ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 27 Απρίλη 2018
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Συνεχίζεται ο κύκλος «Μάνος Χατζιδάκις» στη Λυρική

O κύκλος «Μάνος Χατζιδάκις» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής συνεχίζεται με την παρουσίαση των έργων «15 εσπερινοί» και «Μυθολογία», στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού - Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», στις 10, 16, 18 και 19 Μάη. Η καλλιτεχνική επιμέλεια ανήκει στον Γιώργο Χατζιδάκι.

Στους «15 εσπερινούς» (1964), ο Μάνος Χατζιδάκις διασκευάζει ισάριθμα δημοφιλή τραγούδια του και ορχηστρικά θέματα για μικρό σύνολο οργάνων. Γράφει ο Μ. Χατζιδάκις στην πρώτη έκδοση του δίσκου: «Eσπερινός σημαίνει ευλάβεια Ηλιου, καθώς γυρίζει ευαίσθητος μέσα στην πόλη, γεμάτος από τις αναμνήσεις των ετών, που τέλος γέρνει στο πλάι ν' αποκοιμηθεί, αφήνοντας τριγύρω του ηχώ φωτός, αποκαλυπτικές διαθέσεις και μια λεπτότατη ευωδιά αγάπης. Με ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥΣ συλλέγω τη σκορπισμένη ευαισθησία μου και σας την παραδίδω έτσι όπως γεννήθηκε, στ' αληθινό της βάθρο, εκεί που οι έμποροι δε θα μπορούν να της χαλάν την όψη. Ολοι οι EΣΠΕΡΙΝΟΙ χαρίζονται στον γιο μου, που αρχίζει τώρα να μετράει τον κόσμο».

Μουσική ανάπλαση: Γιάννης Μπελώνης, Νέστωρ Ταίηλορ, Λευτέρης Μιχαλόπουλος.

Ερμηνεύουν: Γιώργος - Εμμανουήλ Λαζαρίδης (πιάνο), Χρήστος Κομισόπουλος (κοντραμπάσο), Γιώργος Μουλουδάκης, Χάρης Κανελλίδης (κιθάρα), Γωγώ Ξαγαρά (άρπα).

Η «Μυθολογία» (1966) είναι ένας από τους σημαντικότερους κύκλους τραγουδιών του Μάνου Χατζιδάκι, καθώς φέρει τη σφραγίδα μιας από τις αποδοτικότερες και πιο δημιουργικές συνεργασίες συνθέτη - στιχουργού, όπως ήταν αυτή με τον ποιητή Νίκο Γκάτσο. Σημείωνε ο συνθέτης, ανάμεσα στα άλλα, για τον συγκεκριμένο δίσκο: «Και με τον Γκάτσο αρχίσαμε να κατασκευάζουμε μύθους τον έναν μετά τον άλλο, με κοπέλες που 'χαναν τα κλειδιά από τη Θήβα, με Ιρλανδούς και Ιουδαίους που 'ψαχναν στην έρημο για γάμους και χαρά, μ' ευαίσθητους ληστές στην τελευταία τους στιγμή, με ένα παιδί που σφάζει φίλους κι αδελφούς γιατί ποτέ κανείς δεν του 'δωσε τη σημασία την πρέπουσα, με τον Ορέστη που έγινε πουλί στο δάσος για να ξεφύγει από τη μοίρα του, μ' ένα παιδί που 'μοιαζε του Χριστού κι άλλα πολλά».

Προσαρμογή - ενορχήστρωση για οκτώ όργανα: Λευτέρης Μιχαλόπουλος.

Ερμηνεύουν: Δήμητρα Σελεμίδου (φωνή), Λευτέρης Μιχαλόπουλος (πιάνο), Χρήστος Κομισόπουλος (κοντραμπάσο), Γιώργος Μουλουδάκης (κιθάρα), Γιώργος Γουμενάκης (μαντολίνο), Διονύσης Βερβιτσιώτης (βιολί), Βαγγέλης Νίνα (βιολοντσέλο), Αλέξανδρος Μποτίνης (βιολοντσέλο), Μαρίνος Γαλατσινός (κλαρινέτο), Μαριλένα Δωρή (φλάουτο), Σπύρος Αρκούδης (τρομπέτα).

ΔΗΠΕΘΕ ΠΑΤΡΑΣ
Οπερα του Μότσαρτ στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων»

Από τις 3 έως τις 13 Μάη στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων», τo «Opera Studio» του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας παρουσιάζει την όπερα του Μότσαρτ «Η Απαγωγή από το Σεράι», σε σκηνοθεσία Μίκαελ Ρίτσαρντ Σιμπέλ.

Ενας λαβύρινθος συναισθημάτων μέσα από την πάλη διαφορετικών πολιτισμών. Το έργο διακρίνεται για το συναισθηματικό του βάθος και την ωριμότητα της σύλληψης.

Πρόκειται μια «εξωτική περιπέτεια», η πλοκή της οποίας ξετυλίγεται τον 16ο αιώνα σε ένα χαρέμι της Τουρκίας.

Ο Μπελμόντε, ένας νεαρός Ισπανός ευγενής, φτάνει στην Τουρκία και αναζητά την αγαπημένη του Κονστάντσε, η οποία έχει πουληθεί ως σκλάβα στον πασά Σελίμ από πειρατές. Ο Μπελμόντε, μαζί με τον υπηρέτη του, φτάνει στο Σεράι για να απελευθερώσει την αγαπημένη και τους φίλους του και συστήνεται στον πασά ως Ιταλός αρχιτέκτονας. Το σχέδιο απόδρασης όμως αποτυγχάνει και αφού συλλαμβάνονται οδηγούνται στον Σελίμ, ο οποίος ακούγοντας την ιστορία τους συγκινείται και τους αφήνει ελεύθερους. Στο τέλος η χορωδία των γενίτσαρων επιδοκιμάζει τη σοφή πράξη του πασά και όλοι υμνούν τη μεγαλοψυχία του.

Πληροφορίες - κρατήσεις: 261 0273613 και www.ticketservices.gr.

ΚΚΕ
Ερώτηση για την αποκατάσταση στον αρχαιολογικό χώρο του Δίου Πιερίας

Ερώτηση για την αποκατάσταση και συντήρηση αρχαιοτήτων, που υπέστησαν καταστροφές από βροχοπτώσεις, στον αρχαιολογικό χώρο του Δίου στην ΠΕ Πιερίας κατέθεσε στη Βουλή το ΚΚΕ με αποδέκτη την υπουργό Πολιτισμού.

Στην Ερώτηση, την οποία υπογράφουν οι βουλευτές Σάκης Βαρδαλής και Γιάννης Δελής, επισημαίνεται:

«Οι σφοδρές βροχοπτώσεις του κύματος κακοκαιρίας "Ευρυδίκη", 15/11 έως 17/11/2017, στην ΠΕ Πιερίας ανέδειξαν τη χρόνια ολιγωρία των αρχών για την πρόληψη καταστροφών από έντονα καιρικά φαινόμενα και τις τεράστιες ελλείψεις σε αντιπλημμυρική οργάνωση και προστασία των περιοχών που επλήγησαν. Θέμα που ανέδειξε το ΚΚΕ και με σχετική Ερώτησή του στη Βουλή (1659/30.11.2017).

Τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν, ειδικότερα στον Αρχαιολογικό Χώρο του Δίου, επικεντρώθηκαν στο βόρειο και ανατολικό τμήμα του απ' όπου διέρχονται το ρέμα Ουρλιάς και ο ποταμός Βαφύρας.

Να σημειωθεί πως το ρέμα Ουρλιάς βρίσκεται σε επαφή με το Βόρειο Τείχος της πόλης.

Η στάθμη της κοίτης είχε ανέλθει σε ύψος τριών περίπου μέτρων από τα φερτά υλικά (κροκάλες και χαλίκια), με αποτέλεσμα να καλυφθεί το μεγαλύτερο μέρος του Βόρειου Τείχους, αλλά και να καταστραφεί μέρος της μεταλλικής περίφραξης του χώρου. Στη βορειοανατολική γωνία του αρχαιολογικού χώρου, όπου ουσιαστικά δημιουργείται ορθή γωνία και συγκλίνουν τα δύο ρέματα, παρασύρθηκε η μεταλλική περίφραξη και μέρος της βοηθητικής πρόσβασης στο χώρο. Ενώ τα μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίστηκαν στην περιοχή των ιερών Διός Υψίστου και Ισιδος από όπου διέρχεται ο ποταμός Βαφύρας. Συγκεκριμένα κατέρρευσε η μεταλλική γέφυρα, η οποία συνδέει τα δύο ιερά, καθώς και η μικρή μεταλλική γέφυρα που συνδέει το ιερό της Ισιδος με την Αρχαία Πόλη, ενώ στα δύο Ιερά είχε γίνει μεγάλη απόθεση ιλύος και φερτών υλικών. Επίσης, προβλήματα εντοπίστηκαν και στα πρανή του ποταμού Βαφύρα.

Στο δε αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου είχε παρατηρηθεί μικρή εισροή υδάτων στο σημείο ένωσης του παλαιού με το νέο κτίριο λόγω παλαιότητας της κεραμοσκεπής καθώς και στο χώρο των αποθηκών.

Με δεδομένο ότι:

Στην απάντηση του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού (84/10.1.2018), αναφέρεται πως: "Για την καταγραφή και την αντιμετώπιση των προβλημάτων πραγματοποιήθηκαν αλλεπάλληλες αυτοψίες".

Εχει παρέλθει διάστημα πέντε μηνών από τις καταστροφές,

Ερωτάται η κ. Υπουργός:

- Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι εργασίες αποκατάστασης;

- Σε ποιες περαιτέρω ενέργειες θα προβεί η κυβέρνηση, για να πραγματοποιηθούν και να ολοκληρωθούν όλες οι αναγκαίες εργασίες αποκατάστασης και συντήρησης όλων των αρχαιοτήτων καθώς και των υποδομών που υπέστησαν καταστροφές στον αρχαιολογικό χώρο του Δίου;».

Νέες καθυστερήσεις στην πρόσληψη εργαζομένων στα Μουσεία

Νέες καθυστερήσεις στις προσλήψεις του αναγκαίου προσωπικού στις Εφορείες Αρχαιοτήτων και στα Μουσεία, που πολλά απ' αυτά αδυνατούν να αντεπεξέλθουν, αναμένεται να υπάρξουν, σύμφωνα με όσα προκύπτουν από τις χτεσινές δηλώσεις του νέου υφυπουργού Πολιτισμού, Κώστα Στρατή. Πιο συγκεκριμένα, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις, ανέφερε ότι η διαδικασία θα ολοκληρωθεί στα τέλη Ιούνη και πρόσθεσε ότι υπάρχει... «καχυποψία» από άλλα υπουργεία αν όντως αυτός ο αριθμός είναι ο πραγματικός για την υλοποίηση των αναγκών. Η πραγματικότητα βέβαια είναι ότι ακόμα και ο αριθμός αυτός είναι πολύ μικρός σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες, αλλά και το δίκαιο αίτημα για άμεση κάλυψη όλων των αναγκών με μόνιμο προσωπικό.

Ο Κ. Στρατής ανάμεσα σε άλλα έκανε λόγο και για «επικαιροποίηση της τιμολογιακής πολιτικής εισιτηρίων αρχαιολογικών χώρων, Μουσείων και μνημείων», όπου ισχύουν ήδη τσουχτερά εισιτήρια, και έθεσε το ζήτημα της αναπροσαρμογής των κατηγοριών εκείνων που δικαιούνται ελεύθερη είσοδο.

Ακόμα, στάθηκε και στις δύο μηνυτήριες αναφορές που κατέθεσε ο ίδιος στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου. Η πρώτη μηνυτήρια αναφορά κατατέθηκε στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου την Τρίτη 24 Απρίλη, σχετικά με την παραποίηση παραστατικών πληρωμής κατά την εκτέλεση σύμβασης μεταξύ του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠ) και μεταφορικής εταιρείας, σύμφωνα με έλεγχο που διενεργήθηκε. Οπως σημείωσε, μόνο για το 2018 υπάρχει μια πάρα πολύ μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στις πραγματικές διακινήσεις και στα ποσά που πληρώθηκαν. Η δεύτερη σχετίζεται με τη μη ανεύρεση βιβλίων πρωτοκόλλου του Ταμείου Αλληλοβοήθειας.

Οσον αφορά την Ενιαία Τιμή Βιβλίου, ενημέρωσε ότι η διαπραγμάτευση με τους «θεσμούς» για το θέμα βρίσκεται στο τελικό της στάδιο.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ