ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 28 Γενάρη 2012 - 2η έκδοση
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πένθιμο «χαίρε» στον λυρικό των ξεριζωμένων λαών

Κινηματογράφηση του τέλους...

Eurokinissi

Κινηματογράφηση του τέλους...
Μέσα σε κλίμα βαθιάς συγκίνησης και οδύνης, η οικογένεια, σκηνοθέτες και ηθοποιοί με τα σωματεία τους (Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών και Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών), το συνεργείο του, οι συντελεστές της τελευταίας, ανολοκλήρωτης ταινίας του «Η άλλη θάλασσα», οι διευθυντές φωτογραφίας Γιώργος Αρβανίτης και Ανδρέας Σινάνος, και πλήθος κόσμου, «αποχαιρέτησαν» τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, χτες, στο Α' Νεκροταφείο της Αθήνας.

Συγκλονιστική ήταν η στιγμή που ο Ιταλός πρωταγωνιστής της «Αλλης Θάλασσας», Τόνι Σερβίλο, ανέφερε όλα τα ονόματα των ξένων ηθοποιών που πρωταγωνίστησαν στις ταινίες που σκηνοθέτησε και «εκ μέρους» τους είπε «ένα μεγάλο ευχαριστώ».

Στη συνέχεια το λόγο πήρε η Ελένη Γερασιμίδου, εκ μέρους του ΣΕΗ, και συγκινημένη μεταξύ άλλων είπε: «Αποχαιρετούμε τον ποιητή του Χρόνου και της Ιστορίας, τον ραψωδό της ερημωμένης πατρίδας, της πατρίδας που διαρκώς εξεγείρεται. Αποχαιρετούμε τον διαλεκτικό της επανάστασης και της ήττας, της εξορίας και της επιστροφής, του διωγμού, της προσφυγιάς και της αναζήτησης, της ενσωμάτωσης και της σύγκρουσης. Τον τραγικό του τέλους του 20ού αιώνα, τον επικό των σπαραγμένων Βαλκανίων, τον λυρικό των ξεριζωμένων λαών».

Το «άλφα και ωμέγα» του Ελληνικού Κινηματογράφου χαρακτήρισε τον Θ. Αγγελόπουλο ο Μιχάλης Γιαννάτος, τονίζοντας την «ορφάνια» που έφερε ο θάνατός του. Μίλησαν, επίσης, ο Χάρης Παπαδόπουλος (Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών), ο ηθοποιός Θάνος Γραμμένος, ο συμμαθητής του Σεϊτανίδης. Από μέρους του συνεργείου του ο Αλέξανδρος Λαμπρίδης είπε: «Το πρόγραμμα των γυρισμάτων που πήραμε έγραφε: Δευτέρα "Ρεξ", Τρίτη αυτοκινητόδρομος, Παρασκευή συμβολική κηδεία»...

Πορεία προς τη στερνή «κατοικία» του, συνοδεία δημοτικών τραγουδιών και ακορντεόν...

Eurokinissi

Πορεία προς τη στερνή «κατοικία» του, συνοδεία δημοτικών τραγουδιών και ακορντεόν...
Στεφάνι έστειλε η ΚΕ του ΚΚΕ, ενώ το Κόμμα εκπροσώπησε ο επικεφαλής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, Θανάσης Παφίλης.

Στεφάνια μεταξύ άλλων έστειλαν: Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κάρολος Παπούλιας, ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Δημήτρης Χριστόφιας, ο υπουργός Παιδείας - Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας, το Πανελλήνιο Σωματείο Σκηνοθετών - Διευθυντών ΕΡΤ, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, το ΚΘΒΕ, κ.ά.

Με ένα παρατεταμένο χειροκρότημα και φωνάζοντας αθάνατος, το πλήθος συνόδευσε τον Θ. Αγγελόπουλο στην τελευταία του κατοικία, εκεί όπου μια «αγγελοπουλική» σκηνή ρίγησε τους πάντες. Το ακορντεόν, που έπαιζε πάντα στις ταινίες του, συνόδευε τον κόσμο που τραγουδούσε μοιρολόγια, καθώς ομπρέλες άνοιγαν η μία μετά την άλλη, συμβολικά «εικονογραφώντας» την τελευταία πράξη...

ΕΚΤΑΚΤΟΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΙ
«Οχι» στην εκχώρηση αρχαιοτήτων σε εργολάβους

Ως «απαράδεκτη» απορρίπτει την πρόθεση της κυβέρνησης να παραδώσει τις σωστικές αρχαιολογικές ανασκαφές στα μεγάλα ιδιωτικά έργα... στους εργολάβους, όπως προκύπτει από σχετική διάταξη του πολυνομοσχεδίου για τη «Βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος - νέος εταιρικός τύπος - σήματα προϊόντων και υπηρεσιών - μεσίτες ακινήτων - ανάπτυξη θαλάσσιου τουρισμού και άλλες διατάξεις», ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων (ΣΕΚΑ). Θυμίζουμε ότι η διάταξη δίνει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να επιλέγουν οι ίδιες το επιστημονικό και εργατοτεχνικό προσωπικό των σωστικών ανασκαφών, αντί της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, όπως συμβαίνει μέχρι τώρα!

Ο ΣΕΚΑ ξεκαθαρίζει ότι «δεν πρέπει να αφεθεί στους εργολάβους η τύχη των μνημείων της χώρας» και «δεν πρέπει να παραχωρηθεί στις εταιρείες ο έλεγχος των ανασκαφών και η επιλογή του αρχαιολογικού προσωπικού». Μεταξύ άλλων σημειώνουν ότι αυτός ο νόμος, που «επιτρέπει στις κατασκευαστικές να επιλέγουν τους αρχαιολόγους και το λοιπό προσωπικό που σχετίζεται με τις σωστικές ανασκαφές, στην πράξη δίνει ένα ισχυρό πλήγμα στα δικαιώματα των εργαζομένων του Πολιτισμού, ενώ στρέφεται και σε βάρος των αρχαιοτήτων, εκχωρώντας τη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς σε ιδιώτες (...) Διότι δίνεται η δυνατότητα στους ιδιώτες αφενός να επιλέγουν το προσωπικό με κριτήριο το ίδιον συμφέρον τους, εις βάρος της εμπειρίας και της κατάρτισης, και αφετέρου να εκμεταλλεύονται τη θέση ισχύος που τους δίνει η δυνατότητα αυτή, ως μέσο εκβιασμού και άσκησης πίεσης στους εργαζόμενους, για παράκαμψη της επιστημονικής διαδικασίας».

Ο ΣΕΚΑ προειδοποιεί ότι «ακόμα και αν εγκριθεί η απαράδεκτη αυτή διάταξη, θα προσβάλει τη νομιμότητά της, ενώ στην πράξη δεν θα επιτρέψει ποτέ τους κατασκευαστές να ελέγξουν τις αρχαιολογικές εργασίες, ούτε τα μέλη του να εργαστούν υπό τέτοιο καθεστώς ιδιωτικού ελέγχου».

Θεατρική Θεσσαλονίκη

Λόγω επιτυχίας, παρατείνονται ως τις 26/2 (κάθε Παρασκευή, Σαββάτο, Κυριακή) στο θέατρο «Αμαλία» της Θεσσαλονίκης, οι παραστάσεις της Πειραματικής Σκηνής της «Τέχνης», με την κωμωδία του Κεν Λούντβιχ «Πανικός στα παρασκήνια». Στον έργο παρακολουθούμε τις περιπέτειες ενός καταχρεωμένου θιάσου, στα πρόθυρα νευρικής κρίσης. «Θέατρο μέσα στο θέατρο», το έργο είναι μια ξεκαρδιστική κωμωδία, μια λοξή αυτοσαρκαστική ματιά για το θέατρο και τους ανθρώπους του. Σκηνοθεσία Στάθη Μαυρόπουλου, μετάφραση Δημήτρη Ναζίρη, σκηνικά Λίλας Καρακώστα, κοστούμια Ολγας Χατζηιακώβου, φωτισμοί Κέλλυς Εφραιμίδου, μουσική επιμέλεια Μαρίτας Τσαλκιτζόγλου. Παίζουν: Δημήτρης Ναζίρης, Εφη Σταμούλη, Μένη Κυριάκογλου, Στάθης Μαυρόπουλος, Σοφία Βούλγαρη, Αννα Ευθυμίου, Γιώργος Δημητριάδης, Ηλίας Παπαδόπουλος.

  • Το θέατρο «Ακτίς Αελίου» παρουσιάζει (κάθε Παρασκευή, Σαββάτο, Κυριακή, 9.15μμ) το νέο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη «O,τι πιο πολύ ποθείς», που γράφτηκε κατόπιν παραγγελίας του καλλιτεχνικού διευθυντή του θεάτρου και σκηνοθέτη Νίκου Σακαλίδη. Το έργο (η παράσταση είναι ακατάλληλη για ανηλίκους) βασίζεται στο έργο του Μαρκήσιου Ντε Σαντ «Η φιλοσοφία στο μπουντουάρ». Ο Δ. Δημητιάδης αναπλάθει τον προκλητικό μύθο του ντε Σαντ, δημιουργώντας ένα θεατρικό κείμενο με πολλές αναφορές από την κλασική ως τη σύγχρονη δραματουργία. Ο σκηνοθέτης χαρακτηρίζει «σπουδαίο» το έργο του Δ. Δημητριάδη, «ένα σχόλιο πάνω στο εκθαμβωτικά σκοτεινό πρότυπό του, τη "Φιλοσοφία στο μπουντουάρ" του ντε Σαντ αλλά και απαστράπτων καθρέφτης της σύγχρονης πραγματικότητας». Σκηνικό - κοστούμια Μένης Τριανταφυλλίδου, μουσική Πάρι Παρασχόπουλου, φωτισμοί Πολύβιου Σερδάρη. Παίζουν: Θεανώ Αμοιρίδου, Γρηγόρης Παπαδόπουλος, Βίκυ Κατσίκα, Θωμάς Βελισσάρης, Γιώργος Κολοβός, Δανάη Τίκου, Κώστας Καλουδιώτης. Τραγούδι: οι ηθοποιοί και το φωνητικό σύνολο «Πλειάδες».
Λουκέτο ... στο «Aπλό Θέατρο»

Ο δημιουργός του τιμήθηκε πέρσι για τη μακρόχρονη ποιοτική προσφορά του θιάσου στο θέατρό μας. Χτες ανακοίνωσε ότι αναστέλλει τη λειτουργία του. Ο λόγος για το θίασο «Φάσμα - Απλό Θέατρο» του Αντώνη Αντύπα. Το ανησυχητικό και θλιβερό, για όλο το θεατρικό χώρο - γεγονός, για το οποίο ευθύνεται η «πολιτιστική» πολιτική του δικομματισμού - ανακοινώθηκε από τον ίδιο τον Αντώνη Αντύπα, ο οποίος αναφέρει:

«Ο καλλιτεχνικός οργανισμός "Φάσμα - Απλό Θέατρο" του Αντώνη Αντύπα, ύστερα από 22 χρόνια συνεχούς κι επιτυχημένης πορείας του, αναγκάζεται να αναστείλει τη λειτουργία του για οικονομικούς λόγους.

Η αδιαφορία του υπουργείου Πολιτισμού, η απαξιωτική στάση του απέναντι στα επιχορηγούμενα θέατρα και ο εμπαιγμός του σε σχέση με τις παραγωγές του θεάτρου, οδήγησαν τον Αντώνη Αντύπα στην απόφασή του.

Οι παραστάσεις με το έργο του Λεωνίδα Προυσαλίδη "Βαγόνι στα νερά" ολοκληρώνονται αυτή την Κυριακή, 29 Ιανουαρίου 2012.

Το θέατρο ευχαριστεί το κοινό που τόσα χρόνια στήριξε με την εμπιστοσύνη του και την παρουσία του τις παραστάσεις του, καθώς και όλους τους δημοσιογράφους».

Στην γκαλερί «Ερση» παρουσιάζεται (27/1-14/2) ατομική έκθεση ζωγραφικής της Βασιλικής Κεχαγιόγλου (30 έργα μικρών διαστάσεων με ακουαρέλα και κολάζ). Θέματα των έργων θάλασσες, σύννεφα, ουρανοί, καράβια, βουνά, πολιτείες, με «γραφή» χειρονομιακή, ανεπιτήδευτη, χωρίς διάθεση ωραιοποίησης.

Τον πρόσφατα, πρόωρα και άδικα χαμένο, εξαιρετικό ποιητή Αργύρη Χιόνη θα τιμήσει ο «Κύκλος Ποιητών» σήμερα (12.30μμ) στο βιβλιοπωλείο των εκδόσεων Γαβριηλίδη (Αγίας Ειρήνης 17, Μοναστηράκι). Ποιητές, φίλοι και αναγνώστες του θα διαβάσουν ποιήματα στη μνήμη του. Θα ακουστούν και δικές του απαγγελίες και μελοποιημένα ποιήματά του.

Tην όπερα του Παναγιώτη Καρούσου «Προμηθέας Δεσμώτης», βασισμένη στην αισχυλική τραγωδία, σε μετάφραση Ιωάννη Γρυπάρη, θα παρουσιάσει η Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών (Ακαδημίας και Γενναδίου 8) τη Δευτέρα (7 μμ, είσοδος ελεύθερη). Ερμηνευτές: Γ. Ματθαιακάκης (Προμηθέας), Αλ. Ματθαιουδάκη (Ιώ), Ζ. Απειρανθίτου (Βία, Αθηνά, Αμφιτρίτη), Β. Ασημακόπουλος (Ωκεανός, Κράτος), Σπ. Σουλαδάκης (πιάνο), Α. Χανιώτης (βιολί).

Το ελάχιστα γνωστό διήγημα του Εμμανουήλ Ροΐδη «Το παράπονο του νεκροθάπτου», μετά τον πρώτο κύκλο παραστάσεων, παίζεται στο «Χώρο Τέχνης Ασωμάτων». Η παράσταση διατηρεί αυτούσια τη γλώσσα και το κριτικό χιούμορ του συγγραφέα, ενώ η εικαστική λιτότητα και η απουσία θεατρικότητας κάνουν την αφήγηση της ιστορίας του Αργύρη Ζώμα από την Ερμούπολη της Σύρας να ταξιδεύει από το 1895 στο σήμερα. Σκηνοθεσία - φωτισμοί: Αντρέας Κουτσουρέλης. Παίζουν: Δημήτρης Αντωνιάδης, Στάθης Βούτος, Αντρέας Κουτσουρέλης, Παναγιώτης Μαρίνος. Κάθε Δευτέρα, Τρίτη (9.15 μ.μ.) έως 28/2.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ