρήσει, σημείωσε ότι «το θέμα της ΠΥΡΚΑΛ θα επανέλθει πολύ γρήγορα στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων». Χρειάζεται να υπενθυμίσουμε ότι η ΠΥΡΚΑΛ πωλήθηκε στα ΕΛΠΕ το 2017 από την τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Για το θέμα της ΠΥΡΚΑΛ είχε συνεδριάσει το ΚΣΝΜ και τον Ιούνη του 2019 εισηγήθηκε να κηρυχθεί η ΠΥΡΚΑΛ ιστορικός τόπος και διατηρητέα τα 12 από τα 134 κτίριά της. Η πρώην υπουργός Πολιτισμού Μ. Ζορμπά υπέγραψε την απόφαση παραμονή των εκλογών, αλλά δεν δημοσιεύτηκε ποτέ στην «Εφημερίδα της κυβερνήσεως», καθώς μεσολάβησαν οι εκλογές. Μάλιστα, πριν από 3 μέρες, η Λ. Μενδώνη στη Βουλή ανάφερε ότι τα ΕΛΠΕ (νέος ιδιοκτήτης της ΠΥΡΚΑΛ) κατέθεσαν ένσταση κατά της κήρυξης του χώρου σε ιστορικού τόπου.

Τις διαχρονικές ευθύνες της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ αναδεικνύει στην ανακοίνωσή της η «Λαϊκή Συσπείρωση» Ελευσίνας, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Η ξεκάθαρη μεθόδευση για τον μη χαρακτηρισμό της ΠΥΡΚΑΛ σε ιστορικού τόπου από τη νέα κυβέρνηση της ΝΔ είναι ξεκάθαρο ότι συσχετίζεται άμεσα με τα συμφέροντα των ΕΛΠΕ. Είναι ηλίου φαεινότερο ότι προσπαθούν να επαναφέρουν τη συμφωνία με την προηγούμενη δημοτική αρχή που στηρίχτηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ, στην οποία γινόταν πρόταση για παραχώρηση στον δήμο κάποιων στρεμμάτων στο βόρειο τμήμα της ΠΥΡΚΑΛ, για μόλις 10 χρόνια και τα οποία θα καθαρίζονταν από όλα τα υφιστάμενα κτίρια, για να επιστρέφονταν έπειτα ξανά στην εταιρεία! Ταυτόχρονα, όλος ο υπόλοιπος χώρος θα αξιοποιούνταν από τα ΕΛΠΕ ως χώρος "βιομηχανικής χρήσης μικρής και μεσαίας όχλησης", ξεκάθαρη επέκταση δηλαδή της λειτουργίας των διυλιστηρίων! Θέλουν να φτάσουν δίπλα στα σπίτια μας, δίπλα στο μπλόκο, τα φουγάρα τους να "ακουμπήσουν" τις εργατικές κατοικίες. Τεράστια ευθύνη βέβαια για την κατάσταση αυτή έχουν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις, οι οποίες παρέδωσαν ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια της πόλης στα ΕΛΠΕ».

Συνεχίζοντας, η ανακοίνωση αναφέρει: «Μπροστά στην κερδοφορία τους τα ΕΛΠΕ, αλλά και όλοι οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι δεν σταματούν πουθενά! Είναι πρόθυμοι να καταστρέψουν κτίρια πολύ μεγάλης βιομηχανικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Είναι πρόθυμοι να αλλοιώσουν ανεπανόρθωτα έναν τόπο ιστορικής μνήμης για την πόλη την Ελευσίνας, έναν τόπο που οι οικογένειες της Ελευσίνας θρήνησαν θύματα σε εργατικά ατυχήματα. Για να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντά τους, συνεχίζουν να θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των πολιτών, αφού σε περίπτωση γενικευμένου βιομηχανικού ατυχήματος δεν υπάρχουν οι αναγκαίες νεκρές ζώνες μεταξύ των βιομηχανιών και του οικιστικού συνόλου, ενώ ταυτόχρονα μεθοδεύουν τη δημιουργία αγωγού μεταφοράς καυσίμων, ο οποίος θα περνάει κάτω από την πόλη και θα ενώνει τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ σε Ελευσίνα και Ασπρόπυργο».

Καλεί το λαό της Ελευσίνας να απαιτήσει:

«Να διατηρηθεί ως έχει η απόφαση της Επιτροπής Νεωτέρων Μνημείων και να προχωρήσει άμεσα ο χαρακτηρισμός της ΠΥΡΚΑΛ ως ιστορικού τόπου.

Να αποτελεί η ΠΥΡΚΑΛ "νεκρή ζώνη" μεταξύ της Ελευσίνας και των εγκαταστάσεων του διυλιστηρίου των ΕΛΠΕ.

Να δοθεί ο χώρος της ΠΥΡΚΑΛ στο λαό της Ελευσίνας για την κάλυψη των αναγκών του σε πράσινο και για την πρόσβασή του στο παραλιακό μέτωπο.

Να προχωρήσει η αποτύπωση των τεράστιων κτιριακών αποθεμάτων που βρίσκονται μέσα στο χώρο της ΠΥΡΚΑΛ και αποτελούν σημαντικότατη αρχιτεκτονική και βιομηχανική κληρονομιά για την πόλη της Ελευσίνας.

Καμία επέκταση των ΕΛΠΕ μέσα στην έκταση της ΠΥΡΚΑΛ.

Καμία σκέψη για τη δημιουργία αγωγού μεταφοράς καυσίμων που θα διέρχεται μέσα από την πόλη».

ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Οι ταινίες της βδομάδας

Οι Σκιές του Μπρούκλιν
Οι Σκιές του Μπρούκλιν
Motherless Brooklyn / Οι Σκιές του Μπρούκλιν (2019), Edward Norton

Ο Εντουαρντ Νόρτον επιστρέφει ως σκηνοθέτης, σεναριογράφος, παραγωγός και πρωταγωνιστής 19 χρόνια μετά την πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα, και πραγματικά μας εκπλήσσει. Το σενάριό του στηρίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Τζόναθαν Λέθεμ, που διαδραματίζεται στην Αμερική της δεκαετίας του '90. Ο Νόρτον, όμως, γυρίζει πίσω στο χρόνο στη δεκαετία του '50 και προεκτείνει το περιεχόμενο του, στηριζόμενος σε αληθινά πρόσωπα και γεγονότα που σημάδεψαν τη Νέα Υόρκη εκείνης της εποχής.

Συνοπτικά η υπόθεση περιγράφει έναν ντετέκτιβ που γίνεται μάρτυρας στο φόνο του αφεντικού του και προσπαθώντας να διαλευκάνει την υπόθεση, συναντά τα συμφέροντα που κρύβονται πίσω από την ολοσχερή κατεδάφιση των φτωχογειτονιών της πόλης, ώστε να εξυπηρετηθεί η ανανέωση των αστικών περιοχών και να γίνουν οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, οι σήραγγες και οι γέφυρες που διαμόρφωσαν τη σημερινή Νέα Υόρκη.

Ο Νόρτον φτιάχνει μια πραγματικά υπεροχή νουάρ ταινία αφηγούμενος μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία, που παρότι έχει τη μορφή του μυστηρίου, θίγει ένα βαθιά κοινωνικό ζήτημα σε περιεχόμενο: Το ουσιώδες ζήτημα της λαϊκής κατοικίας, όπου τα συμφέροντα των μεγαλοαστών είναι πέρα και πάνω από τα συμφέροντα της εργατικής και των φτωχών μειονοτήτων. Ο Νόρτον κάνει πολλές υπερβάσεις στο περιεχόμενο του νουάρ, με πρώτη και σημαντικότερη ότι τοποθετεί ως κεντρικό του ηρώα, Λάιονελ Εσρογκ, έναν ντετέκτιβ με σύνδρομο Τουρέτ (πολλαπλά τικ και αίσθημα παρορμητικού χαρακτήρα). Αυτό δίνει μια ξεχωριστή υφή στην ιστορία, αφού σπάει το κλασικό πρότυπο του σκληροτράχηλου ντετέκτιβ του νουάρ, προσθέτοντας αρκετές πινελιές χιούμορ στο σενάριο.

Η Ανιές Βάρντα σε νεαρή ηλικία
Η Ανιές Βάρντα σε νεαρή ηλικία
Ο Νόρτον δούλευε αυτήν την ταινία στο μυαλό του για 20 ολόκληρα χρόνια, έχοντας προσωπικά βιώματα, αφού ο παππούς του, James Rouse, ήταν υπέρμαχος της προσιτής στέγασης σε όλους και της διαμόρφωσής της με βάση τις ανθρώπινες ανάγκες, και συνάμα μεγάλος πολέμιος του «αυτοκράτορα» του πολεοδομικού σχεδιασμού της Ν. Υόρκης, Robert Moses, που στην ταινία αναφέρεται ως Μόουζες Ράντολφ. Ο Μόουζες με δόλιους τρόπους οδήγησε τις φτωχές συνοικίες στην πλήρη υποβάθμιση, ώστε να εκδιωχθούν μαζικά οι κάτοικοι, χωρίς κανένα σχεδιασμό μετεγκατάστασης και να κατασχεθούν οι περιουσίες τους από το Δημόσιο και τους μεγαλοεργολάβους. Στην ταινία αναφέρονται οι ακτιβίστικες επιτροπές κατοίκων και δικηγόρων της εποχής.

Η σκηνοθεσία του Νόρτον είναι μεν ακαδημαϊκή, αλλά υπέροχα προσαρμοσμένη στους ρυθμούς της πλοκής και απόλυτα δεμένη με τη μουσική, που παίζει ιδιαίτερα σημαίνοντα ρόλο. Ανατρέχοντας στις φτωχογειτονιές των μαύρων, διατρέχει την τζαζ κουλτούρα της εποχής όπου τα τζαζ κλαμπ είχαν τεράστια σημασία και οι μουσικοί της εποχής ήταν σχεδόν μυθικοί. Το σάουντρακ πλαισιώνει εκτός από τον σπουδαίο Wynton Marsalis, που παραπέμπει στον Miles Davis, και o Thom Yorke, ψυχή των Radiohead. Μεγάλα ονόματα του Χόλιγουντ πλαισιώνουν το καστ, ανάμεσα τους ο Μπρους Γουίλις, η Τσέρι Τζόουνς, ο Γουίλεμ Νταφόε και ο Αλεκ Μπάλντγουιν και ο ίδιος ο Εντουαρντ Νόρτον, που δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό. Η φωτογραφία δεν υπολείπεται της σκηνοθεσίας και σκηνογραφικά επίσης βλέπουμε μια πολύ προσεγμένη παραγωγή με ακριβή αναπαράσταση των χώρων της εποχής. Ο Νόρτον κέρδισε το στοίχημα σε όλα τα επίπεδα.

Agnes by Varda / Η Ανιές με τα λόγια της Βαρντά ( 2019), Agnes Varda

Το δίωρο αυτό ντοκιμαντέρ είναι η τελευταία δημιουργία της πάντα ανήσυχης Ανιές Βαρντά, πριν φύγει από τη ζωή πλήρης ημερών και κινηματογραφικής δημιουργίας. Η Βαρντά μας αφηγείται σε πρώτο πρόσωπο σχεδόν ολόκληρη την καλλιτεχνική της πορεία, που περιλαμβάνει την τεράστια ομολογουμένως φιλμογραφία της, όπως και μια σειρά από Installations που την έκαναν γνωστή. Η γιαγιά της νουβέλ βαγκ μας αποχαιρετά με την επεξήγηση των τριών λέξεων που διαπέρασαν το έργο της: Εμπνευση, Δημιουργία, Διανομή. Η μαρτυρία της είναι αξιόλογη μεν, αλλά δεν απευθύνεται τόσο στο ευρύ κοινό όσο στον κινηματογραφικό κόσμο, αφού αποτελεί την παρακαταθήκη της για το πώς δημιουργούσε.


Π. Α.

Πρεμιέρα για «Το μυστικό της κοντέσσας Βαλέραινας»

Πρεμιέρα έκανε χτες η παράσταση «Το μυστικό της κοντέσσας Βαλέραινας» του Γρηγορίου Ξενόπουλου σε σκηνοθεσία Ρούλας Πατεράκη. Τον ομώνυμο ρόλο ερμηνεύει η Αιμιλία Υψηλάντη.

Στην πρεμιέρα παρευρέθηκαν ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας και ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του Κόμματος.

Η κοντέσσα Βαλέραινα, απόγονος αριστοκρατικής οικογένειας της Ζακύνθου, κρατά επτασφράγιστο το μυστικό της οικογένειας, που εδώ και πολλές δεκαετίες πηγαίνει από γενιά σε γενιά, από μάνα σε νύφη, κόρη (πάντα στις γυναίκες) και που γι' αυτό το μυστικό δίνουν όρκο σιωπής. Ομως, οι καιροί αλλάζουν. Κι όταν η οικονομική κρίση θα χτυπήσει την οικογένειά της, η κοντέσσα θα πρέπει να αποφασίσει αν θα ξεπουλήσει σε τιμή που σώζει το σπιτικό της το μεγάλο μυστικό...

Μέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή στις 21.00, Σάββατο στις 19.00 και τις 21.15 και Κυριακή στις 19.00.

Παίζουν ακόμα οι Χρύσανθος Παύλου, Ευανθία Κουρμούλη, Τασία Σοφιανίδου, Ευθύμης Μπαλαγιάννης και Νικόλας Παπαευθυμίου.

Ο Δ. Κουτσούμπας και ο Ν. Σοφιανός με την Αιμιλία Υψηλάντη
Ο Δ. Κουτσούμπας και ο Ν. Σοφιανός με την Αιμιλία Υψηλάντη
«Εφυγε» από τη ζωή ο Γιάννης Καραβίδας

Πέθανε σε ηλικία 85 ετών ο ποιητής, δοκιμιογράφος και πρώην πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών Γιάννης Καραβίδας, μέλος της Κομματικής Οργάνωσης Λογοτεχνών.

Η κηδεία του θα γίνει σήμερα Παρασκευή 29 Νοέμβρη στις 15.00 στο νεκροταφείο της Αργυρούπολης. Η ΚΟΒ Λογοτεχνών εκφράζει τα συλλυπητήριά της στην οικογένειά του.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ