ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 28 Δεκέμβρη 2017
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ο λαός πλήρωσε «χρυσάφι» την κατασκευή, θα συνεχίσει να πληρώνει για τη χρήση

Παρέμβαση της ΤΕ Τρικάλων του ΚΚΕ με αφορμή τη φιέστα της κυβέρνησης για τον αυτοκινητόδρομο Ε65

Eurokinissi

Το «έργο» που έχει παιχτεί και σε άλλες περιοχές της χώρας, με εγκαίνια δρόμων, παίχτηκε, σε επανάληψη, την Πέμπτη 21 Δεκέμβρη στα Τρίκαλα, κατά τη διάρκεια της κυβερνητικής φιέστας για την επίσημη τελετή παράδοσης τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Ε65 από τον υπουργό Υποδομών, Χρ. Σπίρτζη.

Σε ανακοίνωσή της η Τομεακή Επιτροπή Τρικάλων του ΚΚΕ σημειώνει ότι «ο υπουργός αυτό που δεν θέλησε να πει είναι ότι ο φερόμενος ως ιδιοκτήτης αυτού του δρόμου, όπως και όλων των άλλων, ο λαός, πλήρωσε χρυσάφι για την κατασκευή και θα συνεχίσει να πληρώνει χρυσάφι για τη χρήση του. Αντίθετα, χωρίς ίχνος ευθιξίας, αναφέρθηκε στην περιβόητη "επαναδιαπραγμάτευση" που έκανε η κυβέρνηση για το ύψος των αποζημιώσεων που απαιτούσαν οι παραχωρησιούχοι για την επανεκκίνηση των έργων, επαναλαμβάνοντας τον ισχυρισμό περί "εξοικονόμησης" συνολικά 764 εκατ. ευρώ και 137 εκατ. ευρώ για το συγκεκριμένο έργο. Η πικρή για το λαό αλήθεια είναι ότι για την επανεκκίνηση των έργων στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους οι εταιρείες - παραχωρησιούχοι έλαβαν επιπλέον 460 εκατ. ευρώ παραπάνω από τα αρχικά συμφωνηθέντα τιμήματα».

Και η ανακοίνωση συνεχίζει: «Πρόκειται για έργο που θα εκμεταλλεύεται για 30 χρόνια η εταιρεία παραχώρησης "Κεντρική Οδός" (κατά κύριο λόγο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ). Είναι έργο που ξεκίνησε πριν 10 χρόνια, δεν ξέρουμε αν και πότε θα ολοκληρωθεί, καθώς και σε τι ύψος θα φτάσει το συνολικό κόστος σε σχέση με τα αρχικά προϋπολογισμένα 1,6 δισ. Το σίγουρο είναι ότι το κόστος κατά συντριπτική πλειοψηφία θα καλυφθεί από την απευθείας συμμετοχή του Δημοσίου, από δάνεια με εγγύηση του Δημοσίου και έσοδα από τα διόδια, δηλαδή κατά κύριο λόγο με λεφτά του λαού.

Μάλιστα, για την επανεκκίνηση του μεσαίου και "τυφλού" τμήματος της Ε65 που δόθηκε στην κυκλοφορία, χρειάστηκε η ενεργοποίηση ενός μηχανισμού οικονομικής στήριξης, μέσω του οποίου το Δημόσιο παραχωρεί στην "Κεντρική Οδό" το μερίδιό του από τα έσοδα από τα διόδια, αν τα έσοδα του παραχωρησιούχου δεν φτάνουν για να καλύψουν τα δάνεια, το λειτουργικό κόστος και το κέρδος του. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση που τα έσοδά τους από τα διόδια πέσουν κάτω από ένα όριο (για παράδειγμα εξαιτίας της μείωσης διέλευσης οχημάτων), τότε το κράτος θα τους παρέχει επιδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό!

Οπως γίνεται ξεκάθαρο, πρόκειται στην πραγματικότητα για έργο που κατασκευάζεται κατά βάση με κρατικά κονδύλια, που ωστόσο θα τα εκμεταλλεύονται για τα επόμενα 30 χρόνια η εταιρεία παραχώρησης, οι τραπεζικοί όμιλοι που θα εισπράττουν τα επιτόκια για τα δάνεια που χορήγησαν, ενώ το κράτος θα εγγυάται με αποζημιώσεις και τα κέρδη τους!

Ταυτόχρονα, η λεηλασία του λαϊκού εισοδήματος προς όφελος της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων θα συνεχίζεται, αφού τα διόδια για τα 80 πρώτα χλμ. του Τρίκαλα - Ξυνιάδα θα φτάνουν στα 5 ευρώ, ενώ με την ολοκλήρωση του δρόμου έως τη Λαμία θα χρειαζόμαστε πάνω από 10 ευρώ!».

Καταλήγοντας η ανακοίνωση επισημαίνει ότι «σύγχρονα, δημόσια έργα και υποδομές, όπως το συγκεκριμένο έργο, είναι αναγκαία για την ασφαλή και γρήγορη μαζική μετακίνηση, όχι όμως να φορτώνεται ο λαός το τεράστιο κόστος για την κατασκευή των έργων και για τα διόδια σε έργα και εθνικές οδούς που έχουν παραχωρηθεί για εκμετάλλευση σε μεγαλοεπιχειρηματίες» και καλεί τους εργαζόμενους και το λαό της περιοχής «να καταδικάσουν στο σύνολό της την αντιλαϊκή πολιτική, να ενισχύσουν τους αγώνες, να διεκδικήσουν την κατάργηση των διοδίων και σύγχρονα οδικά έργα, ασφαλή, χωρίς πρόσθετες επιβαρύνσεις του λαού μέσα από έναν κρατικό φορέα κατασκευών στο πλαίσιο μιας άλλης οικονομίας που κίνητρο δεν θα έχει το κέρδος, αλλά την κάλυψη των σύγχρονων λαϊκών αναγκών».

ΣΕΚΑΠ ΞΑΝΘΗ
«Στον αέρα» οι 160 εργαζόμενοι

Αντιμέτωποι με τον κίνδυνο να πεταχτούν στην ανεργία βρίσκονται οι 160 εργαζόμενοι της καπνοβιομηχανίας ΣΕΚΑΠ στην Ξάνθη, συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη, καθώς σήμερα Πέμπτη συγκαλείται έκτακτο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας, προκειμένου να δρομολογήσει την προετοιμασία για τη διαδικασία αναγκαστικής πτώχευσης της επιχείρησης.

Οι εξελίξεις είναι ραγδαίες, μετά την επικύρωση από το Διοικητικό Εφετείο Κομοτηνής του προστίμου, ύψους 38,2 εκατ. ευρώ, που επιβλήθηκε στην καπνοβιομηχανία για τελωνειακές παραβάσεις σε εξαγωγές παλαιότερης χρήσης (2009), και την απόφαση του τελωνείου Ξάνθης να μπλοκάρει τη διανομή προϊόντων της ΣΕΚΑΠ στην ελληνική αγορά.

Η ΣΕΚΑΠ σε ανακοίνωσή της μιλά για «ουσιαστική παρεμπόδιση της λειτουργίας της εταιρείας», και δηλώνει ότι «με τη συμμετοχή ειδικών από κορυφαίες ελληνικές εταιρείες, που εξειδικεύονται σε θέματα πτωχεύσεων (...) τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ΣΕΚΑΠ θα συζητήσουν τη διαμορφωθείσα κατάσταση και θα ξεκινήσουν την προετοιμασία για τη διαδικασία αναγκαστικής πτώχευσης της επιχείρησης».

Να μην απολυθεί κανένας εργαζόμενος

Η «Λαϊκή Συσπείρωση» Ξάνθης κατέθεσε αίτημα να συζητηθεί στη χτεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου το θέμα, προκειμένου να εκφραστεί η αντίθεση του δήμου στην προοπτική που χάραξε για τη ΣΕΚΑΠ ο ιδιοκτήτης της και να διατρανωθεί ξεκάθαρο το αίτημα να μην απολυθεί κανένας εργαζόμενος.

Σε ανακοίνωσή της η «Λαϊκή Συσπείρωση» θυμίζει ότι επανειλημμένα έχει εκφράσει την ανησυχία της για την τύχη της κάποτε συνεταιριστικής Καπνοβιομηχανίας ΣΕΚΑΠ, παρουσιάζει τις επιπτώσεις της ιδιωτικοποίησης στους εργαζόμενους και δείχνει το δρόμο διεξόδου που προτείνει.

Μεταξύ άλλων σημειώνει: «Η πολιτική του κλεισίματος και ξεπουλήματος των συνεταιριστικών οργανώσεων και εταιρειών, που εφάρμοσαν διαχρονικά οι κυβερνήσεις και συγκυβερνήσεις της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ, της ΔΗΜΑΡ, του ΛΑΟΣ και η σημερινή των ΣΥΡΙΖΑ -ΑΝΕΛ, έχει ολέθριες συνέπειες στους εργαζόμενους, στους μικρομεσαίους αγρότες και κτηνοτρόφους, στους καταναλωτές και στη συνολικότερη οικονομία των περιοχών όπου βρίσκονται οι συνεταιριστικές βιομηχανίες, άρα και στο νομό μας, και το ζήσαμε έντονα με το κλείσιμο της ΣΕΒΑΘ και της ΣΕΠΕΚ.

Το πλειοψηφικό πακέτο (50,36%) των μετοχών της εταιρείας ΣΕΚΑΠ ΑΕ, που κατείχε η ATE, και το 34,18% της ΣΕΚΕ πωλήθηκαν στην εταιρεία DONSKOYTABAK, η οποία σήμερα κατέχει το 84,54% της ΣΕΚΑΠ ΑΕ. Από τότε που ανέλαβε η εν λόγω εταιρεία, προχώρησε σε απολύσεις, ατομικές συμβάσεις εργασίας, δραστικές μειώσεις στους μισθούς και καταπάτηση των συνδικαλιστικών και εργατικών δικαιωμάτων των εργαζομένων. Πολλοί εργαζόμενοι που δεν αποδέχθηκαν τις ατομικές συμβάσεις απολύθηκαν και τέθηκαν σε διαθεσιμότητα. Στη συνέχεια αρκετοί από αυτούς δικαιώθηκαν και επέστρεψαν στην εργασία τους με δικαστικές αποφάσεις.

Στη ΣΕΚΑΠ, το 2013, απασχολούνταν 258 εργαζόμενοι. Σήμερα έμειναν 160 και με χαμηλότερες αποδοχές. Αυτό θεώρησαν πολλοί εξυγίανση και επιτυχία. Και τώρα κλαίνε για την τύχη που επιφυλάσσουν η Ευρωπαϊκή Ενωση και οι Κοινές Αγροτικές Πολιτικές της στη μικρομεσαία αγροτιά και τις επιχειρήσεις επεξεργασίας των αγροτικών προϊόντων».

Η «Λαϊκή Συσπείρωση» σημειώνει πως η οριστική λύση στα προβλήματα των εργατών και αγροτών μπορεί να βρεθεί στο πλαίσιο ενός άλλου δρόμου ανάπτυξης, όπου ο λαός και το κίνημά του θα γίνουν πρωταγωνιστές των κοινωνικοπολιτικών εξελίξεων.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ
Ηλεκτρονικά διόδια για εγγυημένα κέρδη των εταιρειών

Εγκρίθηκε χτες από το υπουργείο Υποδομών η έναρξη του διεθνούς διαγωνισμού για την εγκατάσταση «αναλογικού» συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων στους αυτοκινητόδρομους της χώρας, με εξαιρέσεις την Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου και τη Ζεύξη Πρέβεζας - Ακτίου, όπου κι εκεί θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση του τέλους διέλευσης, αλλά με τις υπάρχουσες χρεώσεις. Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί στα μέσα Φλεβάρη του 2018, σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί μετά τη δημοσίευση της περίληψης της Διακήρυξης στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ισχυρίζεται ότι με το νέο σύστημα χρέωσης θα υπάρχει «αναλογική» άρα και «δικαιότερη» χρέωση των χρηστών των αυτοκινητοδρόμων, «αποκλειστικά με βάση τη διανυόμενη χιλιομετρική απόσταση», κύριο μέλημα ωστόσο είναι η διασφάλιση των εσόδων των εταιρειών διαχείρισης. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, τα κέρδη των εταιρειών είναι διασφαλισμένα για τα επόμενα 30 χρόνια από τις υπάρχουσες συμβάσεις. Μάλιστα, ακόμη κι αν αυτά πέσουν κάτω από ένα όριο, τότε το Ελληνικό Δημόσιο αποποιείται τα δικαιώματά του επί των εισπράξεων, για να τους καλύψει τη «χασούρα».

Επομένως, το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων δεν έχει σκοπό τη μείωση του κόστους για τα λαϊκά στρώματα, όπως υποκριτικά ισχυρίζεται η κυβέρνηση, αλλά την πλήρη εξασφάλιση εσόδων στις εταιρείες εκμετάλλευσης των αυτοκινητόδρομων, αφού θα τους παρέχει καλύτερο ελέγχο των μετακινήσεων. Παράλληλα, η επιβολή ψηφιακής χιλιομετρικής χρέωσης δεν αποκλείεται να οδηγήσει στη γενίκευση της επιβολής διοδίων, ενώ ανοίγει και το δρόμο για ακόμα υψηλότερα κόμιστρα.

Κατά τ' άλλα, το νέο σύστημα χρέωσης διοδίου προβλέπει για τα επαγγελματικής χρήσεως οχήματα την εγκατάσταση μιας «Εποχούμενης Συσκευής» (On Board Unit - OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων. Αντίστοιχα, τα ιδιωτικής χρήσης οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading - ANPR) και σύμφωνα με το υπουργείο, τα στοιχεία των ΙΧ θα διαγράφονται από το σύστημα «για λόγους προστασίας των προσωπικών δεδομένων των χρηστών».

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
Εγκρίθηκε η εγκατάσταση πλωτής δεξαμενής στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη

Με γρήγορους ρυθμούς «τρέχουν» οι διαδικασίες από το υπουργείο Ναυτιλίας για την εγκατάσταση από τον ΟΛΠ (δηλαδή την COSCO) της νέας πλωτής δεξαμενής στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, η οποία μπορεί να υποδεχτεί πλοία μέχρι 80.000 τόνων. Η εγκατάσταση της δεξαμενής στη Ζώνη, αλλά και συνολικά η κινητικότητα στη Ναυπηγική Βιομηχανία που είναι σε εξέλιξη αυτήν την περίοδο, δεν έχουν βέβαια να κάνουν με τις ανάγκες των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων, όπως διατείνεται η κυβέρνηση και το υπουργείο, αλλά με τους σχεδιασμούς των επιχειρηματικών ομίλων, όπως αυτούς π.χ. για Ελλάδα - «διαμετακομιστικό κόμβο» που αυξάνει τις ανάγκες από υποστηρικτικές υπηρεσίες, την προσέλκυση μεγαλύτερου κομματιού από την «πίτα» της Ναυπηγικής Βιομηχανίας στην περιοχή (π.χ. μετά το άνοιγμα της διώρυγας του Σουέζ), αλλά και το άνοιγμα νέων πεδίων κερδοφορίας όπως π.χ. με τη χρήση εναλλακτικών «καυσίμων», όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) σε πλοία.

Ο διαγωνισμός για την αγορά δεξαμενής από τον ΟΛΠ ολοκληρώθηκε τον περασμένο Σεπτέμβρη. Την περασμένη βδομάδα, εγκρίθηκε από τον γενικό γραμματέα Λιμενικής Πολιτικής και Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας, Χρ. Λαμπρίδη, η εγκατάσταση της δεξαμενής, διαδικασία που αναμένεται με την ολοκλήρωση και της σχετικής υποδομής να έχει ολοκληρωθεί τον ερχόμενο Φλεβάρη.

Οσο για τους εργαζόμενους, είναι ενδεικτικό ότι ο υπουργός Ναυτιλίας, Π. Κουρουμπλής, συνεχώς απευθύνει... κάλεσμα για «πνεύμα συνεργασίας», με ό,τι σημαίνει αυτό για τα δικαιώματά τους, ενώ οι ίδιοι δίνουν μάχη για την εφαρμογή και υπεράσπιση της ΣΣΕ που υπέγραψαν πρόσφατα.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ