ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 27 Γενάρη 2013
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΑΕΙ
Μπροστά στο 11ο Συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ

Αποσπάσματα από τη διακήρυξη της ΔΗΠΑΚ ΑΕΙ

Μπροστά στο 11ο Συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ, η ΔΗΠΑΚ στη διακήρυξή της κάνει μια αναλυτική αναφορά στις εξελίξεις που σημειώθηκαν από το προηγούμενο συνέδριο μέχρι τώρα τόσο στην κοινωνία όσο και ειδικότερα στα πανεπιστήμια, αλλά και στη στάση όλων των δυνάμεων απέναντι σ' αυτές τις εξελίξεις. Παράλληλα, καταθέτει την αγωνιστική της πρόταση.

Δημοσιεύουμε παρακάτω ορισμένα αποσπάσματα από τη διακήρυξη της ΔΗΠΑΚ.

Για τις άλλες δυνάμεις

«Η πλειοψηφία της διοίκησης της ΠΟΣΔΕΠ (ΚΙΠΑΝ, ΑΡΜΕ, ΑΣΚΕΥ/γιατροί) που αναδείχτηκε στο 10ο Συνέδριο και που αντιπροσωπεύει πολιτικά τις δυνάμεις της συγκυβέρνησης, εξέφρασε την κατηγορία συναδέλφων που βλέπουν στο νέο ν. πλαίσιο την ευκαιρία ανάδειξης με επιχειρηματικά, μη ακαδημαϊκά, κριτήρια. Υπεράσπισε με πάθος το επιχειρηματικό πανεπιστήμιο, στήριξε με κάθε μέσο την περεταίρω διάλυση του δημόσιου και δωρεάν πανεπιστημίου, ξεπέρασε ακόμα και τις ηγεσίες της ΓΣΕΕ και της ΑΔΕΔΥ σε κυβερνητικό συνδικαλισμό. Εφτασε στο σημείο να υποστηρίζει ανοιχτά την παραβίαση του πανεπιστημιακού ασύλου. Επιχείρησε να φρενάρει κάθε αγωνιστική διάθεση των συναδέλφων και πρόβαλε ως αγώνες τις επαφές και τις συναντήσεις της με τα υπουργεία και τους λεονταρισμούς της για προσφυγές στα δικαστήρια. Μετά βίας ψέλλιζε πότε πότε κάποιες διαμαρτυρίες για τη συρρίκνωση του μισθού μας και της κρατικής χρηματοδότησης, μόνο και μόνο για να διασώσει τα προσχήματα.

Παρά την απαξίωσή τους στη συνείδηση των συναδέλφων, οι παρατάξεις της συγκυβέρνησης ΚΙΠΑΝ, ΑΡΜΕ, ΑΣΚΕΥ προσπαθούν με κάθε τρόπο να μείνουν στη ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ προωθώντας την εφαρμογή της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας. Φέρουν βαριά ευθύνη για τη δημιουργία με τον τρόπο αυτό συνθηκών αλλοίωσης των συσχετισμών στο συνδικαλιστικό κίνημα, γενίκευσης του συνδικαλισμού του "καναπέ", ενίσχυσης της παραγοντίστικης δράσης της Ομοσπονδίας. Επιχειρούν, σε τελική ανάλυση, τον πλήρη έλεγχο της ΠΟΣΔΕΠ από φιλοκυβερνητικά και άλλα διαπλεκόμενα συμφέροντα.

Η ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ το διάστημα αυτό περιόρισε την αντίθεσή της στο ν. πλαίσιο στις εκλογές των Συμβουλίων. Πρόβαλε το "δημόσιο πανεπιστήμιο" των παλιών "καλύτερων" εποχών, αντιπάλευε το ν. πλαίσιο στη βάση νομικών (αντισυνταγματικότητα) και τεχνικών (εκλογικό σύστημα) ζητημάτων, αποσιωπούσε κάθε τι που αφορούσε το σημερινό αλλά και το επερχόμενο επιχειρηματικό πανεπιστήμιο και τη χαραγμένη εδώ και χρόνια στρατηγική της ΕΕ για την Παιδεία (βλ. διαδικασία της Μπολόνια). Στήριζε και "καλόπιανε" τους Πρυτάνεις τόσο στα διάφορα ΑΕΙ που συμμετέχει στη Διοίκησή τους όσο και τη Σύνοδο των Πρυτάνεων. Εριχνε συστηματικά γέφυρες προς την ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ, με επίκληση για ελάχιστες κοινές διεκδικήσεις. Στελέχη της συμμετείχαν ως υποψήφιοι σε εκλογές για τα Συμβούλια (Πάντειο, Κρήτη, ΤΕΙΘ) και ορισμένα εκλέχθηκαν.

Το ΔΙΚΤΥΟ στην πράξη δρούσε συμπληρωματικά προς τη ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ. Με ταλαντεύσεις και καλλιέργεια αυταπατών για το ρόλο και τους στόχους των Πρυτάνεων τους ανήγε σε ηγέτη του κινήματος ενάντια στο ν. πλαίσιο. Υπό την κάλυψη μιας γενικής αντιμνημονιακής ρητορείας εξοβέλισε θέσεις για το ρόλο της κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής στις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Παρά την αγωνιστική πλειοδοσία σε μορφές πάλης και την πρόταξη της μορφής έναντι του περιεχομένου των κινητοποιήσεων, κινήθηκε στην πράξη με αντιφατικές προτάσεις από το όχι στις απεργίες την περίοδο των εξετάσεων μέχρι απεργίες διάρκειας».

Η πρόταση πάλης της ΔΗΠΑΚ

«Μπροστά στην κρίσιμη καμπή που βρίσκεται η Ανώτατη Εκπαίδευση είναι αναγκαίο το κίνημα στα ΑΕΙ να απαιτήσει τη ριζική ανατροπή της σημερινής κατάστασης. Να απαιτήσει επιστημονικό σχεδιασμό και κεντρικό προγραμματισμό της Ανώτατης Εκπαίδευσης που θα στηρίζει την οικονομική, κοινωνική, επιστημονική, μορφωτική ανάπτυξη της χώρας και θα στοχεύει στην κάλυψη των διαρκώς αυξανόμενων αναγκών του ελληνικού λαού. Στα πλαίσια αυτά, οι βασικοί άξονες της Παιδείας την οποία αγωνίζεται η ΔΗΠΑΚ είναι οι ακόλουθοι:

  • Η Ανώτατη Εκπαίδευση είναι αποκλειστικά Δημόσια, Δωρεάν και Ενιαία χωρίς αναχρονιστικούς - αντιεπιστημονικούς διαχωρισμούς σε πανεπιστημιακή και μη πανεπιστημιακή-τεχνολογική ανώτατη εκπαίδευση, χωρίς σχολές και τμήματα πολλών κατηγοριών, ταχυτήτων, ακαδημαϊκών επιπέδων, επαγγελματικών προοπτικών, χωρίς οικονομικά εμπόδια πρόσβασης σε αυτήν.
  • Βασική ακαδημαϊκή μονάδα είναι το Τμήμα που συγκροτείται με βάση το επιστημονικό αντικείμενο. Το περιεχόμενο και η οργάνωση των προγραμμάτων σπουδών εισάγουν τους φοιτητές στις θεμελιώδεις αρχές της έρευνας, παρέχουν επιστημονική ειδίκευση στο επιστημονικό αντικείμενο και πλήρη επαγγελματική επάρκεια σε ενιαίο κύκλο προπτυχιακών σπουδών. Η απόκτηση του διπλώματος/πτυχίου αποτελεί τη μοναδική προϋπόθεση για την άσκηση του επαγγέλματος χωρίς τη διαμεσολάβηση μηχανισμών διαπίστευσης επαγγελματικής ικανότητας των αποφοίτων.
  • Οι μεταπτυχιακές σπουδές οργανώνονται σε ενιαίο κύκλο, οδηγούν στην παραγωγή νέας γνώσης και καταλήγουν αποκλειστικά σε διδακτορικό δίπλωμα.
  • Κάλυψη του συνόλου των εκπαιδευτικών και ερευνητικών αναγκών από τον κρατικό προϋπολογισμό. Κάλυψη των ελλείψεων της δημόσιας εκπαίδευσης (μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, υλικοτεχνική υποδομή, δωρεάν παροχή βιβλίων και συγγραμμάτων, σίτιση - στέγαση για όλους, κ.ά.).
  • Επαναπροσδιορισμός της έρευνας, ώστε η αποστολή της να μην καθορίζεται από τα ιδεολογικά, πολιτικά, οικονομικά συμφέροντα των επιχειρηματιών, αλλά να υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες. Αποκλειστική χρηματοδότησή της από τον κρατικό προϋπολογισμό σε ύψος που να καλύπτονται με επάρκεια όλοι οι τομείς της και να συμμετέχει σ' αυτήν το σύνολο των ιδρυμάτων και των ερευνητών.
  • Θωράκιση του δημόσιου χαρακτήρα των ΑΕΙ με επαρκείς αμοιβές των λειτουργών του, που ταυτόχρονα να έχουν ως πλήρη και αποκλειστική απασχόληση την ενασχόληση με την επιστημονική έρευνα και διδασκαλία, χωρίς να υποβάλλονται σε εκβιασμούς για να γίνουν επιχειρηματίες ή υπεργολάβοι και υπάλληλοι επιχειρηματικών συμφερόντων.
  • Απάλειψη κάθε δυνατότητας επιχειρηματικής δραστηριότητας και δημιουργίας εταιρειών οποιοδήποτε τύπου (κερδοσκοπικές, εμπορικές, τεχνοβλαστοί, ΙΕΚ, ΚΕΚ, κτλ.) είτε από τα ίδια τα πανεπιστήμια, είτε από μέλη ΔΕΠ.
  • Στα πλαίσια συνολικής αναδιαμόρφωσης του εκπαιδευτικού συστήματος, καθιέρωση υποχρεωτικής 2χρονης προσχολικής αγωγής και ενιαίου βασικού δωδεκάχρονου υποχρεωτικού σχολείου για τη διεύρυνση της γενικής εκπαίδευσης.
  • Μετά τη δωδεκάχρονη εκπαίδευση ανάπτυξη ενός αποκλειστικά δημόσιου και δωρεάν συστήματος επαγγελματικών σχολών, ενταγμένων στο εκπαιδευτικό σύστημα για τα επαγγέλματα που η άσκησή τους δε απαιτεί πανεπιστημιακές σπουδές.
  • Κατάργηση των διάφορων ΚΕΣ, ΙΕΚ, ΚΕΚ, ΕΕΣ, κτλ, και όλων των παραρτημάτων των διαφόρων ξένων πανεπιστημίων στη χώρα μας που εμπορεύονται τις ελπίδες των νέων ανθρώπων.
~ . ~ . ~

Η αναγκαία αναμόρφωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης που έχει ανάγκη ο λαός της χώρας μας, δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς σύγκρουση με τους μηχανισμούς της ΕΕ, του ΔΝΤ, του ΟΟΣΑ και των άλλων κέντρων που καθοδηγούν και υπαγορεύουν την πολιτική στην παιδεία, στην εργασία, συνολικά στην κοινωνική ζωή. Το καθήκον αυτό επαφίεται στους φοιτητές, στους διδάσκοντες και στους εργαζόμενους σε Πανεπιστήμια, ΤΕΙ και Ερευνητικά Κέντρα που εντάσσουν τις φιλοδοξίες και την αγωνιστικότητά τους στην προσπάθεια για την απαλλαγή της ανθρώπινης ζωής από το μόχθο, τις στερήσεις, την άγνοια, τις προλήψεις. Επαφίεται στο λαϊκό κίνημα να εντάξει το καθήκον αυτό στον αγώνα του για μια καλύτερη κοινωνία.

Οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι που δεν έχουν υποκύψει στη λογική του "Πανεπιστήμιου Α.Ε." οφείλουν να αγωνιστούν για μια Παιδεία που θα υπηρετεί τα συμφέροντα και τις ανάγκες του λαού και όχι του κεφαλαίου. Για άλλο δρόμο ανάπτυξης, όπου οι άνθρωποι του μόχθου θα καρπώνονται τον πλούτο που παράγουν. Για μια κοινωνία που θα έχει ως κινητήρια δύναμη την ανθρώπινη ευημερία και όχι το επιχειρηματικό κέρδος.

Στην κατεύθυνση αυτή η ΔΗΠΑΚ σας καλεί σε οργανωμένη αντίδραση στην αντιλαϊκή πολιτική της συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ, του μνημονίου, της ΕΕ και των υποστηρικτών της. Σας καλεί σε κοινό αγώνα με το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών και το ταξικό εργατικό κίνημα.

Η ΔΗΠΑΚ καλεί τους συλλόγους να αγωνιστούν ενάντια στις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στην Ανώτατη Εκπαίδευση, ενάντια στη γενικότερη πολιτική της συγκυβέρνησης, και να διεκδικήσουν:

  • Να αυξηθεί άμεσα η χρηματοδότηση των ΑΕΙ για την αντιμετώπιση των μεγάλων αναγκών λειτουργίας τους. Να καλύψει το κράτος όλες τις απώλειες από το "κούρεμα" των ταμειακών υπολοίπων των ΑΕΙ, των ασφαλιστικών ταμείων και των νοσοκομείων.
  • Καμία νέα περικοπή στις αμοιβές μας και άμεση επιστροφή των μέχρι τώρα περικοπών. Ούτε σκέψη για περικοπές στο εφάπαξ.
  • Νέο πανεπιστημιακό μισθολόγιο με άξονες: α) κατάργηση του επιδοματικού χαρακτήρα με ταυτόχρονη ενσωμάτωση όλων των επιδομάτων στο βασικό μισθό, β) αναγκαίες αυξήσεις για αξιοπρεπή διαβίωση και επιστημονική ενημέρωση, κλιμάκωση των μισθών αναλογικότερα προς τις κατώτερες βαθμίδες με βάση τις 2.000 ευρώ για τη χαμηλότερη βαθμίδα, γ) κατοχύρωση πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης των μελών ΔΕΠ, δ) καθιέρωση της σύνταξης στο 80% του μισθού του τελευταίου εργασιακού έτους, και ε) αξιοπρεπή, δωρεάν και χωρίς χαράτσια ιατροφαρμακευτική περίθαλψη σε ένα αναβαθμισμένο δημόσιο σύστημα Υγείας.
  • Να διορισθούν άμεσα τα εκλεγμένα μέλη ΔΕΠ. Να μην εφαρμοστεί καμία μορφή "εφεδρείας" στο δημόσιο. Μόνιμη και σταθερή δουλειά του διοικητικού και λοιπού προσωπικού, μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων.
  • Να μην εφαρμοστούν οι αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στα ΑΕΙ που στοχεύουν στη διαμόρφωση ευέλικτων αναλώσιμων εργαζόμενων, πηγή φτηνής εργατικής δύναμης για τα συμφέροντα του κεφαλαίου (αλλοίωση προγραμμάτων σπουδών, προγράμματα ταχείας εκπαίδευσης, ECTS/παράρτημα διπλώματος, "επιχειρηματικότητα" ιδρυμάτων και φοιτητών, διασφάλιση ποιότητας, επώνυμες έδρες, κτλ).
  • Να μην εφαρμοσθεί το σχέδιο ΑΘΗΝΑ, που με πρόσχημα την υπάρχουσα κατάσταση της Ανώτατης Εκπαίδευσης στοχεύει με τις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις τμημάτων στην ολοκληρωτική παράδοσή της στις επιδιώξεις της ιδιωτικής κερδοφορίας, στην ενίσχυση των κάθε είδους ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, στο κτύπημα των δικαιωμάτων εργαζομένων και φοιτητών.
  • Να μην εγκαταλείψει κανένας φοιτητής τις σπουδές του για οικονομικούς λόγους. Να εξασφαλισθεί η απρόσκοπτη συνέχιση των σπουδών τους στο αντικείμενο και στο Τμήμα που εισήχθηκαν. Αμεση οικονομική ενίσχυση της φοιτητικής μέριμνας και της δωρεάν διανομής συγγραμμάτων. Δωρεάν στέγαση/σίτιση για όλους όσους σπουδάζουν μακριά από τις οικογένειές τους. Κατάργηση κάθε μορφής διδάκτρων σε οποιοδήποτε επίπεδο. Επίδομα για όσους φοιτητές δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις οικονομικές απαιτήσεις των σπουδών. Παροχή υποτροφιών για όλους τους υποψήφιους διδάκτορες.
  • Να μην επιτραπεί η λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων υπό τη μορφή κολεγίων, να καταργηθούν οι νόμοι 4009/11 και 4076/12, το "εθνικό πλαίσιο" επαγγελματικών προσόντων, και κάθε μορφή επιχειρηματικότητας στα ΑΕΙ. Να μην εφαρμοστεί η εξίσωση των τρίχρονων σπουδών με τις τετράχρονες και πεντάχρονες των ΑΕΙ.
  • Ενίσχυση των δημοκρατικών συλλογικών διαδικασιών ως απάντηση στην ένταση της αυταρχικότητας και καταστολής στα ΑΕΙ».


Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ