ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 27 Οχτώβρη 2021
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΤΟΥ ΠΜΣ
«Φοβούνται τα λόγια που θα λέμε αύριο όλοι μαζί... Γιατί της τέχνης οι εργαζόμενοι έχουμε φωνή!»

Μπροστά στις αρχαιρεσίες απευθύνουν κάλεσμα ισχυροποίησης των παραρτημάτων

Την προηγούμενη βδομάδα ολοκληρώθηκαν οι Γενικές Συνελεύσεις των παραρτημάτων του ΠΜΣ στη Θεσσαλία (Λάρισα, Τρίκαλα, Καρδίτσα) με ικανοποιητική συμμετοχή, γεγονός που αναδεικνύει τη δυνατότητα να γίνουν ακόμα περισσότερα βήματα για την ισχυροποίηση του ΠΜΣ και των παραρτημάτων του.

Οι Τοπικές Διοικήσεις των παραρτημάτων καλούν τους μουσικούς της περιοχής να συμμετάσχουν στις επερχόμενες εκλογές του Συλλόγου και πιο συγκεκριμένα στη Λάρισα και τα Τρίκαλα στις 7 και 9 Νοέμβρη και στην Καρδίτσα στις 9 Νοέμβρη, δυναμώνοντας τον προσανατολισμό που είχε μέχρι τώρα ο σύλλογος, με τον οποίο υπήρξαν κατακτήσεις και μαζικοποίηση των σωματείων.

Υπενθυμίζουν πως «τα παραρτήματα της περιοχής μας στη σύντομη διαδρομή τους από την πρόσφατη ίδρυση έως τις μέρες μας ανέπτυξαν μια πολύμορφη και αναβαθμισμένη δράση, ένωσαν όλο τον κλάδο βάζοντας το δικό τους λιθαράκι στην πανελλαδική προσπάθεια του Συλλόγου (εκατοντάδες συνάδελφοι συμμετείχαν και πάλεψαν στην περιοχή μας μέσα από τον ΠΜΣ και από τις πρωτοβουλίες του, πραγματοποιήθηκαν 5 πανθεσσαλικά Συλλαλητήρια, συναυλίες αλληλεγγύης - οικονομικής στήριξης σε συναδέλφους αλλά και σε πληγέντες από φυσικές καταστροφές, δεκάδες παραστάσεις διαμαρτυρίας, συναντήσεις με δήμους και Περιφέρεια για πραγματοποίηση εκδηλώσεων και άλλων μέτρων ενίσχυσης των τοπικών καλλιτεχνών)». Τονίζουν ακόμα πως «ό,τι θετικό κατακτήσαμε, ό,τι φρενάραμε και καθυστερήσαμε ήταν αποτέλεσμα του οργανωμένου αγώνα μας».

Οι Τοπικές Διοικήσεις των παραρτημάτων καλούν κάθε καλλιτεχνικό σωματείο της Θεσσαλίας να μη δεχτεί να παραδώσει το μητρώο του στην κυβέρνηση και τους εργοδότες. Να μη δεχτεί να γίνονται αρχαιρεσίες σωματείων με ηλεκτρονική ψηφοφορία. «Σύγχρονο σωματείο εργαζόμενων καλλιτεχνών είναι αυτό που συνδυάζει τους αγώνες για δικαιώματα με την καλλιτεχνική μας ιδιότητα και όχι αυτό που λειτουργεί ως συμπληρωματικός εταίρος της κυβέρνησης, διαμορφώνοντας ταυτόχρονα ένα πολιτιστικό business plan στις πλάτες των συναδέλφων», τονίζουν χαρακτηριστικά.

«Χρήμα. Το αγοράζουμε, το πουλάμε, το δανείζουμε... »

Είδαμε την «Τριλογία των Λήμαν Μπράδερς» στο Θέατρο «Ιλίσια»

Η «Τριλογία των Λήμαν Μπράδερς» του Στέφανο Μασίνι στο Θέατρο «Ιλίσια», από το «Θέατρο του Νέου Κόσμου». Ενα έργο που αξίζει να δει κανείς και μόνο για την εξαιρετική ερμηνεία των Μάκη Παπαδημητρίου, Αργύρη Ξάφη και Μιχάλη Οικονόμου. Κάτω από τις σκηνοθετικές οδηγίες του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, με απίστευτη μαεστρία καταφέρνουν και παρασέρνουν τους θεατές σε ένα «ταξίδι» που διαπερνά ενάμιση αιώνα Ιστορίας. Από το εμπόριο υφασμάτων και βάμβακος στην ίδρυση δικής τους τράπεζας και στη δημιουργία ενός οικονομικού κολοσσού, που δέσποσε στις ΗΠΑ και στον κόσμο μέχρι και το 2008, όταν χρεοκόπησε.

Τα βίντεο εποχής του Αποστόλη Κουτσιανικούλη που προβάλλονται στο πίσω μέρος της σκηνής, οι γεωμετρικοί όγκοι του σκηνικού της Ευαγγελίας Θεριανού, η εξαιρετική μουσική του Θοδωρή Οικονόμου «υποτάσσονται» στις δραματουργικές ανάγκες του έργου αλλά και στην οριοθέτηση της εποχής, δίνοντας τη δυνατότητα στους τρεις ηθοποιούς να υποδυθούν όχι μόνο τους τρεις αδερφούς Λήμαν, αλλά και τους απογόνους τους και όλους τους άλλους ρόλους του έργου.

Ο Χεγιούμ Λήμαν, γιος Εβραίου κτηνοτρόφου από τη Βαυαρία, φτάνει στην Αμερική το 1844. Το όνομά του, όπως και την πατρίδα του, τα αφήνει πίσω... Στον νέο κόσμο θα ονομαστεί Χένρι και θα ανοίξει ένα μικρό κατάστημα υφασμάτων, με μαύρο φόντο και κίτρινα φωτεινά γράμματα, στην Αλαμπάμα. «Στην Αμερική όλα αλλάζουν, μέχρι και το όνομά σου...». Τα επόμενα χρόνια θα έρθουν κοντά του οι δύο αδερφοί του, ο Μέντελ - που έγινε Εμάνουελ - και ο Μάγιερ.

Ξεκινώντας από το εμπόριο υφασμάτων, δεν άφησαν τομέα της παραγωγής ή της οικονομίας με τον οποίο δεν ασχολήθηκαν, έχοντας ως κριτήριο πάντα και αποκλειστικά το κέρδος. Ο εμφύλιος πόλεμος στην Αμερική, με τους 600.000 νεκρούς, τις κατεστραμμένες φυτείες και τα κλειστά εργοστάσια, γίνεται το εφαλτήριο για να μεταπηδήσει η «Λήμαν Μπράδερς» και στον τραπεζικό τομέα, χρηματοδοτώντας την ανοικοδόμηση του Νότου, αλλά και για να μετακινηθεί η έδρα της στον τόπο των εξελίξεων πια, τη Νέα Υόρκη. Η τράπεζα όλο και γιγαντώνεται, επενδύοντας στα πάντα (μεταφορές και δημιουργία του σιδηροδρομικού δικτύου, κάρβουνο, καφέ, διώρυγα του Παναμά, βιομηχανία του θεάματος), ενώ εισάγεται και στο χρηματιστήριο. Και, έπειτα, η τράπεζα επενδύει σε χρήμα. «Χρήμα. Το αγοράζουμε, το πουλάμε, το δανείζουμε. Είναι το δικό μας αλεύρι...». Παράλληλα η οικογένεια Λήμαν φροντίζει να απλωθεί και στην πολιτική, εκλέγοντας μάλιστα και κυβερνήτη στη Νέα Υόρκη στις αρχές του περασμένου αιώνα. Και μετά, η «μαύρη Τρίτη» και το κραχ του 1929, ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος και η εμπλοκή τους στην πολεμική βιομηχανία, καινούργιοι κύκλοι αγορών στα επόμενα χρόνια μέχρι και το 2008, που όλα τελειώνουν...

Σίγουρα το έργο δεν έχει μαρξιστική οπτική στα ζητήματα της οικονομίας. Βέβαια δεν το επιδιώκει, ούτε βρίσκεται κάτι τέτοιο στις προθέσεις του συγγραφέα. Παρ' όλα αυτά, είναι ένα έργο που μπορεί να δώσει το έναυσμα για συζήτηση σχετικά με την ανάπτυξη του καπιταλισμού, τη φύση του, τις αντιφάσεις του, ιδίως τις αλλαγές που συντελούνται στην οικονομική και κοινωνική ζωή στο μεταίχμιο του 19ου με τον 20ό αιώνα, με την είσοδο του καπιταλισμού στο ιμπεριαλιστικό του στάδιο. Αλλωστε, τα δύο πρώτα μέρη του έργου είναι πολύ πιο αναλυτικά σε σχέση με το τρίτο, που απλώνεται από το 1929 μέχρι και το τέλος της «Λήμαν Μπράδερς».

Η μετάφραση της Κοραλίας Σωτηριάδου με τη συνεργασία της Αγγελικής Κοκκώνη, τα κοστούμια της Κλαιρ Μπρέισγουελ, η επιμέλεια κίνησης της Σεσίλ Μικρούτσικου, ο σχεδιασμός φωτισμών του Σάκη Μπιρμπίλη συνέβαλαν στην αρτιότητα της παράστασης.

Παραστάσεις: Παρασκευή στις 9 μ.μ., Σάββατο, Κυριακή και Τετάρτη στις 6 μ.μ., Δευτέρα στις 8 μ.μ.

Εισιτήρια: viva.gr

Για την απώλεια του Κυριάκου Κατζουράκη

Φτωχότερος είναι ο χώρος των εικαστικών τεχνών καθώς «έφυγε» από τη ζωή ο σπουδαίος ζωγράφος Κυριάκος Κατζουράκης.

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1944. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών με δάσκαλο τον Γιάννη Μόραλη και σκηνογραφία με δάσκαλο τον Βασίλη Βασιλειάδη. Συνέχισε τις σπουδές του στο Λονδίνο. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της ομάδας «5 Νέοι Ελληνες Ρεαλιστές» (1969 - 1972) με τους Γιάννη Βαλαβανίδη, Χρόνη Μπότσογλου, Γιάννη Ψυχοπαίδη και Κλεοπάτρα Δίγκα. Παρουσίασε το έργο του σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ο Κ. Κατζουράκης ασχολήθηκε και με τη σκηνογραφία. Συνεργάστηκε πολλές φορές με το Θέατρο Τέχνης, ενώ στον κινηματογράφο σκηνογράφησε «Το προξενιό της Αννας» του Παντελή Βούλγαρη και έκανε τα κοστούμια για τις «Μέρες του '36» του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Ακόμα σκηνοθέτησε ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους. Η ταινία του «Ο Δρόμος προς την Δύση», του 2003, τιμήθηκε με το 1ο Κρατικό Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ και με το Βραβείο FIPRESCI. Βραβεύθηκε επίσης για την ταινία του «Γλυκιά Μνήμη» (2005). Μαζί με τη σύντροφό του, ηθοποιό Κάτια Γέρου, δημιούργησαν την ταινία «USSAK» (2017).

Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος εκφράζει τη λύπη του για τον χαμό του Κ. Κατζουράκη σημειώνοντας μεταξύ άλλων: «Πάντα βαθιά πολιτικοποιημένος και ευαίσθητος απέναντι στην κοινωνική αδικία, τόσο με τη ζωγραφική του όσο και με την δουλειά του στον κινηματογράφο και το θέατρο, εργάσθηκε πάνω σε μεγάλα προβλήματα της σύγχρονης ζωής, όπως η μετανάστευση, η οικονομική κρίση κ.ά.».

Η Πολυξένη Καράκογλου παρουσιάζει τα «Σημεία Στίξης»

Η Πολυξένη Καράκογλου παρουσιάζει την Παρασκευή 29 Οκτώβρη, στις 21.30, στην Galerie Δημιουργών (Χελιδονούς 28, Κηφισιά), τη μουσική παράσταση «Σημεία Στίξης», εμπνευσμένη από το ομότιτλο άλμπουμ που πρόσφατα κυκλοφόρησε. Μια ιστορία με αρχή, μέση, αλλά χωρίς τέλος...

Με αφορμή τα καινούργια τραγούδια της Πολυξένης Καράκογλου και της Αθηνάς Σπανού, που περιέχονται στο άλμπουμ «Σημεία Στίξης», στήνεται μία μουσική παράσταση που περιγράφει τη σπειροειδή πορεία της ζωής ενός ανθρώπου από την ενηλικίωσή του και μετά. Από τη στιγμή που καλείται να αναλάβει την ευθύνη του εαυτού του και να αντιμετωπίσει τους φόβους του μέχρι την παράδοση της σκυτάλης στον επόμενο νέο άνθρωπο που ξεκινάει τη δική του πορεία. Κάθε σημαντική στάση στη ζωή του ένα σημείο στίξης και κάθε σημείο στίξης ένα τραγούδι του άλμπουμ, που μαζί με τραγούδια σημαντικών δημιουργών λένε μία ιστορία που αφορά όλους μας.

Παίζουν οι μουσικοί Μάριος Ιβάν Παπούλιας (βιολί, κιθάρα, μπουζούκι, φωνή και ενορχηστρώσεις), Αιμιλιανός Σταυρινός (πιάνο) και Αποστόλης Μπουρνιάς (κρουστά).

Πληροφορίες - Κρατήσεις: 210 6251732.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ