ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 27 Νοέμβρη 2007
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΔΕΗ ΑΕ
Μοναδικό κριτήριο η αύξηση των κερδών

Η διορισμένη από την κυβέρνηση διοίκηση της ΔΕΗ εμμένει - με το επιχειρησιακό πλάνο που παρουσίασε χτες ο πρόεδρός της - στην πρότασή της για αυξήσεις μέχρι 30% στα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος συν την καθιέρωση «ρήτρας» καυσίμου!

Αδιαπραγμάτευτη αρχή για τη διοίκηση της ΔΕΗ είναι η σημαντική αύξηση των κερδών της επιχείρησης. Στη βάση αυτής της αντίληψης διαμόρφωσε το επιχειρηματικό σχέδιο, το οποίο μεταξύ άλλων προβλέπει αυξήσεις - «φωτιά» έως 30% και ρήτρα καυσίμου αναπροσαρμοζόμενη ανά τρίμηνο. Αξιοποιώντας την «πάσα» της διοίκησης της ΔΕΗ, ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης Χρ. Φώλιας δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο αύξησης των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος, ξεκαθαρίζοντας - ωστόσο - ότι στηρίζει τον πρόεδρο της ΔΕΗ Τάκη Αθανασόπουλο. Αφησε δηλαδή ανοιχτό το ενδεχόμενο του χρόνου και το ποσοστό αύξησης των τιμολογίων, λέγοντας πως αυτό θα το κρίνει η κυβέρνηση.

Το σχέδιο είναι φανερό ότι αποτελεί «καρπό» της κυβερνητικής πολιτικής, ώστε η ΔΕΗ ΑΕ να γίνει ισχυρή και υπερκερδοφόρα, χωρίς ίχνος κοινωνικής προσφοράς. Παρουσιάζοντας χτες το σχέδιο στους δημοσιογράφους, ο πρόεδρος της ΔΕΗ σκιαγράφησε με κυνικό τρόπο τις «ανάγκες» της επιχείρησης και τις συνέπειες για τους καταναλωτές, λέγοντας ότι «τα τιμολόγια της ΔΕΗ δεν αντανακλούν το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας» και πως είναι τα χαμηλότερα στην Ευρώπη (σ.σ. όπως και οι μισθοί στην Ελλάδα). Στη συνέχεια, πρόσθεσε πως χρειάζονται «διακριτά» τιμολόγια ώστε ο καταναλωτής να βλέπει τι πληρώνει, ποιο είναι το κόστος της ενέργειας, των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, της μεταφοράς, της διανομής, καθώς και να αντανακλάται το «εύλογο» κέρδος της εμπορίας. Πρόκειται για το είδος των τιμολογίων που απαιτούν και οι άλλες ιδιωτικές εταιρείες για να μπουν στο παιχνίδι του προμηθευτή οικιακών καταναλωτών.

Η ΔΕΗ ΑΕ σχεδιάζει επενδύσεις άνω των 11 δισ. ευρώ τα επόμενα 7 χρόνια προκειμένου να ενισχύσει τη θέση της στην εγχώρια και βαλκανική αγορά. Με τις προτεινόμενες αυξήσεις στα τιμολόγια η ΔΕΗ αποσκοπεί σε πρόσθετα έσοδα 900 εκατ. με 1 δισ. ευρώ ανά έτος για την αύξηση των κερδών της, την κάλυψη του κόστους των επενδύσεων, ακόμη και για να καλυφθούν «τα κενά όλων των προηγούμενων ετών»! Ο Τ. Αθανασόπουλος τόνισε ότι «όλα τα δεινά οφείλονται στον τρόπο που διαμορφώνονται τα τιμολόγια τις τελευταίες δεκαετίες». Σημείωσε ακόμη ότι η επάρκεια ηλεκτρικής ενέργειας συνδέεται με τις επενδύσεις για νέες μονάδες, οι οποίες δε φτιάχτηκαν πιο νωρίς με ευθύνη της ΔΕΗ. Με δύο φράσεις, αποκήρυξε τον όποιο κοινωνικό ρόλο επιτελούσε η ΔΕΗ, εκμηδένισε τη συμβολή του φτηνού εγχώριου λιγνίτη στη διαμόρφωση των τιμολογίων, διέγραψε τις ευθύνες των κυβερνήσεων και των διοικήσεων της ΔΕΗ που απαξίωσαν την παραγωγική της ικανότητα και, τέλος, έστειλε το λογαριασμό στους καταναλωτές!

Ο πρόεδρος της ΔΕΗ δήλωσε ότι δε θα παραιτηθεί εάν η κυβέρνηση δεν κάνει αποδεκτό το επιχειρηματικό σχέδιο. Επιβεβαίωσε ότι η ΔΕΗ θα αναζητήσει στρατηγικές συνεργασίες με μειοψηφική συμμετοχή σε νέες μονάδες, προκειμένου να αποκτήσει άδειες για νέα ισχύ. Υποβάθμισε την επιβάρυνση στα αποτελέσματα από την Οριακή Τιμή Συστήματος και ζήτησε μια νέα εταιρική κουλτούρα, όπου οι εργαζόμενοι «θα έχουν στο μυαλό τους μόνο ό,τι συμφέρει την επιχείρηση». Σημειωτέον ότι οι νέες προσλήψεις των 2.035 τεχνικών θα γίνουν με συμβάσεις αορίστου χρόνου μετά από 7μηνη «δοκιμασία», πράγμα που τους θέτει σε χειρότερο καθεστώς από τους υφιστάμενους εργαζόμενους, με τη σύμφωνη γνώμη της πλειοψηφίας στη διοίκηση της ΓΕΝΟΠ - ΔΕΗ.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Επίθεση στην ακρίβεια με «συμφωνίες κυρίων»!...

Στάχτη στα μάτια των καταναλωτών για το μέγεθος της ακρίβειας, προσπαθούν να ρίξουν οι κυβερνώντες, ανακινώντας «συμφωνία κυρίων» για 40ήμερο πάγωμα τιμών με τους ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ

Την τακτική των «συμφωνιών κυρίων» για «πάγωμα» των τιμών που εγκαινίασαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ αποφάσισε να ...βγάλει από το συρτάρι η κυβέρνηση σε μια φανερή προσπάθεια αποπροσανατολισμού των λαϊκών στρωμάτων και δημιουργίας εντυπώσεων. Ετσι, σε μια περίοδο κατά την οποία χιλιάδες λαϊκά νοικοκυριά δυσκολεύονται ακόμα και να καλύψουν και στοιχειώδεις προϋποθέσεις αξιοπρεπούς διαβίωσης, και ενώ ο μεγάλος όγκος των ανατιμήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ ολοκληρώθηκε τις προηγούμενες μέρες, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης πρωτοστατεί και πάλι σε μια ενορχηστρωμένη επιχείρηση εμπαιγμού και διαστρέβλωσης της πραγματικότητας. Σ' αυτό το πλαίσιο, ο υπουργός Ανάπτυξης Χρ. Φώλιας ανακοίνωσε χτες ότι «συμφώνησε» με τους εκπροσώπους 9 αλυσίδων σούπερ μάρκετ «να μην προχωρήσουν σε καμία ανατίμηση, σε κανένα προϊόν μέχρι το τέλος του χρόνου». Αυτό που στην ουσία «πέτυχε» η κυβέρνηση, είναι να πείσει τους ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ, να αναβάλουν τις όποιες αυξήσεις σχεδιάζουν, για μετά την Πρωτοχρονιά! Στη συνάντηση συμμετείχαν εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ: Carrefour, ΑΒ Βασιλόπουλος, Metro, Αφοί Βερόπουλοι, Σκλαβενίτης, Βερούκας, Ατλάντικ, Market In και Μασούτης. Σύμφωνα με τον Χρ. Φώλια, η συνάντηση θα επαναληφθεί από τον καινούργιο χρόνο, για να ...«γίνει ταμείο» των αποτελεσμάτων της «συμφωνίας».

Στην πραγματικότητα, η κυβέρνηση ανασύροντας την τακτική που κατά κόρον χρησιμοποίησαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ στη βάση της συναλλαγής με τα μονοπώλια του λιανεμπορίου, επιχειρεί να κατευνάσει την εύλογη λαϊκή δυσαρέσκεια για τις αλλεπάλληλες ανατιμήσεις και το καθεστώς της ακρίβειας που επιβάλλει η ασκούμενη πολιτική. Και, βέβαια, η περίοδος για την οποία «συμφώνησαν», σύμφωνα με τον υπουργό, οι ιδιοκτήτες των αλυσίδων να μην επιβάλουν ανατιμήσεις, εντελώς... συμπτωματικά, είναι τέτοια που μόλις έχει ολοκληρωθεί ο μεγάλος όγκος των μαζικών ανατιμήσεων που επιβλήθηκε όλο το προηγούμενο διάστημα. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το Σεπτέμβρη μέχρι και χτες επιβλήθηκαν αυξήσεις τιμών μέχρι και 25% σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες βασικών ειδών διατροφής και γενικότερα του νοικοκυριού. Μεταξύ αυτών στα γάλατα (μέχρι 6%), στα γιαούρτια (μέχρι 6,5%), στα τυριά (μέχρι 20%), στα βούτυρα (μέχρι 25%), στα ζυμαρικά (μέχρι 12%), στα ρύζια και τα όσπρια (μέχρι 10%), στα χαρτικά (9%), στους χυμούς (6%) κ.ά. Σύμφωνα, πάντως, με τον υπουργό Ανάπτυξης οι ανατιμήσεις αυτές ήταν «αναγκαίες» λόγω και των υψηλών τιμών του πετρελαίου.

Κλιμακώνοντας την κοροϊδία, ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ. Βλάχος δεν παρέλειψε τους ανέξοδους λεονταρισμούς. Στο εξής, είπε, θα ζητάει και από τα σούπερ μάρκετ - εκτός από τις βιομηχανίες - να γνωστοποιούν στην αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου τις αυξήσεις τιμών που πρόκειται να επιβάλουν τριάντα μέρες νωρίτερα, ώστε να μπορεί να... συγκρίνει και να ζητήσει... εξηγήσεις. Το γεγονός ότι για την κυβέρνηση η «ελεύθερη αγορά» και άρα και η ελεύθερη διαμόρφωση των τιμών είναι νόμος ιερός και αδιαπραγμάτευτος το κάνουν... γαργάρα τα «λιοντάρια» της κυβέρνησης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ιδιοκτήτες των σούπερ μάρκετ - που εμφανίζονται πρόθυμοι σ' αυτή τη φάση να στηρίξουν την κυβέρνηση - δεν το κάνουν με το αζημίωτο. Με δεδομένο ότι ο Δεκέμβρης δεν είναι μήνας μαζικών ανατιμήσεων, δεν τους κοστίζει και τίποτα σπουδαίο να αφήσουν την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης να «κάνει το κομμάτι της». Ταυτόχρονα, με τη στάση τους αυτή, βάζουν από την πλευρά τους στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης μια σειρά από αξιώσεις, όπως διευκολύνσεις για το άνοιγμα νέων καταστημάτων (όπου τους βολεύει), αλλαγή του θεσμικού πλαισίου (για τον τρόπο διενέργειας των ελέγχων) κλπ.

Κέρδη τραπεζών

Σε πολύ ψηλά επίπεδα συνεχίζει να διαμορφώνεται και για το 9μηνο του 2007 η μάζα των κερδών του τραπεζικού κεφαλαίου. Το γεγονός αυτό αποτυπώνεται και στον ισολογισμό του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου (ΤΤ), το οποίο εμφανίζει αύξηση στα επαναλαμβανόμενα κέρδη - δηλαδή αυτών που προέρχονται από τον πυρήνα των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων τους - κατά 14,89%. Τα καθαρά κέρδη του ΤΤ διαμορφώθηκαν σε 73,75 εκατ. ευρώ (από 91,8 εκατ. ευρώ πέρυσι) εμφανίζοντας μείωση 19,66%. Η μείωση των καθαρών κερδών οφείλεται και στις «χρηματοοικονομικές πράξεις», γεγονός που σχετίζονται με τοποθετήσεις σε σύνθετα και άλλα ομόλογα υψηλού ρίσκου.

  • Μπίζνες στην ελληνική αγορά άνοιξε η ρωσική τράπεζα KEDR Bank, η οποία ήδη εγκαινίασε και λειτουργεί ήδη το πρώτο της υποκατάστημα. Στις προτεραιότητές τους φαίνεται να είναι οι ρωσόφωνοι που κατοικούν και εργάζονται στη χώρα.


Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ