ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 29 Γενάρη 2022 - Κυριακή 30 Γενάρη 2022
Σελ. /40
Το αίσχος της ιδιωτικοποίησης των οδικών αξόνων

Με αφορμή τον εφιάλτη που έζησαν χιλιάδες στην Αττική Οδό

Η Αττική Οδός, όπου παγιδεύτηκαν πάνω από 3.000 άνθρωποι

Lazaros_Koukorikos

Η Αττική Οδός, όπου παγιδεύτηκαν πάνω από 3.000 άνθρωποι
Συνεχίζεται το μπαλάκι των ευθυνών για τις αιτίες της πρωτοφανούς ταλαιπωρίας στην Αττική Οδό, που έθεσε σε κίνδυνο τις ζωές χιλιάδων ανθρώπων, με συμμετοχή σε αυτό το κακοστημένο θέατρο του παραλόγου από την κυβέρνηση της ΝΔ, την παραχωρησιούχο εταιρεία και τον ΣΥΡΙΖΑ. Μέχρι το βράδυ της Πέμπτης συνεχίζονταν ο καθαρισμός του δρόμου και η παραλαβή των αυτοκινήτων από τους ιδιοκτήτες τους, κυβέρνηση και εταιρεία επιχειρούσαν να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις με την αποζημίωση των 2.000 ευρώ, ενώ το φως της δημοσιότητας έβλεπαν λεπτομέρειες του απίστευτου αλαλούμ που όλες οι πλευρές σκόπιμα επιχειρούσαν να αποδώσουν σε κακούς χειρισμούς...

Ο εγκλωβισμός στην Αττική Οδό όμως είναι η κορυφή του παγόβουνου της διαχρονικής επικίνδυνης πολιτικής που παραδίδει το συγκοινωνιακό δίκτυο στους επιχειρηματικούς ομίλους. Είναι η πολιτική της ιδιωτικοποίησης για να αυξάνουν τα κέρδη τους οι όμιλοι από την εκμετάλλευση των διοδίων, ενώ απαλλάσσει το κράτος ακόμα και από τη στοιχειώδη υποχρέωση (και το κόστος) να διατηρεί το δίκτυο ασφαλές για όλους. Οπως και στους εθνικούς οδικούς άξονες, που τους χρυσοπληρώνει ο λαός, έτσι και στην Αττική Οδό η ασφαλής διέλευση εξαρτάται από τους επιχειρηματικούς ομίλους, που υποσχέθηκαν να κρατήσουν ανοιχτό τον δρόμο αλλά δεν το έκαναν.

Τέσσερις μέρες έκανε να καθαρίσει από αυτοκίνητα η Αττική Οδός

SOTIRIS_DIMI

Τέσσερις μέρες έκανε να καθαρίσει από αυτοκίνητα η Αττική Οδός
Πρόκειται για τους ίδιους ομίλους που από 1/1/2022 αύξησαν τα διόδια σε απόλυτη συμφωνία με τις κυβερνήσεις (συμβάσεις), που στα χρόνια αυτά της πανδημίας εισέπραξαν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ από την τσέπη του ελληνικού λαού ως «διαφυγόντα κέρδη» από τη μείωση της κυκλοφορίας. Αυτοί που εισπράττουν δισεκατομμύρια από τα διόδια, τα «πακέτα», τις ρήτρες των συμβάσεων και τις φορολογικές διευκολύνσεις διαχρονικά των κυβερνήσεων. Πρόκειται για τους ομίλους που σε πολλούς οδικούς άξονες δεν έχουν κατασκευάσει αντιπλημμυρικά και άλλα συνοδά έργα, εξαιτίας του μεγάλου κόστους, με αποτέλεσμα να πλημμυρίζουν περιοχές που γειτνιάζουν με τους δρόμους αυτούς.

Η παράδοση των οδικών δικτύων στα επιχειρηματικά συμφέροντα έχει την υπογραφή όλων διαχρονικά των κυβερνήσεων, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ, που τώρα τσακώνονται για τις ευθύνες πίσω από τον εγκλωβισμό των οδηγών στην Αττική Οδό ή για τα προβλήματα στους εθνικούς δρόμους. Μάλιστα, ο ένας έρχεται να προσθέσει στην αντιλαϊκή νομοθεσία του προηγούμενου, φτιάχνοντας ένα γαϊτανάκι από νόμους που θωρακίζουν τα συμφέροντα των ανάδοχων εταιρειών.

Για παράδειγμα, στο όνομα του «να ξεκολλήσουν τα έργα», ο ΣΥΡΙΖΑ απάλλαξε το 2016 τους κατασκευαστικούς ομίλους από συμβατικές τους υποχρεώσεις, όπως η εξασφάλιση της χρηματοδότησης για τα νέα έργα. Το κράτος ανέλαβε πλήρως την ευθύνη για τις όποιες καθυστερήσεις, αλλά και το κόστος επιπρόσθετης αποζημίωσης των ομίλων για «παραλείψεις» του Δημοσίου στην κατασκευή τους. Στη συνέχεια, μάλιστα, έδωσε διάφορα πακέτα κρατικής στήριξης ως «πανωπροίκια» για την επανέναρξη των έργων, όπως είχαν κάνει και στο παρελθόν οι ΝΔ - ΠΑΣΟΚ.

Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι τον Ιούλη του 2021 ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ από κοινού ψήφισαν στην Ολομέλεια της Βουλής την τροποποίηση της σύμβασης για τον οδικό άξονα Ε65, για τη συνέχιση του «χορού» δισεκατομμυρίων που έχουν στήσει στις πλάτες του λαού η μία κυβέρνηση μετά την άλλη, μπουκώνοντας τους κατασκευαστικούς ομίλους με τα «μεγάλα έργα» των οδικών αξόνων και «τρέχοντας» ταυτόχρονα στρατηγικές επιλογές της εγχώριας αστικής τάξης για Ελλάδα διαμετακομιστικό και ενεργειακό κόμβο, ενταγμένο στα διευρωπαϊκά δίκτυα της ΕΕ. Στην τροποποιημένη σύμβαση προβλέπονται μεταξύ άλλων ενισχυμένες ασφαλιστικές δικλίδες για την εξασφαλισμένη κερδοφορία των ομίλων, π.χ. κρατική επιδότηση αν υπάρχει κίνδυνος χαμηλής απόδοσης από την εκμετάλλευση, απαγόρευση κατασκευής και λειτουργίας «ανταγωνιστικών έργων», δηλαδή του υπόλοιπου οδικού δικτύου που καταρρέει, και, φυσικά, νέα διόδια.


ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΗΛΕΚΤΡΟΔΟΤΗΣΗΣ
Για 5 μέρες στο σκοτάδι και το κρύο!

Απαρχαιωμένο δίκτυο, έλλειψη προσωπικού στον ΔΕΔΔΗΕ αλλά και στους δήμους για τον καθαρισμό δρόμων κράτησαν χιλιάδες σπίτια στο σκοτάδι εν μέσω χιονιά

Μέχρι και τα ξημερώματα της Παρασκευής και για 5η μέρα, εκατοντάδες σπίτια βρίσκονταν στο σκοτάδι. Για την ακρίβεια, όσο περνούσαν οι μέρες, αναδεικνύονταν όλο και περισσότερες περιπτώσεις ανθρώπων που δεν είχαν ρεύμα από το πρωί της Δευτέρας και αντιμετώπιζαν σοβαρά προβλήματα υγείας, οικογένειες με μικρά παιδιά αποκλεισμένες μέσα στα σπίτια τους, λίγα χιλιόμετρα από το κέντρο της Αθήνας.

Επιπλέον, υπήρξαν δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι σε σπίτια που παρότι δεν είχαν διακοπή ρεύματος, έμειναν μέσα στον χιονιά να ξυλιάζουν ή να προσπαθούν να ζεσταθούν όπως όπως, ακόμα και πληρώνοντας με τη ζωή τους, αφού δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στο κόστος της Ενέργειας, που έχει εκτοξευθεί όλα αυτά τα χρόνια προκειμένου να ανοίξουν τα «πράσινα» πεδία κερδοφορίας στους ομίλους.

Τα σοβαρά προβλήματα ηλεκτροδότησης που προκάλεσε για μια ακόμη φορά η διαχρονικά εγκληματική πολιτική των κυβερνήσεων, αφήνοντας για αρκετές ώρες χιλιάδες σπίτια δίχως ρεύμα εν μέσω σφοδρού χιονιά, δεν είναι τίποτα περισσότερο παρά η τυπική έκφραση της «απελευθερωμένης» αγοράς ηλεκτρισμού και της ιδιωτικοποίησης των δικτύων. Αποδείχθηκε για άλλη μια φορά ότι αυτή η πολιτική είναι αδύνατον να υπηρετήσει τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας για φθηνό ρεύμα, ασφάλεια των εργαζομένων, σύγχρονες υποδομές.

Ετσι, τις προηγούμενες μέρες γίναμε μάρτυρες και πάλι προβλημάτων που προκλήθηκαν εξαιτίας του απαρχαιωμένου δικτύου διανομής και της ανεπαρκούς συντήρησης και εκσυγχρονισμού του, τα οποία εμφανίστηκαν σε αρκετές περιοχές σε ολόκληρη τη χώρα, κυρίως όμως εντοπίστηκαν τις πρώτες ώρες, σε Αττική, Εύβοια και Κρήτη. Εξαιτίας της έλλειψης τεχνικού προσωπικού του ΔΕΔΔΗΕ αλλά και των χρόνιων ελλείψεων υπαλλήλων στους δήμους, που είχαν ως συνέπεια την αργή διάνοιξη των δρόμων για να προσεγγίσουν τα συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ στα σημεία των βλαβών, καθυστερούσε η πλήρης αποκατάσταση της ηλεκτροδότησης κι έτσι παρέμεναν σπίτια δίχως ρεύμα ακόμη και μέχρι την Παρασκευή.

Στην Αττική, οι σημαντικότερες βλάβες παρουσιάστηκαν σε Μαραθώνα, Σπάτα, Αρτέμιδα, Χολαργό, Χαλάνδρι, Αγία Παρασκευή, Παπάγου, Μελίσσια, Φιλοθέη, Ηλιούπολη, Αγιο Δημήτριο, Παλλήνη, Γραμματικό, Ανθούσα και άλλες περιοχές της Ανατολικής Αττικής, όπου οι κάτοικοι ήταν για 3 και 4 μέρες δίχως ρεύμα. Τοπικές βλάβες μικρότερης έκτασης υπήρξαν και σε αρκετές άλλες περιοχές εντός του αστικού ιστού της πρωτεύουσας, κυρίως σε Καλλιθέα, Κουκάκι, Γαλάτσι, Βάρη, Βούλα κ.α.

Η κυβέρνηση, διά στόματος πρωθυπουργού αλλά και αρμόδιου υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σχεδόν θριαμβολογούσε, ίσως επειδή δεν έγινε «μπλακ άουτ», στέλνοντας το μήνυμα ότι «η αντιμετώπιση των βλαβών από τον ΔΕΔΔΗΕ έγινε πολύ καλύτερα από την προηγούμενη κακοκαιρία». Ωστόσο, από την κακοκαιρία προκλήθηκαν περίπου 200.000 διακοπές ρεύματος, πολλές από τις οποίες ξεπέρασαν τις 24 ώρες αναμονή για επανασύνδεση, ενώ σχεδόν 1.000 νοικοκυριά δεν είχαν ρεύμα 5 μέρες μετά.

Για μία ακόμα φορά αναδείχθηκαν η σοβαρή έλλειψη μόνιμου προσωπικού του διαχειριστή του συστήματος ηλεκτροδότησης, ΔΕΔΔΗΕ, η αριθμητική ανεπάρκεια των εργολαβικών συνεργείων που κλήθηκαν να συνδράμουν την αποκατάσταση των βλαβών, αλλά και οι ευθύνες δήμων και Περιφέρειας, που τέσσερις και πέντε μέρες μετά τη χιονόπτωση δεν είχαν φροντίσει να καθαρίσουν τους δρόμους ώστε να έχουν πρόσβαση τα συνεργεία όπου υπήρχαν βλάβες.

Παράλληλα, αναδεικνύονται οι σοβαρές ελλείψεις στη συντήρηση του δικτύου αφού είναι γνωστό ότι εδώ και χρόνια η κατεύθυνση που δίνουν οι διοικήσεις του Διαχειριστή είναι να γίνει πρώτα η βλάβη και έπειτα να επέμβουν συνεργεία για την αποκατάστασή της, παρά να προχωρήσουν σε μια συνολική συντήρηση του δικτύου, η οποία είναι «κοστοβόρα».


ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ - ΕΥΒΟΙΑ
«Χιονοκαταιγίδα» της διαχρονικής αντιλαϊκής πολιτικής

Σε μαρτύριο δίχως τέλος εξελίχθηκε για τον λαό και τους εργαζόμενους στην Ανατολική Στερεά και Εύβοια η κακοκαιρία «Ελπίδα». Μετά τις φωτιές και τις πλημμύρες τα λαϊκά στρώματα της Εύβοιας και ενός μεγάλου τμήματος της Ανατολικής Στερεάς βρέθηκαν ξανά απροστάτευτα απέναντι σε ένα φυσικό φαινόμενο.

Εγκλωβισμένοι σε τρένα και σταθμούς

Το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο παρέλυσε, με εκατοντάδες επιβάτες να εγκλωβίζονται για ώρες μέσα σε ακινητοποιημένα τρένα, σε σιδηροδρομικούς σταθμούς αβοήθητοι, νηστικοί και διψασμένοι σε συνθήκες παγετού.

Πάνω από 200 επιβάτες της αμαξοστοιχίας Intercity 54 που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη, βίωσαν από το μεσημέρι της Δευτέρας 24/1 έως τις πρώτες πρωινές ώρες της Τρίτης 25/1 μία απίστευτη ταλαιπωρία. Η αμαξοστοιχία ακινητοποιήθηκε κοντά στη Λιβαδειά για ώρες και σαν να μην έφτανε αυτό, μια δεύτερη αμαξοστοιχία που καθάριζε τις γραμμές από το χιόνι προσέκρουσε πάνω της με δύναμη, προκαλώντας τον ελαφρύ τραυματισμό 20 περίπου επιβατών. Οι τραυματίες μεταφέρθηκαν μετά από ώρα στο Νοσοκομείο Λιβαδειάς, ενώ οι υπόλοιποι επιβάτες έφτασαν τα ξημερώματα στη Λαμία, όπου διανυκτέρευσαν χωρίς καμία μέριμνα για το πότε θα φτάσουν στον τελικό τους προορισμό.

Αντίστοιχη ταλαιπωρία βίωσαν εκατοντάδες ακόμη επιβάτες αμαξοστοιχιών που ακινητοποιήθηκαν στον σιδηροδρομικό σταθμό της Οινόης και πέρασαν πάνω από 16 ώρες στοιβαγμένοι στην αποβάθρα του σταθμού. Η ιδιωτικοποιημένη ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να ρίξει στάχτη στα μάτια ανακοίνωσε ...αποζημίωση 1.000 ευρώ σε κάθε επιβάτη.

Αποκλεισμένοι στην Εθνική και διακοπές ρεύματος

Η Εθνική οδός Αθηνών - Λαμίας, όπου την ευθύνη έχουν οι εταιρείες στις οποίες έχει παραχωρηθεί η εκμετάλλευση, έκλεισε από το ύψος των Αθηνών μέχρι τα διόδια της Τραγάνας για τα φορτηγά πάνω από 3,5 τόνους, ενώ για τα υπόλοιπα οχήματα η κυκλοφορία γινόταν μόνο με τη χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων. Δεκάδες φορτηγά και λεωφορεία εγκλωβίστηκαν κατά μήκος με οδηγούς και επιβάτες να υπόκεινται σε πολύωρη ταλαιπωρία, ενώ αρκετά ήταν και τα επιβατηγά αυτοκίνητα που ακινητοποιήθηκαν. Η ίδια κατάσταση παράλυσης επικρατούσε και στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο, όπου η κίνηση γινόταν μόνο με αλυσίδες.

Αντιμέτωποι με προβλήματα και ταλαιπωρία ήρθαν και οι εργαζόμενοι στα εργοστάσια και τις επιχειρήσεις της βιομηχανικής περιοχής Σχηματαρίου και Οινοφύτων, στη ΛΑΡΚΟ και σε άλλες επιχειρήσεις, οι οποίοι μόνο μετά από παρέμβαση των συνδικάτων επέστρεψαν στα σπίτια τους.

Δεν έλειψαν οι διακοπές στην ηλεκτροδότηση που άφησαν ολόκληρες περιοχές χωρίς ρεύμα και σε αρκετές περιπτώσεις χωρίς θέρμανση και νερό, ακόμη και πάνω από 24 ώρες.

Σε μια περιοχή όπως η Εύβοια, η Βοιωτία και η Λοκρίδα, που έχει μετατραπεί σε «Ελντοράντο» για τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους της «πράσινης» Ενέργειας και έχει γεμίσει από ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά πάρκα και εργοστάσια καύσης φυσικού αερίου, τα λαϊκά νοικοκυριά βρέθηκαν για μια ακόμη φορά αντιμέτωπα με την ενεργειακή φτώχεια.

Το ΚΚΕ στο πλευρό του λαού

Από τη Δευτέρα που ξεκίνησε η κακοκαιρία και καθ' όλη τη διάρκεια της βδομάδας, οι ΚΟ του ΚΚΕ, ο Γιώργος Μαρίνος, βουλευτής Εύβοιας και μέλος του ΠΓ της ΚΕ του Κόμματος, καθώς και οι εκλεγμένοι με τη «Λαϊκή Συσπείρωση» στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και τους δήμους της περιοχής, πραγματοποίησαν μια σειρά από παρεμβάσεις απαιτώντας τη λήψη μέτρων για την προστασία του λαού και των εργαζομένων από τις επιπτώσεις της κακοκαιρίας.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ