ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 28 Αυγούστου 2001
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΓΣΕΕ
Με κυβερνητικές θέσεις και στη ΔΕΘ

Ορκους υποταγής στην «ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας» και στην «αύξηση της παραγωγικότητας», δηλαδή στην αύξηση και ενίσχυση των κερδών των καπιταλιστών, δίνει με δήλωσή του στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ, Χ. Πολυζωγόπουλος, δίνοντας έτσι και το στίγμα της πρότασης της πλειοψηφίας της Συνομοσπονδίας που θα παρουσιάσει στις 6 Σεπτέμβρη στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης.

Η δήλωση συνοδεύει δημοσίευμα του «Οικονομικού Ταχυδρόμου» στο οποίο «κατά αποκλειστικότητα» παρουσιάζεται η πρόταση της πλειοψηφίας της ΓΣΕΕ για την οικονομική πολιτική, αν και πρόκειται για τμήμα του προγράμματος δράσης της ΓΣΕΕ που είχε ψηφιστεί από την πλειοψηφία στο 30ό Συνέδριο, που έγινε τον περασμένο Μάρτη. Συγκεκριμένα δημοσιεύεται στις σελίδες 19-33 του προγράμματος δράσης και υπό τον τίτλο «Οι μεγάλες προτεραιότητες και προτάσεις των συνδικάτων».

Το «νέο μείγμα κοινωνικής πολιτικής» που πλασάρει λίγο πριν τη ΔΕΘ, ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας και το οποίο -κατά την άποψή του- πρέπει να διεκδικήσουν οι εργαζόμενοι, δεν είναι παρά η παλιά και γνωστή συνταγή, υποταγής των εργατικών δικαιωμάτων και συμφερόντων στην πολιτική του κεφαλαίου και της κυβέρνησης. Είναι η ίδια πολιτική που η αποδοχή της, παρά την προσπάθεια που γίνεται να φτιασιδωθεί με μπόλικη δόση και φρασεολογία περί «κοινωνικού», οδήγησε τους εργαζόμενους στη σημερινή τους θέση, το εισόδημά τους στο ναδίρ, την ανεργία στο ζενίθ, τις εργασιακές σχέσεις στο μοντέλο του απασχολήσιμου, την πάλη των συνδικάτων στο κλουβί του «κοινωνικού διαλόγου» και του «κοινωνικού εταιρισμού».

Ως πρώτη προτεραιότητα που θέτει η πλειοψηφία της ΓΣΕΕ στην οικονομική της πρόταση, είναι η «ανάπτυξη με κοινωνικό περιεχόμενο». Οικονομικοί στόχοι αυτής της ανάπτυξης πρέπει να είναι «η βελτίωση της παραγωγικότητας, η ταχύτερη μεγέθυνση του προϊόντος και η ενσωμάτωση στην ευρωπαϊκή οικονομία με όρους μεγαλύτερης ανταγωνιστικότητας». Το πόσο διαφέρουν αυτοί οι στόχοι από την κεντρική πολιτική του ΣΕΒ, που αναδεικνύει την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων τους, σε νέο όραμα της Ελλάδας μετά την ΟΝΕ, είναι δύσκολο να εντοπιστεί. Αλλωστε στο βαθμό που η «ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων», γίνεται ο ιδεολογικός και συνδικαλιστικός μπούσουλας της πλειοψηφίας της ΓΣΕΕ, η «βελτίωση του βιοτικού επιπέδου και η μείωση του χρόνου εργασίας», δεν είναι παρά ευχολόγια, όταν δεν αποτελούν συνειδητή προσπάθεια παραπλάνησης των εργαζομένων.

Εκεί που πέφτουν οι μάσκες είναι στο κεφάλαιο για τις ΔΕΚΟ, όπου σαν να μη συμβαίνει τίποτα στη χώρα, σαν να μη συνεχίζεται αυτό το πλιάτσικο της δημόσιας περιουσίας και μάλιστα στρατηγικών επιχειρήσεων, της ΔΕΗ, του ΟΤΕ, των πετρελαίων, των ναυπηγείων, των λιμανιών, η ηγεσία της ΓΣΕΕ τυρβάζει περί «μερικής - μειοψηφικής μετοχοποίησης» και «διατήρηση του management». Και σε μια αποθέωση της υποκρισίας οι αρχιερείς των πελατειακών δοσοληψιών μιλούν για «αποκοπή των πελατειακών και κομματικού χαρακτήρα παρεμβάσεων του κράτους»!

Με δικολαβισμούς επιχειρεί η πλειοψηφία της ΓΣΕΕ να θολώσει την πρότασή της για την εισοδηματική πολιτική. Ετσι, ενώ δήθεν κάνει λόγο «για πραγματικές αυξήσεις» την ίδια στιγμή τις συνδέει με την «αύξηση του ΑΕΠ». Δηλαδή επί της ουσίας ζητά τη διατήρηση των σημερινών ισχνών επιπέδων των μισθών, χωρίς βέβαια να βάζει αίτημα αναπλήρωσης των χαμένων εισοδημάτων των προηγούμενων ετών. Και ας υπολογίζει κατά 20% σε πραγματικούς όρους τη μείωση στο μοναδιαίο κόστος εργασίας μεταξύ 1983-1999. Επιπλέον δεν τολμά να θέσει ένα συγκεκριμένο και αξιοπρεπές κατώτατο όριο μισθών και ημερομισθίων, γεγονός για το οποίο εισπράττει έπαινο και από τον αρθρογράφο του «Οικονομικού Ταχυδρόμου» που διαπιστώνει ότι η ΓΣΕΕ «δεν καταφεύγει σε δημαγωγία των υπερβολικών ονομαστικών αυξήσεων»!

Δε γνωρίζουμε αν η πλειοψηφία επιμείνει να παρουσιάσει τις θέσεις αυτές που περιέχονται στο Πρόγραμμα Δράσης και για την κοινωνική ασφάλιση. Θα πρόκειται για πραγματική πρόκληση. Αφού δε λέει κουβέντα για την απροκάλυπτη κυβερνητική επίθεση στην κοινωνική ασφάλιση, αλλά και τους μεγάλους λαϊκούς αγώνες και τα αιτήματα των εργαζομένων τα οποία πρόβαλλαν εκατομμύρια εργαζομένων με τις κινητοποιήσεις της άνοιξης. Αν θέση της παραμείνει η «αναδιάρθρωση της κεφαλαιακής βάσης της κοινωνικής ασφάλισης προκειμένου να δημιουργηθεί η βάση για συνύπαρξη του διανεμητικού και κεφαλαιοποιητικού συστήματος», όπως αναγράφεται στην απόφαση του συνεδρίου, και αναδημοσιεύει η εφημερίδα σαν πρόταση στη ΔΕΘ, θα πρόκειται για ανοιχτή ταύτιση με τις κυβερνητικές θέσεις και πισώπλατο χτύπημα των εργατικών αγώνων.

Το ίδιο ισχύει και για το κεφάλαιο της ανεργίας και της απασχόλησης, στο οποίο ενώ δήθεν διεκδικεί «σταθερές θέσεις εργασίας» την ίδια στιγμή αποδέχεται επί της ουσίας την ιδιωτικοποίηση του ΟΑΕΔ, την επινοικίαση των εργαζομένων, αλλά και ομνύει στις ευέλικτες μορφές απασχόλησης, στα αλλεπάλληλα προγράμματα κατάρτισης - εκπαίδευσης που είναι και η πεμπτουσία του Εθνικού Σχεδίου Δράσης το οποίο ζητάει να εφαρμοστεί πλήρως..!

ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Το κυνήγι του κέρδους τσακίζει και το χάλυβα

Σε ένα άγριο «θρίλερ» έχει εξελιχθεί η υπόθεση των καθημερινών πολλαπλών βλαβών στα πλοία της ακτοπλοΐας. Η ανεξέλεγκτη αυτή κατάσταση, την οποία οι εφοπλιστές δημιούργησαν με στόχο την αύξηση του πλούτου τους και με κίνδυνο καθημερινά εκατοντάδες ζωές, δεν «ιδρώνει» τα αυτιά της ηγεσίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Η κακή κατάσταση των πλοίων σε συνδυασμό με τις άθλιες συνθήκες που εργάζονται οι ναυτεργάτες δημιουργούν τις προϋποθέσεις για νέα τραγικά δυστυχήματα. Σε σκληρό αγώνα έχουν επιδοθεί οι συνδικαλιστές των σωματείων ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», προκειμένου να αποφευχθούν τα χειρότερα, αλλά και να παρθούν μέτρα για ουσιαστικούς ελέγχους των πλοίων με τη συμμετοχή των εκπροσώπων των ναυτεργατικών σωματείων.

Πιο συγκεκριμένα το περασμένο Σάββατο, σύμφωνα με ανακοίνωση του γραφείου Τύπου του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, το επιβατηγό - οχηματαγωγό «Απόλλων Ελλάς», το οποίο εκτελούσε προγραμματισμένο δρομολόγιο από Πόρο για Μέθανα - Αίγινα - Πειραιά, παρουσίασε βλάβη τόσο στην αριστερή όσο και στη δεξιά άγκυρα. Το πλοίο πλαγιοδέτησε στο λιμάνι της Αίγινας και αποβίβασε τους επιβάτες και τα οχήματα. Οι επιβάτες που είχαν προορισμό τον Πειραιά προωθήθηκαν με άλλα πλοία.

Την Κυριακή το επιβατηγό - οχηματαγωγό «Εξπρές Διόνυσος», της εταιρίας «Ελλάς Φλάινγκ Ντόλφιν», μετά τον απόπλου του για εκτέλεση δρομολογίου από Πειραιά για Κύθνο - Σέριφο - Σίφνο - Κίμωλο - Μήλο, υπέστη μηχανική βλάβη στη δεξιά κύρια μηχανή (θραύση έδρας καπακιού βαλβίδας). Το πλοίο επανέπλευσε με ασφάλεια στον Πειραιά όπου αποβίβασε τους 546 επιβάτες.

Χτες απαγορεύτηκε ο απόπλους του επιβατηγού - οχηματαγωγού «Χάισπιντ 3» της «Ελλάς Φλάινγκ Ντόλφινς», γιατί παρουσίασε βλάβη στο σύστημα σταθεροποίησης. Οι 363 επιβάτες προωθήθηκαν με το «Εξπρές Αφροδίτη» στον προορισμό τους. Στις 10 το πρωί επετράπη ο απόπλους μετά την αποκατάσταση της βλάβης.

Βλάβη στη δεξιά κύρια μηχανή παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια πλου από Ρόδο προς Πειραιά στο φορτηγό - οχηματαγωγό πλοίο «Νικόλας Α». Η Λιμενική Αρχή Πειραιά απαγόρευσε τον απόπλου του πλοίου. Βλάβη στην αριστερή μηχανή υπέστη το επιβατηγό - υδροπτέρυγο «Φλάινγκ Ντόλφινς ΧΙΧ» ενώ έπλεε ανοιχτά από το λιμάνι της Σκοπέλου εκτελώντας το προγραμματισμένο δρομολόγιό του από Πευκή για Πλατανιά - Σκιάθο - Σκόπελο - Αλόννησο. Οι επιβάτες με προορισμό την Αλόννησο προωθήθηκαν στον προορισμό τους με άλλο διερχόμενο υδροπτέρυγο.

«ΧΑΛΥΒΟΥΡΓΙΚΗ»
Εργάτης χτυπήθηκε από υψηλή τάση

Ενας εργάτης με το κορμί του σημαδεμένο κατά 70% από εγκαύματα προστέθηκε χτες στη μαύρη λίστα των θυμάτων της «Χαλυβουργικής», της γνωστής οικογένειας των «ευεργετών» Αγγελόπουλου. Το ατύχημα έγινε στις 10.30 το πρωί, όταν ο ηλεκτρολόγος Γιάννης Τιμοθέος, 45 χρόνων, πατέρας ενός ανήλικου παιδιού, χτυπήθηκε από το ρεύμα. Ο ηλεκτρολόγος έκανε εκείνη την ώρα την προεργασία, μαζί με άλλους τρεις συναδέλφους του, σε υποσταθμό για την παραγωγή ρεύματος υψηλής τάσης που διοχετεύεται στη συνέχεια στα μηχανήματα. Εκείνη την ώρα ο εργαζόμενος, σύμφωνα με μαρτυρίες, ακούμπησε κάποιο καλώδιο και τον χτύπησε το ρεύμα. Αμέσως μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο στο ΚΑΤ όπου οι γιατροί διαπίστωσαν ότι είχε εγκαύματα στο 70% του σώματός του. Ο εργαζόμενος ευτυχώς διέφυγε τον κίνδυνο και νοσηλεύεται στο νοσοκομείο.

Το ατύχημα στη «Χαλυβουργική», έρχεται να προστεθεί στη φετινή καλοκαιρινή τραγική λίστα την οποία είχε δημοσιεύσει ο «Ρ» στις 15 Αυγούστου και κατέγραφε για τις προηγούμενες 30 μέρες, 15 θανάτους και 5 τραυματισμούς εργαζομένων σε χώρους εργασίας σε όλη την Ελλάδα. Αλλωστε, όπως έχουν καταγγείλει κατά καιρούς, ειδικά την καλοκαιρινή περίοδο οι εργαζόμενοι πληρώνουν με τη ζωή τους την εργοδοτική ασυδοσία και την έλλειψη μέτρων ασφάλειας που δεν εφαρμόζονται στο βωμό του κέρδους.

«ΚΥΚΝΟΣ ΑΕ»
Η εντατικοποίηση έφερε θάνατο

ΗΛΕΙΑ (του ανταποκριτή μας Ν. ΤΣΑΚΑΝΙΚΑ).-

Σε βαρύ κλίμα κηδεύτηκε χτες το απόγευμα, στο χωριό Σαβάλια Ηλείας, ο Κ. Βασιλόπουλος, 38 χρόνων. Πέθανε το περασμένο Σάββατο, την ώρα του μεροκάματου στο εργοστάσιο της ντοματοβιομηχανίας «Κύκνος ΑΕ», που λειτουργεί στην περιοχή.

Σύμφωνα με την έκθεση του ιατροδικαστή και προϊσταμένου της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Πατρών, Ι. Αϊβατίδη, ο θάνατος του άτυχου εργάτη προήλθε από «έμφραγμα του μυοκαρδίου, επί εδάφους παλαιού εμφράγματος».

Πώς, όμως, να μη σημειωθούν ακόμα και τέτοια περιστατικά όταν είναι ανύπαρκτη η λήψη μέτρων υγιεινής και ασφάλειας από την πλευρά των εργοδοτών, που εγκληματούν ασύστολα, προκειμένου να κερδίσουν χρόνο και χρήμα, αναγκάζοντας τους εργαζόμενους να δουλεύουν σε συνθήκες απαράδεκτες (θερμοκρασίες 60 βαθμών Κελσίου, σε απόλυτη υγρασία και σε χώρους γεμάτους ατμούς); Την εποχή αυτή, μάλιστα, λόγω της παραγωγής της ντομάτας, τα ωράρια διαμορφώνονται σύμφωνα με τις ανάγκες του εργοστασίου κι όχι της ανθρώπινης αντοχής.

Την εργοδοτική ασυδοσία, που επιμένει και διογκώνεται, ευνοημένη και από την πολιτική της κυβέρνησης, καταγγέλλει σε ανακοίνωσή της η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Σωματείων και Συνδικαλιστών Νομού Ηλείας και σημειώνει χαρακτηριστικά: «Χρόνια τώρα η επιχείρηση "Κύκνος ΑΕ" εκμεταλλεύεται άγρια, κλέβει τον ιδρώτα του εργάτη και του αγρότη, εκβιάζοντας κάθε φορά τους εργαζόμενους με την ανεργία και τους αγρότες με την απορρόφηση της παραγωγής τους. Σήμερα τους παίρνει και τη ζωή, όπως του συνάδελφου Κ. Βασιλόπουλου».

Στη συνέχεια υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση «πως η επιχείρηση, αξιοποιώντας τους νόμους- τερατουργήματα της κυβέρνησης, με την κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, την κατάργηση του 8ωρου-5ήμερου, την ελαστικοποίηση του ωραρίου εργασίας, τη μερική απασχόληση και τις εν γένει νέες εργασιακές σχέσεις, αναγκάζει τους εργαζόμενους στο εργοστάσιό της στα Σαβάλια να δουλεύουν κάτω από μεσαιωνικές συνθήκες και με υψηλές θερμοκρασίες, με αποτέλεσμα να τους δημιουργούν χρόνιες ασθένειες». Και η ανακοίνωση καταλήγει: «Αυτή η κατάσταση δεν πάει άλλο. Καλούμε τους εργαζόμενους να δημιουργήσουν Επιτροπή Αγώνα στο χώρο εργασίας τους, να συσπειρωθούν μαζί μας και να παλέψουμε για ν' αλλάξει η κατάσταση στο εργοστάσιο, πριν θρηνήσουμε και άλλα θύματα».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ