ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 27 Απρίλη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΙΓΑΙΟ
Κλιμακώνεται η τουρκική προκλητικότητα

Τουρκική αεροναυτική άσκηση από σήμερα στην καρδιά του Αιγαίου, με την Αγκυρα να αμφισβητεί τον ελληνικό εναέριο χώρο και την ελληνική περιοχή έρευνας και διάσωσης

Στο συστηματικό γκριζάρισμα του Αιγαίου από την Αγκυρα εντάσσεται και η νέα τουρκική άσκηση «έρευνας και διάσωσης» που ξεκινά σήμερα
Στο συστηματικό γκριζάρισμα του Αιγαίου από την Αγκυρα εντάσσεται και η νέα τουρκική άσκηση «έρευνας και διάσωσης» που ξεκινά σήμερα
Κλιμακώνεται η τουρκική προκλητικότητα στο Αιγαίο, υπό τα βλέμματα μάλιστα των ΝΑΤΟικών που κάλεσε εδώ η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, προς διαχείριση τάχα του Προσφυγικού, με τον γγ του ΝΑΤΟ, μάλιστα, να εκφράζει την «ευαισθησία» της λυκοσυμμαχίας για τις τουρκικές αξιώσεις (βλ. σχετικά στη σελ. 6).

Κατά πληροφορίες, η Αγκυρα προχώρησε στην έκδοση της NAVTEX 311/16, δεσμεύοντας για σήμερα και αύριο την καρδιά του Αιγαίου, μεταξύ των νήσων Λέσβος, Χίος, Σκύρος, Αγ. Ευστράτιος και Ψαρά, για άσκηση έρευνας και διάσωσης (SAR), σε έμπρακτη αμφισβήτηση της ελληνικής κυριαρχίας στο Αιγαίο. Σημειωτέον, τα σενάρια τέτοιων ασκήσεων προβλέπουν κινητοποίηση και συγκέντρωση αεροναυτικών δυνάμεων (πλοία, αεροσκάφη, ελικόπτερα).

Η ίδια η χρονική στιγμή στην οποία γίνεται η άσκηση (μέσα στη Μεγάλη Βδομάδα), εκτιμάται ότι αποτελεί μήνυμα της Αγκυρας περί ακύρωσης στην πράξη των λεγόμενων «Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης» μεταξύ των δύο πλευρών, στο πλαίσιο των οποίων είχε συμφωνηθεί, μεταξύ άλλων, ότι οι δυο πλευρές θα σέβονται θρησκευτικές εορτές και επετείους και δε θα προχωρούν σε ασκήσεις ή ό,τι άλλο.

Παραπέρα, το μπαράζ ΝΟΤΑΜ που έλαβε χώρα μεταξύ των δύο πλευρών, επιβεβαιώνει την πρόθεση της Αγκυρας να κλιμακώσει το συστηματικό γκριζάρισμα του Αιγαίου.

Π.χ. η ελληνική ΝΟΤΑΜ Α0851/16 που εξεδόθη στις 18/4 με αφορμή την τουρκική άσκηση, υπενθύμιζε στους διοργανωτές και συμμετέχοντες στην τουρκική SAR την υποχρέωσή τους να σεβαστούν τον ελληνικό εναέριο χώρο των 10 ναυτικών μιλίων, να καταθέτουν σχέδια πτήσης στις ελληνικές αρχές και να εκπέμπουν διαρκώς το σήμα αναγνώρισής τους.

Επίσης, στην ίδια ΝΟΤΑΜ, η ελληνική πλευρά επισημαίνει ότι το Κέντρο του Πειραιά (PIRAEUS JRCC) είναι η μοναδική Αρχή αρμόδια για το συντονισμό των επιχειρήσεων SAR στην περιοχή ευθύνης της, που συμπίπτει με το FIR Αθηνών και πρακτικά καλύπτει όλο το Αιγαίο.

Η Αγκυρα, από την πλευρά της, με τις ΝΟΤΑΜ Α1752/16 και Α1753/16, απορρίπτει πλήρως την ελληνική ΝΟΤΑΜ, με το επιχείρημα ότι παραβιάζει τους κανόνες του ICAO (International Civil Aviation Organization, ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας)!

Η τουρκική πλευρά υποστηρίζει ότι η περιοχή που δεσμεύει για την άσκηση SAR εμπίπτει στην τουρκική περιοχή ευθύνης (Search and Rescue Region - SRR), όπως έχει καταχωρηθεί από μεριάς της στον ΙΜΟ (International Maritime Organization, ο Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας), και συνεπώς όλες οι δραστηριότητες οι σχετικές με Ερευνα και Διάσωση σε αυτήν την περιοχή συντονίζονται από τις αρμόδιες τουρκικές αρχές...

Κάτι που είχε επιχειρήσει να επιβάλει και πριν μερικές βδομάδες, όταν ελληνικό στρατιωτικό ελικόπτερο κατέπεσε στην Κίναρο στη διάρκεια άσκησης του Πολεμικού Ναυτικού, ζητώντας τότε η Αγκυρα να συντονίσει τις έρευνες εντοπισμού ελικοπτέρου και πληρώματος...

Ο 25ος μεσημβρινός

Στην πράξη, η Αγκυρα επαναφέρει την αξίωσή της για επιχειρησιακή διχοτόμηση του Αιγαίου κατά μήκος του 25ου μεσημβρινού (ή παράλληλου). Πρόκειται για τη νοητή κάθετη γραμμή που ξεκινά από τα δυτικά της Ξάνθης, στα παράλια του ποταμού Νέστου, κατεβαίνει προς νότο διασχίζοντας τη Λήμνο, περνάει έξω από την Εύβοια, συνεχίζει στην Τήνο και καταλήγει στο Ηράκλειο.

Υπ' αυτή την έννοια και με βάση στρατιωτικές αναλύσεις, η Τουρκία διαγράφει το συνεχές των ελληνικών χωρικών υδάτων και την ασφαλή επικοινωνία του ηπειρωτικού κορμού με τα ελληνικά νησιά, αποκόπτοντας από την ενδοχώρα Δωδεκάνησα, Σαμοθράκη, Λήμνο, Λέσβο, Χίο, Ικαρία κ.ά. Ταυτόχρονα, διαγράφει το ενιαίο της Αμυνας και αφαιρεί από το γεωστρατηγικό βάθος του αμυντικού χώρου της Ελλάδας, αφήνοντας ακάλυπτο και τον ηπειρωτικό κορμό.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τον εναέριο χώρο, η τουρκική ΝΟΤΑΜ αναφέρει ότι τα «στρατιωτικά αεροσκάφη που θα συμμετάσχουν στην άσκηση δεν θα παραβιάσουν τον ελληνικό εναέριο χώρο των 6 ν.μ. και δεν θα υποβάλουν σχεδία πτήσης»,επιμένοντας η Αγκυρα να αμφισβητεί το ελληνικό κυριαρχικό δικαίωμα για εναέριο χώρο 10 ν.μ.

Οξυνση σε όλο το τόξο

Σημειωτέον, όλα αυτά συμβαίνουν στο φόντο ευρύτερων εξελίξεων που δείχνουν ότι οι ενδοϊμπεριαλιστικοί ανταγωνισμοί οξύνονται σε όλο το τόξο που αγκαλιάζει τη γείτονα και φυσικά ακουμπά και την Ελλάδα, από Μαύρη Θάλασσα έως Μέση Ανατολή, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για την κατάσταση στο Αιγαίο.

Π.χ. σύμφωνα με δημοσιεύματα του τουρκικού Τύπου, η Αγκυρα συνεχίζει αδιάκοπα από χτες να μεταφέρει στρατιωτικές δυνάμεις, προσωπικό, μέσα (τεθωρακισμένα) και εξοπλισμό (εκτοξευτήρες πυραύλων) από τα δυτικά της χώρας στη νοτιοανατολική Τουρκία και συγκεκριμένα στην επαρχία του Κιλίς, στα σύνορα με τη Συρία.

Είχε προηγηθεί τις προηγούμενες βδομάδες μεταφορά χερσαίων δυνάμεων π.χ. από την Αδριανούπολη της Ανατολικής Θράκης. Η συνέχιση μετακίνησης δυνάμεων προς τα νοτιοανατολικά αποτελεί άλλο ένα δείγμα της κλιμάκωσης των συγκρούσεων.

Η τουρκική εφημερίδα «Γενί Σαφάκ» αναφέρει ενδεικτικά ότι οι τουρκικές στρατιωτικές μονάδες στο Κιλίς έχουν τεθεί σε επιφυλακή, αναμένοντας εντολή του Επιτελείου για να ξεκινήσουν μια επιχείρηση πέρα των συνόρων, επισήμως εναντίον δυνάμεων του «Ισλαμικού Κράτους», ενώ συγκρούσεις είναι σε εξέλιξη και με δυνάμεις των Κούρδων...

Συνεδρίασε το ΕΣΕΠ στην Αθήνα

Στην Αθήνα, πηγές του υπουργείου Εξωτερικών αναφέρουν ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες παρακολουθούν από κοντά την υπόθεση με τη νέα τουρκική άσκηση στο Αιγαίο, είναι σε «εγρήγορση» κι έχουν γίνει όλες οι αναγκαίες ενέργειες.

Σε κάθε περίπτωση, στο φόντο των νέων τουρκικών προκλήσεων συνεδρίασε χτες στο υπουργείο το λεγόμενο Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΣΕΠ), με τη συμμετοχή του υπουργού Εξωτερικών, Ν. Κοτζιά, και εκπροσώπων από τα πολιτικά κόμματα, πλην της νεοναζιστικής Χρυσής Αυγής που αυτή τη φορά δεν προσεκλήθη (σαν... αντίποινα μάλλον, γιατί προηγούμενα στη Βουλή είχε αποκαλύψει διαμοιφθέντα στο ΕΣΕΠ). Το ΚΚΕ, θυμίζουμε, δε μετέχει στο ΕΣΕΠ από θέση αρχής, καθώς το εν λόγω όργανο ουσιαστικά βάζει τα κόμματα της αντιπολίτευσης να κάνουν τον κολαούζο της... εκάστοτε κυβέρνησης (τα αστικά δεν έχουν πρόβλημα να το κάνουν), ενώ όλα τα κόμματα, μαζί και το ΚΚΕ, μπορούν να λένε τις απόψεις τους στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.

Κατά πληροφορίες, στο χτεσινό ΕΣΕΠ, από πλευράς της κυβέρνησης έγινε αναλυτική παρουσίαση κι ακολούθησε ανταλλαγή απόψεων επί των ελληνοτουρκικών σχέσεων σε μια σειρά τομείς όπως οι διμερείς οικονομικές σχέσεις, η διαχείριση του Προσφυγικού, η συμφωνία ΕΕ - Τουρκίας.

Εγινε, ακόμα, παρουσίαση των αποτελεσμάτων της τετραμερούς συνάντησης μεταξύ των υπουργών Εξωτερικών και Εσωτερικών Ελλάδας, Βουλγαρίας, Αλβανίας και ΠΓΔΜ που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη (βλ. σχετικό ρεπορτάζ στη σελ. 8), αλλά και συζήτηση για τις διμερείς σχέσεις που καλλιεργεί η Αθήνα με καθεμιά απ' αυτές τις χώρες.

Τέλος, έγινε ενημέρωση για τα «τρίγωνα συνεργασίας» που επιδιώκει η ελληνική κυβέρνηση, προς γεωστρατηγική ενίσχυση των ντόπιων επιχειρηματικών ομίλων μέσα από κομπρεμί με άλλα κεφάλαια, με Ιταλία - Αλβανία, Βουλγαρία - Ρουμανία, Ισραήλ, Αίγυπτο, Ιορδανία, Λίβανο και ενδιάμεσο κρίκο του κάθε τέτοιου τριγώνου την Κύπρο. Οπως, επίσης, έγινε ενημέρωση για τη διάσκεψη που προγραμματίζει η κυβέρνηση για το Σεπτέμβρη, στη Ρόδο, με έξι αραβικά κράτη και έξι χώρες - μέλη της ΕΕ.


ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ - ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ
Επαφές για αγωγό IGB και σταθμό LNG στην Αλεξανδρούπολη

Τηλεφωνική συνομιλία με την υπουργό Ενέργειας της Βουλγαρίας, Τεμενιούζκα Πέτκοβα, είχε χτες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πάνος Σκουρλέτης για «ενεργειακά θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος», όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου. Μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν ήταν και ο διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας - Βουλγαρίας IGB, έργο που «απολαμβάνει της σταθερής υποστήριξης των κυβερνήσεων των δύο χωρών», αλλά και το σχέδιο λειτουργίας πλωτού τερματικού σταθμού LNG στην Αλεξανδρούπολη.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι για τον αγωγό IGB έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από 6 εταιρείες για την απόκτηση δυναμικότητας στον αγωγό, για ποσότητες που ξεπερνούν τη δυναμικότητα με την οποία θα ξεκινήσει η κατασκευή του. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του έργου, η κατασκευή θα αρχίσει τον Οκτώβρη του 2016, ενώ αρχές του καλοκαιριού αναμένεται να ξεκινήσει διεθνής διαγωνισμός για την κατασκευή του αγωγού, του οποίου το βουλγαρικό τμήμα θα είναι 15 και το ελληνικό 31 χιλιόμετρα.

Η κυβέρνηση της Βουλγαρίας εκφράζει έντονο ενδιαφέρον για την προώθηση του πλωτού σταθμού της Αλεξανδρούπολης, έργο αλληλοεξαρτώμενο με τον IGB και για το λόγο αυτό η Τ. Πέτκοβα θα επισκεφθεί την Αθήνα το επόμενο χρονικό διάστημα, «προκειμένου να συμμετάσχει σε συνάντηση με ειδικό αντικείμενο τον πλωτό τερματικό σταθμό της Αλεξανδρούπολης, με τη συμμετοχή και των ενδιαφερόμενων για το έργο εταιρειών».

Κυβέρνηση - SOCAR: Αναζητούν τρόπους ολοκλήρωσης της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ

Στο μεταξύ, συνάντηση με τον διευθύνοντα σύμβουλο της «SOCAR Energy Greece SA», Α. Μαμάντοφ, πραγματοποίησε ο Π. Σκουρλέτης, με τη συμμετοχή του νέου εκτελεστικού προέδρου του ΔΕΣΦΑ, Σ. Νίκα.

Στη συνάντηση συζητήθηκε η υπό εξέλιξη ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, η οποία θα έπρεπε να έχει ήδη ολοκληρωθεί σύμφωνα με την αρχική συμφωνία, ωστόσο καθυστερεί εξαιτίας των εμποδίων που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με το ανώτερο μετοχικό ποσοστό που μπορεί να αποκτήσει η αζέρικη εταιρεία.

Τους τελευταίες μήνες έχει υπάρξει έντονη φημολογία και διαρροές σεναρίων για το πώς τελικά θα ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση, με το πιο πρόσφατο σενάριο να αναφέρει ότι εάν τελικά δεν βρεθεί αγοραστής για το μειοψηφικό πακέτο της εταιρείας, τότε μπορεί το ελληνικό Δημόσιο να διατηρήσει το 51% του ΔΕΣΦΑ με το υπόλοιπο 49% να περνά στη SOCAR.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ