ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 28 Απρίλη 2011
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η ΕΡΓΑΤΡΙΑ ΣΤΟ ΓΙΟΡΤΑΣΜΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑΣ

Αναδημοσίευση από το «Ριζοσπάστη», 27/4/1929

«Ριζοσπάστης» 27/4/1929. Διακρίνεται το ρεπορτάζ «Η εργάτρια στο γιορτασμό της Πρωτομαγιάς»
«Ριζοσπάστης» 27/4/1929. Διακρίνεται το ρεπορτάζ «Η εργάτρια στο γιορτασμό της Πρωτομαγιάς»
Ο «Ριζοσπάστης» δημοσιεύει σήμερα ένα ρεπορτάζ προετοιμασίας του ταξικού γιορτασμού της Πρωτομαγιάς του 1929, για την αναγκαιότητα της ειδικής δουλειάς για συμμετοχή στο γιορτασμό της γυναίκας εργάτριας. Το ρεπορτάζ είναι γραμμένο στη γλώσσα και την ορθογραφία του πρωτότυπου. Τα αρχιγράμματα είναι δικά μας.

Στη φετεινή πρωτομαγιά που πρέπει να πάρει χαρακτήρα πραγματικού συναγερμού της εργατικής τάξης κατά της οικονομικής και πολιτικής καταπίεσης της μπουρζουαζίας, δεν πρέπει σε καμμιά περίπτωση να μη συμμετάσχει η γυναίκα εργάτρια. Αντίθετα πρέπει να παρθούν όλα τα μέτρα ώστε να συμμετάσχουν στη διαμαρτυρία της πρωτομαγιάς όσο το δυνατό πλατύτερες μάζες εργατριών.

Η εργάτρια στη χώρα μας αποτελεί ένα μεγάλο μέρος της εργατικής τάξης και είνε το πιο αισχρότερα εκμεταλλευόμενο τμήμα της. Τα ημερομίσθια των εργατριών αρχίζουν από τις 4 δραχμές και φθάνουν στις καλλίτερες περιπτώσεις στις 30. Οι ώρες δουλιάς ημερησίως εχτός ελαχίστων εξαιρέσεων αρχίζουν απ' τις 10 και φθάνουν ως τις 15. Η προστασία της μητρότητος όχι μόνον είνε πράγμα άγνωστο για την εργάτρια αλλά αντίθετα η μητέρα εργάτρια παύεται ακόμα και απ' τη δουλιά γιατί κατά την αντίληψη του εκμεταλλευτή εργοδότη δεν μπορεί να είνε όσο πριν παραγωγική.

Το χειρότερο από όλα είνε το ότι το Κεφάλαιο τείνει να χρησιμοποιήσει την εργάτρια σαν ανταγωνιστή του εργάτη για το σπάσιμο του ημερομισθίου του και αυτό το επιτυγχάνει εφόσον η εργάτρια παραμένει ανοργάνωτη, ταξικά ασυνείδητη και δε συμμετέχει στην ταξική πάλη δίπλα απ' τον άνδρα εργάτη.

Το καθήκον του Κόμματος και των ταξικών Συνδικάτων είνε να εργαστούν εντατικά για την ταξική συνειδητοποίηση της εργάτριας, για τη συνδικαλιστική της οργάνωση, για την ανάπτυξη της ταξικής αλληλεγγύης της με τον εργάτη άνδρα στην ομαδική πάλη, για τη διεκδίκηση των απαιτήσεων της εργατικής τάξης γενικά και των ειδικών απαιτήσεων των εργατριών ειδικά.

Συγκεκριμένα για τη συμμετοχή των εργατριών στη διαμαρτυρία της φετεινής πρωτομαγιάς είνε απαραίτητο να γίνει μιά πλατειά ζύμωση στα εργοστάσια που απασχολούν εργάτριες γύρω από τα συνθήματα που αφορούν τις ιδιαίτερες άμεσες απαιτήσεις των εργατριών, ήτοι:

α') Αύξηση των ημερομισθίων των εργατριών σύμφωνα με τις σημερινές βιωτικές ανάγκες.

β') Ισο ημερομίσθιο σε ίση δουλιά της εργάτριας με τον άνδρα εργάτη.

γ') 8ωρο εργασίας και εξάωρο στις ανθυγιεινές εργασίες.

δ') Εξάωρο εργασία γενικά για τις ανήλικες εργάτριες.

ε') Προστασία της μητρότητος, ήτοι χορήγηση αδειών 4 βδομάδες πριν και 4 μετά τον τοκετό με πλήρεις αποδοχές.

στ') Πλήρης ελευθερία οργάνωσης των εργατριών με τα ίσα δικαιώματα των ανδρών εργατών.

Πάνω στις βάσεις των κεντρικών ουτών μίνιμουμ απαιτήσεων των εργατριών συμπληρωμένων ανάλογα με διάφορες άλλες τοπικές απαιτήσεις τους πρέπει να γίνουν ειδικές συσκέψεις. Συνελεύσεις και συγκεντρώσεις εργατριών κατά εργοστάσιο, κατά συνοικία, κτλ, με την πρωτοβουλία των οργανώσεων του Κόμματος και των ταξικών Συνδικάτων και με σκοπό τη διαφώτιση των εργατριών στις αιτίες της σημερινής κατάστασης.

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Η ιστορία του ΚΚΕ, το ΒΗΜΑ και τα παραμύθια

Ανακρίβειες και ψέματα γύρω από πρόσωπα και καταστάσεις που άπτονται της ιστορίας του ΚΚΕ έχουν γραφτεί άπειρα. Ομως, το χθεσινό πόνημα, με τίτλο «Ο δημοσιογράφος Κώστας Καραγιώργης», του Χρήστου Πασαλάρη - εν είδει μαρτυρίας - στο Ηλεκτρονικό ΒΗΜΑ, ξεπερνάει κάθε προηγούμενο. Ο,τι λανσάρεται ως μαρτυρία είναι το απόλυτο ψεύδος. Κι ό,τι προβάλλεται ως εκτίμηση προκαλεί επιεικώς την ευθυμία. «Ο κ. Χρήστος Πασαλάρης, προσφέρει στο ''Βήμα'' κάποιες δικές του άγνωστες εν πολλοίς εμπειρίες γύρω από την περιπέτεια του κορυφαίου αυτού δημοσιογράφου της Αριστεράς» αναφέρει το προλογικό σημείωμα των ιθυνόντων της ηλεκτρονικής εφημερίδας. Ας δούμε λοιπόν τι τους προσφέρει:

***

Γράφει ο κ. Πασαλάρης:«Μια νύχτα του Φεβρουαρίου 1946, λίγο μετά την αναχώρηση του Καραγιώργη από τα γραφεία του "Ρ" για το σπίτι του στη Γλυφάδα, επέδραμε στα τυπογραφεία της στοάς Πάππου ο ίδιος ο Ζαχαριάδης, μας έδιωξε από κοντά του (εγώ ήμουν βοηθός του τότε αρχισυντάκτη Παναγιώτη Πατρίκιου) και διέταξε τον αρχιεργάτη να χαλάσει την πρώτη σελίδα και να στοιχειοθετήσει με τεράστια γράμματα τη λέξη ΑΠΟΧΗ. Δηλαδή αποχή από τις εκλογές της 31ης Μαρτίου». Πρόκειται για ασύστολο ψεύδος. Τον Φεβρουάριο του 1946 δεν υπάρχει κανένα πρωτοσέλιδο του «Ρ», ούτε με μικρά, ούτε με μεγάλα, ούτε με τεράστια γράμματα που να φέρει τη λέξη αποχή.

Στην πρώτη σελίδα του «Ρ» η ΑΠΟΧΗ αρχίζει να μπαίνει από 22 Μαρτίου του 1946 και ως πολιτική επιλογή των ΕΑΜικών δυνάμεων του ΚΚΕ και δυνάμεων του Κέντρου προβάλλεται από το φύλλο της 26/3/1946. Πρωτοσέλιδο όπως το περιγράφει ο κ. Πασαλάρης στο «Ρ», υπάρχει μόνο στα φύλλα 30 και 31 Μαρτίου 1946, δηλαδή την παραμονή και ανήμερα των εκλογών. Ομως αυτά τα φύλλα δεν μπορούσαν να είχαν γίνει με παρέμβαση του Ν. Ζαχαριάδη γιατί ο ηγέτης του ΚΚΕ βρισκόταν εκτός Ελλάδας τουλάχιστον από τις 21/3/1946. Στο φύλλο της 21/3/1946, στην πρώτη σελίδα, διαβάζουμε: «Το Συνέδριο του ΚΚ Τσεχοσλοβακίας - Οι σύντροφοι Ζαχαριάδης και Πορφυρογένης αναχώρησαν για την Πράγα».

***

Ομως τα παραμύθια του κ. Πασαλάρη δεν σταματούν εδώ. Γράφει παρακάτω: «Εκείνο που δεν ξέρει η αγαπητή Μαρία (σ.σ. αναφέρεται στην γυναίκα του Κ. Καραγιώργη) είναι η ρομπατσίνα που έφαγε ο άνδρας της, δηλαδή βαριά κομματική επίπληξη, όταν ο Ζαχαριάδης την "συνέλαβε" από το παράθυρο του Κόμματος (Σταδίου και Εδουάρδου Λω) να δίνει θερμό αποχαιρετιστήριο φιλί στον άνδρα της, μέρα μεσημέρι στην οδό Σταδίου. Τον είδα από απέναντι. Ο ανώμαλος κομματικός πουριτανισμός του Ακροναυπλιώτη στην αποθέωσή του!... Τις ίδιες εκείνες μέρες ο μοιραίος αυτός ηγέτης του ΚΚΕ έγραφε ολοσέλιδο άρθρο στον ''Ρ'' με τον τίτλο ''Υπέρ βωμών και εστιών'' κηρύσσοντας τον ένοπλο αγώνα και αμέσως την επομένη αναχωρούσε για την Πράγα (για να πάρει "γραμμή") και εν συνεχεία για το βουνό όπου και ηγήθηκε του ''Δημοκρατικού Στρατού'' με το γνωστό αιματοκύλισμα».

Τι να πρωτοθαυμάσει κανείς; Δεν υπάρχει ούτε λέξη που να εμπεριέχει κόκκο αλήθειας. Το άρθρο του Ζαχαριάδη «Υπέρ Βωμών και Εστιών» (το οποίο, σημειωτεόν, δεν ήταν ολοσέλιδο) δημοσιεύτηκε στο «Ρ» στις 8/10/1947. Ο Ζαχαριάδης, όπως προαναφέραμε, πήγε στην Πράγα το Μάρτη του 1946, δηλαδή 19 ολόκληρους μήνες πριν. Αρα το άρθρο δεν μπορούσε να είχε προηγηθεί της Πράγας. Επίσης, όταν το άρθρο δημοσιεύτηκε, ο Ζαχαριάδης δεν βρισκόταν στην Ελλάδα. Είχε περάσει τα ελληνικά σύνορα στις αρχές Απριλίου του 1947. Επομένως το περιβόητο αυτό αποχαιρετιστήριο φιλί της Μαρίας Καραγιώργη προς τον άνδρα της, παραμένει απροσδιόριστο ως προς το χρόνο που δόθηκε (αν δόθηκε) και φυσικά δεν είχε μάρτυρα τον Ζαχαριάδη. Ούτε και τον Πασαλάρη... Οσο για τον «ανώμαλο κομματικό πουριτανισμό του Ακροναυπλιώτη», αυτός σίγουρα δεν αφορά τον Ν. Ζαχαριάδη αφού ο ηγέτης του ΚΚΕ δεν έκανε ποτέ στην Ακροναυπλία. Ασφαλώς δεν αφορά ούτε τους Ακροναυπλιώτες για τους οποίους ο κ. Πασαλάρης μάλλον δε γνωρίζει τίποτα. Οπότε, χωρίς τον προσδιορισμό «του Ακροναυπλιώτη», όλα τ' άλλα του μένουν προίκα.

***

Εν πάση περιπτώσει ο κ. Πασαλάρης είναι σε μια ηλικία που τα παραμύθια του πάνε «γάντι». Για τους κυρίους του ΒΗΜΑΤΟΣ που τα φιλοξενούν να ευχηθούμε και εις ανώτερα. Κι αν μαζέψουν πολλά ας τα βγάλουν σε συλλεκτικό τόμο.


Γιώργος ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Ο ρωσικός λαός δεν ξεχνά!

Κάπως έτσι θα κυκλοφορούν τα λεωφορεία. Στη συγκεκριμένη μακέτα, αναγράφεται η φράση «Αιώνια δόξα στους νικητές!»
Κάπως έτσι θα κυκλοφορούν τα λεωφορεία. Στη συγκεκριμένη μακέτα, αναγράφεται η φράση «Αιώνια δόξα στους νικητές!»
Από τις 3 Μάη στους δρόμους της Μόσχας και πέντε ακόμη ρωσικών πόλεων θα κυκλοφορούν μικρά λεωφορεία που χρησιμοποιούνται στις αστικές συγκοινωνίες, με φωτογραφίες του Στάλιν και του Κόκκινου Στρατού!

Η πρωτοβουλία ανήκει σε μία ομάδα που δραστηριοποιείται μέσω διαδικτύου (σ.σ. διατηρούν διαδικτυακά «ημερολόγια» ή αλλιώς «μπλογκς») και η οποία συντονίστηκε ώστε να μαζέψει τα 300 χιλιάδες ρούβλια (περίπου 7.500 ευρώ) που κοστίζει η αγορά διαφημιστικού χώρου πάνω στα λεωφορεία. Στη Μόσχα η συμφωνία με την ιδιωτική εταιρεία των λεωφορείων προβλέπει τη χρήση τριών λεωφορείων επί ένα μήνα κυκλοφορίας.

Στη μία πλευρά των λεωφορείων θα υπάρχει φωτογραφία από την παρέλαση του Κόκκινου Στρατού μπροστά από το Κρεμλίνο το Νοέμβρη του 1941 και στην άλλη πλευρά τους φωτογραφία από την παρέλαση της Νίκης στην Κόκκινη Πλατεία το 1945. Και στις δύο πλευρές θα κυριαρχεί το Μετάλλιο «Για τη Νίκη ενάντια στη Γερμανία κατά τον Μεγάλο Πατριωτικό Πόλεμο 1941 - 1945» με το προφίλ του Στάλιν και τη φράση «Η υπόθεσή μας είναι δίκαιη, νικήσαμε».

Το ενδιαφέρον της πρωτοβουλίας αυτής είναι πολλαπλό. Καταρχήν, τα λεωφορεία θα κυκλοφορούν έτσι στολισμένα παρά και ενάντια στην απόφαση των αρχών της Μόσχας να μην κυκλοφορήσουν τα λεωφορεία της δημοτικής επιχείρησης με ανάλογες εικόνες! Επίσης, η ομάδα των «μπλόγκερ» δεν είναι κομμουνιστές, απλά άνθρωποι που φαίνεται πως έχουν αηδιάσει με το ξαναγράψιμο της Ιστορίας με όρους πλήρους διαστρέβλωσής της. Σε δήλωσή του προς την εφημερίδα «Ισβέστια», ένας από τους οργανωτές της πρωτοβουλίας, αφού ξεκαθάρισε πως δεν ανήκουν σε κόμμα ή πολιτική οργάνωση, δήλωσε: «Δεν έχουμε σκοπό να εμβαθύνουμε σε ένα είδος πολιτικής ή ηθικής αξιολόγησης ολόκληρης της εποχής του Ιωσήφ Στάλιν. Η δράση μας αυτή πρώτα απ' όλα θέλει να υπογραμμίσει το ρόλο του στην κοινή νίκη ενάντια στον θανατηφόρο εχθρό όλης της ανθρωπότητας: Τον χιτλερικό ναζισμό και την πολεμική μηχανή της Γερμανίας».

Αξίζει να σημειωθεί ότι το - τεράστιο για τα δεδομένα της οικονομικής κατάστασης του ρωσικού λαού - ποσό για την αγορά του διαφημιστικού χώρου μαζεύτηκε μέσα σε δύο, ουσιαστικά, μήνες.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ