ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 27 Ιούνη 2003
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΣΧΟΛΕΙΑ Β΄ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ
Υποκατάστατο στην υπηρεσία της αγοράς

H κυβέρνηση την ίδια στιγμή που διώχνει νέους από το σχολείο και υποβαθμίζει τη νυχτερινή εκπαίδευση, μπάζει τους ιδιώτες και στα λεγόμενα σχολεία β΄ ευκαιρίας για νέους από 18 έως 30 χρόνων

Η Λάρισα θα «φιλοξενήσει» ένα ακόμα «σχολείο β΄ ευκαιρίας». Πρόκειται για το 6ο τέτοιο σχολείο, που θα λειτουργήσει στη χώρα μας, μετά από εκείνα που ήδη λειτουργούν, πιλοτικά, σε Περιστέρι, Μενίδι, Νεάπολη Θεσσαλονίκης, Πάτρα και Ηράκλειο Κρήτης.

«Στα σκαριά» βρίσκεται το κτίσιμο ενός ακόμα στην Καρδίτσα, ενώ μέχρι το 2006 προβλέπεται να λειτουργήσουν σ' όλη την Ελλάδα 13 τέτοια σχολεία. Να σημειωθεί ότι σ' ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ενωση λειτουργούν 24 «σχολεία β΄ ευκαιρίας». Οπως ανακοινώθηκε πριν λίγες μέρες από τον υπουργό Παιδείας, Π. Ευθυμίου, το σχολείο θα κτιστεί στο χώρο της Αβερώφειας Σχολής, ενώ παράρτημά του θα λειτουργεί στις φυλακές της Λάρισας. Στη θεσσαλική πρωτεύουσα πραγματοποιήθηκε ημερίδα - τη διοργάνωσε η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Θεσσαλίας και παραβρέθηκαν στελέχη της Γενικής Γραμματείας Εκπαίδευσης Ενηλίκων του υπουργείου Παιδείας - στην οποία έγιναν εισηγήσεις σχετικά με το τι είναι και πού στοχεύουν τα «σχολεία β΄ ευκαιρίας».

Βεβαίως, οι εισηγητές της ημερίδας δεν είπαν την αλήθεια και προσπάθησαν να παραπλανήσουν και ν' αποπροσανατολίσουν τους συμμετέχοντες, μη επιτρέποντας και στους εκπροσώπους της τοπικής ΕΛΜΕ κι άλλους εκπαιδευτικούς να πάρουν το λόγο για να εκφράσουν τις αντιρρήσεις τους στη λειτουργία αυτού του είδους των σχολείων. Δεν είπαν, δηλαδή, ότι στόχος αυτών των σχολείων δεν είναι να δοθεί μια δεύτερη ευκαιρία για σπουδές και για απόκτηση απολυτήριου ισότιμου του Γυμνασίου, σε μαθητές από 18 έως 30 ετών, που εγκατέλειψαν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, πράγμα που υποτίθεται γίνεται με 18 μήνες μαθήματα, αλλά η προώθηση της ιδιωτικής επιχειρηματικής παρέμβασης στο χώρο της δημόσιας Παιδείας. Στην εισαγωγή του σχετικού κειμένου της Γενικής Γραμματείας Εκπαίδευσης Ενηλίκων υπογραμμίζεται ότι πρώτος κεντρικός στόχος των προγραμμάτων που θα υλοποιούνται σ' αυτά τα σχολεία είναι «η σύνδεση της εκπαίδευσης με την ένταξη στην αγορά εργασίας και τα προγράμματα τοπικής ανάπτυξης. Συμμετοχή των τοπικών εταίρων (επιχειρήσεις, τοπικές αρχές κλπ.) στη σύνταξη αυτών των προγραμμάτων, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η κοινωνική και οικονομική επανένταξη των αποφοίτων. Εμφαση θα δοθεί στις νέες τεχνολογίες, στην "κοινωνική" εκπαίδευση και στην προώθηση της απασχολησιμότητας».

Σε άλλο σημείο σημειώνεται χαρακτηριστικά: «Μερικές ώρες διδασκαλίας θα μπορούσαν να οργανωθούν μέσα σε επιχειρήσεις, έτσι ώστε οι μαθητές να εξοικειώνονται με τον επιχειρησιακό κόσμο (μαθαίνοντας μέσα από εμπειρίες, μέσα από την εργασία, μέσα από μεθόδους παραγωγής)». Επίσης επισημαίνεται: «Οι τοπικές επιχειρήσεις θα μπορούσαν να συμβάλουν στην επαγγελματική επανένταξη των νέων αυτών, είτε με κάποιου τύπου επίσημη συμφωνία (π.χ. συμβόλαιο μαθητείας), είτε με μια άτυπη δέσμευση». Τέλος, ως προς το όφελος που θα έχουν οι επιχειρηματίες αναφέρεται: «Η ανταμοιβή γι' αυτές τις επιχειρήσεις θα είναι ένα καλύτερα εκπαιδευμένο προσωπικό και η δυνατότητα συμμετοχής τους σε προγράμματα ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης, ή μαθητείας, με επιδότηση του Ευρωπαϊκού Κοινοτικού Ταμείου».

Στην υπηρεσία του κεφαλαίου

Σε ανακοίνωσή του σχετικά με το «σχολείο β΄ ευκαιρίας» στη Λάρισα, το Τμήμα Παιδείας της ΝΕ Λάρισας του ΚΚΕ σημειώνει: «Ξεκάθαρα και δίχως να τηρεί τα προσχήματα η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αποδέχεται πλήρως τη λογική της ιδιωτικοποίησης και της ανοιχτής παρέμβασης του μεγάλου κεφαλαίου στον κοινωνικό χώρο της Παιδείας». Παρακάτω η ανακοίνωση σημειώνει: «Ευρωπαϊκή Ενωση, κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΣΥΝ αποδέχονται πλήρως αυτή τη λογική. Στόχος τους να την περάσουν ως ιδεολογία μέσα στο χώρο της εκπαίδευσης. Το συγκεκριμένο σχολείο, γέννημα της "Λευκής Βίβλου", δείχνει ξεκάθαρα τη λογική που από το 1997 (Ν. 2225, 2640) προωθείται στο χώρο της Παιδείας. Το δόγμα τους εδράζεται στη λογική της ψευτοκατάρτισης σήμερα, για την εδραίωση της απασχολησιμότητας αύριο». Και καταλήγει: «Καταγγέλλουμε την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ για το σχολείο-παραμάγαζο των επιχειρηματιών που θέλει να επιβάλει στην πόλη μας, το οποίο, εκτός των άλλων, υπονομεύει ευθέως την ύπαρξη του δημόσιου εσπερινού γυμνασίου. Η πολιτική που γεννά την ανεργία και τη φτώχεια είναι αυτή που θέλει την αμάθεια για τους νέους και την ανισοτιμία στο χώρο της εκπαίδευσης. Σχολείο β΄ κατηγορίας κι όχι β΄ ευκαιρίας γι' αυτούς, που το ίδιο το σύστημα τούς στερεί δουλιά και μόρφωση, είναι το επιχειρούμενο εγχείρημα της κυβέρνησης».


Π. Ρ.

72η ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΔΟΕ
Σήμερα η ανάδειξη του νέου Διοικητικού Συμβουλίου

Με χαιρετισμούς εκπροσώπων κομμάτων, έγινε χτες η πανηγυρική συνεδρίαση

Ολοκληρώνονται σήμερα με τις αρχαιρεσίες για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου οι εργασίες της 72ης Γενικής Συνέλευσης της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ). Κατά τη χτεσινή πανηγυρική συνεδρίαση, όπου απηύθυναν χαιρετισμό εκπρόσωποι κομμάτων, συνδικαλιστικών οργανώσεων και ο υφυπουργός Παιδείας Ν. Γκεσούλης, ο τελευταίος επανέλαβε την κυβερνητική προπαγάνδα περί εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης της Παιδείας, τη ζοφερή κατάσταση της οποίας βιώνουν καθημερινά οι εκπαιδευτικοί, ενώ από το βήμα του συνεδρίου εξήγγειλε καθιέρωση θέσης υποδιευθυντή στα ολοήμερα και Αγγλικά από τη Γ` τάξη του Δημοτικού. Δήλωνε, παράλληλα, ότι το υπουργείο είναι ανοιχτό σε διάλογο με τους εκπαιδευτικούς, τη στιγμή που όλο το προηγούμενο διάστημα έχει δείξει πώς εννοεί αυτόν το διάλογο.

Το διάλογο εμφάνισε ως προϋπόθεση για βελτίωση της Παιδείας και ο εκπρόσωπος της ΝΔ Γ. Καλός, που κατά το χαιρετισμό του για μια ακόμα φορά απέδειξε τη σύμπλευση της ΝΔ με τις κύριες πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης, την οποία κατήγγειλε για τις επιλογές «ημετέρων» σε θέσεις στελεχών της εκπαίδευσης. Στις ...επιτυχίες της τελευταίας 20ετίας, αναφέρθηκε η Μ. Αποστολάκη, που χαιρέτισε από το ΠΑΣΟΚ, η οποία δήλωνε ότι η κυβέρνηση δεν έχει αφήσει κανέναν αδιόριστο δάσκαλο, οι οποίοι ωστόσο εργάζονται σε μεγάλο βαθμό ως αναπληρωτές, χωρίς πλήρη δικαιώματα. Ο εκπρόσωπος του ΣΥΝ Π. Λαφαζάνης περιέγραψε αναλυτικά τα προβλήματα της εκπαίδευσης, αποφεύγοντας τις αναφορές στις ευθύνες της ΕΕ που χαράσσει αυτές τις αντιεκπαιδευτικές κατευθύνσεις και μιλώντας για «εναλλακτικό σχολείο», διαφορετικό από αυτό που προβάλλουν οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές. Χαιρετισμό απηύθυναν επίσης εκπρόσωποι του ΔΗΚΚΙ και συνδικαλιστικών φορέων.

«Κανέναν μην εμπιστεύεστε. Κανένας δε θα μας χαρίσει αυτά που μας οφείλουν. Μόνοι μας μόνο μπορούμε να τα επιβάλουμε με τον αγώνα μας, με ένα μαζικό παλλαϊκό μέτωπο για την Παιδεία», προέτρεψε τους εκπαιδευτικούς η Ε. Μηλιαρονικολάκη, που απηύθυνε χαιρετισμό εκ μέρους του ΚΚΕ. Περιγράφοντας το συνολικό πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής, σημείωσε ότι «δεν πρέπει να τρέφουμε καμία αυταπάτη για το ρόλο της επικείμενης αξιολόγησης του εκπαιδευτικού, το εξιλαστήριο θύμα της απύθμενης υποκρισίας των κυβερνώντων, που ενδιαφέρονται τάχα για την ποιότητα και την αναζωογόνηση του σχολείου. Το βαθιά αντιδημοκρατικό καθηκοντολόγιο - μαρτυρολόγιο, ο αυταρχικός Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας, ο εκφυλισμός της επιμόρφωσης σε ταχύρυθμη κατάρτιση, η διεύρυνση των ωρομισθίων και των αναπληρωτών, η μισθολογική καθήλωση, τα αντιασφαλιστικά μέτρα, δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνείας για τις προθέσεις της εξουσίας απέναντι στους εκπαιδευτικούς».

Η εκπρόσωπος του ΚΚΕ κάλεσε τους εκπαιδευτικούς, ανεξάρτητα από ιδεολογικές - πολιτικές οπτικές και παραταξιακές αφετηρίες, να συσπειρωθούν στο ΠΑΜΕ, γιατί αποτελεί τη μόνη εστία για τη συνολική αντεπίθεση και ανατροπή της ενιαίας αντιλαϊκής πολιτικής.

Κατά τη χτεσινή συνεδρίαση, οι εκπαιδευτικοί αποδοκίμασαν την αντιεκπαιδευτική πολιτική. Οι εκπρόσωποι της ΕΣΑΚ ΔΕΕ αντιμετώπισαν με πολιτικά συνθήματα την υποσχεσιολογία, ενώ ως απάντηση ανάρτησαν πανό, στο οποίο αναγράφονταν τα λόγια του μεγάλου παιδαγωγού Δημ. Γληνού: «Ο δάσκαλος που θα υποχρεωθεί να καταπνίξει τη σκέψη του θα γίνει διπλά σκλάβος και θα καταντήσει ένας ψυχικά ανάπηρος άνθρωπος, ανίκανος πια να μορφώσει τους άλλους».

ΤΡΙΚΑΛΑ
Κλείνουν 19 σχολεία

Την αναστολή λειτουργίας κι άλλων εννέα δημοτικών και δέκα νηπιαγωγείων αποφάσισε η Νομαρχιακή Επιτροπή Παιδείας των Τρικάλων, μετά από την εισήγηση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Αιτία, η έλλειψη μαθητών, που αναδεικνύει το μέγεθος εγκατάλειψης της υπαίθρου λόγω της αντιαγροτικής πολιτικής, της ανεργίας, του δημογραφικού προβλήματος στη Θεσσαλία και, γενικότερα, στην Ελλάδα.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ