Το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου (ΥΝΑ) «Ανασυγκρότηση του ΥΝΑ και άλλες διατάξεις» δεν αφήνει κανένα περιθώριο παρερμηνειών και εφησυχασμού. Προετοιμάζει καράβια - εργασιακά γκέτο της μαύρης ανασφάλιστης εργασίας και επικίνδυνα για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
Στο λιμάνι του Πειραιά, οι δυνάμεις των ταξικών ναυτεργατικών σωματείων δεν άφησαν καράβι για καράβι. «Β. ΚΟΡΝΑΡΟΣ», «ΕΛΥΡΟΣ», «ΟΛΥΜΠΙΚ ΤΣΑΜΠΙΟΝ» «ΦΑΙΣΤΟΣ ΠΑΛΛΑΣ», κουβέρτα και μηχανοστάσια μετατράπηκαν σε χώρος συσκέψεων για το πώς καλύτερα θα οργανωθεί η απεργία. Και δεν είναι μόνο αυτά που έρχονται. Η συντριπτική πλειοψηφία των πληρωμάτων στα ακτοπλοϊκά πλοία είναι απλήρωτοι τουλάχιστον 6 μήνες.
«Δεχόμαστε κατά μέτωπο επίθεση και πρέπει να την αντιμετωπίσουμε αποφασιστικά. Θέλουν και στα καράβια εργάτες χωρίς δικαιώματα. Είδατε στα κρουαζιερόπλοια όπως το ZENITH τι επικρατεί. Εργασιακό χάος. Οι εφοπλιστές θέλουν να καθορίζουν πόσοι θα είναι στα καράβια, σε ποια νησιά θα πηγαίνουν, να δουλεύουμε όσο μας λένε και να παίρνουμε όσα μας δίνουν. Ολα για να αυξάνουν την κερδοφορία τους. Θα το επιτρέψουμε;» ανέφερε ο Θωμάς Παπάς πρόεδρος του «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» προς τα πληρώματα.
«Είμαστε απλήρωτοι μήνες και από τις εταιρείες μάς λένε περιμένετε να πάρουμε δάνειο για να σας ξοφλήσουμε. Ομως, η ΔΕΗ και το στομάχι δεν περιμένουν. Τώρα θέλουν να μας τα πάρουν όλα και πρέπει να αντιδράσουμε», ανέφερε ένας ναυτεργάτης στη διάρκεια των συζητήσεων, ενώ ένας ακόμα συμπλήρωσε: «Υπάρχουν συνάδελφοι που φοβούνται ότι αν απεργήσουμε θα μας διώξουν. Ομως τώρα έχουμε καινούργια κατάσταση. Αυτοί δε θα αφήσουν τίποτα όρθιο. Αν καθίσουμε στα αυγά μας είμαστε σίγουρα χαμένοι. Αν αγωνιστούμε σίγουρα κάτι θα πετύχουμε».
ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», ΠΕΕΜΑΓΕΝ απευθύνουν κάλεσμα για μαζική συμμετοχή στην οργανωτική σύσκεψη που θα γίνει σήμερα Τρίτη στις 10.30 το πρωί στα γραφεία της ΠΕΜΕΝ.
Διεκδικούν:
Να στηρίξουν την απεργία με όλες τους τις δυνάμεις κάλεσε ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ Σάββας Τσιμπόγλου, τους σπουδαστές της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) στα Χανιά, σε χτεσινή περιοδεία. Στην περιοδεία, τέθηκαν και τα ιδιαίτερα ζητήματα της (ΑΕΝ) όπως το ζήτημα της σίτισης, της μεταφοράς, των σοβαρών ελλείψεων σε υλικοτεχνική υποδομή, κ.ά. Συνάντηση έγινε με τη διοίκηση και τους καθηγητές της σχολής, οι οποίοι ενημέρωσαν για την υποστελέχωση της σχολής, την έλλειψη εξειδικευμένου εκπαιδευτικού προσωπικού, καθώς και τις σοβαρές ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή.
Με το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας εντελώς ενδεικτικά προβλέπεται ότι:
-- Καταργούνται οι ΣΣΕ και αντικαθίστανται με ατομικές αρχίζοντας από τα κατώτερα πληρώματα των φορτηγών πλοίων.
-- Βγαίνει από την οργανική σύνθεση των ακτοπλοϊκών πλοίων η πλειοψηφία των ναυτεργατών των γενικών υπηρεσιών (μάγειροι, θαλαμηπόλοι κ.ά.), ώστε στη συνέχεια να αντικατασταθούν με χαμηλόμισθους ανασφάλιστους. Για παράδειγμα, σε ό,τι αφορά τους θαλαμηπόλους, όπως αναφέρεται στο άρθρο 29 που καθορίζει τις οργανικές συνθέσεις: «Η καθοριζόμενη σε θαλαμηπόλους, επικούρους και τραπεζοκόμους σύνθεση, όπως καθορίζεται από την κείμενη νομοθεσία, μειούται κατά το εν δεύτερο (1/2)»!
-- Στο άρθρο 11 του νομοσχεδίου τροποποιείται ο Κώδικας Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου (σ.σ. αφορά μεταξύ άλλων το εργατικό δίκαιο για όσους δουλεύουν στη θάλασσα αλλά και ζητήματα οργανικών συνθέσεων των πλοίων) και αναφέρεται: «Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζεται η οργανική σύνθεση του προσωπικού επιβατηγού ή επιβατηγού/οχηματαγωγού πλοίου». Και όχι μόνο αυτό, αλλά όπως συμπληρώνεται στο ίδιο άρθρο: «Οι αποφάσεις που εκδίδονται κατά πλοίο σύμφωνα με το παρόν άρθρο ή το άρθρο 90, δεν δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και δεν αναρτώνται στο διαδίκτυο»! Για το άρθρο αυτό τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία σημειώνουν σε ανακοίνωσή τους: «Ο υπουργός της τρικομματικής κυβέρνησης για να υπηρετήσει το κεφάλαιο συναλλάσσεται απευθείας, αποφασίζει και διατάζει ερήμην των πάντων, οδηγώντας σε πολιτικό και κοινωνικό κανιβαλισμό, αναπαράγοντας και διευρύνοντας τη σήψη και τη διαφθορά του καπιταλιστικού συστήματος».
-- Με το κεφάλαιο «Ελεύθερη παροχή υπηρεσιών στις θαλάσσιες ενδομεταφορές» τελειώνει η 10μηνη υποχρεωτική δρομολόγηση καθώς σημειώνει: «Με απόφαση του υπουργού, ο πλοιοκτήτης μπορεί κατά την διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου να αντικαταστήσει το πλοίο με άλλο ιδίου είδους, ανάλογης, μεγαλύτερης ή μικρότερης μεταφορικής ικανότητας». Δηλαδή, οι εφοπλιστές με τον υπουργό θα βάζουν, θα βγάζουν πλοία ανάλογα με την κερδοφορία τους, εξαρθρώνοντας το ακτοπλοϊκό δίκτυο και τις κοινωνικές ανάγκες.
-- Προωθεί την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, τα οποία όλα περιέρχονται στο ΤΑΙΠΕΔ για να διευκολυνθεί το ξεπούλημά τους, ενώ είναι σε εξέλιξη το χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων σε αυτά προκειμένου να παραδοθούν καθαρά από εργασιακά δικαιώματα.
-- Κινδυνεύει και η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη αφού ανήκει στον ΟΛΠ, ο οποίος ιδιωτικοποιείται.
Συνάντηση με την Ενωτική Ομοσπονδία Αγροτών Νομού Χανίων είχε στο πλαίσιο της χτεσινής περιοδείας στα Χανιά, η ΠΕΜΕΝ. Ο πρόεδρός της Σ. Τσιμπόγλου, αναφερόμενος στο σχέδιο νόμου που προωθούν κυβέρνηση και εφοπλιστές τόνισε ότι αυτό δεν αφορά μόνο τους ναυτεργάτες αλλά στο σύνολο του τον ελληνικό λαό. Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε: «Να σκεφτούμε τι ρόλο παίζει στην κοινωνία η ναυτιλία και ο καθένας να σταθμίσει τις εξελίξεις και να πάρει θέση».
Μάλιστα, κάλεσε τους μικρομεσαίους αγρότες να αναλογιστούν τις συνέπειες που έχει σε αυτούς, η δράση των μονοπωλίων στη ναυτιλία για την παραγωγή τους, να μην τσιμπήσουν στο δόλωμα του κοινωνικού αυτοματισμού, αλλά να αποτελέσουν κρίκο της Λαϊκής Συμμαχίας σε συμπαράταξη με τους ναυτεργάτες απεργούς. «Το νομοσχέδιο αυτό έχει φτιαχτεί όχι με βάση τις κοινωνικές ανάγκες των μικρών και μεσαίων στρωμάτων, αλλά με βάση τις ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου. Πρέπει ο καθένας να διαλέξει πλευρά, ή με το μεγάλο κεφάλαιο ή με τους εργάτες. Γίνονται αλλαγές στα ελληνικά λιμάνια προκειμένου να παραδοθούν στα μονοπώλια, όπως π.χ. στον Πειραιά. Απευθυνόμαστε λοιπόν σε όλους τους εργαζόμενους και βαδίζουμε σε 48ωρη απεργία με προοπτική κλιμάκωσης. Χρειάζεται να εξετάσουμε πώς θα οργανώσουμε αγώνες πολύμορφους και παρατεταμένους, με κατεύθυνση να ανατραπεί αυτή η πολιτική και να συμβαδίσουν όλα τα Εργατικά Κέντρα και οι αγροτικοί σύλλογοι στην κατεύθυνση αυτή», τόνισε ο Σάββας Τσιμπόγλου.
Σε ερώτηση που του απεύθυναν οι εκπρόσωποι των Αγροτικών Συλλόγων για το πώς μπορούν εκείνοι να βοηθήσουν στην επιτυχία της απεργίας των ναυτεργατών απάντησε: «Με οργάνωση συνελεύσεων στους Αγροτικούς Συλλόγους και αποφάσεις αλληλεγγύης στο δίκαιο αγώνα μας, με συγκεντρώσεις και συλλαλητήρια των αγροτών παράλληλα με τους ναυτεργάτες τις ημέρες της απεργίας.»