ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 27 Γενάρη 2017
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΕΒ
«Ελληνικό μνημόνιο Plus» για να ανακάμψει το κεφάλαιο

Οι προτάσεις του ΣΕΒ για «ελληνικό μνημόνιο plus» επί της ουσίας διευκολύνουν τον αντιλαϊκό σχεδιασμό της κυβέρνησης

Eurokinissi

Οι προτάσεις του ΣΕΒ για «ελληνικό μνημόνιο plus» επί της ουσίας διευκολύνουν τον αντιλαϊκό σχεδιασμό της κυβέρνησης
«Χρειαζόμαστε ένα "Ελληνικό Μνημόνιο Plus", που θα ξεπερνάει το manual (σ.σ. το εγχειρίδιο) των δανειστών και θα χαράζει μία νέα πορεία. Η συνεχιζόμενη διελκυστίνδα μεταξύ της ελληνικής πλευράς και των εταίρων μας μεγαλώνει την αβεβαιότητα και απομακρύνει τη βιώσιμη επανεκκίνηση της οικονομίας».

Αυτό επισημαίνει ο ΣΕΒ στο «εβδομαδιαίο δελτίο» μέσω του οποίου καταθέτει πακέτο προτάσεων, τόσο για τα τρέχοντα ζητήματα της «αξιολόγησης», όσο και για μια σειρά από διαρθρωτικές παρεμβάσεις που στοχεύουν στην προσέλκυση κερδοφόρων επενδύσεων, στην προοπτική ανάκαμψης του εγχώριου κεφαλαίου. Το «υπερμνημόνιο» των εγχώριων βιομηχάνων περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη διάλυση του αφορολόγητου ορίου σε επίπεδα πολύ χαμηλότερα ακόμη και από τα όρια της επίσημης φτώχειας, την προκαταβολή αντιλαϊκών μέτρων και χρονοδιαγραμμάτων, σε συνδυασμό βέβαια με πολύμορφες παρεμβάσεις ενίσχυσης των ισχυρών επιχειρηματικών ομίλων.

Μεταξύ άλλων, η νέα λίστα του ΣΕΒ περιλαμβάνει:

-- «Μείωση του αφορολόγητου στο επίπεδο που ορίζεται από το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης». Πρόκειται για τη φορολόγηση λαϊκών εισοδημάτων που ξεκινούν από τα 4.800 ευρώ το χρόνο, που αντιστοιχούν δηλαδή σε εισοδήματα ύψους 342 ευρώ το μήνα!

-- «Εμπροσθοβαρής δημοπράτηση όλων των ιδιωτικοποιήσεων με αυστηρή καταληκτική ημερομηνία ολοκλήρωσης το συντομότερο δυνατό».

-- «Μείωση του συνολικού συντελεστή φορολόγησης της εργασίας», δηλαδή των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλλει η εργοδοσία.

-- «Περικοπές λειτουργικών δαπανών στον ευρύτερο δημόσιο τομέα κατά 1 μονάδα του ΑΕΠ, δηλαδή κατά 1,8 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση. Ταυτόχρονα, προτείνεται η εισαγωγή συγκεκριμένων προγραμμάτων «βελτίωσης της παραγωγικότητας σε όλους τους τομείς που δραστηριοποιείται το Δημόσιο».

-- Καθιέρωση συστήματος φορολογικών υπεραποσβέσεων για τις επενδυτικές δαπάνες των επιχειρήσεων.

Με το βλέμμα στις κερδοφόρες επενδύσεις

«Η ανάκαμψη που έρχεται πρέπει να χτιστεί πάνω στα διαρθρωτικά εκείνα χαρακτηριστικά που προδιαγράφουν τον μετασχηματισμό του αναπτυξιακού προτύπου σε μία οικονομία που παράγει και εξάγει», τονίζουν οι εγχώριοι βιομήχανοι, καταθέτοντας νέα δέσμη προτάσεων αναφορικά με «αναπτυξιακά έργα που να είναι κερδοφόρα». Σε αυτό το επίπεδο, ο ΣΕΒ καλεί την κυβέρνηση και άλλους φορείς να «απευθυνθούμε συντεταγμένα στη διεθνή επενδυτική ικανότητα για ιδιωτική χρηματοδότηση» (...).

Σύμφωνα με τον ΣΕΒ, αυτό προϋποθέτει «τη συμμετοχή των μεγάλων επενδυτικών και χρηματοοικονομικών οίκων εσωτερικού και εξωτερικού, σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (το υπερταμείο για τις ιδιωτικοποιήσεις), το δημόσιο φορέα για Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και πιθανόν άλλους ενδιαφερόμενους φορείς». Στόχος, σύμφωνα με τον ΣΕΒ, είναι «να προκριθούν έργα, τα οποία θα γίνουν κατά κανόνα από ιδιώτες επενδυτές και ιδιωτική χρηματοδότηση, χωρίς να αποκλείεται η συμμετοχή του Δημοσίου στο πλαίσιο ΣΔΙΤ».

Ενδεικτικά, η λίστα με τα «μεγάλα έργα» που προτείνει ο ΣΕΒ, μεταξύ άλλων, αφορά:

Ανάπτυξη του Πειραιά ως ναυτιλιακό - χρηματοοικονομικό κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου.

Παραχώρηση δραστηριοτήτων μέσω ΣΔΙΤ για λιμάνια, αεροδρόμια και μαρίνες σε ιδιώτες επενδυτές.

Ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής και αύξηση χωρητικότητας της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας - Ιταλίας.

Δημιουργία στο Θριάσιο, του πρώτου ολοκληρωμένου Πάρκου Εφοδιαστικής Αλυσίδας στην Ελλάδα, σε διασύνδεση με το λιμάνι του Πειραιά, το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Δημιουργία στη Θεσσαλονίκη (στρατόπεδο Γκόνου) του δεύτερου ολοκληρωμένου Πάρκου Εφοδιαστικής στην Ελλάδα.

Ανάπτυξη συστημάτων ύδρευσης - αποχέτευσης, άρδευσης, με την ιδιωτικοποίηση των ΕΥΔΑΠ/ΕΥΑΘ.

Αξιοποίηση ορυκτού πλούτου, με επενδύσεις που «καθυστερούν λόγω ανεπαρκούς πλαισίου αδειοδότησης και χωροταξικού σχεδιασμού».

Δημιουργία χρηματοπιστωτικού κέντρου στην Αθήνα για την εγκατάσταση μεγάλων οίκων επενδυτικής τραπεζικής, διαχείρισης μεγάλης περιουσίας κ.ά.

Θολώνει η ανάκαμψη

Την ίδια ώρα, σειρά από αβεβαιότητες και κινδύνους γύρω από τους ρυθμούς ανάκαμψης στην Ευρωζώνη και στην παγκόσμια οικονομία διατυπώνουν τα αστικά επιτελεία, σε μια προοπτική που έρχεται να επιδράσει και στις εξελίξεις στην ελληνική οικονομία. Χαρακτηριστική είναι η μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), που παρουσιάστηκε χτες, η οποία «κατεβάζει» τον πήχη για την ανάκαμψη στην ελληνική οικονομία. Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, η «επίτευξη του φιλόδοξου στόχου που έχει τεθεί για μεγέθυνση κοντά στο 3% στο τρέχον έτος» κρίνεται «πολύ αμφίβολη», ενώ ως πιθανό ενδεχόμενο κρίνεται η διακύμανσή της στην περιοχή του 1,5% με 2%.

Σε κάθε περίπτωση, η όποια ανάκαμψη έρχεται να πατήσει πάνω στην ιδιαίτερα χαμηλή βάση υπολογισμού λόγω της κατρακύλας του παραγόμενου ΑΕΠ και βέβαια στο έδαφος της αντιλαϊκής πολιτικής. Ετσι, «καθώς η βάση εκκίνησης ήταν χαμηλή, η ανάκαμψη δεν πρέπει να δημιουργεί έκπληξη. Επιπλέον, μεταρρυθμίσεις στις αγορές εργασίας και προϊόντων συνεισφέρουν θετικά, έστω με καθυστέρηση», τονίζεται χαρακτηριστικά. «Η κρίση του 2008 ήταν διεθνής, όμως για την ελληνική οικονομία αμφισβήτησε στη βάση του το υπόδειγμα ανάπτυξης και πυροδότησε έναν κύκλο ακραίας αβεβαιότητας», αναφέρεται στην έκθεση.

ΙΝΕΜΥ ΓΣΕΒΕΕ
Συνεχίστηκε η πτώση εισοδημάτων

Περαιτέρω μείωση των εισοδημάτων τους το 2016 καταγράφεται για το 75,3% των νοικοκυριών σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ. Παράλληλα, στην κατηγορία των νοικοκυριών με ετήσιο εισόδημα άνω των 30.000 ευρώ παρουσιάζεται αύξηση στο 11,1% του πληθυσμού, την ίδια στιγμή που το 37,1% των νοικοκυριών δήλωσε ότι το 2016 είχε εισόδημα κάτω από 10.000 ευρώ. Μόλις το 1,5% των νοικοκυριών καταφέρνει να αποταμιεύσει, το 16% των νοικοκυριών δήλωσαν ότι τα εισοδήματά τους δεν επαρκούν για να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες, ενώ το 65,3% των νοικοκυριών αναγκάζονται να κάνουν περικοπές για να εξασφαλίσουν τα αναγκαία προς το ζην.

Αναφορικά με την ανεργία, η έρευνα καταγράφει ότι το 32,6% των νοικοκυριών έχουν στην οικογένεια ένα τουλάχιστον άτομο άνεργο, με το ποσοστό της μακροχρόνιας ανεργίας να ανέρχεται στο 73,3% του συνολικού αριθμού των ανέργων. Ακόμη, από το σύνολο των άνεργων μελών των νοικοκυριών μόνο το 9,5% λαμβάνει επίδομα ανεργίας. Το 22,4% των νοικοκυριών έχουν ένα μέλος στην οικογένεια που εργάζεται για λιγότερα χρήματα από τον επίσημα καθορισμένο κατώτατο μισθό των 586 ευρώ, το 9,7% των νοικοκυριών δηλώνει ότι είχε ένα τουλάχιστον μέλος της που έχει μεταναστεύσει για να βρει εργασία (το ποσοστό αντιστοιχεί σε πάνω από 400.000 οικογένειες) και το 42% των νοικοκυριών θα εξέταζε σοβαρά το ενδεχόμενο να μεταναστεύσει, αν υπήρχαν οι προϋποθέσεις εξεύρεσης εργασίας. Ειδικά στις ηλικίες 18 - 35 ετών το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 67,7%.

Τέλος, το 21,3% των νοικοκυριών έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές στην Εφορία, το 27,3% (σχεδόν 430.000 νοικοκυριά) έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τις τράπεζες, ενώ ένα στα τέσσερα νοικοκυριά (24,3%) εκφράζει φόβο ότι θα χάσει το σπίτι του εξαιτίας συσσωρευμένων υποχρεώσεων, όπως αποπληρωμή δανείων, φόρων κ.ά.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ
Οργανωτικές αλλαγές για την εξυπηρέτηση των αστικών σχεδιασμών

Η καλύτερη εξυπηρέτηση των στρατηγικών επιλογών της κυβέρνησης ανάμεσα στις οποίες είναι η μεγαλύτερη εμπλοκή της χώρας στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς των ΝΑΤΟ, ΗΠΑ και ΕΕ, για λογαριασμό της εγχώριας αστικής τάξης, είναι το ζητούμενο των οργανωτικών δομών που προωθεί η κυβέρνηση στο υπουργείο Εξωτερικών και περιλαμβάνονται σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο από χτες συζητείται στην Επιτροπή Εθνικής Αμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής.

Συνοπτικά, προβλέπεται η αναβάθμιση του Επιστημονικού Κέντρου Ανάλυσης και Σχεδιασμού (ΕΚΑΣ), το οποίο μετονομάζεται σε Κέντρο Ανάλυσης και Σχεδιασμού (ΚΑΣ), υπηρεσία κομβικής σημασίας για το υπουργείο, αφού παίζει ουσιαστικό ρόλο στην επιστημονική έρευνα για τη διαμόρφωση της εξωτερικής πολιτικής, ενώ τώρα πέραν των άλλων του δίνεται η δυνατότητα να συνάπτει συμφωνίες για την εκπόνηση μελετών και με Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό.

Συστήνεται, επίσης, επιστημονικό συμβούλιο, το οποίο έχει γνωμοδοτική αρμοδιότητα για νομικής φύσης ζητήματα και αποτελείται από καθηγητές πανεπιστημίου για τριετή θητεία, «αυτοτελές Γραφείο Νομοθετικής Πρωτοβουλίας» που υπάγεται απευθείας στον ΥΠΕΞ, επαναφέρεται το όριο ηλικίας στα 70 έτη για την αποχώρηση προϊσταμένων προξενικών αρχών από τα 67 έτη που είναι σήμερα. Συστήνεται ακόμα γραφείο στατιστικής ως αυτοτελής οργανική μονάδα του υπουργείου, υπαγόμενη απευθείας στον υπουργό κ.λπ. Ακόμα, στο όνομα υποτίθεται της διαφάνειας «των μυστικών κονδυλίων», θεσμοθετείται η διαβίβαση των εγγράφων δαπάνης άνω των 25.000 ευρώ στη Βουλή, όμως στην πραγματικότητα τα κονδύλια αυτά θα εξακολουθούν να υπάρχουν, αφού παρέχεται η δυνατότητα τεμαχισμού δαπανών σε κονδύλια μικρότερα των 25 χιλ. ευρώ.

Η κριτική των αστικών κομμάτων ήταν καθαρά διαχειριστικού χαρακτήρα. Για ρουσφετολογικές προσλήψεις ημετέρων έκαναν λόγο από τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, για νομοσχέδιο «άνευρο» η ναζιστική Χρυσή Αυγή, ενώ θετικά στοιχεία βρήκαν η Ενωση Κεντρώων και το Ποτάμι.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Σταύρος Τάσσος, δηλώνοντας την καταψήφιση του νομοσχεδίου επισήμανε ότι πρόκειται για «οργανωτικές αναδιαρθρώσεις, που θεσπίζονται, προκειμένου το υπουργείο να είναι πιο αποτελεσματικό στην προώθηση των κεντρικών στρατηγικών επιλογών που είναι η βαθύτερη ενσωμάτωση της χώρας στο ιμπεριαλιστικό σύστημα, για να προωθήσει τα συμφέροντα της αστικής τάξης της χώρας μας. Τα συμφέροντα αυτά υπηρετεί η ενσωμάτωση της χώρας στις λυκοσυμμαχίες της ΕΕ και του ΝΑΤΟ, στους σχεδιασμούς και τις δράσεις τους, δράσεις που αιματοκύλισαν λαούς πολλών χωρών στην περιοχή μας», όπως χαρακτηριστικά σημείωσε. «Τα συμφέροντα της αστικής τάξης της χώρας μας, επίσης, υπηρετούν οι άξονες που στήνονται στην περιοχή, όπως ο άξονας Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ ή Ελλάδας - Κύπρου - Αιγύπτου» για τους οποίους το υπουργείο Εξωτερικών πρωτοστατεί. «Είναι επιλογές που εμπλέκονται με τις γενικότερες σφοδρές αντιπαραθέσεις που ξετυλίγονται στην περιοχή με αντικείμενο, βέβαια, τα κοιτάσματα πετρελαίου και γενικά υδρογονανθράκων και τους αγωγούς μεταφοράς τους, αλλά βέβαια και με τα γεωστρατηγικά συμφέροντα των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων στην περιοχή».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ