ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 26 Ιούνη 1999
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Αποκαλύπτεται η ταξική "μεταρρύθμιση"
  • Ο μεγάλος αριθμός των μαθητών της Α' Λυκείου που δεν προάγονται, αποδεικνύει τον ταξικό χαρακτήρα των αλλαγών στην εκπαίδευση
  • "Οι αγώνες μας τη χρονιά που πέρασε ήταν μόνο η αρχή", τονίζουν τα Συντονιστικά Αγώνα Μαθητών Αθήνας και Πειραιά

Η ταξική διάσταση της "μεταρρύθμισης" αποκαλύπτεται μέρα με τη μέρα με τον σκληρότερο τρόπο. Μεγάλο ποσοστό μαθητών της Α Λυκείου δεν καταφέρνει να προαχθεί, μετά την κατάργηση του θεσμού των μετεξεταστέων και ένα μέρος από αυτούς, αντικειμενικά, οδηγείται στην εγκατάλειψη του Λυκείου. Το γεγονός αυτό βέβαια δεν έρχεται σε διάσταση με την πολιτική και τις προθέσεις που υπηρετεί η "μεταρρύθμιση" για φιλτράρισμα των μαθητών και διοχέτευση μεγάλου κομματιού των παιδιών της εργατικής τάξης έξω από το λύκειο ή στην ψευτοκατάρτιση των ΤΕΕ. Η απάντηση έρχεται απευθείας από τους μαθητές. ΤαΣυντονιστικά Αγώνα Σχολείων Αθήνας και Πειραιά,δηλώνουν ότι "πέφτουν έξω όσοι νομίζουν ότι οι μαθητές είπαν την τελευταία λέξη τους. Οι αγώνες μας τη χρονιά που πέρασε ήταν η αρχή".

Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, και ενώ ακόμα δεν υπάρχει συνολική εικόνα για την επίδοση των μαθητών, ο αριθμός εκείνων που δεν προάγονται από την Α Λυκείου είναι μεγάλος παρά το γεγονός ότι οι καθηγητές λειτούργησαν ευνοϊκά, προκειμένου να μειωθεί το ποσοστό αυτό. Το ποσοστό της αποτυχίας είναι ακόμα μεγαλύτερο στις εργατικές περιοχές. Επίσης από τα πρώτα στοιχεία προκύπτει ότι όσο κι αν γίνεται προσπάθεια να αποδοθεί η αποτυχία στις καταλήψεις, υπάρχουν σχολεία, τα οποία δεν έκαναν καταλήψεις κι όμως παρουσιάζουν μεγάλο ποσοστό μαθητών που δεν προάγονται. Πάντως, παρά τις προσπάθειες να πέσει το βάρος της ευθύνης για το φαινόμενο αυτό σε καθηγητές και μαθητές, παραμένει γεγονός ότι ο πραγματικός υπεύθυνος είναι ο όλος μηχανισμός της"μεταρρύθμισης".

Ενδεικτικά αναφέρουμε τα εξής στοιχεία που αναφέρονται πάντα στην Α Λυκείου:

  • Στο Μενίδι: Στο 1ο Λύκειο Αχαρνών από τα 105 παιδιά έμειναν στην ίδια τάξη 50, στο 2ο Λύκειο Αχαρνών από τους 190 μαθητές προβιβάστηκαν οι 127, στο 3ο Λύκειο Αχαρνών από τους 150 οι 101, στο 4ο Λύκειο Αχαρνών, όπου φοιτούν κύρια παλιννοστούντες Πόντιοι από 160 μαθητές πέρασαν την τάξη μόλις οι 40.
  • Στο Ζεφύρι,από τους 72 μαθητές έμειναν στην ίδια τάξη 6, στον Ασπρόπυργο από τους 141 μαθητές της Α Λυκείου, έμειναν στην ίδια τάξη οι 32.
  • Στο 5ο Λύκειο Ηλιούπολης,από τους 140 μαθητές δεν προάγονται οι 15, στο 4ο Λύκειο Ηλιούπολης από τους 129 μαθητές επαναλαμβάνουν την τάξη οι 33, στο 2ο Λύκειο Γαλατσίου (Γκράβα) από τους 97 μαθητές δεν προάγονται οι 25, στο Λύκειο Μεταμόρφωσης από τους 205 μαθητές δεν προάγονται οι 47.Οπως είχε επισημάνει και το ΚΚΕ σε ερώτηση που κατέθεσε σχετικά με την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στο "ενιαίο" λύκειο, το ερώτημα τώρα που γεννάται είναι, αν θα επιμείνει το υπουργείο Παιδείας στην κατάργηση του θεσμού των ανεξεταστέων και στο φιλτράρισμα των μαθητών από τάξη σε τάξη, και γενικότερα στην αποθάρρυνση της μεγάλης μάζας των μαθητών από τη συνέχιση των σπουδών τους.
"Ο αγώνας συνεχίζεται!"

"Ο αγώνας συνεχίζεται! Ο Σεπτέμβρης έρχεται!". Το δηλώνουν τα Συντονιστικά Αγώνα Σχολείων Αθήνας και Πειραιά που διατρανώνουν με αφορμή και "τη σφαγή των εξετάσεων της Β Λυκείου" ότι "πέφτουν έξω όσοι νομίζουν ότι οι μαθητές είπαν την τελευταία λέξη τους. Οι αγώνες μας τη χρονιά που πέρασε ήταν η αρχή. Ο Σεπτέμβρης έρχεται... με αγώνες μαζικούς, συντονισμένους οι νόμοι της κυβέρνησης για την παιδεία θα μείνουν, τελικά, στα χαρτιά".

Οι μαθητές ζητούν: Αποσύνδεση του Λυκείου απ' τον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, όχι στην κατάργηση των μετεξεταστέων, να καταργηθούν οι πανελλήνιες εξετάσεις Αρσένη, στη Β και Γ Λυκείου, "όχι" στην ποινικοποίηση των μαθητικών αγώνων.

Διεκδικούν: Ενιαίο 12χρονο δημόσιο - δωρεάν σχολείο για όλους, κατάργηση των ΙΕΚ. Σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης μέσα στη δημόσια δωρεάν παιδεία, 15% του προϋπολογισμού για την παιδεία, βιβλία σύγχρονα, κατανοητά, όλα δωρεάν.

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Β' ΛΥΚΕΙΟΥ
Από σήμερα τα μαθήματα κατευθύνσεων

Ολοκληρώθηκε χτες με το μάθημα της Βιολογίας η εξέταση των μαθητών της Β' Λυκείου στα μαθήματα γενικής παιδείας. Σήμερα, οι πανελλαδικές εξετάσεις συνεχίζονται με Λατινικά για τους μαθητές της Θεωρητικής Κατεύθυνσης, Μαθηματικά για τη Θετική Κατεύθυνση και Φυσική για τους μαθητές που ακολούθησαν την Τεχνολογική Κατεύθυνση.

Κατά τη χτεσινή εξέταση στη Βιολογία, υπήρξαν μαθητές που αντιμετώπισαν δυσκολίες με κάποια από τα θέματα, τα οποία, όπως είπαν, δεν είχαν προλάβει να διδαχτούν. Η Πανελλήνια Ενωση Βιολόγων εντοπίζει προβλήματα σε διατυπώσεις θεμάτων, αλλά υποστηρίζει ότι τα θέματα ήταν συμβατά με τη διδασκαλία του μαθήματος και με το επίπεδο των μαθητών.

Τα χτεσινά θέματα έχουν ως εξής:

ΘΕΜΑ 1ο

Α. Στις ερωτήσεις 1-5, να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό της ερώτησης και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

1) Φωτοσύνθεση γίνεται: α. στα μιτοχόνδρια β. στους χλωροπλάστες γ. στον πυρήνα δ. στα λυσοσώματα (Μονάδες 3).

2) Η εισαγωγή στα κύτταρα ουσιών μεγάλου μοριακού βάρους, όπως είναι οι πρωτεϊνες, οι πολυσακχαρίτες, αλλά και μικροοργανισμοί, γίνεται με: α. ενδοκύττωση β. ώσμωση γ. διάχυση δ. άντληση Κ+ - Να+ (Μονάδες 3).

3) Ο πυρήνας του κυττάρου: α. περιέχει μιτοχόνδρια β. περιβάλλεται από απλή στοιχειώδη μεμβράνη γ. περιέχει ενδοπλασματικό δίκτυο δ. περιέχει χρωματίνη (Μονάδες 3).

4) To αγγελιοφόρο RNA (m-RNA): α. περιέχει στο μόριό του θυμίνη β. περιέχει στο μόριό του δεσοξυριβόζη γ. αποτελείται πάντα από δύο κλώνους νουκλεοτιδίων δ. μεταφέρει τη γενετική πληροφορία από το DNA στα ριβοσώματα(Μονάδες 3).

5) Στοιχείο διάκρισης ανάμεσα στα φυτικά και ζωικά κύτταρα αποτελεί: α. το κυτταρικό τοίχωμα β. το μιτοχόνδριο γ. το σύμπλεγμα Golgi δ. το ενδοπλασματικό δίκτυο (Μονάδες 3).

Β. Να γράψετε στο τετράδιό σας συμπληρωμένες τις παρακάτω προτάσεις:1) Το λείο ενδοπλασματικό δίκτυο διαφέρει από το αδρό γιατί δε φέρει... (Μονάδες 2).

2) Τα αμινοξέα συνδέονται μεταξύ τους με... δεσμούς. (Μονάδες 2).

3) Τα μονομερή των νουκλεϊνικών οξέων είναι τα... (Μονάδες 2).

4) Οι κύριοι πολυσακχαρίτες των φυτών είναι... και... (Μονάδες 2).

5) Τα λυσοσώματα περιέχουν... ένζυμα. (Μονάδες 2)

ΘΕΜΑ 2ο

Α. Να γράψετε στο τετράδιό σας τα γράμματα της στήλης Ι και δίπλα σε κάθε γράμμα τον αριθμό της στήλης ΙΙ που του αντιστοιχεί.

Ι

α. γλυκογόνο β. ΑΤΡ γ. πυρηνίσκος δ. μετουσίωση ε. DNA

ΙΙ

1. γενετικό υλικό 2. καταστροφή της τρισδιάστατης δομής μιας πρωτεϊνης 3. πολυσακχαρίτης των ζωικών κυττάρων 4. ενεργειακό νόμισμα 5. σύνθεση r- RNA 6. κυστίδιο του κυτταροπλάσματος (Μονάδες 15).

Β. Να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:

1) Να αναφέρετε τα ονόματα των οργανιδίων στα οποία παράγεται η απαραίτητη για τα κύτταρα ενέργεια (μονάδες 2).

2) Ποιοι είναι οι δομικοί λίθοι των πρωτεϊνών και ποιες πληροφορίες δίνει η τριτογενής δομή μιας πρωτεϊνης; (Μονάδες 4).

3) Ποια είδη RNA υπάρχουν στο κύτταρο και ποιο από αυτά έχει δομικό ρόλο;(Μονάδες 4)

ΘΕΜΑ 3ο

Α. Τα ένζυμα είναι οργανικοί καταλύτες που ελαττώνουν την ενέργεια ενεργοποίησης των αντιδράσεων του μεταβολισμού.

1) Πώς επηρεάζεται η δραστικότητα των ενζύμων από τις μεταβολές της θερμοκρασίας; (Μονάδες 5)

2) Να δώσετε ένα παράδειγμα με το οποίο να φαίνεται ότι τα ένζυμα εμφανίζουν υψηλό βαθμό εξειδίκευσης. (Μονάδες 5)

Β. Ολα τα ευκαρυωτικά κύτταρα περιβάλλονται και διαμερισματοποιούνται από μεμβράνες.

1) Ποια είναι η διάταξη των φωσφολιπιδίων στην πλασματική μεμβράνη; (Μονάδες 5)

2) Πού οφείλεται η σταθερότητα της πλασματικής μεμβράνης; (Μονάδες 5)

3) Τι σημαίνει ότι η πλασματική μεμβράνη είναι εκλεκτικά διαπερατή; (Μονάδες 5)

ΘΕΜΑ 4ο

Ενα μόριο DNA αποτελείται από 20.000 νουκλεοτίδια, από τα οποία 4.000 περιέχουν την αζωτούχο βάση αδενίνη (Α).

α) Από πόσα νουκλεοτίδια αποτελείται η κάθε αλυσίδα αυτού του μορίου; (Μονάδες 5)

β) Να υπολογιστεί ο αριθμός των νουκλεοτιδίων του μορίου, που περιέχουν την αζωτούχο βάση γουανίνη (G). (Μονάδες 10)

γ) Να υπολογιστεί ο συνολικός αριθμός των δεσμών υδρογόνου που συνδέουν τις συμπληρωματικές βάσεις αυτού του μορίου. (Μονάδες 10)

68Η ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΔΟΕ
Ενισχυμένη σε ψήφους και ποσοστά η ΔΕΕ

Εχασε την αυτοδυναμία της η ΠΑΣΚ. Για τέσσερις ψήφους δεν εξέλεξε δεύτερο μέλος στο ΔΣ η ΔΕΕ

Ενισχυμένη σε ψήφους και ποσοστά αναδείχτηκε η "Δημοσιοϋπαλληλική Ενότητα Εκπαιδευτικών" (ΔΕΕ) στο 68ο Πανελλήνιο Συνέδριο της ΔΟΕ.Παρά το γεγονός ότι, με ευθύνη των παρατάξεων της πλειοψηφίας ΠΑΣΚ - ΔΑΚΕ,το Συνέδριο δεν ασχολήθηκε με τα προβλήματα του κλάδου και η όποια ενασχόληση ήταν για να προσαρμόσουν τις θέσεις του κλάδου στην αντιεκπαιδευτική επιλογή της κυβέρνησης. Στο νέο ΔΣ η παράταξη της ΠΑΣΚ χάνει την αυτοδυναμία, ενώ η ΔΕΕ για τέσσερις ψήφους δεν κατάφερε να πάρει και δεύτερη έδρα στο νέο ΔΣ.

Μιλώντας στο "Ρ" ο Θανάσης Γκεσούλης,μέλος της ΔΕΕ, που επανεκλέχτηκε στο νέο ΔΣ της ΔΟΕ, τόνισε: "Η ενίσχυση της παράταξής μας σε συνδυασμό με την εμφανή μείωση της κυβερνητικής παράταξης, που έχασε την αυτοδυναμία, δημιουργεί καλύτερες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του κινήματος αλλά και για και τους νέους αγώνες που έρχονται στην παιδεία. Ωστόσο το συνολικό άθροισμα των δυνάμεων ΠΑΣΚ - ΔΑΚΕ (που έχουν στρατηγικό τους στόχο τον αντιλαϊκό στόχο της ΟΝΕ με ό,τι αυτό συνεπάγεται), επιφορτίζει με την αυξημένη ευθύνη, να διαθέσουμε όλες μας τις δυνάμεις κύρια στη βάση του κλάδου για την ταξική αναγέννηση και συσπείρωση του συνδικαλιστικού κινήματος. Παρόλο που για 4 μόνο ψήφους δεν καταφέραμε να εκλέξουμε και δεύτερο μέλος στο νέο ΔΣ της ΔΟΕ, η ΔΕΕ θα συνεχίσει και θα εντείνει την πάλη ενάντια στην αντιλαϊκή κυβερνητική πολιτική και στη νέα "ιερά συμμαχία" κυβέρνησης - ΕΕ - κεφαλαίου".

Ψήφισαν 470 αντιπρόσωποι (το 1997 είχαν ψηφίσει 467) και βρέθηκαν δύο άκυρα - λευκά. Ελαβαν: ΔΕΕ 53 ψήφους και 1 έδρα (είχε 31 και 1), ΠΑΣΚ 204 και 5 έδρες (237 και 6), ΔΑΚΕ 143 και 4 (είχε 138 και 3), ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ 35 και 1 (25 δεν είχε έδρα), ΕΝΩΤΙΚΟ ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΟ (ΣΥΝ) 31 (35 και 1) και ΥΠΕΡΠΑΡΑΤΑΞΙΑΚΟ 2 έδρες.

Το νέο ΔΣ της ΔΟΕ θα συγκροτηθεί σε σώμα τις επόμενες μέρες. Μέχρι αργά χτες το βράδυ συνεχιζόταν η καταμέτρηση των ψήφων για αντιπροσώπους στην ΑΔΕΔΥ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ