ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 27 Μάη 2020
Σελ. /24
Το πανεπιστήμιο της «επόμενης μέρας»

Μέσα στους σχεδόν δύο μήνες του εγκλεισμού που επιβλήθηκε στο έδαφος της διαχείρισης της πανδημίας από την κυβέρνηση της ΝΔ, το αστικό πανεπιστήμιο έκανε βήματα στην ολοκλήρωση μιας εικόνας που μεθοδεύεται χρόνια τώρα. Το πρόσχημα του κορονοϊού αποδείχθηκε πρόσφορο για να προχωρήσουν στην Ελλάδα καθυστερήσεις και σχεδιασμοί στον πυρήνα της αστικής στρατηγικής, που πλευρές τους είχαν προχωρήσει με όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις, και τη σημερινή. Πέρα από το νομοσχέδιο που είναι στα σκαριά και «απελευθερώνει» περαιτέρω την αγορά εκπαιδευτικών «προϊόντων» και προγραμμάτων σπουδών, η κυβέρνηση της ΝΔ, με τη σιωπηλή συγκατάβαση των άλλων αστικών κομμάτων, παγίωσε όλο το αντιεκπαιδευτικό έργο και τις συνέπειές του στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Μέσα σε δυο μήνες μόνο, η έλλειψη υποδομών, αιθουσών και εργαστηρίων, η τραγική έλλειψη καθηγητών και λοιπού προσωπικού, τα ελλιπή και ακριβοπληρωμένα συγγράμματα, οι εργολάβοι στην καθαριότητα και στη φύλαξη, οι ανεπαρκέστατες και κακοσυντηρημένες εστίες και λέσχες, παρουσιάστηκαν λίγο πολύ «με το κεφάλι ανάποδα», ως μια συνθήκη πολύ βολική, που ο ίδιος ο ιός την πρόταξε μπροστά «στο σημαντικό αγαθό της υγείας». Στο όνομα λοιπόν της μη μετάδοσης του ιού, η κυβέρνηση σκηνοθέτησε και στα πανεπιστήμια σειρά από διαγγέλματα του υπουργείου Παιδείας, για να πείσει ότι η πρωτόγνωρη κατάσταση που βιώνουμε είναι μια «ευκαιρία» για να αποδεχτούν στην ουσία οι φοιτητές, οι διδάσκοντες, οι εργαζόμενοι στα ΑΕΙ τη δεινή κατάσταση των Ιδρυμάτων, την υποχρηματοδότηση και την επιχειρηματική λειτουργία ως αναντίρρητα δεδομένα και να προσαρμόσουν όλη την εκπαιδευτική λειτουργία, αλλά και τα μορφωτικά δικαιώματα των νέων, σε αυτά.

Τηλεκπαίδευση: Οχημα για παραπέρα αντιδραστικές αλλαγές

Ηδη από την πρώτη μέρα των μέτρων για τη μη μετάδοση του ιού, φάνηκε και στα πανεπιστήμια ο χαρακτήρας τους, άμεσα συνδεδεμένος με τις στρατηγικές στοχεύσεις του κεφαλαίου στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Ως βασικό εργαλείο για την προώθηση αυτής της στρατηγικής λειτούργησε η λεγόμενη εξ αποστάσεως εκπαίδευση ή τηλεκπαίδευση. Πρόκειται για ένα εργαλείο που, ιδιαίτερα στο πλαίσιο των υγειονομικών μέτρων, μπορεί εν μέρει να υποκαταστήσει πλευρές της εκπαιδευτικής λειτουργίας, με συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις. Ωστόσο, αγνοώντας συνειδητά τα τεράστια προβλήματα που συνεπιφέρει η εξ αποστάσεως εκπαίδευση για την αποστέωση της ίδιας της εκπαιδευτικής διαδικασίας, την ακύρωση του ζωντανού μαθήματος και της αλληλεπίδρασης διδάσκοντα - φοιτητή, αλλά και των φοιτητών μεταξύ τους, τη σοβαρή έκπτωση που γίνεται αντικειμενικά στο ίδιο το περιεχόμενο της διδασκαλίας, η κυβέρνηση επιβεβαιώνει ότι τα μέτρα αυτά ήρθαν για να μείνουν. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση παρουσιάζεται μάλιστα ως πανάκεια απέναντι σε όλα τα σοβαρά προβλήματα των ΑΕΙ, συσκοτίζοντας την έλλειψη καθηγητών, τις τραγικές εργασιακές τους σχέσεις, την έλλειψη αιθουσών, τον ίδιο τελικά τον ταξικό χαρακτήρα της Εκπαίδευσης. Αξιοποιείται για να περιοριστούν ακόμα περισσότερο οι μετεγγραφές, ενώ το αστικό σύστημα μέσω δημοσιευμάτων σε αστικές εφημερίδες (π.χ. «Καθημερινή») έχει ήδη ρίξει στο τραπέζι την επικίνδυνη σκέψη ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να είναι η ...λύση απέναντι στις καταλήψεις και τις αγωνιστικές διεργασίες του φοιτητικού κινήματος.

Εν ολίγοις, σαν έτοιμη από καιρό, η κυβέρνηση αξιοποίησε το έδαφος της πανδημίας για να φέρει έναν νέο οδοστρωτήρα στην Ανώτατη Εκπαίδευση, σε μια περίοδο μάλιστα που αντικειμενικά δυσχεραίνουν οι συλλογικές διαδικασίες φοιτητών και διδασκόντων, που η λογική ανησυχία και ο φόβος για τη ζωή επισκιάζουν άλλες πτυχές της ανθρώπινης δραστηριότητας. Η κυβέρνηση της ΝΔ, με το σιγοντάρισμα ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ, έκανε και ένα βήμα παραπέρα. Προετοιμάζοντας τα ΑΕΙ για τη νέα καπιταλιστική κρίση, κοιτάζει να εξασφαλίσει τη μονιμότητα των μέτρων που πάρθηκαν μέχρι τώρα, να ανοίξει δρόμο σε νέες μορφές επιχειρηματικής λειτουργίας των ΑΕΙ, που θα πρέπει να ισοσκελίσουν το νέο κόψιμο των κρατικών κονδυλίων.

Η αποθέωση της ατομικής ευθύνης

Φυσικά, κανένα μέτρο δεν κατατίθεται «σκέτο», χωρίς την παράλληλη προσπάθεια αποδοχής από το λαό της αντίληψης που κρύβεται από πίσω, του κυρίαρχου ιδεολογικού οπλοστασίου τελικά, που ισοδυναμεί με όρο ενσωμάτωσης. Ετσι, το υπουργείο Παιδείας έδωσε πραγματική μάχη για να εμπεδωθεί και στα πανεπιστήμια το ιδεολόγημα της «ατομικής ευθύνης», να μετατεθεί τελικά το βάρος της προάσπισης της υγείας και της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε διδάσκοντες, εργαζόμενους, φοιτητές. Ο φοιτητής πρέπει να θεωρήσει δικό του προσωπικό μέλημα την εξασφάλιση των μέσων παρακολούθησης της εξ αποστάσεως διδασκαλίας, καθώς και των προσωπικών του μέτρων υγιεινής και ασφάλειας. Οπου αυτό - για λόγους ανέχειας και οικονομικής δυσκολίας - δεν γίνεται, το σύστημα έχει πάντα την ίδια βάρβαρη απάντηση: Τόσο το χειρότερο για τον ίδιο τον φοιτητή. Ο διδάσκων πρέπει ο ίδιος να πληρώσει την πλατφόρμα της τηλεκπαίδευσης για να εξασφαλίσει στοιχειώδεις όρους λειτουργίας του μαθήματος, να βρει τρόπο να γίνουν οι εξ αποστάσεως εξετάσεις χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα και στο αδιάβλητο της διαδικασίας, να φροντίσει ατομικά να λύσει προβλήματα φοιτητών του που δεν έχουν πρόσβαση στα απαραίτητα μέσα. Ο εργαζόμενος στα ΑΕΙ, στις Γραμματείες, πρέπει ατομικά να λύσει τις τεράστιες ελλείψεις στη μηχανοργάνωση, τις ουρές στις δηλώσεις εξεταζόμενων μαθημάτων, τις μακροσκελείς λίστες με αιτήσεις για πτυχίο. Και πάει λέγοντας...

Παρέμβαση και στο περιεχόμενο των σπουδών

Σε όλα τα παραπάνω πρέπει να προστεθεί η μεγάλη προσπάθεια που εκτυλίσσεται, με παρέμβαση από μερίδα καθηγητών, να εξειδικευτεί και να διδαχθεί η κυρίαρχη αστική θεώρηση για το χαρακτήρα της πανδημίας, τα σενάρια για τη νέα οικονομική κρίση και την αντιμετώπισή της από τα αστικά κράτη, στο πλαίσιο των ανταγωνισμών τους και της μετάθεσης των βαρών στις πλάτες των λαών. Το επόμενο διάστημα είναι δεδομένο ότι θα «οργιάσουν» καθηγητές που έπαιξαν τον αντίστοιχο ρόλο και στην προηγούμενη κρίση, σε όλα τα επιστημονικά πεδία. Θα υπερθεματίσουν για την ανάγκη σωτηρίας των επιχειρήσεων ακόμα μια φορά, ανανεώνοντας τα αιματηρά πλεονάσματα και την επιχείρηση απόσπασης συναίνεσης από τους εργαζόμενους, τη νεολαία. Ειδικά στη νεολαία, το σχήμα «ο καλός / άξιος πετυχαίνει», που στην πανδημία έγινε «ο άξιος επιβιώνει», ανανεώνεται σήμερα ως σχήμα που επιβάλλει και εδραιώνει το νόμο της ζούγκλας του καπιταλισμού.

Μέτωπα πάλης

Σήμερα είναι αναγκαίο να αναρωτηθούμε με ποιο κριτήριο και μέτρο θα αξιολογήσουμε την κατάσταση που διαμορφώνεται μετά την πανδημία. Θα θεωρήσουμε δεδομένα τα ασφυκτικά αμφιθέατρα, τις ανεπαρκέστατες και ασυντήρητες λέσχες και εστίες, την έλλειψη διδασκόντων και λοιπού προσωπικού, το σύγγραμμα και πρόγραμμα - εμπόρευμα; Εμείς λέμε ξεκάθαρα όχι.

Οι φοιτητές όλα τα προηγούμενα χρόνια έχουν χάσει βασικά δικαιώματα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, τα φοιτητικά βιβλιάρια τα δικαιούνται μόνο οι αποκαλούμενοι «ενεργοί φοιτητές» και από αυτά έχουν εξαιρεθεί βασικές προληπτικές και άλλες εξετάσεις. Η πανδημία ανέδειξε με τον πιο επιτακτικό τρόπο την ανάγκη να ενισχυθεί η περίθαλψη και ασφάλιση των φοιτητών. Να ιδρυθούν μέσα στα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, που θα καλύπτουν τις αυξημένες ανάγκες της πανδημίας, αλλά και τις διαχρονικές ανάγκες των φοιτητών. Ομοίως και στις φοιτητικές εστίες, που επιβάλλεται να εκσυγχρονιστούν άμεσα, να εξασφαλιστούν σε αυτές όλα τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας των εστιακών φοιτητών. Να πληθύνουν οι εστίες σε όλα τα ΑΕΙ, να εξασφαλιστεί ότι όλοι οι φοιτητές που σπουδάζουν μακριά από το σπίτι τους θα μπορούν να στεγαστούν αποκλειστικά δωρεάν σε αυτές. Να γενικευτεί το επίδομα στέγασης για τους φοιτητές που το έχουν ανάγκη και μένουν εκτός εστιών.

Οι ανεπαρκέστατες υποδομές αναδεικνύονται σε κρίσιμο ζήτημα, που επιδεινώνεται με τον καιρό και εμφανίζει τη σοβαρή επίπτωση που έχει στην ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία στο σύνολό της. Αυτές τις μέρες αποδείχθηκε περίτρανα ότι τα «κυριλέ» αμφιθέατρα, που το προηγούμενο διάστημα φιλοξενούσαν εταιρείες και μεγαλοεπιχειρηματίες για συνέδρια και σεμινάρια, δεν παραχωρούνται στους φοιτητές, δεν προορίζονται για να καλύψουν τις μορφωτικές ανάγκες τους. Ομοίως και τα εργαστήρια, παραμένουν «φρούρια» της εμπορευματοποιημένης έρευνας και σφραγισμένα για τις πραγματικές ανάγκες των φοιτητών, ερευνητών, διδασκόντων. Αυτό είναι άλλωστε το πραγματικό περιεχόμενο της «επιχειρηματικότητας».

Είναι κρίσιμο σήμερα να αναβαθμιστούν οι αίθουσες διδασκαλίας και τα εργαστήρια, να πληθύνουν, να εξοπλιστούν με σύγχρονο υλικό υποστηρικτικό της διδασκαλίας, της εργαστηριακής δραστηριότητας, της έρευνας. Να είναι προσβάσιμα από όλους τους φοιτητές και να αξιοποιούνται αποκλειστικά για τη διδασκαλία και έρευνα. Να εξασφαλίζονται στους χώρους αυτούς συνθήκες άνετης παρακολούθησης, υγιεινής και ασφάλειας, σύγχρονα τεχνικά και άλλα ψηφιακά μέσα. Αντίστοιχα πρέπει να αναβαθμιστούν και οι πανεπιστημιακές βιβλιοθήκες, να ενισχυθούν με μόνιμο προσωπικό, χώρους μελέτης, σύγχρονα συστήματα μηχανοργάνωσης και ψηφιακής περιήγησης στην επιστημονική βιβλιογραφία. Να υπάρξει ειδική μέριμνα για υποδομές ΑμεΑ. Αμεσα να διαμορφωθούν και να εξοπλιστούν κατάλληλα χώροι άθλησης και πολιτισμού, που θα αναβαθμίζονται και θα συντηρούνται συστηματικά, θα εξασφαλίζεται η δωρεάν και καθολική πρόσβαση των φοιτητών σε αυτούς.

Με τον πιο επιτακτικό τρόπο τέθηκε εκ νέου στην πανδημία το ζήτημα των φοιτητικών εστιών και λεσχών σίτισης. Η ένδειά τους ως προς την υπηρέτηση βασικών αναγκών διαβίωσης αποδεικνύεται σήμερα από το γεγονός ότι οι εστίες κυριολεκτικά επιχειρήθηκε να εκκενωθούν, με το ξέσπασμα του ιού. Η κρατική ευθύνη άρχισε και τελείωσε σε αυτό, αναγνωρίζοντας στην πράξη ότι οι φοιτητικές εστίες, κακοσυντηρημένες και παρατημένες, είναι οι ίδιες πολλές φορές εστίες μόλυνσης και ασθενειών. Με την ανακοίνωση των μέτρων για τις εξεταστικές εξ αποστάσεως, η κυβέρνηση επιτρέπει μόνο στους φοιτητές που κάνουν πρακτικές και κλινικές να επιστρέψουν στις εστίες. Επιβεβαιώνεται έτσι ότι αφενός είναι τελείως ανοχύρωτες και ακατάλληλες, αφετέρου ότι και αυτή η κυβέρνηση, όπως και οι προηγούμενες, δεν προτίθεται να πάρει κανένα μέτρο εξυγίανσης και εκσυγχρονισμού των εστιών, πόσο μάλλον να οικοδομήσει καινούργιες, ενώ οι ανάγκες για δωρεάν φοιτητική στέγη αυξάνονται σημαντικά χρόνο με το χρόνο. Αποδεικνύεται έτσι ότι η δωρεάν σίτιση και στέγαση δεν είναι ούτε πολυτέλεια σήμερα, ούτε αναχρονισμός. Αντίθετα, είναι σύγχρονος και αναγκαίος όρος για την εκπλήρωση των μορφωτικών δικαιωμάτων της νεολαίας.

Σοβαρό μέτωπο παραμένει το ζήτημα των πρακτικών. Ολο το προηγούμενο διάστημα η πρακτική άσκηση υποβαθμίζεται συστηματικά, στο πλαίσιο του διαχωρισμού θεωρίας - εφαρμογής, της συνολικότερης υποβάθμισης του περιεχομένου των σπουδών. Ετσι, πρακτικές φεύγουν από τα προγράμματα σπουδών, περιορίζονται χρονικά, μετατρέπονται σε απλήρωτη εργασία σε επιχειρηματίες ιδιώτες. Ο πρακτικάριος φοιτητής, ιδιαίτερα αυτήν την περίοδο, αντιλήφθηκε ότι είναι κυριολεκτικά μόνος, ούτε το κράτος ούτε τα πανεπιστημιακά ιδρύματα δεν αναλαμβάνουν καμία ευθύνη για τους όρους που διεξάγεται η πρακτική του άσκηση. Η πρακτική άσκηση, όπως επιβάλλουν οι σύγχρονοι όροι εκπαίδευσης, αλλά και η ίδια η επιστήμη, πρέπει να εντάσσεται αρμονικά στο πρόγραμμα σπουδών, να συνοδεύει τη θεωρητική εκπαίδευση με συγκεκριμένη μέθοδο και κλιμάκωση. Ο φοιτητής επιβλέπεται από το πανεπιστημιακό του Τμήμα, ώστε η πρακτική να αποτελεί οργανικό μέρος της εκπαίδευσής του και τριβή με το επιστημονικό του αντικείμενο στην πράξη. Κράτος και πανεπιστήμιο έχουν πλήρη ευθύνη και εποπτεία για τη διεξαγωγή της πρακτικής, την αμοιβή του πρακτικάριου, τις ειδικές άδειες για τις περιόδους εξεταστικής. Αντίστοιχοι όροι ισχύουν και για τις κλινικές των φοιτητών Ιατρικής, Οδοντιατρικής και Νοσηλευτικής.

Πάλη για το πανεπιστήμιο των αναγκών μας

Το ΚΚΕ και η ΚΝΕ στα πανεπιστήμια δίνουμε από την αρχή της πανδημίας τη μάχη για να μην εμπεδωθεί στη συνείδηση της νεολαίας ως δεδομένη η νέα κατάσταση. Δίνουμε μάχη καθημερινά ώστε τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα να διασφαλίζουν την ίση πρόσβαση όλων των φοιτητών χωρίς εξαιρέσεις, να λαμβάνουν υπόψη ειδικές ανάγκες ευπαθών ομάδων. Να μη γίνουν ο δούρειος ίππος για να βαθύνουν η ταξικότητα, οι ανισότητες στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Κυρίως, δίνουμε τη μάχη για να γίνει σήμερα η πανδημία ευκαιρία όχι για τις επιχειρήσεις, αλλά για τους φοιτητές και τα δικαιώματά τους.

Σήμερα πιο εύκολα αποκαλύπτονται οι τεράστιες διαχρονικές ευθύνες των αστικών κυβερνήσεων για την κατάντια των πανεπιστημίων, που δεν μπορεί να ρετουσαριστεί και να συγκαλυφθεί πίσω από οθόνες υπολογιστών. Ταυτόχρονα, φοιτητές, διδάσκοντες και εργαζόμενοι έχουν πλέον ορισμένη πολύτιμη και πολύ πρόσφατη πείρα από την τελευταία καπιταλιστική κρίση και τη συνολική επίθεση στα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα που τη συνόδευσε, πείρα την οποία τους καλούμε να αξιοποιήσουν για να βγάλουν συμπεράσματα, να επεξεργαστούν αιτήματα, να οργανώσουν την πάλη τους στο πλευρό του Κόμματος και της ΚΝΕ.

Το γεγονός ότι μέσα στην πανδημία τα μέλη του ΚΚΕ και της ΚΝΕ ήμασταν οι μόνοι που δεν σιωπήσαμε, δεν μεταθέσαμε την πάλη, δεν θυσιάσαμε απαιτήσεις και διαθέσεις μπροστά στον υγειονομικό κίνδυνο, μας βγάζει μπροστά. Από καλύτερες θέσεις σήμερα μπορούμε να οργανώσουμε την πάλη των φοιτητών, των διδασκόντων και εργαζομένων ώστε η «επόμενη μέρα» για το πανεπιστήμιο, τις σπουδές και τη ζωή των φοιτητών να έχει τη σφραγίδα των σύγχρονων εργατικών - λαϊκών αναγκών.


Της
Κέλλυς ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ*
*Η Κέλλυ Παπαϊωάννου είναι μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ

Διεκδικήσεις για τις φοιτητικές εστίες

Σε κινητοποίηση στο ΙΝΕΔΙΒΙΜ, τον αρμόδιο φορέα λειτουργίας των φοιτητικών εστιών, προχώρησαν την περασμένη Παρασκευή οικότροφοι της Φοιτητικής Εστίας Αθηνών. Με πρωτοβουλία των εκλεγμένων με την «Πανσπουδαστική ΚΣ» στο ΔΣ του Συλλόγου, κατατέθηκαν αιτήματα ώστε να ανοίξει άμεσα η εστία για όλους και όχι μόνο για όσους έχουν εργαστήρια, όπως προβλέπεται τώρα, ζητώντας με ευθύνη του κράτους να παρθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας και να δοθεί έκτακτο κονδύλι για τις ανάγκες των εστιών και την επιστροφή των οικοτρόφων σε αυτές με ασφάλεια. Οι φοιτητές κατέθεσαν τα αιτήματά τους, απαιτώντας να παρθούν άμεσα μέτρα για να μην αποκλειστεί κανένας φοιτητής από τη δυνατότητα παρακολούθησης των σπουδών του, από την επιστροφή στην εργασία του κ.ο.κ. και διαμήνυσαν πως θα συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις.

Στη Λάρισα

Το γεγονός ότι η πρυτανεία του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας πετάει έξω από τα δωμάτιά τους τους οικότροφους φοιτητές καταγγέλλει ο Σύλλογος Φοιτητικών Εστιών Λάρισας και απαιτεί από την κυβέρνηση να πάρει τώρα όλα τα αναγκαία μέτρα, ώστε κανένας εστιακός φοιτητής να μην πεταχτεί στο δρόμο!

Στην καταγγελία του ο Σύλλογος σημειώνει πως μετά από παρέμβαση του συλλόγου στο τμήμα της φοιτητικής μέριμνας, για το πότε και με τι όρους θα ανοίξουνε οι εστίες, η απάντηση που πήραν ήταν «πως δεν σκοπεύουν να τις ανοίξουνε καθόλου, παρά μόνο για να πάρουμε τα πράγματά μας και αυτό με το να μας κλειδώνουν για μισή ώρα μέσα στα κτίρια μέχρι να τα ετοιμάσουμε»! Ο Σύλλογος Φοιτητικών Εστιών Λάρισας παλεύει για να ανοίξει η εστία και καλεί τους φοιτητές να παλέψουν ώστε να προσληφθεί προσωπικό με πλήρη δικαιώματα για την καθαριότητα και τη φύλαξη των εστιών, να πραγματοποιούνται τακτικοί καθαρισμοί και απολυμάνσεις, εστιακοί και εργαζόμενοι να εφοδιαστούν δωρεάν με τα ατομικά μέσα προφύλαξής τους, να ελεγχθούν προληπτικά.

Παρεμβάσεις για τις κλινικές ασκήσεις των φοιτητών Ιατρικής

Διαμαρτυρία στον κοσμήτορα της Ιατρικής του Πανεπιστημίου Κρήτης διοργανώνουν σήμερα, στη 1 το μεσημέρι, οι εκλεγμένοι με την «Πανσπουδαστική ΚΣ» της σχολής, με αφορμή την έναρξη των κλινικών ασκήσεων, αλλά και το ζήτημα της εξεταστικής.

Οι φοιτητές διαμαρτύρονται καθώς, όπως λένε, δεν υπήρχε έγκαιρη ενημέρωση για την έναρξη των κλινικών ασκήσεων και πολλοί φοιτητές δεν κατάφεραν να επιστρέψουν στην πόλη των σπουδών τους για να τις παρακολουθήσουν. Επιπλέον, βαρύνονται οι ίδιοι για τα μέσα ατομικής προστασίας, που δεν παρέχονται από τη σχολή, ενώ στους φοιτητές που θα μπουν στα νοσοκομεία δεν θα γίνουν μοριακά τεστ, αλλά καλούνται να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο αυτοαξιολόγησης και, αν θέλουν, να κάνουν δωρεάν τεστ αντισωμάτων.

Οι εκλεγμένοι με την «Πανσπουδαστική ΚΣ» σημειώνουν ότι αυτά δημιουργούν ερωτήματα και ανησυχία στους φοιτητές, καθώς δεν διασφαλίζουν τόσο τη δική τους υγεία όσο και των υγειονομικών και των ασθενών. «Για ακόμα μια φορά επικαλούνται την ατομική ευθύνη για τη δημόσια υγεία, αποκρύπτοντας τις ευθύνες του κράτους. Ειδικά αν αναλογιστούμε ότι πολλοί από εμάς μπαίνουν σε κλινικές με ανοσοκατεσταλμένους ασθενείς όπως η Ογκολογική και η Αιματολογική κλινική, και σε κλινικές με ευπαθείς ομάδες. Σχολή, πρυτανεία και υπουργείο πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Για άλλη μια φορά βλέπουμε ότι η υγεία του λαού αποτελεί κόστος αντί για δικαίωμα, βλέπουμε τις ανάγκες και τα αιτήματα πολλών συναδέλφων να μένουν ανικανοποίητα», σημειώνουν οι εκλεγμένοι με την «Πανσπουδαστική ΚΣ» και απαιτούν μια σειρά μέτρα για την προστασία των φοιτητών και για να μην αποκλειστεί κανείς από τις ασκήσεις, το εξάμηνο και την εξεταστική.

Στη Θεσσαλονίκη

Σε παρέμβαση στην κεντρική πύλη του Νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ προχώρησε η Τομεακή Οργάνωση Υγείας της Σπουδάζουσας Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ, το πρωί της Δευτέρας, που ξεκίνησε η άσκηση για περισσότερους από 800 φοιτητές της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ στις πανεπιστημιακές κλινικές των νοσοκομείων της Θεσσαλονίκης.

Στο συγκεκριμένο Νοσοκομείο θα πραγματοποιήσουν άσκηση περίπου 300 φοιτητές, που από την πρώτη στιγμή έρχονται αντιμέτωποι με μεγάλα προβλήματα, όπως το ότι δεν έχουν εξασφαλιστεί για αυτούς τα κατάλληλα Μέσα Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ), με ευθύνη του υπουργείου Υγείας και των διοικήσεων των σχολών.

Με κεντρικό σύνθημα της παρέμβασης «Τα καλυμμένα στόματα συνεχίζουν να διεκδικούν», τα μέλη της ΚΝΕ συζήτησαν με φοιτητές και εργαζόμενους του χώρου, αρκετοί από τους οποίους εξέφρασαν τους φόβους τους για τους όρους με τους οποίους θα διεξαχθεί η κλινική άσκηση. Τα μέλη της ΚΝΕ, μεταξύ άλλων, ανέφεραν πως η εξαγγελία για επιστροφή στην «κανονικότητα» της λειτουργίας των νοσοκομείων είναι η ίδια «κανονικότητα» που στο όνομα της εμπορευματοποίησης και της υποχρηματοδότησης του Εθνικού Συστήματος Υγείας άφηνε και συνεχίζει να αφήνει εκτεθειμένους σε τεράστιους κινδύνους φοιτητές, εργαζόμενους και ασθενείς.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ