ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 28 Φλεβάρη 2015 - 2η έκδοση
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΞΟΠΛΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ
Ξεσκόνισμα συμβάσεων και δουλειές σε ιδιώτες τάζει η κυβέρνηση

Το κατά πόσο υπάρχει «αντικείμενο εργασίας» για τους εργαζόμενους στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά διαχέει η ηγεσία του υπουργείου Αμυνας...

ΓΕΝ

Το κατά πόσο υπάρχει «αντικείμενο εργασίας» για τους εργαζόμενους στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά διαχέει η ηγεσία του υπουργείου Αμυνας...
Για ξεσκόνισμα από την πλευρά της κυβέρνησης των συμβάσεων για εξοπλιστικά προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων έκανε λόγο ο αναπληρωτής υπουργός Αμυνας Κ. Ησυχος, μιλώντας πριν από λίγες μέρες στο «Mega». Την ίδια στιγμή, βέβαια, η κυβέρνηση ανοίγει νέα πεδία κερδοφορίας για τους μεγαλοβιομήχανους του κλάδου, καθώς οι αμυντικές ανάγκες της χώρας και κυρίως οι «ανάγκες» που προκύπτουν από την ενεργό εμπλοκή της Ελλάδας στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς ΝΑΤΟ - ΕΕ, αναδεικνύονται σε προνομιακό τομέα για τμήματα του κεφαλαίου που δραστηριοποιούνται σε σχετικούς τομείς.

Είπε, μεταξύ άλλων, ο Κ. Ησυχος: «(...) Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε και να βάλουμε το μαχαίρι στο κόκαλο, ειδικά στα σημεία εκείνα που σχετίζονται με την αδιαφάνεια, με τα τεράστια κονδύλια που έχουν δαπανηθεί τα τελευταία χρόνια για τους εξοπλισμούς, που θέλουν ξεσκόνισμα, ξανά διάβασμα. Πολλές απ' αυτές τις υποθέσεις είναι ανοιχτές. Δεν αναφέρομαι μόνο στις υποθέσεις των υποβρυχίων αλλά αναφέρομαι και στην επιτροπή εσωτερικού ελέγχου, που έχει συσταθεί στα πλαίσια του Υπουργείου, προκειμένου να ξαναδούμε συμβάσεις με ουρές που τρέχουν αυτή την περίοδο και είναι αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια».

Τα υποβρύχια

Η περίπτωση των υποβρυχίων, βέβαια, είναι χαρακτηριστική του τι σημαίνει «ιδιωτική πρωτοβουλία» και επιχειρηματικότητα στο χώρο της Αμυνας: Η αρχική σύμβαση με τη γερμανική HDW προέβλεπε κατασκευή έξι υποβρυχίων τύπου 214. Παρέδωσαν μόλις ένα, τον «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ», το οποίο ...έγερνε. Κατέπλευσε στην Ελλάδα από το Κίελο της Γερμανίας όπου κατασκευάστηκε το 2010, ενώ τα άλλα θα κατασκευάζονταν στο Σκαραμαγκά. Ωστόσο, τα αραβογερμανικά μονοπώλια που λυμαίνονται επί χρόνια τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, αφού τσέπωσαν τουλάχιστον 2,4 δισ. ευρώ από τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, αξιώνοντας και άλλο ζεστό χρήμα και εξοπλιστικά προγράμματα έβαλαν ουσιαστικά λουκέτο στο ναυπηγείο.

Η προηγούμενη κυβέρνηση, προκειμένου να παραλάβει κάποια στιγμή τα υποβρύχια, δρομολόγησε εξελίξεις, ώστε να ξεκινήσουν ξανά οι εργασίες στα ναυπηγεία. Οι περίπου 1.000 εναπομείναντες εργαζόμενοι ωθήθηκαν να υπογράψουν ατομικές συμβάσεις με το ΠΝ με καθαρούς μισθούς από 850 ευρώ και μειώσεις 35% έως 40% σε σχέση με τις αμοιβές που είχαν παλαιότερα.

Η εργασία τους είχε ως αποτέλεσμα σε σύντομο χρονικό διάστημα να έχουν παραδοθεί το «ΠΙΠΙΝΟΣ» (σύγχρονο υποβρύχιο τύπου 214) και το εκσυγχρονισμένο «ΩΚΕΑΝΟΣ» (τύπου 209). Η δουλειά των εργαζομένων συνεχίζεται στα νεότευκτα υποβρύχια «ΜΑΤΡΩΖΟΣ» και «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» (επίσης τύπου 214).

Ωστόσο, εκατοντάδες από τους εργαζομένους αυτούς κινδυνεύουν να χάσουν τώρα τη δουλειά τους, καθώς η ηγεσία του υπουργείου Αμυνας διαχέει ότι δεν υπάρχει δουλειά για τόσους εργαζόμενους, ότι σκοπεύει να ξεκινήσει άμεσα τον επανέλεγχο των συμβάσεων που υπέγραψαν και ότι θα εξετάσει για πόσους υπάρχει πραγματικά «αντικείμενο εργασίας». Μάλιστα, διαρρέεται ότι μόλις 250 είναι αυτοί που χρειάζεται να παραμείνουν, αριθμός που είχε προβληθεί επίσημα εδώ και 3 χρόνια από το αραβο-γερμανικό μονοπώλιο, ανοίγοντας δρόμο για απολύσεις κοντά 700 ανθρώπων...

Τα ελικόπτερα

Ο Κ. Ησυχος αναφέρθηκε στην εν λόγω συνέντευξή του και στην «υπόθεση των ελικοπτέρων των NΗ-90 που παραλαμβάνουμε από το 2009 και μετά, τα οποία έχουν πολλά προβλήματα στην κατασκευή και έχουν δοθεί πάρα πολλά χρήματα. Είναι καθηλωμένα μέχρι να δούμε, με την κατασκευάστρια εταιρεία, τι ακριβώς συμβαίνει. Το ελληνικό δημόσιο έχει ήδη δώσει 590 εκατ. ευρώ και υπολείπονται άλλα 110 εκατ. ευρώ. Παρελήφθησαν και όταν έγιναν δοκιμές, παρουσίασαν κάποια προβλήματα, όχι σε ένα αλλά είναι και στα 11 που έχουμε παραλάβει ως τώρα από τα 20 σε σύνολο. Η νέα πολιτική ηγεσία έθεσε ως προτεραιότητα το ζήτημα αυτό, για αυτό καθηλώνονται και ερχόμαστε σε συζήτηση ξανά με την κατασκευάστρια εταιρεία, γιατί προφανώς μπορεί να υπάρχουν προβλήματα που αφορούν τις υποχρεώσεις της και τις ρήτρες, από την κατασκευάστρια εταιρεία, για να ξαναδούμε από μηδενική βάση όλο αυτό το συμβόλαιο».

Πρόκειται για μεταφορικά ελικόπτερα NH-90 για τις ανάγκες της Αεροπορίας Στρατού που έχει αναλάβει να παραδώσει η ευρωπαϊκή κοινοπραξία «ΝΗ Industries» (αποτελούμενη από τις εταιρείες «Eurocopter» Γαλλίας, «Eurocopter» Γερμανίας, «Fokker» Ολλανδίας, «Agusta» Ιταλίας). Η ευρωπαϊκή κοινοπραξία δέχτηκε παραγγελίες από πολλές χώρες για το ΝΗ-90 χωρίς ακόμα να το έχει αναπτύξει πλήρως - μόνο πρότυπα. Εξ αυτού και κατέστη εκπρόθεσμη να παραδώσει ελικόπτερα στους συμφωνηθέντες χρόνους, αλλά και να μην έχει δυνατότητα πλήρους ανταπόκρισης στις προδιαγραφές των διαφόρων διαμορφώσεων που είχε συμφωνήσει, συμβατικά, με κάθε χώρα, κάτι που ίσχυσε και για την Ελλάδα...

Νύχι - κρέας με τους προμηθευτές

Σε κάθε περίπτωση, οι διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης περί διάθεσης διερεύνησης όλων αυτών των υποθέσεων, δεν πατούν σε καμία άλλη βάση πέραν αυτής της «υγιούς επιχειρηματικότητας», του «υγιούς ανταγωνισμού», του εξωραϊσμού του καπιταλισμού, παραμένοντας έτσι η Αμυνα, και επί συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, πεδίο κερδοφορίας για μια σειρά μεγαλοβιομήχανους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Αλλωστε, στο υπουργείο Αμυνας γίνονται σχέδια για την Αμυντική Βιομηχανία, που, ενώ τάχα την εξασφαλίζουν υπό «δημόσιο έλεγχο», στην πραγματικότητα τη ρίχνουν βορά στα δόντια των μεγαλοκαρχαριών, καθώς δεν αλλάζει η λειτουργία της με «ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια».

Συγκεκριμένα, από τις πλέον αρμόδιες κυβερνητικές πηγές αναπτύσσεται η σκέψη οι αμυντικές βιομηχανίες να συνενωθούν σε έναν ενιαίο οργανισμό όπου θα μετέχει και ο Σύνδεσμος Ελλήνων Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού (ΣΕΚΠΥ). Αντιπροσωπεία του συνάντησε πρόσφατα ο υπουργός Αμυνας Π. Καμμένος και διαβεβαιώνει ότι θα τους συναντά κάθε βδομάδα, παρουσία της ηγεσίας του στρατεύματος και με τήρηση πρακτικών ως ...ασφαλιστική δικλείδα διαφάνειας των μεταξύ τους συνεννοήσεων.

Διόλου τυχαία, την περασμένη Κυριακή, παριστάμενος ο Π. Καμμένος στην τελετή έναρξης της Διεθνούς Εκθέσεως Αμυντικού Υλικού «IDEX-2015» στο Αμπού Ντάμπι, φρόντισε να επισκεφτεί και όλα τα περίπτερα Ελλήνων βιομηχάνων που συμμετέχουν στην Εκθεση, σηματοδοτώντας και έτσι τη στενότερη συνεργασία που θέλει να εγκαινιάσει η νέα κυβέρνηση μαζί τους.

Για δε τη χρηματοδότηση του ενιαίου φορέα, η ηγεσία του ΥΠΕΘΑ σχεδιάζει την επανενεργοποίηση της ΕΤΒΑ που ουσιαστικά θα λειτουργεί για την εξασφάλιση αρχικού κεφαλαίου στους ιδιώτες, προκειμένου να χτυπούν δουλειές «φασόν».

ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ
Ραγδαία η πτώση της κίνησης και στις χειμερινές εκπτώσεις

Τρύπα περίπου 1 δισ. ευρώ στο τζίρο των χειμερινών εκπτώσεων στα εμπορικά καταστήματα ανακοίνωσε χτες η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), δημοσιοποιώντας τα στοιχεία της φετινής έρευνας του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ), που γίνεται σε συνεργασία με τους κατά τόπους Εμπορικούς Συλλόγους.

Οπως αναφέρεται, κατά τις φετινές χειμερινές εκπτώσεις αυτό που καταγράφηκε ήταν η φθίνουσα πορεία της αγοραστικής κίνησης σε σχέση με το 2014 κατά 17,3%, ενώ ο εκτιμώμενος τζίρος για τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο αναμένεται να διαμορφωθεί το 2015 στα 4,44 δισ. ευρώ, καταγράφοντας απώλειες 930 εκατ. ευρώ.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΕΕ, παρά το γεγονός ότι -όπως αναφέρει- τα ποσοστά των εκπτώσεων κυμάνθηκαν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, από μειώσεις στις τιμές που ξεκινούσαν από το 30%, με τις περισσότερες των περιπτώσεων να ξεπερνούν το 50%, ενώ υπήρξαν και περιπτώσεις που οι εκπτώσεις άγγιξαν και το 80%, ωστόσο το 23% των εμπόρων που ρωτήθηκαν δήλωσαν ότι η πτώση των πωλήσεων ήταν της τάξης του 11% ως 20%, άλλο ένα 23% δήλωσε ότι η πτώση των πωλήσεων ήταν από 21% ως 31% και μόνο το 10% δήλωσε ότι η πτώση ήταν από 0 ως 10%. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, «ένας στους πέντε (20%) δηλώνει ποσοστό πτώσης 30-40% και σχεδόν ένας στους τέσσερις (23%) δηλώνει πως η πτωτική τάση του τζίρου τους ξεπέρασε το 40%».

Ο κλάδος που δέχτηκε τη μεγαλύτερη πίεση είναι της ένδυσης - υπόδησης, όπου το ποσοστό των επιχειρήσεων με χαμηλότερο τζίρο σε σχέση με πέρσι ανέρχεται στο 76,5%.

Οσον αφορά το άνοιγμα των καταστημάτων την Κυριακή 18 Γενάρη, στα στοιχεία της ΕΣΕΕ αναφέρεται ότι άνοιξε το 42%: «Για τα καταστήματα που άνοιξαν παρατηρείται ότι η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρηματιών, της τάξης του 92%, πιστεύει ότι το άνοιγμα του καταστήματος την Κυριακή δεν επηρέασε το συνολικό τζίρο της χειμερινής εκπτωτικής περιόδου», σημειώνεται. Επιπρόσθετα, επιβεβαιώνεται ότι «το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές δεν είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση της απασχόλησης. Η πλειονότητα, σε ποσοστό 62%, έχει επωμιστεί προσωπικά την κάλυψη της συγκεκριμένης ανάγκης και το υπόλοιπο 35% των επιχειρήσεων έχει επεκτείνει το ωράριο των ήδη υπαρχόντων υπαλλήλων».

«Εφυγε» ο Γ. Σταυρακάκης

«Εφυγε» πρόωρα από τη ζωή, σε ηλικία 60 ετών, ο διακεκριμένος σεισμολόγος Γιώργος Σταυρακάκης, μετά από ολιγόμηνη μάχη με τον καρκίνο. Είχε εκλεγεί ευρωβουλευτής με το ΠΑΣΟΚ στις εκλογές του 2009.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ