ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 28 Σεπτέμβρη 2005
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΑΤΡΑ - ΤΕΙ
Να αποσυρθεί το αντικομμουνιστικό σύγγραμμα

Εντονη η αντίδραση των σπουδαστών

Η «άσκηση» με την οποία οι σπουδαστές καλούνται να βρουν τις πιθανότητες να γίνει «δημοκρατική» η Κούβα, αν πεθάνει ο Κάστρο!
Η «άσκηση» με την οποία οι σπουδαστές καλούνται να βρουν τις πιθανότητες να γίνει «δημοκρατική» η Κούβα, αν πεθάνει ο Κάστρο!
Σάλο έχει προκαλέσει η χτεσινή αποκάλυψη του «Ρ» ότι στο Τμήμα του Επιχειρηματικού Σχεδιασμού και Πληροφοριακών Συστημάτων του ΤΕΙ Πάτρας ζητείται, υπό μορφή άσκησης, από τους σπουδαστές να προβλέψουν ανάλογα με την επιδείνωση της υγείας του Φιντέλ Κάστρο την πιθανότητα «δημοκρατικής μεταρρύθμισης» στην Κούβα, θεωρώντας ως αυτονόητο πως ο Κουβανός ηγέτης είναι δικτάτορας και το σύστημα διακυβέρνησης αυταρχικό!

Στο ΤΕΙ της Πάτρας έντονες ήταν και οι αντιδράσεις από την πλευρά των σπουδαστών, που ανέδειξαν το ζήτημα στις σχολές, διακίνησαν το «Ρ», τοιχοκόλλησαν σε όλες τις αίθουσες σχολών το αποκαλυπτικό κείμενο. Παράλληλα, σήμερα έχει προγραμματιστεί να δοθεί συνέχεια στο θέμα, όπου μέλη και φίλοι της ΠΚΣ θα προχωρήσουν σε παράσταση διαμαρτυρίας τόσο στον προϊστάμενο του συγκεκριμένου Τμήματος, αναπληρωτή καθηγητή Ιωάννη Μητρόπουλο, ο οποίος υπογράφει και την «επιστημονική» επιμέλεια του εν λόγω βιβλίου, όσο και στον πρόεδρο του ΤΕΙ, Γιάννη Γεωργόπουλο.

Σε δήλωσή του στο «Ρ» ο Δημήτρης Μπακάλης, σπουδαστής στα ΤΕΙ και μέλος του ΔΣ της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών, αφού επισήμανε πως «αυτό το περιστατικό καταδεικνύει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο την προσπάθεια της άρχουσας τάξης και μέσω της Παιδείας να παρέμβει με κάθε τρόπο στη συνείδηση της νεολαίας και να την απονευρώσει από οποιαδήποτε προσπάθεια αμφισβήτησης του καπιταλιστικού συστήματος», τόνισε: «Το αίτημά μας είναι ένα και μοναδικό. Να αποσυρθεί άμεσα αυτό το κατάπτυστο βιβλίο. Δε θα σταματήσουμε τις προσπάθειές μας μέχρι αυτό το αντιεπιστημονικό έκτρωμα να πάψει να διδάσκεται σε οποιαδήποτε εκπαιδευτική βαθμίδα».

Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο βιβλίο έχει τίτλο «Ορθολογική Λήψη Αποφάσεων» με συγγραφέα τον Αμερικανό επίκουρο καθηγητή Andrew Lang Golub, ο οποίος στο παρελθόν εργαζόταν ως αναλυτής στις εταιρίες AT&T, Eastman Kodak, Exxon καθώς και στο υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ. Ο καημός του ...προφανής και αποκαλυπτικός: «Το μέλλον της Κούβας μοιάζει να είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον Φιντέλ Κάστρο, ένα χαρισματικό ηγέτη που κυβερνά τη χώρα από το 1959. Γερνάει όμως. Θα πρέπει τελικά να εγκαταλείψει το πόστο του, ίσως και λόγω της επιδείνωσης της υγείας του. Ετσι, η πιθανότητα δημοκρατικής μεταρρύθμισης στην Κούβα εξαρτάται από την υγεία του Κάστρο...». Ο αξιότιμος κ. καθηγητής μόνο τον τρόπο επιδείνωσης της ...υγείας (βλέπε δολοφονία) του Κάστρο δεν υπέδειξε.

Το ζήτημα που ανακύπτει από αυτή τη χοντροκομμένη και άθλια προπαγάνδα σε βάρος ενός λαού και του ηγέτη του είναι ότι προωθείται - για λογαριασμό των ΗΠΑ - και διδάσκεται από καθηγητές Πανεπιστημίου, με τις ευλογίες του υπουργείου Παιδείας, μέσα στα σχολεία και στα ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ελλάδας! Και σε αυτό το σημείο, η ευθύνη του υπουργείου Παιδείας είναι τεράστια όταν επιτρέπει να διδάσκονται τέτοια αντιεπιστημονικά ανοσιουργήματα που καμιά σχέση δεν έχουν με την εκπαίδευση και την επιστήμη.

ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΙ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Αξιώνουν επιτάχυνση στην προσαρμογή των σχολείων στην αγορά

Την παρέμβαση της υπουργού Παιδείας, Μαριέττας Γιαννάκου ζητάει, με επιστολή του, ο Σύνδεσμος Θεσσαλικών Βιομηχανιών, προκειμένου, από το τρέχον σχολικό έτος, να ενταχθεί στο κανονικό πρόγραμμα των σχολείων, το μάθημα «Επιχειρηματικότητα Νέων». Ο Σύνδεσμος, αφού υπενθυμίζει ότι το συγκεκριμένο μάθημα διδάχτηκε πιλοτικά σε 150 σχολεία της χώρας, από το 2002 μέχρι το 2005 και σημειώνοντας τη θετική ανταπόκριση της υπουργού για την υλοποίηση αυτού του προγράμματος, επισημαίνει ότι «η εισαγωγή μαθημάτων επιχειρηματικότητας σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και η εν γένει προσαρμογή του εκπαιδευτικού συστήματος στις ανάγκες της ζήτησης και της αγοράς, αποτελεί μια σημαντική προετοιμασία των εφήβων προκειμένου να γίνουν επιτυχημένοι επιχειρηματίες...».

Οι βιομήχανοι «δε μασάνε τα λόγια τους» και ζητούν από την κυβέρνησή τους ν' ανταποκριθεί αμέσως στις «υποχρεώσεις» που έχει αναλάβει, στο πλαίσιο και των αποφάσεων της Λισαβόνας, για τη μετατροπή της Παιδείας σε «μαγαζί» της πλουτοκρατίας. Ζητούν να μετατραπούν τα σχολεία και τα πανεπιστήμια σε «σπουδαστήρια» καπιταλιστικών ιδεών και σε «εργοστάσια» παραγωγής ειδικευμένου προσωπικού, που θα χρησιμοποιηθεί για τις επιχειρηματικές ανάγκες των βιομηχάνων και, γενικότερα, του κεφαλαίου. Βεβαίως, οι επιχειρηματίες «κρούουν σ' ανοιχτές πόρτες», καθώς η κυβέρνηση της ΝΔ - όπως και οι προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ - συμφωνεί, απολύτως, με τις θέσεις τους και θα κάνει ό,τι μπορεί για την υλοποίησή τους, ανταποκρινόμενη στις δικές τους απαιτήσεις και στις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Το μόνο που μπορεί να την εμποδίσει στην επιχείρηση ολοκληρωτικής παράδοσης της Παιδείας στα «νύχια» της πλουτοκρατίας, είναι η οργανωμένη πάλη του λαού κατά των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων που προωθούνται στην Παιδεία και για την ανάδειξη της Λαϊκής Εξουσίας, που θα εφαρμόσει μια άλλη πολιτική, η οποία δε θα εξυπηρετεί τις επιδιώξεις και τα συμφέροντα του κεφαλαίου, αλλά του λαού και θα διασφαλίζει μια δημόσια, δωρεάν Παιδεία, που θα εξασφαλίζει τα δικαιώματα των νέων στη μόρφωση και στη δουλιά. Κι όσο πιο γρήγορα κι αποτελεσματικά οργανωθεί η λαϊκή πάλη, τόσο το καλύτερο, καθώς «οι καιροί ου μενετοί» κι αν οι αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις εδραιωθούν στην Παιδεία, θα είναι ακόμα πιο δύσκολη η ανατροπή τους...


Π. Ρ.

Τι είναι η «επιχειρηματικότητα»

Από την περασμένη άνοιξη, η υπουργός Παιδείας διακήρυττε ότι είναι σε συνεννόηση με το ΣΕΒ και τη ΓΣΕΕ προκειμένου να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος «επιχειρηματικότητας» στα σχολεία και στην ίδια κατεύθυνση κινούνταν το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, που μελετούσε τρόπους γενίκευσης του προγράμματος από την έναρξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς.

Τι είναι όμως αυτό το περιβόητο πρόγραμμα «επιχειρηματικότητα νέων»; Είναι ένα πρόγραμμα μαθημάτων που συνδιοργανώνεται από το Σύνδεσμο Ελλήνων Βιομηχάνων (ΣΕΒ) και το υπουργείο Παιδείας. Πρόκειται για έναν κύκλο διαλέξεων από στελέχη επιχειρήσεων που συνοδεύεται από σχετικά εγχειρίδια και πραγματοποιείται στις δυο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού(!), σε Γυμνάσια, Λύκεια και ΤΕΕ.

Τα εκπαιδευτικά υλικά που συνοδεύουν το πρόγραμμα είναι αναπαραγωγή εκείνων που διδάσκονται στα σχολεία και άλλων χωρών στο πλαίσιο του προγράμματος του Οργανισμού Junior Achievement International, όπου συμμετέχουν οι Σύνδεσμοι Βιομηχάνων διαφόρων καπιταλιστικών χωρών και στόχος του διεθνούς αυτού προγράμματος είναι να κατανοήσουν οι νέοι «τη σημασία των οικονομιών που καθορίζονται από την αγορά, το ρόλο των επιχειρήσεων σε μια παγκόσμια οικονομία...» και γενικότερα την «ηθική» του καπιταλισμού.

Ετσι και στην Ελλάδα, οι μαθητές από τα 10 τους χρόνια και πριν καλά καλά μάθουν... ορθογραφία, καλούνται να ενσωματώσουν στο λεξιλόγιο αλλά και στη συνείδησή τους έννοιες όπως «χρηματιστήρια αξιών», «έρευνα αγοράς», «καινοτομίες... που μπορούν να αξιοποιηθούν προς όφελος της επιχείρησης» κλπ. Οι διάφορες προσεγγίσεις του συγκεκριμένου μαθήματος όπως παιχνίδια ρόλων, δημιουργία εικονικών επιχειρήσεων και ασκήσεις επίλυσης προβλημάτων σχετικά με τη λειτουργία μιας επιχείρησης, δεν έχουν στόχο να κάνουν όλους τους μαθητές αυριανούς επιχειρηματίες αλλά να τους μάθουν πώς να κατανοούν καλύτερα το συμφέρον των επιχειρήσεων και ως αυριανοί εργαζόμενοι να κάνουν δική τους υπόθεση την αύξηση των κερδών του κεφαλαίου.

Την ίδια στιγμή, οι επιχειρήσεις εισπράττουν πολλαπλά οφέλη από το πρόγραμμα αφού για τους μαθητές μεγαλύτερων τάξεων προβλέπεται και πρακτική άσκησή τους σε επιχειρήσεις, σε προσωρινές θέσεις εργασίας και χωρίς αμοιβή.

Μέχρι τώρα, το πρόγραμμα εφαρμοζόταν πράγματι πιλοτικά σε κάποια σχολεία. Ωστόσο με την απόφαση της κυβέρνησης να εφαρμοστεί υποχρεωτικά η «ευέλικτη ζώνη» σε όλα τα δημοτικά και νηπιαγωγεία και εφόσον τα μαθήματα «επιχειρηματικότητας» είναι από τις βασικές δραστηριότητες της «ευέλικτης ζώνης», είναι δεδομένη η επέκταση της προπαγάνδας του κεφαλαίου στα σχολεία και μάλιστα, σε πολύ τρυφερές ηλικίες.

«Επιχειρηματικότητα» για το ... δημοτικό!

Με στόχο να προσαρμοστούν οι μαθητές από την τρυφερή ηλικία του δημοτικού στις συνθήκες ζωής και εργασίας που το μεγάλο κεφάλαιο και τα κόμματα που το υπηρετούν προωθούν, εντάσσεται πλέον και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση το πρόγραμμα «Οικονομία και εγώ». Οι σελίδες του «Ρ» έχουν επανειλημμένα φιλοξενήσει ρεπορτάζ για τη μετατροπή της ευέλικτης ζώνης σε υποχρεωτική και τις εξοντωτικές συνέπειες του ωρολόγιου προγράμματος, όπως τώρα διαμορφώνεται, στους μαθητές.

Μέχρι τώρα, το πρόγραμμα «Οικονομία και εγώ» εφαρμοζόταν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση προαιρετικά. Ενα πιλοτικό πρόγραμμα με τίτλο «Επιχειρηματικότητα Μαθητών» θα είναι όπως φαίνεται από τα βασικά μαθήματα που θα ενταχθούν στην «ευέλικτη ζώνη» στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς έχει γίνει σχετική επεξεργασία στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Η επιχειρηματικότητα εμφανιζόταν μέχρι πρόσφατα στην ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και ερμηνεύεται ως η «στάση - νοοτροπία του ατόμου στην καθημερινή ζωή όσο και στις εργασιακές του δραστηριότητες»! Ενδεικτικό της στάσης αυτής είναι ο φορέας υλοποίησης που πέρα από το υπουργείο Παιδείας μέσω του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, δεν είναι άλλος από τον ΣΕΒ!

Οπως χαρακτηριστικά σημειώνεται στην ίδια ιστοσελίδα, τη βάση αυτού του προγράμματος αποτελεί «η αναγκαιότητα ανοίγματος του σχολείου στην κοινωνία και η σύνδεση της σχολικής ζωής με τα ενδιαφέροντα του παιδιού και τις πραγματικές καταστάσεις της ζωής».

Ορίζει ότι «ο βασικός σκοπός του προγράμματος "Επιχειρηματικότητα Μαθητών" εστιάζεται, στη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης με την εισαγωγή βασικών οικονομικών εννοιών στην υποχρεωτική εκπαίδευση, απαραίτητων στην καθημερινή ζωή του ατόμου, σε μορφή δραστηριοτήτων και στο άνοιγμα του σχολείου στις συνθήκες εργασίας της τοπικής κοινωνίας». Λέγοντας όμως «βασικές οικονομικές έννοιες απαραίτητες στη ζωή του ατόμου», μάλλον δεν εννοεί το πώς να μετράει ο μαθητής τα ρέστα από τις τσίχλες για να μην τον κλέψει ο περιπτεράς.... Αντιθέτως, εκείνο στο οποίο στοχεύει είναι να προσαρμόσει τη σκέψη του μαθητή στο εργασιακό μέλλον που γι' αυτόν έχουν σχεδιάσει: για το γιο του εργάτη το εργοστάσιο, για το γιο του αγρότη το χωράφι, για το γιο του διευθυντή επιχείρησης μια αντίστοιχη διευθυντική θέση.

Επιπλέον, επισημαίνεται ότι η έννοια της επιχειρηματικότητας προσεγγίζεται, μεταξύ άλλων, ως: «αποδοχή του στοιχείου της αβεβαιότητας και μετουσίωσή του σε πράξη». Με άλλα λόγια, να είναι από νωρίς προσαρμοσμένο το αυριανό εργατικό δυναμικό στη λογική της «αλλαγής επαγγελμάτων», της ανάγκης διαρκούς επανακατάρτισης, της μη σταθερής δουλιάς. Να είναι προετοιμασμένο να ζει με το φόβο της απόλυσης, με την αβεβαιότητα που διαρκώς θα τον πειθαναγκάζει να σκύβει το κεφάλι, να μη λέει κουβέντα, να «κοιτάει τη δουλιά του».

Από νωρίς στα ...«βάσανα» δηλαδή, θα πρέπει να μπουν οι μικροί μαθητές μέσω αυτών των «εκπαιδευτικών» προγραμμάτων. Μια πρώτη γεύση, που είναι αμφίβολο κατά πόσο θα παρουσιάζει στους αυριανούς (πολύ... αυριανούς αν κρίνουμε από την ηλικία τους) εργαζόμενους τις πραγματικές συνθήκες εργασίας ή ακόμα και τις δυσκολίες εύρεσης εργασίας που θα αντιμετωπίσουν, πόσο μάλλον που δεν τους αποκαλύπτει την εκμετάλλευση που θα υφίστανται.

Ο κατάλογος των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων είναι ενδεικτικός, καθώς περιλαμβάνονται οι κολοσσοί σε όλους τους κλάδους. Αραγε, οι εκπρόσωποι της «Τσιπίτα» θα ενημερώσουν τους μαθητές για τα εργατικά ατυχήματα και τις μαζικές απολύσεις που πραγματοποιούνται στα εργοστάσιά της ή θα τα «ρίξουν» στον εργαζόμενο που δεν είχε διδαχτεί «επιχειρηματικότητα»;

ΚΟ ΑΧΑΪΑΣ ΑΧΤΙΔΑ ΑΕΙ - ΤΕΙ ΠΑΤΡΑΣ
Συστηματική προσπάθεια για χειραγωγημένες συνειδήσεις

Σε ανακοίνωσή της η ΚΟ Αχαΐας, Αχτίδα ΑΕΙ - ΤΕΙ Πάτρας, αφού παραθέτει μια σειρά αποσπάσματα από το βιβλίο «Ορθολογική Λήψη Αποφάσεων», επισημαίνει: «Τέτοια μαθήματα διδάσκουν στους σπουδαστές στο ΤΕΙ Πάτρας. Αυτόν τον αντικομμουνισμό, made by CIA, εκπέμπει το συγκεκριμένο βιβλίο». Και συνεχίζει: «Επιβεβαιώνονται κατά τον πιο κατηγορηματικό τρόπο οι εκτιμήσεις του ΚΚΕ:

  • Για τη συστηματική προσπάθεια της άρχουσας τάξης να κερδίσει τα μυαλά της νεολαίας, να τη χειραγωγήσει, να φτιάξει τρομοκρατημένες συνειδήσεις.
  • Για την επιχείρηση να δηλητηριαστούν οι νέοι από τον αντικομμουνισμό, τον εθνικισμό και τον ιμπεριαλιστικό κοσμοπολιτισμό.
  • Για τα επικίνδυνα ιδεολογήματα που παράγονται, συντηρούνται και αναπαράγονται περί της ελευθερίας και της δημοκρατίας στον καπιταλισμό.
  • Ειδικά στην εκπαίδευση, η αστική τάξη, με πολιτικούς εκπροσώπους της τα φιλελεύθερα και σοσιαλδημοκρατικά κόμματα - και με πολιτικό δεκανίκι τον οπορτουνισμό, επιχειρεί να διαμορφώσει μια «κοσμοαντίληψη» αποδοχής του καπιταλισμού. Ενα μέσον είναι η διδασκαλία αντιδραστικών ανορθολογικών και ανοιχτά αντικομμουνιστικών αντιλήψεων και θεωριών».

Ακολούθως, υπογραμμίζει πως «η κατάσταση αυτή θα επιδεινωθεί αν δεν υπάρξει αποφασιστική μαζική απάντηση» και καταλήγοντας τονίζει: «Καλούμε το λαό και τη νεολαία της Πάτρας να βγάλουν χρήσιμα συμπεράσματα με αφορμή και αυτό το γεγονός. Να φύγουν μαζικά από τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, να γυρίσουν την πλάτη στις δυνάμεις του συμβιβασμού. Να στηρίξουν ολόπλευρα το ΚΚΕ και την ΚΝΕ. Στην πολιτική πρόταση του ΚΚΕ για το Μέτωπο - και μόνο σε αυτήν - υπάρχει θέση για όλα τα δικαιώματα και τις σύγχρονες ανάγκες της νεολαίας, για ολόπλευρη μόρφωση, για να διδάσκεται η αλήθεια και να διαπαιδαγωγούνται ολοκληρωμένοι άνθρωποι. Καλούμε την εκπαιδευτική κοινότητα του ΤΕΙ και όλων των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της Πάτρας, τη νεολαία, και την εργατική τάξη της πόλης, να καταδικάσουν το γεγονός και να απαιτήσουν μαζί μας την άμεση απόσυρση του αισχρού αντικουβανικού συγγράμματος».

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
Σπεύδει να συμβάλει στην «ανταγωνιστικότητα»

Σε ρόλο ατζέντη του επιστημονικού ανθρώπινου δυναμικού, αναδεικνύεται το Πανεπιστήμιο Κρήτης, στο πλαίσιο της υποβάθμισης και ιδιωτικοποίησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης, για την προώθηση των επιταγών της ΕΕ και την πολιτική των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.

Αυτό αποδεικνύει η νέα διημερίδα που διοργανώνει μαζί με το γραφείο διασύνδεσης και σε συνεργασία με το Επιστημονικό και Τεχνολογικό Πάρκο Κρήτης που έχει ως θέμα «Η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής επιχείρησης και ο ρόλος του επιστημονικού ανθρώπινου δυναμικού», στις 6 και 7 Οκτώβρη στο Ιδρυμα Τεχνολογίας και Ερευνας (ΙΤΕ).

Σκοπός αυτής της διημερίδας, όπως σημειώνουν, είναι να αφυπνίσει την επιχειρηματική κοινότητα της Ελλάδας για τη σπουδαιότητα του ρόλου του επιστημονικού προσωπικού στην ανάπτυξή της, καθώς και να συμβάλει στην ανεύρεση μεθόδων αποτελεσματικής αξιοποίησής του. Και ευθαρσώς ακολούθως επισημαίνουν ότι «με στόχο την ενίσχυση της ελληνικής επιστημονικής κατάρτισης θα επισημανθεί η αναγκαιότητα μεγαλύτερης επένδυσης στη γνώση (ποια γνώση και για ποιον;) για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και η σημασία της επιστημονικής κατάρτισης στην επαγγελματική αποκατάσταση».

Προχωρούν, λοιπόν, ολοταχώς με τα γραφεία διασύνδεσης στο ρόλο του διαμεσολαβητή ανάμεσα στο Πανεπιστήμιο και τις επιχειρήσεις υπό τον απόλυτο έλεγχο των τελευταίων. Είναι φανερό ότι πλέον υλοποιείται ο στόχος για προσαρμογή της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στις ανάγκες της αγοράς με ευέλικτο, μισοειδικευμένο και απόλυτα υποταγμένο επιστημονικό προσωπικό.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ