ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 28 Φλεβάρη 2020
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εκδήλωση για τον Ρίτσο του Μεσοπολέμου

Πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη το απόγευμα στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στην Αθήνα η εκδήλωση - συζήτηση με τίτλο «Στα ίχνη μιας λογοτεχνίας "χρήσιμης" για τη σύγχρονη εποχή: Ο Ρίτσος του Μεσοπολέμου».

Στην ομιλία του Ντίνου Τζαβάρα, μέλους της Επιτροπής Πολιτισμού του ΚΣ της ΚΝΕ, φωτίστηκαν πλευρές του προπολεμικού έργου του κομμουνιστή ποιητή, παράλληλα με τη ζωή του και τις πυκνές πολιτικές εξελίξεις εκείνης της περιόδου. Η ποίηση του Ρίτσου αυτά τα πρώτα χρόνια είναι ορμητική, καθαρά επηρεασμένη από τον ενθουσιασμό που έχει ένας νέος κομμουνιστής.

Δε βλέπεις; / Καθώς απομακρύνεται η άνοιξη / πίσω της έρχεται η νέα μας άνοιξη. / Νά τος ο ήλιος / πάνω απ' τις μπρούντζινες πολιτείες / πάνω απ' τους πράσινους αγρούς / μες στην καρδιά μας. / Νιώθω στους ώμους / το βαθύ μυρμήγκιασμα / καθώς φυτρώνουν / όλο πιο νέα και πιο μεγάλα / τα φτερά μας. / Υψωσε τα ματόκλαδα. / Αστράφτει ο κόσμος / έξω απ' τη λύπη σου / φως και αίμα / τραγούδι και σιωπή. / Καλοί μου άνθρωποι / πώς μπορείτε / να σκύβετε ακόμη; / Πώς μπορείτε / να μη χαμογελάτε; («Εαρινή Συμφωνία», 1938)

Μέσα από αποσπάσματα έργων του ποιητή τα οποία απήγγειλε η Αννα Γερολυμάτου, ηθοποιός - θεατρολόγος, παρουσιάστηκαν με ζωντανό τρόπο η πορεία και η ωρίμανση του έργου του Ρίτσου, όσο βάθαινε και στη μελέτη του μαρξισμού.

Οπως τονίστηκε στην εισηγητική ομιλία, τα έργα αυτά της μεσοπολεμικής περιόδου «μπορούν να ιδωθούν ως μέρος ενός ενιαίου έργου, που διαπνέεται από την ενιαία κοσμοθεωρία και οπτική της ζωής του κομμουνιστή ποιητή Γιάννη Ρίτσου. Μία οπτική που, έχοντας γερές βάσεις στον διαλεκτικό υλισμό, αντιμετωπίζει αντίστοιχα τόσο τα κοινωνικά όσο και τα λεγόμενα υπαρξιακά ζητήματα. Η διαφορά ίσως με αντίστοιχες μεταγενέστερες συλλογές του βρίσκεται στην ωριμότητα του ίδιου του ποιητή. Στις μεταπολεμικές συνθέσεις του, πλέον συνειδητά και με πολύ μεγαλύτερη πείρα αξιοποιεί μοντερνιστικές μορφές για να αποδώσει το περιεχόμενο που θέλει, σε όλες τις θεματικές που τον απασχολούν». Τέλος, ο Ντ. Τζαβάρας προέτρεψε το ακροατήριο να αναζητήσει πιο εκτεταμένη ανάλυση στην έκδοση των ντοκουμέντων του Επιστημονικού Συνεδρίου για τον Γ. Ρίτσο, η οποία κυκλοφορεί από τις εκδόσεις της «Σύγχρονης Εποχής».

Την παρουσίαση ακολούθησαν ερωτήσεις και ζωντανή συζήτηση γύρω από το έργο του Ρίτσου αλλά και άλλων καλλιτεχνών της εποχής στους οποίους επέδρασαν η Οκτωβριανή Επανάσταση και οι ιδέες του μαρξισμού. Απασχόλησαν ο τρόπος που διδάσκονται τέτοιοι καλλιτέχνες στις σχολές, η ερμηνεία τους μέσα από τα σημερινά γράμματα και το θέατρο. Η συζήτηση αυτή φανερώνει το ενδιαφέρον και την ανάγκη που υπάρχει για πρωτοβουλίες παρουσίασης του έργου κομμουνιστών ή άλλων προοδευτικών καλλιτεχνών.

Το Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ συνεχίζει την προσπάθεια ανάδειξης της προοδευτικής λογοτεχνίας και οργανώνει για το Μάρτη αντίστοιχη εκδήλωση για την Γαλάτεια Καζαντζάκη, με επίκεντρο το ρόλο της γυναίκας στο έργο της.

Τελευταίος αποχαιρετισμός στον Γιάννη Δάλλα

Πραγματοποιήθηκε χτες η πολιτική κηδεία του Γιάννη Δάλλα. Η οικογένειά του, οι φίλοι του, οι συνάδελφοί του, λογοτέχνες, εκπρόσωποι από την πανεπιστημιακή κοινότητα και τον πολιτικό κόσμο συγκεντρώθηκαν για να τον αποχαιρετήσουν στο Νεκροταφείο της Καισαριανής. Ιδιαίτερα συγκινητικός ήταν ο αποχαιρετισμός της γυναίκας του Ευαγγελής Ντάτση, που του τραγούδησε ένα ηπειρώτικο μοιρολόι.

Στεφάνι κατέθεσε η ΚΕ του ΚΚΕ και το «παρών» έδωσαν ο Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ, και η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού.

Ο Γιάννης Δάλλας ήταν ένας από τους καλύτερους ποιητές της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς, ένας σπουδαίος κλασικός φιλόλογος, μεταφραστής έργων της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, δοκιμιογράφος και πανεπιστημιακός. Με το δοκιμιακό και ποιητικό έργο του έγραψε ορισμένα από τα πιο σπουδαία κεφάλαια της ελληνικής λογοτεχνίας. Από το 1948 έως το 2018 εξέδωσε συνολικά 19 ποιητικές συλλογές και ποιήματά του έχουν μεταφραστεί σε πολλές ξένες γλώσσες. Μέσα από τις καίριες μελέτες του, βοηθά τον αναγνώστη να κατανοήσει μερικούς από τους μεγαλύτερους λογοτέχνες μας, όπως ο Κάλβος, ο Σολωμός, ο Καβάφης, ο Θεοτόκης, ο Βάρναλης.

Το 1987 έλαβε το Α' Βραβείο Κριτικής - Δοκιμίου για το έργο του «Ο ελληνισμός και η θεολογία του Καβάφη». Το 1999 του απονέμεται το Κρατικό Μεγάλο Βραβείο Λογοτεχνίας για το σύνολο του έργου του, ενώ έχει βραβευτεί και με το Βραβείο Δοκιμίου Ιδρύματος Π. Χάρη της Ακαδημίας Αθηνών (2009) για το βιβλίο του «Σολωμός και Κάλβος».

Ο Γιάννης Δάλλας μάς είχε τιμήσει με την παρουσία του και την ομιλία του στο Επιστημονικό Συνέδριο που διοργάνωσε η ΚΕ του ΚΚΕ τον Δεκέμβρη του 2018, με θέμα «Η συνάντηση της νεοελληνικής λογοτεχνίας με το εργατικό κίνημα και την κομμουνιστική ιδεολογία από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι και τον Μεσοπόλεμο».

22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί από τις 5 έως τις 15 Μάρτη και περιλαμβάνει 189 ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους και 74 μικρού μήκους από όλο τον κόσμο, πρωτότυπα αφιερώματα και μια σειρά από ξεχωριστές παράλληλες εκδηλώσεις. Φέτος θα προβληθούν 78 ελληνικές παραγωγές.

Οι προβολές και οι εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν στο «Ολύμπιον» και την αίθουσα «Παύλος Ζάννας» στην πλατεία Αριστοτέλους, στις αίθουσες «Τώνια Μαρκετάκη», «Φρίντα Λιάππα», «Σταύρος Τορνές», «Τζον Κασσαβέτης» και «Τάκης Κανελλόπουλος» στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στον κινηματογράφο «Μακεδονικόν», στο Δημοτικό Θέατρο του Κέντρου Πολιτισμού «Χρήστος Τσακίρης» στον Δήμο Παύλου Μελά και στο Κλειστό Δημοτικό Θέατρο Συκεών του Δήμου Νεάπολης - Συκεών.

Για πρώτη φορά, φέτος, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα έχει τέσσερα διαγωνιστικά διεθνή τμήματα: Μεγάλου Μήκους Ντοκιμαντέρ, Newcomers με πρώτες και δεύτερες ταινίες δημιουργών, Film Forward (πρωτοποριακό ντοκιμαντέρ) και Virtual Reality (εικονική πραγματικότητα).

Διοργανώνεται ένα πλήρες αφιέρωμα στο animated ντοκιμαντέρ (ντοκιμαντέρ κινούμενου σχεδίου), το οποίο, όπως σημειώνεται, γνωρίζει ραγδαία ανάπτυξη. Μέσα από αιχμηρά, πολιτικά ή ακόμα και χιουμοριστικά ντοκιμαντέρ οι θεατές θα γνωρίσουν τον κόσμο των memes (θεμελιώδεις μονάδες - φορείς πολιτισμικής κληρονομιάς, π.χ. τραγούδια, τρόποι συμπεριφοράς, μόδα, επιστημονικές ιδέες, θρησκευτικές πεποιθήσεις/δοξασίες, κ.τ.λ.). Θα υπάρξουν ειδικά αφιερώματα σε δημιουργούς όπως οι Ρεϊμόν Ντεπαρντόν, Λόρεν Γκρίνφιλντ, Λάουρα Ουέρτας Μιγιάν και ένα ξεχωριστό αφιέρωμα στον πρόσφατα εκλιπόντα σκηνοθέτη Σταύρο Καπλανίδη. Καλεσμένος του φεστιβάλ είναι ο διάσημος πολεμικός ανταποκριτής Ρόμπερτ Φισκ, του οποίου θα προβληθούν ταινίες και θα πραγματοποιηθεί συζήτηση μαζί του.

Ξεχωριστό κομμάτι του φεστιβάλ αποτελούν οι καθημερινές πρωινές προβολές με ντοκιμαντέρ που απευθύνονται σε παιδιά με επισκέψεις σχολείων, όπως και η προβολή ταινιών σε απρόβλεπτους χώρους της Θεσσαλονίκης (σε καφενείο στη Στοά Καπάνι, υπόγεια διάβαση, αίθουσα αναμονής των ΚΤΕΛ κ.τ.λ).

Σήμερα η κηδεία του Κώστα Βουτσά

INTIME NEWS

Τη βαθιά συγκίνηση που προκάλεσε ο θάνατος του Κώστα Βουτσά εκφράζει ο κόσμος που συνέρρεε από χτες το πρωί στο παρεκκλήσι της Μητρόπολης, για να αποχαιρετήσει τον ηθοποιό που σκόρπισε απλόχερα τη χαρά μέσα από την πληθωρική παρουσία του στο θέατρο και το σινεμά, κερδίζοντας επάξια την αγάπη και την αναγνώριση από όλους μας.

Η σορός του έχει τεθεί σε λαϊκό προσκύνημα από χτες το πρωί και θα συνεχιστεί σήμερα Παρασκευή από τις 10.00 μέχρι τις 11.30 και στη συνέχεια θα τελεστεί η εξόδιος ακολουθία στη Μητρόπολη. Αμέσως μετά, θα μεταφερθεί στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών, όπου θα ταφεί, με την παραχώρηση - τιμής ένεκεν - τάφου από τον δήμο Αθηναίων.

Ο Κ. Βουτσάς άφησε την τελευταία του πνοή μετά από πολυήμερη μάχη για τη ζωή τα ξημερώματα της Τετάρτης 26 Φλεβάρη στη ΜΕΘ του νοσοκομείου «Αττικόν», όπου νοσηλευόταν με λοίμωξη του αναπνευστικού και πνευμονικό οίδημα.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ