ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 27 Σεπτέμβρη 2011
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Νέες απεργιακές κινητοποιήσεις σήμερα και αύριο

Με 48ωρη απεργία συνεχίζουν σήμερα και αύριο οι εργαζόμενοι στα λεωφορεία και τρόλεϊ ενώ σε 24ωρη απεργία προχωρούν σήμερα οι εργαζόμενοι στο Μετρό. Αύριο αναμένεται, χωρίς ακόμα να υπάρχει οριστική απόφαση, να απεργήσουν οι εργαζόμενοι σε όλες τις συγκοινωνίες (και στον ΟΣΕ). Η απόφαση για 48ωρη στα λεωφορεία λήφθηκε από τη γενική συνέλευση των εργαζομένων που έγινε στο αμαξοστάσιο της ΕΘΕΛ στο Ρέντη με τις ταξικές δυνάμεις να καλούν σε μαζική συμμετοχή στην απεργία και στη μάχη για την περιφρούρησή της στα αμαξοστάσια από νωρίς το πρωί.

Χτες, απήργησαν τα μέσα σταθερής τροχιάς, με την κυβέρνηση να σέρνει στα δικαστήρια τους εργαζόμενους στον προαστιακό και το δικαστήριο να χαρακτηρίζει την απεργία τους παράνομη και καταχρηστική (τελικά έγινε με την κάλυψη της Ομοσπονδίας).

Ζήτημα αιχμής των απεργιακών κινητοποιήσεων αποτελεί η εργασιακή εφεδρεία που έρχεται να μειώσει παραπέρα το προσωπικό και να οδηγήσει σε εκατοντάδες απολύσεις. Ωστόσο, η εργασιακή εφεδρεία αποτελεί την κορυφή του παγόβουνου. Πριν από αυτήν έχει προηγηθεί η ψήφιση, προ ολίγων μηνών, των δύο αντεργατικών - αντιλαϊκών νόμων για τον ΟΣΕ και τις αστικές συγκοινωνίες.

Οι νόμοι αυτοί οδήγησαν στη μεγάλη μείωση του προσωπικού στον ΟΣΕ, σε «εθελοντικές» μετατάξεις στα λεωφορεία και σε άλλα μέσα, σε υποχρεωτικές μετατάξεις στον ηλεκτρικό. Είχαν ως αποτέλεσμα τη συρρίκνωση του συγκοινωνιακού έργου μέσα από την κατάργηση ή συγχώνευση των δρομολογίων, τη λειτουργία μικρότερου μέρους των στόλων που διαθέτουν οι συγκοινωνίες. Σε σύνολο 366 τρόλεϊ κινούνται λιγότερα από 200. Στα λεωφορεία η φετινή χειμερινή περίοδος ξεκίνησε με προγραμματισμό λιγότερων βαρδιών συγκριτικά με πέρσι και από αυτές θα εκτελούνται ακόμα λιγότερες (περίπου 2.800 από 3.150 που είναι στα χαρτιά) λόγω της μείωσης του προσωπικού. Στον ηλεκτρικό πριν από λίγο καιρό λόγω των υποχρεωτικών μετατάξεων οι συρμοί περνούσαν κάθε 25 και 30 λεπτά!

Για τους επιβάτες, δηλαδή για τους εργαζόμενους που χρησιμοποιούν τις συγκοινωνίες, η συρρίκνωση του συγκοινωνιακού έργου οδηγεί σε έναν καθημερινό μαραθώνιο αναμονής και μεταφοράς τον οποίο καλούνται να πληρώσουν ακόμα πιο ακριβά. Από πέρσι, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ μαζί με τους δύο νόμους πέρασε και την αύξηση των εισιτηρίων από 20% έως 40% στις αστικές συγκοινωνίες.

Επιπλέον, εγείρονται σοβαρά ερωτηματικά γύρω από την ασφάλεια των συγκοινωνιών. Θέμα που αφορά και τους επιβάτες και τους εργαζόμενους σε αυτές. Πόσο ασφαλή μπορεί να είναι τα μέσα, όταν η επισκευαστική βάση, για παράδειγμα, των λεωφορείων ή το τμήμα επισκευής του μετρό παραδοθεί σε μεγάλες εταιρείες ή εργολάβους που λειτουργούν με αποκλειστικό γνώμονα το κέρδος; Εάν μια αναγκαία διαδικασία για την ασφάλεια είναι κοστοβόρα και ασύμφορη, πόσο σίγουρο είναι ότι θα συνεχίζει να εκτελείται; Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο ηλεκτρικός οι συρμοί του οποίου δε συνοδεύονται πια, μετά τις υποχρεωτικές μετατάξεις, από δεύτερο εργαζόμενο σε ρόλο προϊστάμενου του συρμού. Πώς ένας οδηγός θα μπορεί να αντιμετωπίζει μόνος του προβλήματα σε ένα δίκτυο που παρουσιάζει ήδη ελλείψεις ασφαλείας; Το μεγαλύτερο μέρος γραμμών του ηλεκτρικού είναι ανοικτές και είναι πολύ πιθανό να δημιουργηθεί πρόβλημα από την πτώση ενός αντικειμένου. Επίσης, αν ο συρμός αναγκαστεί να σταματήσει στη μέση μιας διαδρομής δεν υπάρχει πλατφόρμα μέσω της οποίας οι επιβάτες θα μπορέσουν να πάνε στην αποβάθρα.

Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΦΑΡΜΑΚΑ ΚΑΙ ΤΗ ΝΟΣΗΛΕΙΑ
Καταιγίδα μέτρων σε βάρος της υγείας του λαού

Καταιγίδα νέων μέτρων σε βάρος της υγείας των λαϊκών στρωμάτων προωθεί η κυβέρνηση στον τομέα των φαρμάκων και της νοσηλείας στα δημόσια νοσοκομεία. Χτες, ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Λοβέρδος, ανακοίνωσε την πλήρη απελευθέρωση του επαγγέλματος των φαρμακοποιών, την καθιέρωση της λεγόμενης «θετικής λίστας», ενώ σήμερα θα υπογραφεί η τελική συμφωνία με την Ενωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδας (ΕΙΑΑ) για την εκχώρηση στις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες 560 κλινών των δημόσιων νοσοκομείων.

Χτες, οι υπουργοί Υγείας και Εργασίας, Α. Λοβέρδος και Γ. Κουτρουμάνης, αντίστοιχα, υπέγραψαν κοινή απόφαση για την καθιέρωση της λεγόμενης θετικής λίστας φαρμάκων, στην οποία περιλαμβάνονται 5.500 φάρμακα που είναι κατηγοριοποιημένα σε 14 μεγάλες θεραπευτικές κατηγορίες κατά το λεγόμενο σύστημα ATC. Θα είναι τα φάρμακα που θα καλύπτονται απ' τα ασφαλιστικά ταμεία με συμμετοχή των ασφαλισμένων, που μέχρι τώρα είναι έως 25%. Επιπλέον, χτες, το Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας (ΚΕΣΥ) ενέκρινε και τα φαρμακευτικά πρωτόκολλα στα οποία περιλαμβάνονται 150 θεραπευτικές κατηγορίες (π.χ. υπέρταση, ηπατίτιδα κ.λπ.).

Η λεγόμενη θετική λίστα έρχεται να προστεθεί στην αρνητική λίστα και στα Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ) και θα σημάνει νέες φαρμακερές πληρωμές για τους αρρώστους στην ώρα της ανάγκης. Σύμφωνα με υπολογισμούς του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), με τη θετική λίστα, και εφόσον τηρηθεί, θα «εξοικονομηθούν» 245 εκατ. ευρώ το 2012. Δηλαδή, το κράτος και τα ασφαλιστικά ταμεία δε θα πληρώσουν αυτά τα χρήματα, τα οποία θα μετακυληθούν κατά μεγάλο μέρος στις τσέπες του ασθενούς.

Την πλήρη απελευθέρωση του επαγγέλματος των φαρμακοποιών ανακοίνωσε χτες ο υπουργός στη διάρκεια διαβούλευσης με εκπροσώπους των φαρμακοποιών, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για τη λειτουργία αλυσίδων φαρμάκου και τη μεταφορά της διάθεσης φαρμάκων στα ράφια των σουπερμάρκετ. Μετά τα νέα πληθυσμιακά κριτήρια για το άνοιγμα των φαρμακείων, ο Α. Λοβέρδος είπε χτες ότι θα προωθήσει και την απελευθέρωση του ωραρίου στη βάση ότι θα μπορεί να ανοίγει το φαρμακείο του όποιος φαρμακοποιός θέλει, πέρα απ' τις διημερεύσεις και διανυκτερεύσεις. Με την πρόταση διαφώνησαν οι εκπρόσωποι των φαρμακοποιών αντιπροτείνοντας τη λειτουργία 30% των φαρμακείων τα Σαββατοκύριακα και τον τριπλασιασμό τη Δευτέρα και Τετάρτη.

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Εκβιάζει και απειλεί τους απεργούς

Με εκβιασμούς, απειλές και ψεύδη επιτίθεται η κυβέρνηση και στους απεργούς εργαζόμενους των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, με τον υπουργό Υποδομών Γ. Ραγκούση σε χτεσινή του δήλωση να αφήνει να εννοηθεί ότι αν συνεχιστούν οι αγωνιστικές κινητοποιήσεις τότε «τίθεται θέμα κάλυψης της μισθοδοσίας των εργαζομένων στο άμεσο μέλλον». Σε μία από τις γνωστές για κυβερνητικό στέλεχος επίδειξη πολιτική αναλγησίας πρόσθεσε ότι κάθε επιπλέον ημέρα απεργίας σημαίνει αυτομάτως ακόμη πιο «επώδυνα μέτρα».

Ο Γ. Ραγκούσης μπορεί να εμφανίζεται ότι βρίσκεται σε αντιπαράθεση με τον προκάτοχό του στο υπουργείο Δ. Ρέππα, ωστόσο η πραγματικότητα δείχνει ότι στην υλοποίηση της κυβερνητικής γραμμής για το ξεθεμελίωμα και την παράδοση στους μονοπωλιακούς ομίλους κάθε εναπομείναντος κοινωνικού αγαθού (επί του προκειμένου τις δημόσιες συγκοινωνίες) βρίσκονται σε πλήρη και αγαστή συνεργασία.

Ετσι, στη χτεσινή του δήλωση επαναφέρει τα περί «ελλειμμάτων» ΟΑΣΑ και ΟΣΕ και εμφανίζεται να «κόπτεται» για το δικαίωμα του πολίτη «να χρησιμοποιήσει τις συγκοινωνίες που χρηματοδοτεί», όταν η κυβέρνηση στην οποία ο ίδιος είναι εξέχον στέλεχος, έχει αυξήσει το κόστος των εισιτηρίων ακόμη και πάνω από 40% και ετοιμάζεται να επιβάλλει και νέες αυξήσεις, τη στιγμή μάλιστα που «τσεκουρώνει» συνεχώς το λαϊκό εισόδημα.

Μάλιστα, έφτασε στο σημείο να κατηγορήσει τους απεργούς, ότι επιδιώκουν μέσω του «κοινωνικού αυτοματισμού να πιέσουν τις διοικήσεις των οργανισμών και την κυβέρνηση να μην προχωρήσουν σε σειρά από διαρθρωτικές αλλαγές εξυγίανσης των εταιρειών»! Και καταλήγοντας καλεί τους εργαζόμενους στα ΜΜΜ να επιδείξουν «υπευθυνότητα» διότι όχι μόνο κινδυνεύει άμεσα η μισθοδοσία τους αλλά θα βρεθούν αντιμέτωποι με την κυβερνητική «σιδηρά πυγμή» που θα επιβάλλει και νέα ακόμη πιο επώδυνα μέτρα.

Το παράδειγμα της Βρετανίας

Ανάμνηση μακρινή και θολή είναι πλέον το άλλοτε θαυμαστό σιδηροδρομικό βρετανικό δίκτυο που μετά την ιδιωτικοποίησή του μεταξύ 1994 - 1997, εισήλθε σε μια πορεία σταδιακής απαξίωσης με χάσιμο χιλιάδων θέσεων εργασίας.

Υπήρξε απαξίωση και πολλαπλασιάστηκαν τα δυστυχήματα, πολλά από αυτά πολύνεκρα, όπως της 19ης Σεπτέμβρη 1997 στο Σάουθχολ (7 νεκροί), της 5ης Οκτώβρη 1999 στο Λάντμπρουκ Γκρόουβ (30 νεκροί), της 17ης Οκτώβρη 2000 στο Χάτφιλντ (4 νεκροί), του Νοέμβρη του 2004 στο Αφτον (7 νεκροί και 150 τραυματίες), με τελευταίο το ατύχημα στη γραμμή Εδιμβούργο - Χάιμαρκετ.

Η ιδιωτική εταιρεία «Railtrack» υποχρεώθηκε να παραδώσει τον έλεγχο του δικτύου σε έναν άμεσα ελεγχόμενο από το κράτος φορέα, τη «Νetwork Rail». Φυσικά πρόκειται μόνο για τον έλεγχο (και αυτός κατά πολύ υποδεέστερος από την κατάσταση προ της ιδιωτικοποίησης), ενώ το τεράστιο δίκτυο, ιδιωτικοποιημένο, έσπασε σε περίπου 25 εταιρείες.

Με την ιδιωτικοποίηση, τις περικοπές, τη μείωση προσωπικού αυξήθηκε ο αριθμός βλαβών και των ατυχημάτων εξαιτίας της κακής ή μηδαμινής συντήρησης του δικτύου, ενώ και οι τιμές στα εισιτήρια αυξάνονται ανεξέλεγκτα.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ