ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 28 Ιούνη 1998
Σελ. /46
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κυριακή: 1ησελ. Κινηματογραφικά "ιερά τέρατα"

Υπάρχουν καλλιτέχνες που αντέχουν στο χρόνο. Υπάρχουν ονόματα που δε σβήνουν με το φυσικό τους θάνατο γιατί μένουν χαραγμένα στη μνήμη εκείνων που είχαν την τύχη να τους γνωρίσουν, με αποτέλεσμα να συνεχίζουν να λάμπουν και μετά την έξοδό τους από τη ζωή. Με λίγα λόγια να ζουν. Σήμερα θα μιλήσουμε για ένα σκηνοθέτη και μια ηθοποιό, δυο λαμπερά αστέρια της 7ης Τέχνης, που θα έχουμε την ευκαιρία να "συναντήσουμε" την Τετάρτη στις 23.30 στην ΕΤ - 1. Η ταινία του Φριτς Λανγκ "Η σειρήνα του καμπαρέ" με τη Μάρλεν Ντίντριχ θα μας συναρπάσει με την ιστορία κάποιου ανθρώπου, που κυνηγά τον άνδρα που βίασε και σκότωσε τη γυναίκα που αγαπούσε.

Ο Φριτς Λανγκ (1890 - 1976) γεννήθηκε στη Βιέννη, σπούδασε αρχιτεκτονική και Καλές Τέχνες και περιπλανήθηκε ανά τον κόσμο. Πολέμησε στον πρώτο παγκόσμιο, τραυματίστηκε και κατά τη διάρκεια της ανάρρωσής του για να σκοτώσει το χρόνο, άρχισε να γράφει σενάρια. Ο Λανγκ έγινε γνωστός με την ταινία του "Ο Μιγάς" αλλά καθιερώθηκε με την τρίτη του ταινία: "Οι αράχνες".Ο Λανγκ θεωρείται ένας από τους πιο μεγάλους κλασικούς κινηματογραφιστές και το έργο του "παρατηρεί" την ανθρωπότητα καθώς περνά από το παρελθόν των μύθων στο παρόν των μεγάλων πόλεων και στο μέλλον των ρομπότ...! Με μεγεθυντικό φακό εξετάζει, θα λέγαμε, το μικρόκοσμο της ατομικής ψυχολογίας, του πάθους και των παθών, δίνοντας μία νέα κοινωνική διάσταση. Στις ταινίες του το καλό διαστρέφεται από το κακό, η εγκληματικότητα και η τυραννία υπάρχουν εν δυνάμει μέσα στον άνθρωπο που τείνει προς την καταστροφή. Ο Λανγκ είναι αυστηρός και απαισιόδοξος. Το ύφος και η μορφή των έργων του διακρίνονται, όμως, από ακεραιότητα, λιτότητα και κινηματογραφική αφαίρεση. Παράλληλα βρίσκει τόνους τραγικής ειρωνείας και υψηλού λυρισμού.

Η πρωταγωνίστρια της ταινίας "Η σειρήνα του καμπαρέ", είναι μια πραγματική σειρήνα που έγινε ένας μύθος. Ενας μύθος που γεννήθηκε το 1901 και θα ζει για ατέλειωτα χρόνια, όσο προβάλλονται οι ταινίες της και ακούγεται η ιδιότυπη βραχνή φωνή της μέσα από τα τραγούδια της. Η Μάρλεν Ντίντριχ μεγάλωσε αυστηρά μέσα σε μια συντηρητική οικογένεια, μελέτησε βιολί, αλλά τραυματίστηκε, όπως και ο Λανγκ και εγκατέλειψε το βιολί για να στραφεί προς την ηθοποιία. Το 1929 έφτασε στη Γερμανία και γύρισε το έργο που την έκανε διάσημη παγκοσμίως, τον "Γαλάζιο άγγελο". Τα "φτερά" του αγγέλου την οδήγησαν στις ΗΠΑ, που την περίμενε η εταιρία "Παραμάουντ" για να την παρατάξει δίπλα στον άλλο μύθο, στη μεγάλη Γκρέτα Γκάρμπο. Εκεί μεταμορφώθηκε στην κυριολεξία. Εγινε ένα γοητευτικό γυναικείο φάντασμα. Ενα φάντασμα με υπέροχες γάμπες, που γεννήθηκε για να γεννά τον πόθο του θεατή. Η μία επιτυχία ακολούθησε την άλλη και το 1961 η Ντίντριχ, πριν αποσυρθεί, παρουσιάστηκε στην εξαιρετική ταινία"Η δίκη της Νυρεμβέργης".Εκανε ακόμη μια εμφάνιση το 1978 στον "Ζιγκολό" του Χέμινγκς και έπειτα άφησε το κοινό να τη θυμάται όπως ήταν τότε στη "Σειρήνα του Καμπαρέ" που θα δούμε την Τετάρτη και στον "Γαλάζιο άγγελο" που θα το βλέπουμε κάθε φορά που θα προβάλλεται.


Ελπιδοφόρες μαρτυρίες

Παρόλο που κάπως μοιάζει να έχουμε ησυχάσει, παρόλο που ο νους μας πάει στις επικείμενες διακοπές, στη θάλασσα, στην άμμο, παρόλο που μερικοί, ίσως να είναι και πολλοί, περιμένουν έναν αναπάντεχο καλοκαιρινό έρωτα, δεν το έχουμε εντελώς ξεγράψει από το μυαλό μας. Και λέμε: Προσοχή, το AIDS είναι εδώ, δίπλα μας, πλάι μας, μπροστά μας. Προσδοκεί και καραδοκεί να μας πλησιάσει, να μας δηλητηριάσει εδώ, στο Πέρασμα του αιώνα.

Πρόκειται για μια εκπομπή, που θα προβληθεί σε δυο μέρη τη Δευτέρα και την Τρίτη στις 23.00 από τη ΝΕΤ. Το AIDS, που δίκαια θεωρήθηκε η μάστιγα του αιώνα μας και η ανακάλυψή του συντάραξε το σύγχρονο κόσμο, αφού τόσοι άνθρωποι σε όλον τον κόσμο έχασαν τη ζωή τους από αυτή την τρομερή ασθένεια. Στο πρώτο μέρος, που θα παρουσιαστεί αύριο με τίτλο "Η άλλη πραγματικότητα", θα δούμε την προσπάθεια να αποφύγει η εκπομπή τη μονοδιάστατη επιστημονική παρουσίαση και, αντίθετα, να επιχειρεί να φωτίσει την ανθρωπιστική πλευρά του θέματος, προσεγγίζοντας τη δράση των οργανώσεων που έχουν δημιουργηθεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και που στοχεύουν στην κοινωνική και ψυχολογική προσαρμογή των φορέων - που είναι, δυστυχώς, πολυάριθμοι - στην τραγική πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν. Ειδικευμένοι γιατροί της Μονάδας AIDS του "Νοσοκομείου Συγγρού" και εθελοντών του Κέντρου ζωής, δίνουν τις μαρτυρίες τους. Το αρχειακό οπτικό υλικό από τη δράση των οργανώσεων, καθώς και η συγκλονιστική μαρτυρία ενός φορέα του ιού, συνοδεύουν την έρευνα.

Την Τρίτη, το "Πέρασμα του αιώνα" μάς μιλά για τις Τελευταίες έρευνες στο ινστιτούτο Παστέρ". Το 1984 "Το ινστιτούτο Παστέρ" ήταν εκείνο που ανακοίνωσε την ύπαρξη του ιού και που από τότε δεν έπαψε να ερευνά με γοργά βήματα όλους τους τρόπους για την καταπολέμηση του τρομερού ιού. Η εκπομπή θα μας ξεναγήσει στα άδυτα του "Ινστιτούτου Παστέρ",εκεί όπου γίνεται η έρευνα για την ανακάλυψη του εμβολίου που θα ανακουφίσει την οικουμένη. Και τούτη είναι η πρώτη φορά που ένα τηλεοπτικό συνεργείο εισχωρεί σ' αυτόν το χώρο, χώρο που χωρά μόνο την επιστήμη, τους επιστήμονες και τους ερευνητές που ξοδεύουν τη ζωή τους για να επιμηκύνουν τη ζωή των άλλων. Ο επικεφαλής της ομάδας, ο γιατρός ερευνητής της ομάδας που διευθύνει την έρευνα, αλλά και το επιτελείο του μιλούν για τις προόδους, για τις δυσκολίες, αλλά και για τις επιτεύξεις που έχουν μέχρι σήμερα γίνει. Ο Λικ Μοντανιέρ, ο κορυφαίος επιστήμονας, θα εμφανιστεί για πρώτη φορά στην ελληνική τηλεόραση και θα τοποθετήσει την αρρώστια του αιώνα στις πραγματικές της διαστάσεις. Και το κυριότερο: Θα δώσει ελπίδες για το εμοβόλιο. Επίσης, ο ερευνητής Μπεράρ Μπερτιέλ θα μας εξηγήσει για τη μέθοδο που ακολουθούν και για την εξέλιξη της έρευνας και θα μας οδηγήσει μέσα στα εργαστήρια όπου συντελείται το "θαύμα της επιστήμης". Πρόκειται για μια καίρια και σημαντική επιστημονική μαρτυρία. Μια μαρτυρία, που ίσως σύντομα να δώσει τέλος στο μαρτύριο εκατομμυρίων ανθρώπων.

Ερευνα - σκηνοθεσία: Ντορέττα Αδαμάκη.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ