ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 28 Νοέμβρη 2002
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑΣ
Για ακόμα σκληρότερες δημοσιονομικές πολιτικές

Οι Βρυξέλλες διαμηνύουν ότι θα ήταν επιθυμητή μια μείωση του χρέους κατά 4-5% το χρόνο, αφήνοντας να αιωρείται η απειλή της λήψης μέτρων

Οι «παρενέργειες» για την Ελλάδα από τη νέα, γαλλογερμανικής υφής, «ελαστική» ερμηνεία του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης, εκδηλώθηκαν και χτες, μέσω των δηλώσεων του Ισπανού κοινοτικού επιτρόπου, αρμόδιου για νομισματικά θέματα, Πέδρο Σόλμπες. Ο τελευταίος δήλωσε από τις Βρυξέλλες, ότι «θα ήταν επιθυμητό τα κράτη-μέλη με υψηλό δημόσιο χρέος να αναλάβουν δέσμευση για τη μείωσή του κατά 4-5% ετησίως».

Φυσικά, πίσω από το πρόσωπο του εντολοδόχου Σόλμπες βρίσκονται οι δυνάμεις εκείνες - κυρίως η Γαλλία και η Γερμανία - που επέβαλαν μια διαφορετική ερμηνεία του Προγράμματος Σταθερότητας, αν και οι ίδιες ακριβώς δυνάμεις είχαν εισηγηθεί το 1997 την εφαρμογή του με τη μορφή που γνωρίσαμε έως σήμερα. Σύμφωνα με τη «νέα» ερμηνεία, το κριτήριο της μείωσης του δημοσίου χρέους θα αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα σε σχέση με τα μέχρι σήμερα ισχύοντα, σε αντίθεση με το κριτήριο του ελλείμματος, το οποίο και θα εξετάζεται με μεγαλύτερη επιείκεια. Με τον τρόπο αυτό Γάλλοι και Γερμανοί αποενοχοποιούνται από τις κατηγορίες ότι παραβιάζουν το κριτήριο για ετήσιο δημοσιονομικό έλλειμμα μέχρι 3% του ΑΕΠ και μεταφέρουν το πρόβλημα - μέσω της αναβάθμισης του κριτηρίου του δημοσίου χρέους - σε Ελλάδα, Ιταλία και Βέλγιο. Οι τρεις αυτές χώρες έχουν χρέος υψηλότερο του 100% του ΑΕΠ - σε αντίθεση με τις υπόλοιπες 9 της ευρωζώνης, που έχουν χαμηλό σχετικά δημόσιο χρέος - και τίθενται έτσι στο στόχαστρο της κριτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Στις δηλώσεις του ο Π. Σόλμπες ανέφερε επίσης ότι είναι ακόμα πρόωρο να γίνει λόγος για λήψη μέτρων συμμόρφωσης σε περίπτωση απόκλισης από τους στόχους του δημοσίου χρέους. Αφήνεται φυσικά ανοιχτή η προοπτική επιβολής μέτρων σε κάποια άλλη χρονική στιγμή... Στα πλαίσια αυτά, σε ανακοίνωση που ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνεται ότι «η κατάσταση σε ό,τι αφορά στο δημόσιο χρέος παρουσιάζει επιδείνωση σε αρκετά κράτη-μέλη» και χαρακτηρίζει το γεγονός «ανησυχητικό». Κατονομάζονται μάλιστα οι περιπτώσεις της Ελλάδας και της Ιταλίας «ως οι περισσότερο ανησυχητικές, εφόσον το δημόσιο χρέος τους είναι αισθητά υψηλότερο από το 100% του ΑΕΠ και η πρόοδος που έχει επιτευχθεί την τελευταία τετραετία για την προσέγγιση του ορίου του 60% του ΑΕΠ παραμένει ιδιαίτερα περιορισμένη». Εξάλλου, σε δηλώσεις του ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ρομάνο Πρόντι, σχολιάζοντας τις προτάσεις που υιοθετήθηκαν για το συντονισμό των οικονομικών πολιτικών, ανέφερε ότι «θα προσδώσουν περισσότερο κύρος στο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης συνδυάζοντας την πειθαρχία με την ευελιξία».

ΑΚΡΙΒΕΙΑ
Η κοροϊδία δεν έχει προηγούμενο

Η κυβέρνηση επιφυλάσσει στον εαυτό της ρόλο... «Παρατηρητή» της ακρίβειας στην αγορά, καθώς δε θέλει να θίξει την κερδοσκοπική ασυδοσία των μεγαλοεπιχερηματιών

Με τα... πάγια μέσα, αυτά της της κυβερνητικής προπαγάνδας και του αποπροσανατολισμού θα πατάξει την αισχροκέρδεια το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης. Ετσι, χτες ο Α. Τσοχατζόπουλος, μετά τη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Καταναλωτών, αφού ισχυρίστηκε ότι δεν τίθεται θέμα ανατιμήσεων, πρόσθεσε με νόημα πως τα φαινόμενα αυτά θα εξαλειφθούν από την απελευθέρωση των αγορών ώστε να επιτευχθεί ο μέγιστος ανταγωνισμός, αλλά και από τη σύσταση του Παρατηρητηρίου Τιμών. Το εν λόγω παρατηρητήριο, όπως έχουμε ξαναγράψει, θα λειτουργεί μέσω ίντερνετ ώστε οι καταναλωτές να πληροφορούνται το εύρος των τιμών των προϊόντων. Ετσι λοιπόν, όσοι έχουν χρόνο για χάσιμο και τη δυνατότητα πρόσβασης στο διαδύκτιο θα έχουν το προνόμιο να προετοιμάζονται.. ψυχολογικά πριν κάνουν τις αγορές τους.

Το άχαρο έργο, να αποδείξει πως δεν υπάρχει ακρίβεια στην αγορά, το ανέλαβε χτες ο υφυπουργός Ανάπτυξης αρμόδιος για θέματα Εμπορίου Χρ. Θεοδώρου. Ο υφυπουργός, ή και οι συνεργάτες του που τον ενημερώνουν, έχουν τόση σχέση με την πραγματικότητα, όση και ο φάντης με το... ρετσινόλαδο. Ανέφερε επί λέξει ο υφυπουργός: «Εχουμε ήδη προβλέψει σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους παράγοντες της αγοράς ώστε να υπάρχει τέτοια τροφοδοσία και οι τιμές να είναι πολύ πιο χαμηλά από πέρυσι. Σας λέω μόνο δύο χαρακτηριστικές τιμές: τα εγχώρια αρνιά φέτος θα είναι πιο φθηνά, πέρυσι κινήθηκαν από 3,52 ευρώ (1.200 δραχμές) σε 3,16 (1.070 δρχ.) και φέτος θα κινηθούν από 3,53 (1.202 δρχ.) έως και 5,58 (1.901 δρχ.) και τα κατσίκια από 5,87 (2.000 δρχ.) που ήταν πέρυσι έως 6,46 (2.201 δρχ.) θα κινηθούν από 4,99 (1.700 δρχ.) έως 4,46 (1.520 δρχ.). Και μιλώ για όλη την Αττική, δε μιλώ μόνο για τη Βαρβάκειο. Σας λέω ότι με τα στοιχεία που έχουμε είναι συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο».

Επειδή, είναι σύνηθες το φαινόμενο της παράθεσης πλασματικών στοιχείων από την κυβέρνηση, μεταφέραμε αυτολεξεί την παραπάνω παράγραφο. Εκτιμούμε, πλέον ότι ο καθείς μπορεί να κρίνει με τι έχουμε να κάνουμε. Καταγράφουμε όμως ότι χτες στην αγορά του Ρέντη, οι κρεοπώλες αγόραζαν το αρνί 5,30 δραχμές το κιλό!

Γ. ΠΑΤΑΚΗΣ
Η πολιτική ανταγωνισμού πλήττει τους εργαζόμενους

Στη δημιουργία τεράστιων μονοπωλιακών συγκροτημάτων, που έχει ως αποτέλεσμα τον εκτοπισμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και την αύξηση της ανεργίας, στοχεύει η λεγόμενη πολιτική ανταγωνισμού που προωθεί η ΕΕ. Αυτό τόνισε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Γ. Πατάκης, παρεμβαίνοντας στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με την «πολιτική ανταγωνισμού».

Αναπτύσσοντας τις θέσεις του Κόμματος, ο Γ. Πατάκης τόνισε:

«Η εφαρμοζόμενη πολιτική ανταγωνισμού οδήγησε μεγάλους κλάδους της ευρωπαϊκής βιομηχανίας να απολέσουν θέσεις, σημαντικά μερίδια στην παγκόσμια αγορά και κυρίως εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους στην ανεργία.

Ενίσχυσε τη δημιουργία τεράστιων μονοπωλιακών συγκροτημάτων με την προώθηση συγχωνεύσεων, ενοποιήσεων και εξαγορών επιχειρήσεων, που απέκτησαν δεσπόζουσα θέση στην αγορά και μεγαλύτερη ασυδοσία στον προσδιορισμό τιμών, εκτοπίζοντας από την αγορά ανταγωνιστές, πρωταρχικά μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα τεράστια κύματα απολύσεων, εκρηκτική άνοδο της ανεργίας.

Η εκτίμηση ότι η πολιτική ανταγωνισμού αποτελεί προϋπόθεση για τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, αποδεικνύεται λανθασμένη, εφόσον στην πράξη συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο.

Αυτό που ανησυχεί την ΕΕ είναι η καθυστέρηση της οριστικής απελευθέρωσης των αγορών φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού, της επιτάχυνσης της απελευθέρωσης των αγορών ενέργειας, μεταφορών και ταχυδρομικών υπηρεσιών και η πλήρης απελευθέρωση όλων των αγορών, η ολοκλήρωση των ιδιωτικοποιήσεων και η γενίκευση των πρόσκαιρων και προσωρινών μορφών εργασίας.

Στη λογική του ανταγωνισμού προωθούνται νεοφιλελεύθερα μέτρα μεγαλύτερης μείωσης των κρατικών ενισχύσεων, ώστε να αυξηθούν τα κέρδη των ήδη ισχυρών και να εδραιωθούν στην αγορά, αποκλείοντας νέους ανταγωνιστές και ενισχύοντας την κυριαρχία των μονοπωλιακών συμφερόντων. Αλλά και όταν χρειάζεται να δοθούν κρατικές ενισχύσεις, αυτό γίνεται πάλι για την προστασία του κεφαλαίου από "επιχειρηματικούς κινδύνους".

Οι ευρωβουλευτές του ΚΚΕ συμπαρατασσόμαστε με τους εργαζόμενους που αντιστέκονται και αντιτίθενται σε αυτή τη φιλελεύθερη αντιλαϊκή πολιτική που μειώνει το βιοτικό τους επίπεδο, γεννάει τη φτώχεια, συρρικνώνει το δημόσιο τομέα και τις υπηρεσίες της κοινής ωφέλειας στο όνομα του άκρατου και καταστροφικού ανταγωνισμού, στο όνομα της οικονομίας της αγοράς και των συμφερόντων του μεγάλου κεφαλαίου».

Και αλχημιστές και αλαζόνες...

Αρκετά μέλη της κυβέρνησης Σημίτη έχουν καβαλήσει για τα καλά το καλάμι. Χαρακτηριστικό δείγμα γραφής της αλαζονείας, που διακατέχει αρκετά στελέχη της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, έδωσε προχτές και ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Ν. Χριστοδουλάκης. Οταν του ζητήθηκε να σχολιάσει τις επισημάνσεις που περιλαμβάνονται στην έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου του Κράτους (ΕΣΚ), όπου καταγράφονται μια σειρά κυβερνητικες αλχημείες στην εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού του 2001-όπως για παράδειγμα την απόκρυψη οφειλών του δημοσίου, συνολικού ύψους 1,7 τρισ. δραχμών (εμφανίζοντας έτσι μειωμένο δημόσιο χρέος) ο κ. υπουργός πέρασε στην αντεπίθεση. Κινούμενος στον αστερισμό της λογικής «εμείς είμαστε στην κυβέρνηση και κάνουμε ό,τι θέλουμε» και - εμμέσως πλην σαφώς- μέμφθηκε τους ελεγκτές του ΕΣΚ πως «μπλέκονται εκεί που δεν τους σπέρνουν»...

Οχι, ο κ. υπουργός δε ζήτησε συγνώμη για τις αλχημείες στις οποίες επιδόθηκε τόσο ο προκάτοχός του στο υπουργείο, Γ. Παπαντωνίου, όσο και ο ίδιος, αλλά υποστήριξε πως «το έργο του ΕΣΚ είναι να ελέγχει τη νομιμότητα των δαπανών» και πως «ο τρόπος με τον οποίο αποτυπώνονται τα κονδύλια στον προϋπολογισμό είναι δουλιά της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας και της Eurostat»!

Βέβαια - παρά τους ισχυρισμούς του υπουργού - ο ρόλος του ΕΣΚ είναι να ελέγχει αν οι δαπάνες του κράτους γίνονται νόμιμα (δηλαδή με βάση τους νόμους). Και καθώς ο κρατικός προϋπολογισμός, που ψηφίζεται από τη Βουλή, θεωρείται ο νόμος των νόμων του κράτους, σωστά το ΕΣΚ «τραβά το αυτί» των κυβερνώντων, αφού, όπως σημειώνεται στην έκθεση για το έτος 2001, «οι αυξήσεις τόσο των εσόδων όσο και των εξόδων έναντι των προϋπολογισθέντων αντίκεινται σε σχετική διάταξη του δημοσιολογιστικού νόμου και είναι ασυμβίβαστες με τις αρχές της ακρίβειας και της ειλικρίνειας του προϋπολογισμού». Ετσι, για να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους.


Λ. Τ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ