ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 26 Σεπτέμβρη 2001
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
«ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ»
Με αγώνες θα δικαιωθούν οι αδικοχαμένοι

Ενα χρόνο μετά το τραγικό ναυάγιο, συνεχίζεται η επιχείρηση συγκάλυψης των πραγματικών ενόχων και αναδεικνύεται η ανάγκη νέων αγώνων ενάντια στην ασυδοσία

Σωστικές σχεδίες του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ»
Σωστικές σχεδίες του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ»
Σήμερα στις 10.30 το βράδυ κλείνει ένας χρόνος από τη νύχτα που το ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» έπνιξε 82 ανθρώπους, βουλιάζοντας στο πένθος ολόκληρα νησιά, συνολικά το πανελλήνιο. Τα στοιχεία που ήρθαν στην επιφάνεια, από εκείνη τη νύχτα μέχρι και σήμερα, βοούν ότι οι 82 άνθρωποι έπεσαν θύματα της εφοπλιστικής ασυδοσίας, του κυνηγητού του υπερκέρδους από τους ακτοπλόους εφοπλιστές, του πεπαλαιωμένου ακτοπλοϊκού στόλου, του βρώμικου «πάρε-δώσε» των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με το εφοπλιστικό κεφάλαιο.

Στοιχεία που ουδόλως συγκίνησαν την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Αντίθετα, πιστή στο δόγμα «όλα για τους εφοπλιστές», επιχείρησε το «κουκούλωμα» του εγκλήματος. Χτες, άλλωστε, εκδόθηκε το σχετικό πόρισμα των πραγματογνωμόνων, που «βγάζει λάδι» τους πάντες εκτός από το πλήρωμα και, πατώντας πάνω στη μνήμη των πνιγμένων, σπεύδει να προετοιμάσει το έδαφος για νέα - τύπου «ΣΑΜΙΝΑ» - ναυάγια!

Επιπλέον, η κυβέρνηση επέσπευσε κατά δύο χρόνια την εφαρμογή του εκτρωματικού κανονισμού 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που αίρει το καμποτάζ και μετατρέπει τις ελληνικές θάλασσες σε ελεύθερο πεδίο δράσης του εφοπλιστικού κεφαλαίου! Τα προεόρτια του νέου νόμου, που θα τεθεί σε εφαρμογή σε ένα χρόνο, τα ένιωσαν πολύ έντονα αυτό το καλοκαίρι ναυτεργάτες και επιβατικό κοινό. Η «δραστηριότητα» των ακτοπλόων εφοπλιστών οδήγησε στο θάνατο δυο ναυτεργάτες, ενώ οι υπόλοιποι βρέθηκαν στα πρόθυρα της εξάντλησης με τα απάνθρωπα ωράρια. Οσο για τους επιβάτες, τα απανωτά ατυχήματα των ακτοπλοϊκών πλοίων μετέτρεψαν τα δρομολόγια σε «οδύσσειες».

«Ο αγώνας των ναυτεργατών, των εργαζομένων, του νησιωτικού πληθυσμού, των επιβατών μπορεί να μπει φραγμός στην εφοπλιστική ασυδοσία και στην κυβερνητική αναλγησία», επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσαν χτες η ΠΕΜΕΝ και ο «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και υπογραμμίζουν ότι ο αγώνας αυτός, που θα συνδέεται με τη δημιουργία του Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, θα τιμήσει και «τη μνήμη των αδικοχαμένων συναδέλφων μας και συνανθρώπων μας του "ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ" αλλά και πολλών άλλων εγκλημάτων».

Οσον αφορά στην ανεύρεση των υπευθύνων, τα σωματεία επισημαίνουν: «Η αρχική αμφιβολία για τη μη απόδοση ευθυνών εκεί που πρέπει και υπάρχουν τείνει να γίνει βεβαιότητα και αυτό γιατί η κυβερνητική πλειοψηφία στη Βουλή φρόντισε να μην ερευνηθούν οι ευθύνες που υπάρχουν και οδηγούν σε τέτοιες τραγωδίες. Φαίνεται ότι το "κόκαλο" έχει πολύ παχύ στρώμα λίπους και το "μαχαίρι" τους δε φτάνει. Απεναντίας, η κυβέρνηση από κοινού με τη ΝΔ και οι εφοπλιστές αξιοποίησαν την τραγωδία του "ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ" για να επιταχύνουν τις διαδικασίες της πλήρους απελευθέρωσης της εφοπλιστικής ασυδοσίας στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες με την ψήφιση του εκτρωματικού νόμου, που καταργεί το καμποτάζ και θέτει σε ομηρία το νησιωτικό σύμπλεγμα της χώρας στα αδηφάγα εφοπλιστικά συμφέροντα».

ΠΟΡΙΣΜΑ
«Αξιόπλοο» το σαπάκι!

Στις 300 σελίδες του πορίσματος οι ευθύνες ρίχνονται στον ανθρώπινο παράγοντα, ενώ το υπερήλικο πλοίο χαρακτηρίζεται αξιόπλοο

Να «ξεπλύνουν» τα «χέρια» της εφοπλιστικής ασυδοσίας από το αίμα των 82 αδικοχαμένων ανθρώπων που επέβαιναν στο χαλύβδινο φέρετρο «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», επιχειρούν οι μηχανισμοί της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ και μάλιστα παραμονή της «μαύρης» επετείου του τραγικού ναυαγίου! Οι 5 διορισμένοι πραγματογνώμονες, προκαλώντας το κοινό αίσθημα, επέλεξαν ακριβώς τη χτεσινή μέρα για να παραδώσουν στον εφέτη - ανακριτή Ν. Καραδημητρίου το περιβόητο πόρισμα που ολόκληρο το πανελλήνιο ανέμενε εδώ και 8 τουλάχιστον μήνες, για να πουν τελικά ότι το «πλοίο ήταν αξιόπλοο»! Ταυτόχρονα, η επιλογή της χτεσινής μέρας από τους πραγματογνώμονες να ανακοινώσουν το πόρισμά τους, το οποίο βγάζει «λάδι» εφοπλιστές - «Ελληνικό Νηογνώμονα» - υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, συνέπεσε «συμπτωματικά» και με την ολοκλήρωση της ακροαματικής διαδικασίας για το τραγικό ναυάγιο του «ΔΥΣΤΟΣ» και αύριο Πέμπτη αναμένεται η έκδοση της απόφασης...

Οι πέντε πραγματογνώμονες Α. Παπανικολάου και Θ. Λουκάκης καθηγητές του ΕΜΠ, Γ. Δημητριάδης πρώην πλοίαρχος του ΠΝ, Γ. Βεντούρας συνταξιούχος πλοίαρχος Α' τάξης του ΕΝ και ο ναυπηγός Μ. Μανιός, στο πόρισμα των 300 σελίδων αποφαίνονται ότι το πλοίο πήγαινε στα τυφλά πάνω στις βραχονησίδες λόγω λαθεμένης διακυβερνήσεως. Σε γενικές γραμμές το «πλοίο ήταν αξιόπλοο», δεν είχε πρόβλημα στο πηδάλιο, δεν είχε μηχανική βλάβη, ούτε πρόβλημα στο ραντάρ!

Μετά την πρόσκρουση του πλοίου στις βραχονησίδες το δεξί σταμπιλάιζερ (πτερύγιο) του πλοίου έπεσε πάνω στο βράχο και γύρισε προς τα μέσα δημιουργώντας ρήγμα στη μέση του μηχανοστασίου διαστάσεων 3 επί 0,68 - 0,73 μέτρων. Αμέσως άρχισε η εισροή υδάτων, ενώ το πλήρωμα και κυρίως πλοίαρχος και πρώτος μηχανικός δε φρόντισαν να κλείσουν τις υδατοστεγείς θύρες. Αν αυτές ήταν κλειστές, κατά το πόρισμα, η βύθιση του πλοίου θα ήταν αργή ή δε θα βυθιζόταν καθόλου. Επιπλέον στην ταχύτατη βύθιση του πλοίου, συντέλεσε -σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες- και το γεγονός ότι τα οχήματα στο γκαράζ δεν ήταν δεμένα.

Στο μόνο σημείο που οι πραγματογνώμονες εντόπισαν πρόβλημα ήταν στα σωστικά μέσα του πλοίου, τα οποία χαρακτήρισαν «παμπάλαια» και σε «κακή κατάσταση». Ενώ κουβέντα δεν ειπώθηκε για την εφεδρική ηλεκτρογεννήτρια του πλοίου.

Ποτέ ξανά

Ενα δριμύ «κατηγορώ» γι' αυτούς που έστειλαν το «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» στο βυθό και 82 ανθρώπους στο θάνατο και ένα μεγάλο «ευχαριστώ» στους Παριανούς, που με αυτοθυσία κατάφεραν να βγάλουν στη στεριά τους υπόλοιπους 460 επιβάτες, αποτελεί το χάλκινο έργο που δημιούργησε ο επιζήσας του ναυαγίου, Χάρης Τηλιακός. Η χάλκινη αναπαράσταση του ναυαγίου από προχτές βρίσκεται αναρτημένη στο λιμάνι της Παροικιάς της Πάρου. Μέσα από αυτό το έργο, ύψους 1,10 μέτρων και φάρδους 1,30, ο δημιουργός του κάνει χειροπιαστή τη φρίκη που έζησε τη νύχτα της 26ης Σεπτέμβρη 2000. Μεταφέρει τις σκηνές που εκτυλίχτηκαν από τη στιγμή που το πλοίο χτύπησε στα βράχια και τα όσα ακολούθησαν. «Τα χέρια που φαίνονται - μας λέει ο ίδιος - είναι τα χέρια των μικρών παιδιών που προσπαθούσαν να σωθούν. Εκλαιγα, όταν έβαζα αυτά τα χέρια, όταν σκεφτόμουν αυτά τα παιδιά». «Τα 9 κύματα - συνεχίζει - συμβολίζουν τον 9ο μήνα που έγινε το κακό. Τα δύο φύλλα, η ελιά και ο γλάρος είναι για να δοθεί δόξα και τιμή για όλους αυτούς που "φύγανε". Η μεταλλική βάση με τα δύο δελφίνια που δακρύζουν φτιάχτηκε για να δείξω το μέγεθος της τραγωδίας. Με αυτό το έργο θέλω να πω ένα "ευχαριστώ" στους Παριανούς που για να μας σώσουν πάλεψαν με τα κύματα δίνοντας το σώμα και την ψυχή τους. Αν δεν ήταν αυτοί, ποιος ξέρει πού θα ήμασταν».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ