ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 28 Ιούνη 1998
Σελ. /46
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Βαρύτατες οι συνέπειες

Ούτε τη λειτουργία της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης δεν εγγυάται η κυβέρνηση

Επιγραμματικά, για τις επιπτώσεις που θα προκύψουν από το ξεπούλημα των λιμανιών που προωθεί η κυβέρνηση - ανεξάρτητα τη μορφή που θα έχει - πρέπει να επισημανθούν τα εξής:

- Σημαντικό τμήμα του ΟΛΠ αποτελεί και η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη,η οποία, εκτός των άλλων, αποτελεί τον οικονομικό πνεύμονα της περιοχής του Πειραιά και έναν από τους εναπομείναντες της χώρας. Τη στιγμή που η ανεργία στον Πειραιά σήμερα αγγίζει το 20%,σύμφωνα με στοιχεία του Εργατικού Κέντρου της πόλης, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Στ. Σουμάκης,δηλώνει, την περασμένη βδομάδα... ευθαρσώς ότι δε διασφαλίζεται η λειτουργία της Ζώνης!Που σημαίνει, ότι χιλιάδες ακόμα εργατοτεχνίτες θα ενταχθούν στις μαύρες λίστες της ανεργίας και εκατοντάδες βιοτεχνίες του Πειραιά θα κλείσουν!

- Ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, όπως την έχει σκιαγραφήσει ο ίδιος ο υπουργός, σημαίνει προώθηση ενός αντιπαραγωγικού μοντέλου ανάπτυξης. Το βάρος της κυβέρνησης, όπως αυτό αποδεικνύεται με τα έργα που γίνονται αυτή την περίοδο στο λιμάνι του Πειραιά, πέφτει στην ανάπτυξη της διαμετακόμισης, που αποτελεί μία εντελώς αντιπαραγωγική δραστηριότητα. Οι μόνοι που ωφελούνται είναι οι πολυεθνικές, οι οποίες απλά θα τοποθετούν τα εμπορευματοκιβώτιά τους (κοντέινερ) στο λιμάνι μέχρι να τα μεταφέρουν αλλού. Η ανάπτυξη της διαμετακόμισης γίνεται σε βάρος των υπόλοιπων παραγωγικών δραστηριοτήτων και λειτουργιών του λιμανιού.

- Επιπλέον, θα προκύψει παραπέρα ένταση της ασυδοσίας των πολυεθνικών, αφού η ιδιωτικοποίηση θα επιφέρει την απουσία κάθε ελέγχου, τη δημιουργία κλειστού κυκλώματος.

- Η απουσία τελωνειακού ελέγχου θα επεκταθεί και σε εμπορεύματα τρίτων χωρών, πράγμα που σημαίνει εκτίναξη του λαθρεμπορίου και της δασμοφοροδιαφυγής στα ύψη. Να σημειωθεί ότι η κατάργηση των τελωνείων αποτελεί μία από τις αξιώσεις των εφοπλιστών.

- Σε ό,τι αφορά το επιβατικό λιμάνι, προβλέπεται επέκτασή του σε βάρος παραγωγικών δραστηριοτήτων. Η ιδιωτικοποίηση, σε συνδυασμό με την άρση του καμποτάζ, δηλαδή την ελεύθερη κίνηση πλοίων με σημαίες ευκαιρίας στις ελληνικές θάλασσες και ανασφάλιστους, θα έχει ως συνέπεια η "μαύρη εργασία" θα επεκταθεί και στα λιμάνια.

- Ιδιωτικοποίηση σημαίνει ακόμα εκτίναξη στα ύψη των τιμολογίων λιμενικών υπηρεσιών με αρνητικότατες επιπτώσεις στους μικρομεσαίους συναλλασσόμενους, αλλά και στη σύνδεση του λιμανιού με τα νησιά.

ΟΧΙ στα σύγχρονα γκέτο

Ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ, Γιώργος Τούσσας,αναφερόμενος στην άρση του καμποτάζ που προωθείται ταυτόχρονα με το ξεπούλημα των λιμανιών σημείωσε: "Αποτελούν μέρος ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την ελεύθερη κίνηση κεφαλαίων, εμπορευμάτων, εργατικού δυναμικού και υπηρεσιών, όπως επιτάσσει η Συνθήκη του Μάαστριχτ, χωρίς εθνικούς περιορισμούς και κοινωνικές δεσμεύσεις, στο όνομα της διαβόητης ελευθερίας κίνησης του κεφαλαίου, βλέπε ασύδοτη δράση των πολυεθνικών. Η ελεύθερη κίνηση των πλοίων με διάφορες σημαίες και κύρια σημαίες ευκαιρίας, το καθεστώς γαλέρας που θα επικρατεί στα πλοία, θα συμπληρώνεται από τη μετατροπή των τμημάτων του λιμανιού σε σύγχρονα γκέτο, αφού οι πολυεθνικές θα εφαρμόσουν τους δικούς τους νόμους. Το γεγονός αυτό σημαίνει χτύπημα σε κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας ακόμα και εξασθένιση της αμυντικής της ικανότητας. Ο λαός, οι εργαζόμενοι πρέπει να συντονίσουν τις δυνάμεις τους και να αγωνιστούν για την ανατροπή αυτής της πολιτικής".

Ο Ιορδάνης Ναζεντιάδης,μέλος της διοίκησης Ενωσης Λιμενεργατών ΟΛΠ, επίσης δήλωσε σχετικά: "Η 6ήμερη απεργία στα λιμάνια, που ήταν η μεγαλύτερη και μαζικότερη των τελευταίων 15 ετών, απέδειξε ότι υπάρχει η διάθεση του κόσμου να συνεχιστεί ο αγώνας και αυτή τη φορά με όσους εμπλέκονται με τον ΟΛΠ, αλλά και με τους εργαζόμενους των άλλων ΔΕΚΟ και του ιδιωτικού τομέα. Οι εργαζόμενοι διαισθάνονται ότι οι συνέπειες θα είναι ανυπολόγιστες και για τα εργασιακά τους δικαιώματα και για το μέλλον τους μέσα στο λιμάνι. Η απάντηση της κυβέρνησης δείχνει ότι περιθώρια διαλόγου δεν υπάρχουν. Ο αγώνας μας πρέπει να συνεχιστεί, να κλιμακωθεί, μέχρι η κυβέρνηση να πάρει πίσω την απόφασή της. Οποιοσδήποτε διάλογος αυτή τη στιγμή με την κυβέρνηση θα αποτελέσει ξεπούλημα του αγώνα και θα αντιμετωπιστεί ανάλογα από τους εργαζόμενους".

Α.Ζ.


Στους εφοπλιστές τα λιμάνια

Με την καθολική συμμετοχή τους στην εξαήμερη απεργία της περασμένης βδομάδας οι εργαζόμενοι απέδειξαν ότι είναι αποφασισμένοι να αντισταθούν σθεναρά στο ξεπούλημα και στη διάλυση των εργασιακών τους δικαιωμάτων

Μία από τις μεγαλύτερες απεργιακές κινητοποιήσεις της τελευταίας 15ετίας, όπως εκτιμούν συνδικαλιστές, αποτέλεσε η εξαήμερη απεργία των εργαζομένων στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης και των λιμενεργατών του Πειραιά που εκτυλίχτηκε την τελευταία βδομάδα. Η καθολική και αποφασιστική συμμετοχή των εργαζομένων στην 6ήμερη κινητοποίηση σηματοδότησε την ιδιαίτερη σημασία που έχει, τόσο για τους ίδιους και τα εργασιακά τους δικαιώματα, όσο και για τα συμφέροντα της χώρας, να παραμείνουν οι δύο Οργανισμοί - ΟΛΠ και ΟΛΘ - στο σημερινό ιδιοκτησιακό καθεστώς (Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου). Αποτέλεσε, ταυτόχρονα, εντολή στις διοικήσεις τόσο της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας,όσο και της Ενωσης Λιμενεργατών ΟΛΠ να συνεχίσουν και να κλιμακώσουν τους αγώνες για να διαφυλάξουν τα λιμάνια από τα αρπαχτικά χέρια των ιδιωτών και των εφοπλιστών.

Την κλιμάκωση του αγώνα επιβάλλει η ίδια η στάση της κυβέρνησης και κατά τη διάρκεια του αγώνα. Ειδικότερα, η κυβέρνηση, μέσω του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Σταύρου Σουμάκη,έκανε σαφές ότι η απόφαση για την ιδιωτικοποίηση των δύο Οργανισμών είναι τελεσίδικη. Υπενθυμίζεται ότι με δύο Προεδρικά Διατάγματα που δημοσιεύτηκαν στις 18 Μάρτη η κυβέρνηση ενέταξε τους δύο Οργανισμούς στις διατάξεις του νόμου 2414/96 περί "εκσυγχρονισμού των ΔΕΚΟ". Τώρα αναμένεται νέο Προεδρικό Διάταγμα προκειμένου να προχωρήσει η μετατροπή τους σε Ανώνυμες Εταιρίες, ώστε να μπορέσει στη συνέχεια η κυβέρνηση να προχωρήσει στο ξεπούλημα των λιμανιών και στην ανατροπή των εργασιακών σχέσεων. Αλλωστε το μόνο που... τοποθετεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων η κυβέρνηση είναι τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων, που όμως σε καμιά περίπτωση δε διασφαλίζονται σε συνθήκες ιδιωτικοποίησης.

Η ημερομηνία που είχε καθοριστεί για την ολοκλήρωση της διαδικασίας της αλλαγής του νομικού καθεστώτος των δύο Οργανισμών ήταν η 26η Ιούνη,δηλαδή η περασμένη Παρασκευή. Ωστόσο, το κυβερνητικό επιτελείο αποφάσισε να δοθεί παράταση περίπου 20 ημερών για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, ενώ πριν τη δημοσίευση - όπως είχε δηλώσει ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Σταύρος Σουμάκης - θα δινόταν στα συνδικαλιστικά όργανα των εργαζομένων το σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος.

Μένει το πώς θα "εκτελεστούν"

Ο τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση σχεδιάζει να "σκοτώσει" τα λιμάνια, σύμφωνα με τις τελευταίες δηλώσεις του υπουργού ΕΝ, είναι η "κατ' αρχήν" μετατροπή των δύο Οργανισμών Λιμένων σε Ανώνυμες Εταιρίες με μία μετοχή του δημοσίου. Στη συνέχεια ο... διεθνής σύμβουλος, που θα προσληφθεί σε συνεργασία με την ΕΤΒΑ, θα εξετάσει την υπόθεση της μετοχοποίησης με την παράδοση του 49% των μετοχών των Οργανισμών στους ιδιώτες.

Ωστόσο, το πιθανότερο σενάριο για την ιδιωτικοποίηση είναι αυτό που έχουν προτείνει οι εφοπλιστές, δηλαδή μορφή ιδιωτικοποίησης με μακροχρόνιες μισθώσεις τμημάτων του λιμανιού, ώστε οι εφοπλιστές να έχουν την εκμετάλλευση και τα κέρδη και το δημόσιο την ιδιοκτησία και την υποχρέωση της ανάπτυξης της υποδομής.Αυτό σημαίνει ιδιωτικοποίηση των εσόδων - κερδών και κρατικοποίηση των εξόδων, των υποδομών. Το σενάριο αυτό είναι το πιθανότερο, επειδή άλλες λύσεις προσκρούουν στο ιδιότυπο ιδιοκτησιακό καθεστώς που υπάρχει, καθώς οι δύο Οργανισμοί (κατά παραχώρηση από το δημόσιο) έχουν τη χρήση χερσαίων και θαλάσσιων χώρων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης και πραγματοποιούν προσθήκες (επενδύσεις) επάνω σε χώρους που δεν έχουν την ιδιοκτησία (και ούτε μπορεί να αποκτηθεί από κανέναν) δηλαδή του χειμερίου κύματος και της θάλασσας, επειδή ανήκουν στα αναπαλλοτρίωτα και μη εμπορεύσιμα.

Να τι προστατεύουν

Οι εργαζόμενοι με τους αγώνες που αναπτύσσουν αυτή την περίοδο απαιτούν να παραμείνουν οι δύο Οργανισμοί ως ΝΠΔΔ. Αλλωστε, με αυτό το καθεστώς ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ λειτουργούν με επιτυχία εδώ και 68 χρόνια, από το 1950,χωρίς να έχουν επιβαρύνει ούτε μία δραχμή τον κρατικό προϋπολογισμό. Επιπλέον όλη αυτή τη χρονική περίοδο έχουν γίνει μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές και μηχανήματα σε όλους τους τομείς, ώστε να διαθέτει έναν αρκετά σύγχρονο τεχνολογικό - μηχανολογικό εξοπλισμό. Εχουν γίνει επεκτάσεις του λιμανιού και έχουν δημιουργηθεί αχανείς χώροι που χρησιμοποιούνται ως σταθμοί εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερς), χώροι αποθήκευσης εισαγόμενων αυτοκινήτων (τέρμιναλ) και άλλα. Τα λιμάνια παίζουν και κοινωνικό ρόλο. Συμβάλλουν στην κοινωνική συνοχή της χώρας και κυρίως στη σύνθεση με το νησιωτικό σύμπλεγμα, κρατώντας χαμηλά το επίπεδο των τιμολογίων λιμενικών υπηρεσιών. Για παράδειγμα, μία σύγκριση των τιμολογίων αυτών με τα αντίστοιχα των λιμανιών της Ευρώπης και Βόρειας Αμερικής έχει δείξει ότι τα δεύτερα είναι μέχρι και 3.000% ακριβότερα από του ΟΛΠ!

"Δουλεύεις, άμα έχει καράβι"

Οι εργαζόμενοι στα λιμάνια έχουν να υπερασπίσουν και σημαντικές κατακτήσεις. Σήμερα στο λιμάνι του Πειραιά απασχολούνται 1.265 μόνιμοι, 103 έκτακτοι υπάλληλοι και 855 μόνιμοι λιμενεργάτες. Πρόκειται για ένα εργατοϋπαλληλικό προσωπικό με συσσωρευμένη εμπειρία δεκαετιών.

Η μετατροπή του Λιμένος Πειραιώς σε ανώνυμη εταιρία, ως πρώτη συνέπεια θα έχει το συντριπτικό πλήγμα των εργασιακών σχέσεων, με αρχή την άρση της μονιμότητας στους υπαλλήλους, με επιπτώσεις στα εργασιακά, ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα και απελευθέρωση των απολύσεων. Αυτό θα ισχύσει και για τους 855 λιμενεργάτες του Πειραιά, τους οποίους επιδιώκουν να τους μετατρέψουν σε απασχολήσιμους, που σημαίνει δουλιά με το κομμάτι ή όπως λένε οι ίδιοι: "Εχει καράβι; Δουλεύεις". Το σημερινό νομικό και θεσμικό πλαίσιο είναι εμπόδιο για την κυβέρνηση, το οποίο θέλει να παραμεριστεί και σε αυτό άλλωστε οφείλεται και η κατασυκοφάντηση του ίδιου του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας σε βάρος των εργαζομένων στα λιμάνια ακόμα και με χυδαίους χαρακτηρισμούς.

Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ