ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 28 Ιούνη 2015 - 2η έκδοση
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Χρονίζοντα τα προβλήματα του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος

Ερώτηση στη Βουλή κατέθεσε η βουλευτής του ΚΚΕ Ελένη Γερασιμίδου με θέμα τα χρονίζοντα προβλήματα του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ).

«Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος», αναφέρεται στην Ερώτηση, «με περισσότερα από 50 χρόνια καλλιτεχνικής δημιουργίας, αποτελεί σήμερα τον μεγαλύτερο θεατρικό και ευρύτερα πολιτιστικό οργανισμό στη χώρα μας. Με τις 5 χειμερινές σκηνές 2.500 θέσεων, τα 2 υπαίθρια θέατρα 9.000 θέσεων, αλλά και με την πραγματοποίηση πανελλαδικών και διεθνών περιοδειών, καθώς και την επαναδραστηριοποίηση του Κλιμακίου Μακεδονίας - Θράκης, που περιοδεύει σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα, δίνοντας παραστάσεις ακόμη και στα πιο απομακρυσμένα χωριά, λειτουργεί ως ενεργός πυρήνας πολιτισμού από το 1961. Παρ' όλα αυτά, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος χρονίζουν, εξαιτίας της πολιτικής υποχρηματοδότησης και υποβάθμισης του τομέα του Πολιτισμού, που ακολουθήθηκε από όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις και συνεχίζεται και από τη σημερινή συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, μετατρέποντάς τον σε πανάκριβο εμπόρευμα, μακριά από τις λαϊκές ανάγκες».

«Το ΚΘΒΕ πλέον οδηγείται σε οικονομική ασφυξία, εξαιτίας της συνεχώς μειούμενης κρατικής χρηματοδότησης (η μείωση έφθασε στο 40%), της καθυστέρησης στην καταβολή των χρεών με τα οποία έχει επιβαρυνθεί, χωρίς να τα έχει προκαλέσει το ίδιο, όπως αυτά για την "Οπερα Θεσσαλονίκης" (αρχικά "Οπερα Δωματίου Θεσσαλονίκης"), αλλά και εξαιτίας της καθυστέρησης στην καταβολή χρημάτων που του οφείλονται (επιστροφή ΦΠΑ, χρέη Δήμου Θεσσαλονίκης από προγραμματική σύμβαση με το ΥΠΠΟ, κ.ά.). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το ΚΘΒΕ να αντιμετωπίζει δυσκολίες, που ξεκινούν από την αδυναμία καταβολής της μισθοδοσίας των εργαζομένων, έως και την αδυναμία συντήρησης των υποδομών του (Θέατρο Γης, Θέατρο Δάσους, κ.λπ.)».

ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο υπουργός σε ποια άμεσα μέτρα θα προβεί η κυβέρνηση για: Την καταβολή γενναίας κρατικής χρηματοδότησης, αντίστοιχης των αναγκών του ΚΘΒΕ και εγκαίρως, ώστε να καλυφθεί η λειτουργία του χωρίς περιστολή δραστηριοτήτων, ανταποδοτική λειτουργία, «χορηγίες» με το αζημίωτο και συμπαραγωγές με επιχειρηματικούς ομίλους. Καθώς και για την επίλυση των προβλημάτων της σημερινής οικονομικής ασφυξίας και των χρεών για τα οποία δεν ευθύνονται το ΚΘΒΕ και οι εργαζόμενοι σε αυτό. Ακόμη, για την καταβολή των δεδουλευμένων στους ηθοποιούς, στο διοικητικό και τεχνικό προσωπικό του ΚΘΒΕ και για να διασφαλιστεί μόνιμη σταθερή εργασία με πλήρη εργασιακά, μισθολογικά και ασφαλιστικά δικαιώματα.

Διεκδικώντας τα αυτονόητα

Θυμίζουμε ότι, σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ, Γιάννης Βούρος, τα έσοδα από τις πωλήσεις των εισιτηρίων το 2013 ανήλθαν σε 743.140 ευρώ. Το 2014 τα έσοδα παρουσίασαν αύξηση κατά 60% φτάνοντας σε 1.189.836 ευρώ. Τα έσοδα από ομαδικά εισιτήρια παρουσίασαν ποσοστιαία αύξηση 138,9%. Το 2013 - 2014 τα έσοδα από ομαδικά εισιτήρια ανέρχονταν σε 133.000 ευρώ και το 2014 - 2015 ανήλθαν σε 152.000 ευρώ. Τα έσοδα από τις παραχωρήσεις των χώρων του ΚΘΒΕ προς τρίτους κατά το 2013 υπολογίστηκαν στις 97.500 ευρώ, ενώ το 2014 αυξήθηκαν κατά 18%, ήτοι 114.711 ευρώ. Η αναβίωση της Μονής Λαζαριστών απέφερε τα μεγαλύτερα κέρδη: 2013 - 2014 τα έσοδα των εισιτηρίων στη Μονή Λαζαριστών ανήλθαν στα 717.334 ευρώ.

Σε ό,τι αφορά το έλλειμμα των 6,5 εκατ. ευρώ, σύμφωνα πάντα με τις δηλώσεις του καλλιτεχνικού διευθυντή: «2,5 εκατ. χρωστούσαμε στο ΙΚΑ, μπήκαμε επιτέλους σε ρύθμιση, που σημαίνει ότι το χρέος στο ΙΚΑ μπορεί πια να εξυπηρετηθεί, αφού από 200.000 ευρώ που έπρεπε να δίνουμε ανά μήνα, έχει μειωθεί στα 18.000 ευρώ. Εχει σημασία, όμως, τα χρήματα της τακτικής επιχορήγησης να έρχονται για να καλύπτουμε το τρέχον ΙΚΑ. Διότι, αν δεν έρθουν, η ρύθμιση πάλι θα χαθεί. Από τα 4 εκατ. ευρώ χρέος που απομένουν, τα 3 εκατ. είναι όσα χρωστά η πολιτεία στο ΚΘΒΕ. Είναι τα 1,2 εκατ. της Οπερας, οι 800.000 του Δήμου Θεσσαλονίκης για τα "Δημήτρια" και 1,1 εκατ. ευρώ η επιστροφή του ΦΠΑ. Απομένει λοιπόν 1 εκατ.! Ενα ποσό που, ακόμη και υπό τις παρούσες συνθήκες εάν η τακτική επιχορήγηση έρχεται στην ώρα της, είναι διαχειρίσιμο. Επίσης, από τα 5,8 εκατ. και τις εισπράξεις της χρονιάς, δώσαμε πέρυσι 2,4 εκατ. στα τιμολογημένα χρέη και στις αγωγές που έρχονται από παλιά! Με προϋπολογισμένα και εγκεκριμένα από το ΔΣ 254.000 ευρώ για παραγωγή και υλοποίηση του προγραμματισμού μας "χρησιμοποιήσαμε" μόλις 201.000 ευρώ! Από τα 1.583.500 ευρώ γενικής καλλιτεχνικής δραστηριότητας, επίσης ποσό εγκεκριμένο από το ΔΣ, "χρησιμοποιήσαμε" 1.319.000, δηλαδή εξοικονομήσαμε 264.000 ευρώ!».

Επίσης, ο Γιάννης Βούρος επισημαίνει ότι όλες οι σκηνές πρέπει να μείνουν στο ΚΘΒΕ, αλλά «θα ήταν ευχής έργον, το ετήσιο ενοίκιο των 125.000 ευρώ στους Λαζαριστές και τα 18.000 ευρώ μηνιαίο ενοίκιο στην ΕΜΣ να μπουν σε άλλο κωδικό και να πληρώνονται απευθείας από την πολιτεία».

Ολα αυτά τα προβλήματα, πάντως, αποδέκτες έχουν όλους τους εργαζόμενους, οι οποίοι αρκετές φορές διεκδίκησαν τα αυτονόητα με στάσεις εργασίας. Οπως έχουν επισημάνει οι εργαζόμενοι, εδώ και τέσσερα χρόνια ζουν την ταπεινωτική πραγματικότητα του να μη γνωρίζουν πότε και αν θα πληρωθούν, ενώ εργάζονται με συνέπεια (βάσει 5μηνης ή 8μηνης σύμβασης). Οι καθυστερήσεις στη μισθοδοσία είναι συχνό και επαναλαμβανόμενο φαινόμενο και αυτό έχει τη ρίζα του στη συνεχόμενη απαξίωση του ιστορικού αυτού θεάτρου από την πολιτεία. Σε ανακοίνωσή τους, οι εργαζόμενοι εξηγούν: «Η σημαντική ιστορία και η καθοριστική συνεισφορά του ΚΘΒΕ στον Πολιτισμό και την καλλιτεχνική δημιουργία ολόκληρης της Β. Ελλάδας δεν τίθεται υπό αμφισβήτηση. Υπό αμφισβήτηση τίθεται καθημερινά η επιβίωσή του. Οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ, τα τελευταία τέσσερα χρόνια, δοκιμάσαμε επανειλημμένα τα όρια της αντοχής μας, μένοντας απλήρωτοι και δουλεύοντας με ταπεινωτικές συνθήκες. Η επιβάρυνση του Οργανισμού με χρέη που δεν του αναλογούν, επιστροφές χρημάτων που δεν πραγματοποιούνται και την κρατική επιχορήγηση να έχει περικοπεί κατά 40%, διαμορφώνουν μια πραγματικότητα απαξίωσης και ανασφάλειας για το αύριο του Οργανισμού».

Παλεύουν δημιουργώντας

Το σημαντικό, όμως, είναι ότι εργαζόμενοι, ηθοποιοί και διοίκηση, τεχνικοί και διοικητικοί, με ελλιπές το ΔΣ (δεν αντικαταστάθηκαν από το ΥΠΠΟ ακόμη οι παραιτηθέντες, πρόεδρος και αντιπρόεδρος, από 7/4) αντιπαλεύουν τα προβλήματα δημιουργώντας. Ετοιμάζονται για τις καλοκαιρινές παραγωγές με πείσμα και πίστη στην αποστολή του ΚΘΒΕ.

Το έργο του Πλάτωνα «Απολογία Σωκράτους» θα παρουσιαστεί, κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου 2015, σε επιλεγμένους αρχαιολογικούς χώρους σε όλη την Ελλάδα. Διδασκαλία αρχαίου κειμένου, μετάφραση, σκηνικός χώρος, σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης.

Το αριστοτεχνικής δόμησης έργο του Ευριπίδη «Η Ιφιγένεια στη χώρα των Ταύρων» είναι η καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, σε μετάφραση - σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου.

Επίσης, το ΚΘΒΕ παρουσιάζει την κωμωδία «Του Κουτρούλη ο γάμος», από τις 24 Ιούνη, στο Θέατρο Δάσους. Το έργο, που γράφτηκε από τον Αλέξανδρο Ρίζο Ραγκαβή στα 1843, αμέσως μετά το «μνημόνιο» με τους δανειστές εκείνης της εποχής και την επιβολή στη χώρα μας από τις Μεγάλες Δυνάμεις δυσβάστακτων όρων, που οδήγησαν στην εξέγερση της 3ης του Σεπτέμβρη, παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία και επεξεργασία κειμένων του Γιάννη Καλατζόπουλου.

Τέλος, η παράσταση του ΚΘΒΕ «Στις Παιδικές Ψυχές στα Πάρκα», ανανεωμένη και εμπλουτισμένη με νέα τραγούδια, θα προσφέρει για δεύτερη συνεχή χρονιά στους λιλιπούτειους θεατές του, που συχνάζουν στα πάρκα και στις πλατείες της Θεσσαλονίκης, δωρεάν ψυχαγωγία. Σκηνοθεσία: Γιάννης Τσιακμάκης.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Η λογική ως χυδαιότητα

1. Ο μεγάλος θαυμασμός και η βεβαιότητα ότι οι κηδεμόνες μας είναι αυθεντίες παρέσυραν αυτήν τη φορά τους Αριστερούς στην επαιτεία, να παρακαλούν αυτούς που κατέστρεψαν τη χώρα. Οι Αριστεροί ψοφάνε για εκλεκτικές συγγένειες, γι' αυτό αντέχουν σε όσες τιμωρίες κι αν τους υποβάλουν.

2. Τα κατάφεραν. Δημιούργησαν ένα φιάσκο άνευ προηγουμένου με την ψευδαίσθηση ότι δικαιούνται μια νίκη μέσα στην Ευρώπη, αφού αγωνίστηκαν μέχρι τέλους χωρίς να πέσουν. Φυσικά, όποιος δεν πέφτει δεν σημαίνει ότι δεν σέρνεται, και τώρα βρισκόμαστε σ' αυτήν τη στάση.

3. Τι σπαραγμός κι αυτή η Αριστερά, να μην μπορεί να αποχωριστεί την Ευρώπη! Τι αξιολύπητο θύμα, τώρα που υπογράφουν ό,τι τους πλασάρουν, και τι βεβαιότητα ότι είμαστε όλοι ανθεκτικοί μέχρι το τέλος του κόσμου! Το μόνο που τους αξίζει είναι ο σαρκασμός μας, γιατί οι περιπλανήσεις τους μέχρι τη Ρωσία και οι ξαφνικοί επαναστατικοί θυμοί ήταν το μεγαλύτερο παιχνίδι παραπλάνησης που παρακολουθήσαμε, διακρίνοντας πίσω από την κουρτίνα την αλλοτριωμένη επιθυμία.

4. Από δω και στο εξής η καχυποψία και η εχθρότητα θα πάρουν επιτέλους σχήμα απέναντι στους Αριστερούς. Και φυσικά θα έχουν δίκιο οι πολίτες, αντιδρώντας στην ανεπανόρθωτη βλάβη την οποία ο Τσίπρας προσπαθεί να παρουσιάσει σαν ευεργεσία. Αυτό το σαράκι θα φάει την Αριστερά.

5. Ολο αυτό το διάστημα ο πολίτης κουράστηκε με τα κατακάθια της συριζαίικης φλυαρίας, με τη θαυμαστή ακρίβεια με την οποία γκρέμιζαν την Ευρώπη. Σαράντα οκτώ ώρες ήταν αρκετές για να ξεχάσουν τον εαυτό τους και να κάνουν ένα άλμα στο αντίθετο ρεύμα, σίγουροι ότι οι οπαδοί τους δεν πρόκειται να πνιγούν εκεί μέσα. Αυτά παθαίνει κανείς όταν έχει μια ελλειπτική επαφή με το περιβάλλον του.

6. Από δω και στο εξής κάθε δήλωση του Τσίπρα θα είναι σύντομη και αρκούντως ακατανόητη. Θα απομακρύνεται ολοένα από την πραγματικότητα, γιατί μόνο έτσι θα αποφεύγει τις παρεξηγήσεις και τις αντεγκλήσεις.

7. Το χειρότερο ωστόσο είναι ότι όλες οι κυβερνήσεις έδωσαν λαβή στους Ευρωπαίους να εξαντλήσουν κάθε υπερβολή πάνω στις αδύναμες κυρίως τάξεις, που αποδείχτηκαν εύκολη λεία. Η ζωή μας βρίσκεται πλέον σε διαρκή επιτήρηση από την ευρωπαϊκή ολιγαρχία. Αυτό θα βοηθήσει τους πολίτες να αφήσουν, για το συμφέρον τους, την αδράνεια. Ισως όλα αυτά τα χρόνια της δοκιμασίας να τους οδηγήσουν σ' εκείνη την πολυπόθητη ενεργοποίηση ώστε να ρίξουν τις κτηνωδώς επηρμένες κυβερνήσεις που πιστεύουν πως καθορίζουν την ύπαρξή μας ακόμα και μετά θάνατον.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ




Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org