ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 29 Γενάρη 2020
Σελ. /24
Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
  • Συνέχιση των αναδιαρθρώσεων στην Εκπαίδευση προανήγγειλε η συνάντηση Μητσοτάκη - Κεραμέως
  • Αρθρο στη στήλη «Τι μαθαίνουν τα παιδιά μας στο σχολείο» για τα διδακτικά εγχειρίδια της Λογοτεχνίας στο Γυμνάσιο
  • Αρθρο με αφορμή την πρόσφατη ψήφιση της ισοτίμησης των πτυχίων των κολεγίων και των πανεπιστημίων για τους εκπαιδευτικούς
  • Ενδιαφέρουσα εκδήλωση της ΚΝΕ για το διαδίκτυο, με ομιλητή τον Γρηγόρη Λιονή, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ
  • Θεσσαλονίκη: Χιλιάδες μαθητές χωρίς σχολικά γεύματα
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Επιταχύνει τις αντιδραστικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες

Συνάντηση του πρωθυπουργού με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας

Eurokinissi

Η επιτάχυνση των αλλαγών που θα φέρουν την Εκπαίδευση, σε όλο το φάσμα της, πιο κοντά στις απαιτήσεις των επιχειρήσεων και που θα υλοποιούν τις κατευθύνσεις της ΕΕ μέσα από συγκεκριμένα μέτρα, βρέθηκε στο επίκεντρο της χτεσινής συνάντησης του πρωθυπουργού με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.

Η συνάντηση εντάσσεται στο πλαίσιο της εξαμηνιαίας αποτίμησης του κυβερνητικού έργου. Στο διάστημα αυτό προωθήθηκαν μια σειρά από αντιδραστικά μέτρα στην Ανώτατη Εκπαίδευση, όπως η νομοθετική κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου με στόχο το χτύπημα των διεκδικήσεων, η αξιολόγηση των ιδρυμάτων με δείκτες και κριτήρια της «αγοράς», η σύνδεσή της με μέρος της χρηματοδότησης, που οδηγεί σε νέες κατηγοριοποιήσεις, η αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων, η ακόμα μεγαλύτερη εμπορευματοποίηση της Ερευνας κ.ο.κ.

Στον προγραμματισμό της κυβέρνησης για το 2020 περιλαμβάνεται η προώθηση νέου θεσμικού πλαισίου για τα πανεπιστήμια, με «μεγαλύτερη αυτονομία, αναμόρφωση του πλαισίου σπουδών και αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη», «ενίσχυση του συνδέσμου των ΑΕΙ με την αγορά εργασίας και τον αναπτυξιακό τομέα, περισσότερη ανεξαρτησία και νέους τρόπους χρηματοδότησης», «εξωστρέφεια» των ΑΕΙ κ.ά. Μέτρα με κοινό παρονομαστή την προσαρμογή της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στις ανάγκες της καπιταλιστικής οικονομίας, που ενισχύουν την εμπορευματοποίηση και την επιχειρηματική λειτουργία και τα οποία απέρριψαν μέσα από τις μαζικές διεργασίες και κινητοποιήσεις τους το προηγούμενο διάστημα οι φοιτητές, οι οποίοι βλέπουν τους όρους σπουδών και τις προοπτικές των αποφοίτων να χειροτερεύουν όσο βαθαίνουν οι αναδιαρθρώσεις.

Οπως δήλωσε ο πρωθυπουργός, «εντός των επόμενων δύο μηνών πρέπει να στρέψουμε το ενδιαφέρον μας στο τι γίνεται στα σχολεία μας». Στο πλαίσιο αυτό, μεταξύ άλλων προγραμματίζονται «δρομολόγηση προγράμματος για την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και του εκπαιδευτικού έργου», εισαγωγή νέων θεματικών ενοτήτων στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων, ανάπτυξη προγραμμάτων με έμφαση στις δεξιότητες που προτάσσει η ΕΕ, όπως «επιχειρηματικότητα», κ.ά., οικοδομώντας ένα σχολείο που απέχει από τη σύγχρονη ανάγκη για στέρεη μόρφωση με βάση τις εξελίξεις της επιστήμης και το οποίο διατηρεί τα προβλήματα και τις ελλείψεις. Σε αυτό το εξάμηνο για το οποίο μιλά η κυβέρνηση, επαναλήφθηκε το γνωστό σκηνικό των σχολείων που ακόμα περιμένουν εκπαιδευτικούς, μέχρι και σε εξεταζόμενα μαθήματα, ενώ ταυτόχρονα εκρηκτικά είναι τα προβλήματα υποδομών. Ακόμα και η επέκταση της δίχρονης Προσχολικής Αγωγής, που καταγράφει στο έργο της η κυβέρνηση, έγινε με επιστράτευση αντιπαιδαγωγικών λύσεων, μακριά από τους αναγκαίους όρους.

Στο πλαίσιο της συνάντησης, ο πρωθυπουργός έκανε αναφορά στο έντονο ενδιαφέρον του «για τις πολιτικές που εκπορεύονται από το υπουργείο Παιδείας». Πρόκειται για το ίδιο σκηνικό που επαναλαμβάνεται από κάθε κυβέρνηση, με την εικόνα της Εκπαίδευσης να παραμένει καθηλωμένη στις ελλείψεις, καθώς δεν αποτελεί προτεραιότητά τους η επίλυση των προβλημάτων των σχολείων και η γενναία χρηματοδότηση της Παιδείας, αλλά η ακόμα πιο στενή προσαρμογή της στις ανάγκες των επιχειρήσεων.

Ποιος κρατά το «μαχαίρι» για τα κολέγια;

Με αφορμή την κάλπικη αντιπαράθεση ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ

Με αφορμή την ψήφιση του άρθρου 50 για την ισοδυναμία των κολεγίων από τη ΝΔ, ανοίγει για άλλη μια φορά η συζήτηση για το αν αυτό αποτέλεσε αποκλειστικά μια επιλογή της παρούσας διακυβέρνησης, «μια νεοφιλελεύθερη ιδεοληψία» ή αν είναι μια επιλογή επιβεβλημένη από την ΕΕ και το Δίκαιό της. Πίσω από το «μας το επιβάλλει η ΕΕ» «στοιχίζεται» η ΝΔ, ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ και άλλα αστικά και οπορτουνιστικά κόμματα, συνδικαλιστικές ομοσπονδίες (ΔΟΕ, ΟΛΜΕ) και επιμελητήρια (ΤΕΕ) κινούνται σε έναν απόλυτο διαχωρισμό της ΕΕ από τις όποιες κυβερνητικές επιλογές. Υπερασπίζονται, υποτίθεται, τη δημόσια Παιδεία και το άρθρο 16. Με τον τρόπο αυτό, είτε μέσα από τη λογική του αναγκαστικού μονόδρομου της εφαρμογής του ευρωενωσιακού Δικαίου είτε μέσα από τον εξωραϊσμό της ΕΕ σε καταφανώς αρνητικές επιλογές, γίνεται επίθεση και επιχειρείται χειραγώγηση και αποπροσανατολισμός της λαϊκής συνείδησης.

Η ΝΔ, «με φόρα», από την πρώτη μέρα της διακυβέρνησής της είχε δεσμευτεί να προχωρήσει στην αντιλαϊκή - αντιεκπαιδευτική ρότα των προκατόχων της και να την πάει παραπέρα. Αυτό κάνει. Αποτελεί θράσος από τη μεριά του ΣΥΡΙΖΑ και άλλων δυνάμεων, όμως, να παριστάνουν τους υπέρμαχους της δημόσιας Παιδείας και να εκτοξεύουν μύδρους εναντίον των κολεγίων. Κάτι ανάλογο είχε κάνει ο πάλαι ποτέ ΣΥΝ, με την Οδηγία της ΕΕ που αφορούσε δήθεν «μονιμοποιήσεις συμβασιούχων», ενώ, όπως δηλωνόταν ξεκάθαρα από την ίδια την ΕΕ, ήταν ένα πλαίσιο «καλύτερης» εφαρμογής της «εργασίας με σύμβαση ορισμένου χρόνου»... Κι όμως, ο ΣΥΝ επιχείρησε να χειραγωγήσει το κίνημα, διατυπώνοντας και προβάλλοντας αίτημα για την εφαρμογή της Οδηγίας εκείνης. Το ίδιο έπραξε ο ΣΥΡΙΖΑ με τα κολέγια και τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών (ΚΕΣ). Τότε, σε περίοδο μεγάλων αγώνων από τους φοιτητές, έστρεψε το κίνημα αποκλειστικά στο αίτημα της μη αναθεώρησης του συνταγματικού άρθρου 16, που ορίζει την Ανώτατη Εκπαίδευση ως δημόσια. Ετσι, οι Οδηγίες της ΕΕ έμεναν στο απυρόβλητο. Το άρθρο 16 παραμένει, αλλά το κοινοτικό Δίκαιο επιβάλλεται στο εθνικό, κάνοντας πράξη την εξομοίωση των διαφόρων κολεγίων με τα δημόσια ΑΕΙ. Οταν ο ΣΥΡΙΖΑ έγινε κυβέρνηση, προχώρησε σε σειρά προκηρύξεων στο Δημόσιο που αναγνώριζαν την ισοδυναμία τίτλων κολεγίων. «Ουαί υμίν γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί»...

Η αστική τάξη της χώρας μας αποτελεί οργανικό και ενεργό τμήμα της ΕΕ των μονοπωλίων. Το ελληνικό πολιτικό προσωπικό συναποφασίζει και υλοποιεί όλο το αντιλαϊκό πλαίσιο, ψήφισε και υιοθέτησε όλες τις κομβικές συνθήκες, τις «ελευθερίες» κίνησης εργαζομένων, αγαθών και εμπορευμάτων. Μεταξύ αυτών των επιλογών κορυφαία θέση στα εκπαιδευτικά πράγματα ήταν η Λευκή Βίβλος για την Παιδεία, με την οποία θεσμοθετούνταν επείγουσες, άμεσες και μακροπρόθεσμες προσαρμογές του εκπαιδευτικού συστήματος για ελαστικότερη εργασία και για να υποβοηθηθούν οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και η κερδοφορία τους. Ο «ενιαίος χώρος» στην Ανώτατη Εκπαίδευση, η διαμόρφωση πτυχίων - «χυλών», κάθετα και οριζόντια διαφοροποιημένων, η ενίσχυση της ιδιωτικής Παιδείας και της λειτουργίας της δημόσιας με ιδιωτικόοικονομικά κριτήρια, η αντικατάσταση των επαγγελματικών δικαιωμάτων με τα επαγγελματικά περιγράμματα και η διαρκής αξιολόγηση των προγραμμάτων με τους όρους και τα κριτήρια της «αγοράς», ψηφίστηκαν με όρους στρατηγικής σύμπλευσης από ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ. Σε αυτή τη βάση, κάθε φορά κέρδιζε έδαφος η πλήρης νομιμοποίηση των κολεγίων, ακόμα και σε χώρους όπου υπήρχαν έντονες αντιδράσεις (π.χ. μηχανικοί, εκπαιδευτικοί).

Η πρόταση του ΚΚΕ για αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν Παιδεία, για ουσιαστική αναβάθμιση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, με αποσαφήνιση των επιστημονικών αντικειμένων και καθιέρωση πτυχίων μίας και μόνο, πανεπιστημιακής κατηγορίας σε αυτά, είναι η μόνη που μπορεί να απαντήσει ολοκληρωμένα και ριζικά στα κολέγια και στην Παιδεία - εμπόρευμα. Μια Ελλάδα με κοινωνικοποιημένο τον πλούτο και εκτός ΕΕ, με την εργατική τάξη αφεντικό, μπορεί να διασφαλίσει το δικαίωμα όλων σε μόνιμη σταθερή εργασία. Η πρόταση του ΚΚΕ μπορεί σήμερα να βοηθήσει στο χτύπημα της απάτης και της αυταπάτης, να δυναμώσει τον αγώνα ενάντια στην περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της Παιδείας και ενάντια στα νέα χτυπήματα των δικαιωμάτων των αποφοίτων, που προωθούν τα αστικά κόμματα. Μόνο ένα κίνημα οργανωμένο, χειραφετημένο από την αστική ιδεολογία και πολιτική, μπορεί να δώσει κατακτήσεις, να καθυστερήσει μέτρα, όπως αυτά για τα κολέγια, ακόμα κι αν είναι ψηφισμένα...


Δ. Γ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ