ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 27 Σεπτέμβρη 2018
Σελ. /24
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
Πανελλαδική μέρα δράσης η Παρασκευή 28 Σεπτέμβρη

Κινητοποιήσεις στο υπουργείο Παιδείας σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις

Από παλιότερη κινητοποίηση εκπαιδευτικών στο υπουργείο Παιδείας
Από παλιότερη κινητοποίηση εκπαιδευτικών στο υπουργείο Παιδείας
Περισσότερες από 45 ΕΛΜΕ και Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, δίνοντας «αγωνιστική απάντηση στο κυβερνητικό παραμυθάκι περί "κανονικότητας" στα σχολεία», καλούν σε συμμετοχή στις κινητοποιήσεις που γίνονται αύριο, Παρασκευή, στην Αθήνα στη 1.30 το μεσημέρι, στο υπουργείο Παιδείας και σε πολλές ακόμα πόλεις.

Τα πρωτοβάθμια σωματεία εκπαιδευτικών, την αυριανή μέρα πανελλαδικής δράσης, διεκδικούν: Να καλυφθούν όλα τα κενά εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων σε Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Ειδική Αγωγή, να μην κλείσει κανένα τμήμα σε ΕΠΑΛ, Λύκεια και Γυμνάσια, να λειτουργήσει παντού το Ολοήμερο Δημοτικό και Νηπιαγωγείο με όλους τους εκπαιδευτικούς, να στελεχωθούν όλα τα Τμήματα Ενταξης, οι Τάξεις Υποδοχής και οι ΔΥΕΠ. Εδώ και τώρα μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων - αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Καμία απόλυση συμβασιούχου. Εδώ και τώρα 25.000 μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών για να καλυφθούν οι άμεσες ανάγκες των σχολείων.

Στην κινητοποίηση στο υπουργείο Παιδείας καλούν οι ΕΛΜΕ Πειραιά, Γ' Δυτικής Αττικής, Γ' Αθήνας, Β' Αθήνας, Α' Δυτικής Αθήνας, Α' ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής, Β΄ ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής και οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Ν. Πλουμπίδης», Ηλιούπολης, «Ρ. Ιμβριώτη», «Σωκράτης», «Γ. Σεφέρης», Χαϊδαρίου, «Θουκυδίδης», Ελευσίνας, «Δ. Γληνός», Αιγάλεω, Αγ. Αναργύρων, Αμαρουσίου, «Κ. Σωτηρίου», Περιστερίου, «Αριστοτέλης», Α' Αθήνας, «Περικλής», Λιοσίων - Φυλής, «Παρθενώνας», «Αθηνά», «Πρόοδος».

Σε κινητοποίηση στη 1.30 το μεσημέρι στο υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης στη Θεσσαλονίκη καλούν οι Α', Β', Γ', Δ', Ε' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης και οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λαγκαδά και Ζ΄ Θεσσαλονίκης.

Κινητοποιήσεις προγραμματίζονται επίσης σε Κω, Σάμο, Ικαρία, Λήμνο, Κοζάνη, Ηγουμενίτσα, Κεφαλονιά, Πρέβεζα, Κέρκυρα, Βόλο, Λέσβο, Βέροια, Ναύπλιο, Χανιά, Ηράκλειο, μετά από κάλεσμα των κατά τόπους Συλλόγων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και ΕΛΜΕ.

Σε συμμετοχή στην αυριανή κινητοποίηση καλούν η Πρωτοβουλία Αναπληρωτών - Ωρομισθίων και η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας, η οποία τονίζει μεταξύ άλλων: «Φτάνει πια με την αντιλαϊκή εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης που αντιμετωπίζει τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών μας ως κόστος, την ίδια ώρα μάλιστα που ξοδεύει δισ. για το ΝΑΤΟ (...) Οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης και ιδιαίτερα στον τομέα της Ειδικής Αγωγής, η αύξηση του αριθμού μαθητών ανά τάξη, η διεύρυνση της κινητικότητας των εκπαιδευτικών που οδήγησε σε αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα και στην αναχρονιστική διπλή και τριπλή ανάθεση μαθημάτων, οι καταργήσεις/συγχωνεύσεις τμημάτων στα Γενικά Λύκεια, η παγίωση της πρακτικής κλεισίματος τομέων και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ, τα προβλήματα μεταφοράς των μαθητών σε πολλές περιοχές, οι κτιριακές υποδομές και πολλά άλλα αποτελούν τα βασικά προβλήματα που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι "το μια από τα ίδια" στην Εκπαίδευση συνιστά χειροτέρευση των όρων μόρφωσης της λαϊκής οικογένειας».

Κάλεσμα στην κινητοποίηση απευθύνει και το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας.

Με αφορμή το πρόγραμμα σπουδών της Αρχιτεκτονικής

Ενα κείμενο σκόπιμα ανακριβές είχε η χτεσινή «Καθημερινή», αναφορικά με τις αντιδράσεις που εκφράζονται στη Σύγκλητο του Πολυτεχνείου για το νέο πρόγραμμα σπουδών που προτείνεται για την Αρχιτεκτονική. Κατά την προσφιλή της τακτική, η εφημερίδα παρακάμπτει τα όργανα του κινήματος, αποσιωπά ότι η πρόταση του νέου προγράμματος σπουδών συζητήθηκε στη Γενική Συνέλευση του Φοιτητικού Συλλόγου, ο οποίος πήρε απόφαση ότι το απορρίπτει, και προσπαθεί να εμφανίσει ότι αντιδρά τάχα μία παράταξη, μια μειοψηφία, οι... «φοιτητές του ΚΚΕ, που έχουν την πλειοψηφία του φοιτητικού συλλόγου»! Πέρα από τα παραπάνω, είναι άκρως χαρακτηριστικό ότι ο τίτλος του άρθρου είναι «Η εμβληματική Αρχιτεκτονική ΕΜΠ αλλάζει», αλλά στο κείμενο δεν υπάρχει ούτε μισή λέξη για το περιεχόμενο αυτής της αλλαγής, παρά μόνο διακατέχεται από την... πρεμούρα να ψηφιστεί το νέο πρόγραμμα στην αυριανή συνεδρίαση της Συγκλήτου.

Τι φέρνει όμως αυτό το νέο πρόγραμμα; Με δυο λόγια, προσπαθεί να προσαρμόσει τη διδασκαλία στις περικοπές προσωπικού που έχουν επιβληθεί τα τελευταία χρόνια, κόβοντας και συγχωνεύοντας μαθήματα, ενώ προσανατολίζεται πια περισσότερο στο design παρά στην οικοδομή, καθώς εκεί στρέφεται και η αγορά. Ας δούμε λοιπόν, για την αποκατάσταση της αλήθειας, μερικά από τα εμπεριστατωμένα επιχειρήματα που θέτει ο Φοιτητικός Σύλλογος:

«Ο εκσυγχρονισμός ενός προγράμματος σπουδών που έχει να αλλάξει κοντά στα 20 χρόνια είναι επιτακτικός. Το βασικό ερώτημα είναι: Με ποια κριτήρια πρέπει να αλλάξει;

Αρχικά, κριτήριο σίγουρα δεν μπορεί να αποτελέσει η αποδοχή ως de facto της υποχρηματοδότησης και των μειωμένων προϋπολογισμών (πάνω από 80% τα τελευταία χρόνια) στο ΕΜΠ, έγκλημα που ξεκίνησε από τις προηγούμενες και συνεχίζεται από την τωρινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. Αυτό έχει άμεσο αντίκτυπο στον αριθμό των διδασκόντων (για κάθε 10 συνταξιοδοτήσεις, 1 μόνο πρόσληψη), με τις ιδιαιτερότητες που υπάρχουν στη διδασκαλία των συνθετικών π.χ., και όχι μόνο, μαθημάτων.

Το ότι ο αριθμός των μελών ΔΕΠ στη σχολή μας έχει μειωθεί στο μισό σε μια 10ετία (120 μέλη περίπου το 2009 - 60 μέλη περίπου το 2018), με το ίδιο πρόγραμμα σπουδών, μας οδηγεί με ακρίβεια σε δύο συμπεράσματα: Οτι υπάρχουν καθηγητές που λιποθυμούν από την κούραση για να καλύψουν τα κενά και ότι η ποιότητα σπουδών αντικειμενικά υποβαθμίζεται, γιατί πολύ απλά δεν υπάρχει ο απαραίτητος χρόνος για να διορθωθούν ολοκληρωμένα και διεξοδικά οι εργασίες των φοιτητών μέσα στο εξάμηνο! Με τη νέα πρόταση και τα λεγόμενα της επιτροπής, πως στις αλλαγές δεν παίζει ρόλο ο αριθμός των καθηγητών, παραιτούνται ουσιαστικά από τη διεκδίκηση περισσότερου προσωπικού και αποδέχονται αυτήν την κατάσταση. (...)

Ως λύση λοιπόν στα παραπάνω δεν μπορεί να προτείνονται το κόψιμο, οι εκπτώσεις ή η συμπίεση των γνωστικών αντικειμένων των μαθημάτων που είτε δεν είναι "εμπορικά" με τις επιταγές της αγοράς, είτε μεταφέρονται σε μεταπτυχιακά προγράμματα και πανάκριβα σεμινάρια. Με αυτόν τον τρόπο περιορίζεται ακόμα περισσότερο η αντίληψη του νέου αρχιτέκτονα μηχανικού, όσον αφορά το επιστημονικό του αντικείμενο, μόνο στα απαραίτητα σχεδιαστικά μαθήματα και σε ένα σύνολο δεξιοτήτων και σχεδιαστικών προγραμμάτων, προσαρμόζοντάς τον στις ανάγκες των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων για τεχνικούς - σχεδιαστές και όχι σκεπτόμενους επιστήμονες! (...)

Θεωρούμε πως δεν μπορεί να σταθεί αρχιτέκτονας χωρίς το αντίστοιχο ιστορικό και θεωρητικό υπόβαθρο της εξέλιξης της επιστήμης του, δίχως δηλαδή να γνωρίζει - ή με περιορισμένο εύρος γνώσεων - Ιστορία της αρχιτεκτονικής, της τέχνης και της τεχνολογίας. Ακόμη, για ζητήματα οικοδομικής και τεχνολογίας, τα σύγχρονα υλικά και κατασκευαστικές μέθοδοι δεν μπορούν να μένουν σε ένα σκίτσο ή μια περιγραφή, αλλά με επισκέψεις σε εργοτάξια και αξιοποίηση όλων των εργαστηρίων που έχει στη διάθεσή του το ΕΜΠ, να αποδίδονται ζωντανά και επί το έργον! Στην πιο σεισμογενή χώρα της Ευρώπης, δεν γίνεται το μάθημα του σεισμού να μην είναι υποχρεωτικό ή να μπαίνει εμμέσως στην Οικοδομική, δίχως να παίρνει το χρόνο του σε ένα πρόγραμμα σπουδών που αντιμετωπίζει αρκετά ζητήματα!».

Παραθέτουμε όλα τα παραπάνω, όχι τόσο για να απαντήσουμε στις ανακρίβειες και τη θολούρα που προσπαθεί να σπείρει η «Καθημερινή», για τις αλλαγές στην Αρχιτεκτονική. Κυρίως τα γράφουμε γιατί δείχνουν την κατεύθυνση που ακολουθούν οι αλλαγές στα προγράμματα σπουδών στην πλειοψηφία των Τμημάτων, τα τελευταία χρόνια. Μια κατεύθυνση στην οποία οι φοιτητικοί σύλλογοι οφείλουν να αντιταχθούν, με κριτήριο τις σύγχρονες ανάγκες τους στις σπουδές σήμερα και το μέλλον τους ως επιστήμονες που θέλουν να θέσουν τις επιστημονικές τους γνώσεις στην υπηρεσία της κοινωνίας και του λαού.


Γ.

«Πληρωμένη απάντηση»

Αλλη μια κινητοποίηση έγινε χτες στο υπουργείο Παιδείας από γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές των βόρειων συνοικιών, όπου από τα ΓΕΛ της περιοχής καταργούνται 18 τμήματα κατευθύνσεων που χαρακτηρίζονται... «ολιγομελή», πράγμα που έχει προκαλέσει αναστάτωση στους μαθητές που μπαίνουν στη διαδικασία της προετοιμασίας για τις εξετάσεις. Αντιπροσωπεία των διαδηλωτών - που είχαν ενημερώσει εγκαίρως και επισήμως για την κινητοποίηση το υπουργείο - αποτελούμενη από έναν εκπρόσωπο από κάθε Ενωση Γονέων, από την Ομοσπονδία της Αττικής, από μαθητές κι εκπαιδευτικούς ζήτησε συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου.

Ομως, η αντιπροσωπεία φάνηκε... πολυπληθής στα στελέχη του υπουργείου. Οι σύμβουλοι του υπουργού είπαν στους εκπροσώπους των φορέων ότι περίμεναν πως θα συναντούσαν και θα συζητούσαν με πενταμελή αντιπροσωπεία και άρχισαν να επιχειρηματολογούν ότι με λιγότερους ανθρώπους γίνεται καλύτερος διάλογος, ότι η ποσότητα βαίνει σε βάρος της ποιότητας κι άλλα τέτοια. Κι ένας ετοιμόλογος μαθητής άδραξε την ευκαιρία για να δώσει αυτό που λέμε «πληρωμένη απάντηση»: Αφού η ποσότητα είναι σε βάρος της ποιότητας γιατί φτιάχνετε τμήματα 25 μαθητών και πάνω και κόβετε τα «ολιγομελή», αντί να φτιάχνετε τμήματα 15 μαθητών για να γίνεται καλύτερη δουλειά;

ΥΓ. Για την ιστορία, οι σύμβουλοι του υπουργείου για άλλη μια φορά δήλωσαν αναρμόδιοι να απαντήσουν για το κόψιμο των «ολιγομελών» τμημάτων των κατευθύνσεων...

ΜΑΘΗΤΕΣ
Κινητοποίηση αύριο στο υπουργείο Παιδείας

Σε συγκέντρωση στο υπουργείο Παιδείας καλεί τους μαθητές αύριο, Παρασκευή, στη 1 το μεσημέρι η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας. Αιχμή είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στα σχολεία τους και η αντίθεσή τους στο σχέδιο του υπουργείου για το Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση «που κάνει το σχολείο ακόμα πιο εξοντωτικό εξεταστικό κέντρο». Οι μαθητές σημειώνουν ότι με το σύστημα που ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, τους βάζει να δίνουν περισσότερες εξετάσεις, τους φορτώνει με περισσότερο άγχος, τρέξιμο και παπαγαλία και τους στερεί πολύτιμες γνώσεις για τη ζωή. Αναφέρονται επίσης στις δηλώσεις από πλευράς κυβέρνησης ότι έχει έρθει η κανονικότητα στα σχολεία, «την ώρα που εμείς αντιμετωπίζουμε μια εκρηκτική κατάσταση, με τα σχολεία να μην έχουν ούτε τα απαραίτητα», όπως σημειώνει η Συντονιστική Επιτροπή.

Στο μεταξύ, την απόσυρση του σχεδίου του υπουργείου Παιδείας για το Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ζητά το ΔΣ της ΟΛΜΕ σημειώνοντας ότι οι εξαγγελίες είναι σε αντιεκπαιδευτική κατεύθυνση. Οπως επισημαίνεται ανάμεσα σε άλλα στη σχετική απόφαση, με το σχέδιο υποβαθμίζεται η γενική παιδεία στο Λύκειο, μειώνεται η διδασκαλία βασικών γνωστικών αντικειμένων, ακρωτηριάζεται η τριετής δομή του Λυκείου με τη μετατροπή της Γ' τάξης σε προπαρασκευαστικό έτος για την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, υπονομεύεται ο παιδαγωγικός χαρακτήρας του Λυκείου, θα αυξηθεί η ιδιωτική παραπαιδεία. Ακόμη, η ΟΛΜΕ σημειώνει πως μεταφέρεται το βάρος της επιλογής του μαθητή και μάλιστα για συγκεκριμένο Τμήμα κάποιας σχολής, σε μικρότερη ηλικία και ταυτόχρονα περιορίζονται δραστικά οι δυνατότητες επιλογής.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ