ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 28 Αυγούστου 2021 - Κυριακή 29 Αυγούστου 2021
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΥΖΗΤΩΝΤΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΤΑΝΙΑ ΤΣΑΝΑΚΛΙΔΟΥ
Οι σκεπτόμενοι άνθρωποι δεν συμφέρουν το σύστημα

Η Τάνια Τσανακλίδου δεν μας έχει συνηθίσει σε μισόλογα. Πάντα έλεγε και λέει γενναία την άποψή της, όποιο τσουνάμι κι αν προκληθεί μετά. Οπως συνέβη με τις πρόσφατες οργισμένες δηλώσεις της για τον τρόπο που η κυβέρνηση διαχειρίστηκε τις πυρκαγιές.

Ισως και για κάτι τέτοια να την αγαπάμε και να την σεβόμαστε τόσα χρόνια.

Δεν είπε μόνο μεγάλα τραγούδια, δεν έκανε μόνο σημαντικές συνεργασίες και επιλογές, είναι και μια σπουδαία γυναίκα, με λαμπερό μυαλό, έντονη αίσθηση του δικαίου και πεντακάθαρη καρδιά.

Κι όπως έχει ξεκαθαρίσει: «Μόνο όταν πεθάνω θα πάψω να μιλάω. Δεν φοβάμαι κανέναν, γιατί δεν υπήρξα ποτέ κρατικοδίαιτη».

Πριν λίγες μέρες σ' ένα post της για τις μεγάλες φωτιές σε Β. Εύβοια, Ηλεία, Μεσσηνία, Αττική, Γρεβενά κ.α., έγραφε: «Αυτοί οι γελοίοι που καταστρέφουν τη ζωή μας και την πατρίδα μας αλληλοσυγχαίρονται, γιατί νομίζουν πως τα έκαναν όλα καλά. Πώς παραδοθήκαμε τόσο εύκολα στην αφασία και την αδιαφορία και τους αφήσαμε να μας εκμηδενίσουν και να μας διαλύσουν;».

Μας παρουσιάζουν μια στρεβλή πραγματικότητα

«Θεωρώ εγκληματικό - μας λέει - τον τρόπο διαχείρισης των πυρκαγιών, ειδικά στην περίπτωση της Εύβοιας, που αφέθηκε στην τύχη της για πέντε ολόκληρες μέρες και έκαιγε ανεξέλεγκτη, με αποτέλεσμα μια άνευ προηγουμένου οικολογική καταστροφή.

Είναι σαφές ότι αυτή η κυβέρνηση έχει στηρίξει την ύπαρξή της στην επικοινωνία, φροντίζοντας να εξαγοράσει την πλειοψηφία των ΜΜΕ, τα οποία παρουσιάζουν μια στρεβλή πραγματικότητα και αποκρύπτουν συστηματικά την αληθινή εικόνα».

-- Και με τον ανορθολογικό τρόπο και τις παλινωδίες που αντιμετωπίζει και το 4ο κύμα πανδημίας, δεν βλέπω να τα βγάζουμε πέρα...

Με την Λίνα Νικολακοπούλου
Με την Λίνα Νικολακοπούλου
-- Ε ναι, ο τρόπος της δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας, το αντίθετο. Αντί να προετοιμαστεί σωστά, με αύξηση του υγειονομικού προσωπικού και στήριξη της δημόσιας Υγείας, έφερνε ανόητα μέτρα (περίπτερα, απαγόρευση κυκλοφορίας κ.λπ.), την ώρα που δεν έπαιρνε κανένα μέτρο για τους εργαζόμενους σε βιομηχανίες και τους εργαζόμενους γενικά, που έπρεπε να μετακινούνται ο ένας επάνω στον άλλο με τα ΜΜΜ.

Αφήνω ασχολίαστες τις εξόδους του ανέμελου πρωθυπουργού, την ώρα που έπρεπε να στέλνουμε SMS για να πετάξουμε τα σκουπίδια μας. Βρίσκω επίσης απαράδεκτη την «πριβέ» φύλαξη σπιτιών και εγκαταστάσεων μεγαλόσχημων παραγόντων, εάν κάτι τέτοιο αληθεύει.

-- Ο βαθιά τραυματισμένος κόσμος του πολιτισμού, από όλα αυτά που συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια, με ποιον τρόπο θεωρείς πως θα καταφέρει πλέον να ορθοποδήσει;

-- Δεν περιμένω από τη συγκεκριμένη ηγεσία καμία στήριξη, οπότε θα πρέπει να εφεύρουμε μόνοι μας τον τρόπο να υπάρξουμε και να δημιουργήσουμε ξανά.

Τι να περιμένεις άλλωστε από μια υπουργό που καταστρέφει και βανδαλίζει μοναδικής αξίας αρχαιότητες - τσιμέντωμα Ακρόπολης, τεμαχισμός και απομάκρυνση των ευρημάτων στο Σταθμό Βενιζέλου - και άλλα πολλά. Εγώ πάντως πιστεύω στους νέους ανθρώπους, που η δύναμη και το άφθαρτο της νιότης τους θα ισοπεδώσουν τα εμπόδια και θα χαράξουν τον δικό τους δρόμο.

-- Γιατί λες πως πρέπει η Τέχνη και οι εργαζόμενοι σ' αυτήν να βασανίζονται μια ζωή σ' αυτήν τη χώρα;

-- Καμία κυβέρνηση ποτέ δεν στήριξε τον Πολιτισμό. Πάντα το κονδύλι για Πολιτισμό και Παιδεία ήταν σχεδόν αμελητέο και οπωσδήποτε ανεπαρκές. Η πικρή αλήθεια είναι ότι Πολιτισμός και Παιδεία δημιουργούν σκεπτόμενους πολίτες που δεν συμφέρουν σε κανένα σύστημα εξουσίας.


-- Αν είχες τη δυνατότητα να έλεγες - κατά πρόσωπο - δυο κουβέντες στον πρωθυπουργό για τον τρόπο που χειρίστηκε τις πρόσφατες καταστροφικές φωτιές, τι θα του έλεγες;

-- Τα έχω πει δημοσίως και υβρίστηκα με σφοδρότητα. Δεν αλλάζω τίποτα. Θα πρόσθετα μόνο το εξής: «Karma is a bitch».

Αν δεν αντιδράσουμε, οδεύουμε σε δυστοπία

-- Μέσα στην πανδημία έχουν περάσει οι πλέον αντιλαϊκοί νόμοι κι έχουν ακυρωθεί κεκτημένα χρόνων. Η υγειονομική κρίση χρησιμοποιήθηκε για να εφαρμοστούν ακραίες πολιτικές. Πώς πιστεύεις ότι προδιαγράφεται το μέλλον μας;

-- Exω την αίσθηση ότι, παγκοσμίως, η πανδημία χρησιμοποιείται για έλεγχο του πληθυσμού και περιστολή βασικών μας ελευθεριών.

Δεν λέω ότι δεν είναι υπαρκτή και επικίνδυνη απειλή, χρησιμοποιείται όμως σαν εργαλείο από τους υποστηρικτές του δόγματος «Σοκ και Δέος» για την υποδούλωσή μας. Πιστεύω πως αν δεν αντιδράσουμε, οδεύουμε σε μια εφιαλτική δυστοπία, αν δεν τη ζούμε ήδη.

-- Η Τέχνη που είναι παρηγορητική και αφυπνιστική, θεωρείς πως συμφέρει τους κρατούντες να μην υποστηρίζεται και να σιωπά;

-- Αναμφισβήτητα. Το βλέπουμε χρόνια τώρα να συμβαίνει.

-- Ποιος οφείλει να είναι ο ρόλος και η αποστολή του καλλιτέχνη σήμερα;

-- Παρηγορητικός και αφυπνιστικός, όπως πολύ σωστά είπες.

-- Ενα σχόλιο για τη στάση του υπουργείου Πολιτισμού στα θέματα της στήριξης των εργαζομένων στον Πολιτισμό, αλλά και των αποκαλύψεων του #metoo.

-- Ακόμα παραμένει για μένα ενεργό το hashtag «Μενδώνη παραιτήσου».

-- Ποιες είναι οι σκέψεις σου για τις υποθέσεις του Δ. Λιγνάδη και του Π. Φιλιππίδη;

-- Αυτές οι αποκαλύψεις ήταν ένα οδυνηρό πλήγμα για όλους μας, αλλά και μια αρχή για να σπάσει επιτέλους το καθεστώς σιωπής και απόκρυψης.

-- Ποιοι είναι οι σημερινοί δικτάτορες στον κόσμο;

-- Είναι τα πανίσχυρα καρτέλ και ο συσσωρευμένος πλούτος στα χέρια όλο και λιγότερων στον κόσμο, που φτωχοποιούν και υποδουλώνουν όλο και περισσότερους.

-- Για την κόλαση στο Αφγανιστάν τι λες;

-- Οσα συμβαίνουν εκεί είναι ντροπή για τον δυτικό πολιτισμό και περίτρανη απόδειξη της χρεοκοπίας των αξιών που αυτός ο κόσμος πρεσβεύει.

-- Υπάρχει ίσως μια ουτοπία, που ακόμη συντηρείς μέσα σου;

-- Αλλαξε τον εαυτό σου για να αλλάξει ο κόσμος.

-- Στις 7 Σεπτεμβρίου τα «Σχήματα των αστεριών» (που μας ενθουσίασαν ήδη στο Βεάκειο) θα τα απολαύσουμε στο Κατράκειο και στις 12 Σεπτεμβρίου στη Θεσσαλονίκη. Επεται, τον Οκτώβριο, το Ηρώδειο. Πώς και αποφάσισες την επιστροφή και τι σας έκανε να ενώσετε με την Λίνα τις μοναξιές σας;

-- H πρόταση από την Λίνα ήρθε σε μια στιγμή μεγάλης μοναξιάς και παραίτησής μου, λόγω ιδρυματοποίησης εξαιτίας του αναγκαστικού μας εγκλεισμού. Το εξαιρετικό της υλικό, που πάντα ζήλευα και ήθελα να το τραγουδήσω, μου θύμισε πόσο υπέροχη είναι η τέχνη του τραγουδιού, αλλά και λυτρωτική συνάμα. Οι συναυλίες αυτές γιάτρεψαν και γιατρεύουν την ψυχή μου.

-- 33 χρόνια από την κυκλοφορία του «Μαμά γερνάω», αλλά και επέτειος των 40 χρόνων της διαδρομής της Νικολακοπούλου στη δισκογραφία. Τι συμβολίζει αυτή η γιορτή για σένα;

-- Αυτό που θα σου πω, το έχω γράψει ένα ξημέρωμα, μετά από ένα όνειρο παράξενο και προφητικό, που είδα την περίοδο των προβών. Το παραθέτω αυτούσιο: «Σαν να γιορτάζουμε μια λύπη χρόνων που μας συνδέει και μας κρατάει ζωντανούς κι ανθρώπινους, μες στη συνάφεια και τη βουή του κόσμου».


Συνέντευξη στη
Σεμίνα ΔΙΓΕΝΗ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ